Sluiting ergens: Dashboard verlichting licht een beetje op

marchoekstra

Nieuw lid
Hoi,

De accu van mijn Skoda Fabia I Comfort uit 2003 loopt langzaam leeg en dus waarschijnlijk is er ergens sluiting.

Wat valt mij op

- Dashboard verlichting brand constant heel lichtjes.
- Lampje van de motortemperatuur brandt constant heel lichtjes.
- Deurvergrendeling reageert soms spontaan.

Meer uitleg

Dashboard verlichting brand 24/7 heel lichtjes.
Eigenlijk kun je dit alleen goed zien als het donker is. Ik kan dit steeds reproduceren: Wanneer ik zonder sleutel in het contact de koplamp verlichting aanzet, dan licht de dashboard verlichting feller op, zoals de bedoeling is. Wanneer ik echter de koplamp verlichting weer uit zet, dan gaat de dashboard verlichting helemaal uit, maar gaat vervolgens na 1 seconden weer heel lichtjes aan.
Als ik aan de rubbers van de twee voorportieren frommel, dan gaat de verlichting even uit, maar na 1 seconde ook weer aan.

Lampje van de motortemperatuur brandt constant heel lichtjes.
Het is echt bijna niet te zien, maar het lampje van de olie brand constant heel lichtjes. Alle andere symbooltjes zijn niet te zien als de sleutel niet in het contact zit.
Als ik de accu eraf haal, dan brand het lampje niet meer.

Deurvergrendeling reageert soms spontaan.
Sporadisch vergrendeld de auto zich. Ik kan dit goed reproduceren als ik aan de rubbers van de twee voorportieren frommel,

Wat ik al heb gedaan

Dashboard verlichting brand 24/7 heel lichtjes.
Ik heb alle stekkers losgehaald van beide voorportieren, maar daarmee veranderd niets t.a.v. de Dashboard verlichting of temperatuurlampje.
Wel heb ik corrosie geconstateerd tussen pin 1 en pin 2 van de zwarte stekker van de passagiersportier.
Ik meet sluiting tussen deze 2 pinnen van beide voorportieren als ik de accu heb afgekoppeld en 12V wanneer de accu is aangesloten.

Ik heb alle zekeringen stuk voor stuk even los gehad, maar telkens blijft de Dashboard verlichting lichtjes branden met 1 uitzondering; Bij zekering #1 eruit gaat het hele display inclusief de verlichting uit. (de verlichting brand dus ook niet meer heel lichtjes.)
Als ik zekering #36 eruit haal, dan gaan het display niet meer feller branden wanneer ik de koplamp verlichting aanzet, maar gaat alsnog lichtjes branden 1 seconde nadat ik de koplamp verlichting uit zet.

Lampje van de motortemperatuur brandt constant heel lichtjes.
Er is niets waardoor dit uitgaat, behalve de accu losmaken.


Ik ben benieuwd of er bij iemand (mooi gezegd) een lichtje gaat branden, t.a.v. dit probleem.
 

EdK

Forumguru
Je praat over lampje maar praat je dan over een gloeilampje of een LED lampje wat er als vervanging is ingezet ?
En corrosie op connector ! Heb je dit geheel gereinigd zodat de connector weer schoon en corrosievrij is ?
Want zoals ik nu kan bepalen uit je verhaal dan heb je duidelijk dus ergens een lekspanning lopen.
En dit komt in meeste gevallen door corrosie of slechte massa, dus zou het zeker eens daarin zoeken
En omdat je ook met het slot problemen hebt zou ik ook eens de rubber slof waar de bedrading zit van de cabine naar de deur eens losnemen en de bedrading daar eens goed bekijken op draadbreuken of beschadigingen in de isolatie
 

marchoekstra

Nieuw lid
Bedankt voor je opmerking!
Ik vermoed dat er originele verlichting achter het dashboard zit.
Lekspanning is inderdaad waarschijnlijk het probleem, maar de vraag is hoe / of ik kan bepalen waar dit ongeveer vandaan komt.

Wat betekent slechte massa?

Ik heb reeds de volledige bedrading van de 2 voordeuren los gehad en da blijft het probleem met de dashboardverlichting bestaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

marchoekstra

Nieuw lid
Iets wat mij te binnen schiet:
Is er een systeem wat na 1 seconde aangaat, nadat de hoofdverlichting uitgaat of na een andere handeling?
In dit systeem zou eventueel de sluiting of lekstroom kunnen zitten.
 

Tees

Donateur
Dit zijn van die heel lastige problemen. En misschien zijn het er wel 2 in dit geval: je hebt verlichting die heel zachtjes brandt wat niet moet, en je hebt een leeglopende accu. Misschien gerelateerd, misschien niet.

2 dingen die ik bedenk: ik zit toch ook op t spoor van je deuren, en vooral de bestuurderdeur, of specifieker het slot. Is een bekend zwak punt van VAG auto's (en zeker van deze generatie). Mogelijk geeft die een raar signaal door, waardoor er ergens storing of lekstroom om verkeerde draden ontstaat.

2e oplossingsrichting is om de oorzaak van de leeglopende accu te bepalen. Dat is het beste aan te pakken door met een steoomtang terwijl de auto in rust (afgesloten en dan even wachten) te meten wat de stroom is, en dan één voor één zekeringen trekken tot de stroom weg is.
 

Ronnie

Forumguru
Onlangs iets ingebouwd? Radio, trekhaak of iets dergelijks?
Of misschien een lampje in de achterlichten vervangen?
Dergelijke dingen kunnen voor de meest vreemde storingen zorgen.....
 

Ted

Forumguru
Lees de ECU is uit, wellicht schakelt een moduul foutief en wordt dat gerapporteerd! De interieur verlichting wordt mijns inziens ook elektronisch geschakeld.
 
Bovenaan Onderaan