Sludge in luchtfilterhuis

Sebastian

Senior Member
Mijn Skoda: Skoda Fabia Combi Elegance 1.4 16V 55kW AUA.

Hallo allemaal,

Vanmiddag merkte ik een vreemde geur in de auto op. Niet zeker wetende of het van onder de motorkap kwam en aangezien we bijna op locatie waren heb ik bij aankomst toch maar even de motorkap opengedaan en het luchtfilterhuis eraf gehaald om ze zien / ruiken of er iets gaande was. (Doe ik normaal niet zo gauw maar de geur deed echt vermoeden dat het uit de motor kwam).

Ik rook niets bijzonders dus het zal wel van buiten gekomen zijn, maar.... ik merkte wel op dat er een dikke laag gele sludge in de leiding zit die links het luchtfilterhuis ingaat. Ook de ingang van het luchtfilterhuis was voorzien van zo'n verstoppende laag.

Sludge is mij niet onbekend, ik zie het wel eens onder de oliedop en dat maak ik dan schoon. Ik rijd best vaak korte stukjes. Echter, Eerder dit jaar heb ik het luchtfilter en de bougies vervangen en ik weet 200% zeker dat die sludge (luchtfilterhuis en aansluiting) daar niet zat. Helemaal niks.

Vraag is: wat kan dit veroorzaken, is het erg en moet er gauw iets aan gebeuren?

Ik overweeg het luchtfilterhuis weer te openen om te zien in hoeverre het geïnfiltreerd is.

De foto's:
wAm3XQu.jpg

v2KBwxf.jpg

Alvast dank voor uw inzichten! :dankje:
wAm3XQu.jpg

Sebastian

Senior Member
Oorzaak van die sludge is dat je korte stukjes rijd... Het vocht condenseert daar...

Ik was in de veronderstelling dat het dan alleen onder de oliedop zichtbaar was.
Vreemd is dan wel dat het eerder dit jaar (ergens in de lente) helemaal schoon was na > 1 jaar ongeopend te zijn geweest. Aan mijn rijgedrag is niks veranderd.

Bedankt voor je reactie overigens :jaja:

Cordoba

Forumguru
Vreemd of eigenlijk met hoofdletters: VREEMD
De lucht die het interieur in komt is niet afkomstig van de motor, de lucht die de motor in gaat, gaat er bij de luchtinlaat in, en als het goed is komt die er achteraan bij de uitlaat weer uit. Dus als je geen lekke uitlaat of iets dergelijks hebt, is het dus ongeveer onmogelijk om te ruiken.

Sludge in je luchtfilterhuis is ook nogal bijzonder (ik ben het dus in deze niet eens met @Spierings ). Zonder de exacte uitvoering van jouw motor te kennen, denk ik als oorzaak aan kapotte of dichtgeslibte slangen van carterontluchting en dat soort zaken.

Sebastian

Senior Member
Vreemd of eigenlijk met hoofdletters: VREEMD
De lucht die het interieur in komt is niet afkomstig van de motor, de lucht die de motor in gaat, gaat er bij de luchtinlaat in, en als het goed is komt die er achteraan bij de uitlaat weer uit. Dus als je geen lekke uitlaat of iets dergelijks hebt, is het dus ongeveer onmogelijk om te ruiken.

Sludge in je luchtfilterhuis is ook nogal bijzonder (ik ben het dus in deze niet eens met @Spierings ). Zonder de exacte uitvoering van jouw motor te kennen, denk ik als oorzaak aan kapotte of dichtgeslibte slangen van carterontluchting en dat soort zaken.
Ik denk achter gezien dat de geur los stond van wat ik vond of zelfs niks met de auto te maken had.

Afgelopen zomer is er een nieuwe uitlaat onder gegaan dus ik denk niet dat die lek is maar ik zal t eens checken.

Motor is trouwens een AUA.

Spierings

Forumguru
@Cordoba je komt het bij oudere wagens regelmatig tegen, zeker bij veel korte stukjes..

Hangt veel af van de constructie...
Is niks om je druk over te maken..

Cordoba

Forumguru
@Spierings OK, als jij het zegt. Ik dacht eigenlijk dat je een foutje gemaakt had, en je dacht dat het niet om luchtfilter maar om onderdeel van het oliecircuit ging.

Wat is naar jouw mening dan de oorzaak? Normaal gesproken komt hier toch alleen lucht van buiten naar de motor doorheen, dus ik zie geen reden waarom daar sludge zou ontstaan als alles in orde is. Bij verstopte carterontluchting, of gescheurde vacuumslangen kan ik me wel voorstellen dat er oliedampen op ongewenste plekken komt.

Sludge onder de oliedop hoeft ook geen groot probleem te zijn, een keer goed warm rijden op een lange rit en het is vaak (grotendeels) verdwenen.

Spierings

Forumguru
@Cordoba door die slang gaat niet de lucht naar de motor.

Deze slang zit tussen de olieafscheider achter op het blok van de carter ontluchting naar een aansluiting op de luchtfilter..

Die slang is net als onder de olievuldop een plek waar carterdamp komt, daarnaast is het een hoog gelegen punt waar ook het condens heen gaat (meer condens door de korte ritjes).. de combi is een oorzaak van de sludge.

Sebastian

Senior Member
Afgelopen juli is er een nieuwe uitlaat onder gezet. Kan daar iets zijn veranderd (of misgegaan) dat de vorming van sludge daar veroorzaakt?

De auto is toen ook verder nagekeken. Ik kan me niet voorstellen dat je dat over het hoofd ziet. Je ziet het nl. gelijk als je het luchtfilterhuis eraf haalt. Dus ik denk dat het er toen nog niet zat.

Andere gedachte: kan het iets met het vochtige weer van de laatste tijd te maken hebben?

Ik hoop dat het idd normaal is, zoals @Spierings aangeeft

Spierings

Forumguru
Andere gedachte: kan het iets met het vochtige weer van de laatste tijd te maken hebben?
]
Dat is zeker het geval..

Hoe kouder dat het is, hoe langer dat het duurt dat de motor op temperatuur is en dus het vocht verdwenen is.

En als het vochtiger is zal er ook meer vocht/condens neer slaan.. dat merk je in de rest van de wagen ook.... De ramen slaan ook sneller aan..

Hetzer

Forumguru
@Cordoba

Deze slang zit tussen de olieafscheider achter op het blok van de carter ontluchting naar een aansluiting op de luchtfilter..

Die slang is net als onder de olievuldop een plek waar carterdamp komt, daarnaast is het een hoog gelegen punt waar ook het condens heen gaat (meer condens door de korte ritjes).. de combi is een oorzaak van de sludge.

Klopt, komt vaker voor bij auto met deze constructie, heb het op mijn fiatjes ook waar ik slechts weinig kilometers mee maak

turboturbo

Forumguru
Wanneer is de motor olie voor het laatst ververst?

Je leest wel eens dat oudere olie, die bijv tegen vervangen aan zit, relatief meer vocht vast kan houden in deze omstandigheden.

Ik verving laatst de luchtmassameter in mijn auto, die meestal ook direct na het luchtfilterhuis zit. Toen viel mij ook al op dat er heel iets vettige aanslag / olie in de aanzuigbuis/slang vanaf het luchtfilterhuis te zien was.

Ik denk dat het altijd verstandig is om bij twijfel de carterventilatie (pvc etc) goed te laten controleren, waar @Sjabba ook al op attendeert.

Sommige 1.4 16V motoren hadden toch last van bevriezende carterventilatie in de winter wat getriggerd kan worden door veel vocht in de olie? Mijn zwager had dit gehad in zijn Seat Cordoba met deze motor. Na een goede nachtvorst startte hij de auto en hoorde een knal en alle olie lag op straat.

Sebastian

Senior Member
Ik ben altijd goed op tijd met olie vervangen. Nu eigenlijk iets te laat -> iets meer dan 1000km. Zal de olie + filter z.s.m. doen. Wilde het deze keer voor het eerst zelf gaan doen trouwens.

De sludge heb ik inmiddels weg gepeuterd. Althans daar waar ik bij kon.

Welke delen van de carter ventilatie kan ik goed bij? Ook maar eens ff opzoeken wat een pcv is.

Bedankt voor de feedback!

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ah, kijk dan zou ik adviseren voortaan vlak voor de winter je oliewissel te doen (dus zeg in okt/nov)

Als je het zelf doet, loont het misschien ook de moeite om een engine flush te doen. Kost niet heel veel moeite en geld extra als je auto toch op de brug staat. Misschien helpt dat om zoveel mogelijk niet opgeloste sludge uit de motor weg te krijgen.

Engine flush kun je in de materialenzaak kopen, of online, als je je olie en filters toch besteld. Neem dan wel 1 extra (goedkoper) oliefilter, die moet je nl na het flushen alweer meteen vervangen.

Sebastian

Senior Member
Ik heb even snel wat gegoogled en kwam dit iets tegen van Eurol. Er staat ook een vrij duidelijke uitleg bij. Alleen als ik het lees dan moet ik het 2x toevoegen? Ik zal vanmiddag nog eens wat uitgebreider Googelen.

Misschien inderdaad wel een goed idee. Auto is al wat op leeftijd. Zijn er veel mensen hier die dat doen/gedaan hebben?

Bedankt voor de tip TT!!

Spierings

Forumguru
Met flushen zal de carteronluchting niet schoner worden...

Het heeft ook alleen zin om te flushen als het blok daadwerkelijk vervuild is met de hardnekkige Black sludge. Met witte sludge is een keer goed warm rijden voor het aftappen voldoende..

@Sebastian wat kwam je tegen van eurol?

Spierings

Forumguru
@Sebastian die hoef je maar een keer bij te vullen, niet twee keer. Staat een beetje van stom op hun site..

Is een kwestie van motor goed warm rijden, wagen op de brug, reiniger toevoegen, 15 minuten stationair laten draaien, en vervolgens meteen de olie en filter vervangen..

Bij de meeste van dit soort producten mag je geen gas geven en komt de oude olie er zo dun als water uit..

Zelf gebruik ik meestal producten van Forte..

Persoonlijk zou ik het alleen doen wanneer de motor extreem vervuild is (wat niet zo heel vaak voorkomt), ik zou dan eventueel liever een toevoeging gebruiken.

Bovenaan Onderaan