Sludge 2.0 fsi

Maggy

Forumguru
Mijn dochter heeft sinds kort een octavia, hup nummer 2 in de familie, mooi ding, echter vandaag heeft ie een beetje sludge laten vallen op de oprit. Geen koelwater verbruik, wel korte stukjes rijden. Pcv klep eerste verdachte? Moet nog wel kijken hoe die dat op de oprit heeft kunnen krijgen, nergens wat te zien aan de onderkant...
(Ik heb het vroeger wel eens gezien, maar rij al sinds de steentijd diesel, en mijn bkd kent dit verschijnsel niet)


DC939FF2-F803-4105-A4AB-7392464DCB28.jpeg 588318FD-1EA3-4B99-9584-BCBFD4D978A1.jpeg DC939FF2-F803-4105-A4AB-7392464DCB28.jpeg C87E556F-A00B-414F-BD27-C74BCC1FDF0F.jpeg
 

SkodaJosh

Senior Member
Dit krijg je als er water in de olie gemixed wordt. Dat hoeft niet meteen een probleem te zijn. Koude temperaturen en korte afstanden zorgen ervoor dat de olie niet genoeg opwarmt en niet genoeg kan mixen. Hierdoor krijg je condensatie bovenaan die dan in de olie gaat zitten. Ik durf te wedden als je de olie stop verwijderd die ook geel aangslagen is met het goedje.

Slechter is natuurlijk als er ergens een pakking kapot is en er koelwater in de olie lekt. Dan heb je echt een probleem. Indat geval is je hele olie omzeep en ziet die er zo uit.

Voor de zekerheid oliepeil controleren en kijken of de rest van de olie nog goed is. Als de rest van de olie er normaal uitziet zou ik me geen zorgen maken en eens een lange rit met de wagen maken.
 

Maggy

Forumguru
Hoi, de dochter hier!
Ik heb afgelopen week onderhoud gedaan, gelijk na de aankoop, daar vroeg ze om namelijk.:jaja:
(Olie, filter(s), bougies nagekeken).
De olie die eruit kwam was wel zwart, maar helemaal geen mayo zegmaar..
Dus; Afgelopen week opgehaald +/-60 km en daarna nog een lange rit van +/-180km gedaan. Voor de rest zijn het inderdaad korte binnenstadse ritjes.
De sludge zat tijdens aankoop ook al aan de oliedop, dus het was wel bekend dat er 'wat' sludge in zat, maar nu begint de auto het 'over te geven'. Vandaar de vraag; waar nu kijken?!:cheer:
 

SkodaJosh

Senior Member
Dan zal de vorige eigenaar ook vooral korte ritjes gedaan hebben als die oliedop al vol zat en de vorige olie er normaal uit zag.
Wel gek dat die het begint over te geven zeg maar. Lijkt me toch eerder dat die leiding misschien niet goed vast zat. Is dat een retour leiding ofzo? Misschien is die wel ergens beschadigd waardoor er vocht in de olie kan?
 

Maggy

Forumguru
De foto die bijgevoegd is, was maar een klein plasje, maar heel de oprit was ondergekotst :tegek:

Van het weekend word het mooi weer, en ben ik vrij (en m'n pa ook!). dan zullen we de boel eens uit elkaar halen en schoonmaken en kijken waar het vandaan komt.
 
Bovenaan Onderaan