Slippende voorbanden

Frankylicious

Nieuw lid
Sinds vorig jaar ben ik de eigenaar van een Skoda Karoq 1.5 TSI 150 PK. 7DSG. Onder mijn auto zitten Bridgestone Turanza banden 215/50/R18.
De bandenspanning is op aanraden van de garage 2.1 voor de voorbanden en 2.2 voor de achterbanden.
De laatste tijd merk ik met optrekken dat de voorbanden iets slippen, de auto schokt dan even een klein beetje.
Dit gebeurt ook bij het nemen van een bocht. Ik trek rustig op en ook de bocht wordt met normale snelheid genomen. Dit is me nu overkomen in een parkeergarage ( met gladde vloer) en bij het optrekken voor een stoplicht. De banden zijn onlangs uitgelijnd. Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe het op te lossen is?
Kan het koude weer eventueel ook van invloed zijn?

Rosinfield

† In Memoriam
Mogelijke oplossing: banden van betere kwaliteit; deze zijn nogal berucht. Of andere bandenspanning proberen. Lijkt mij wat aan de zachte kant; bij mijn Up rondom 2.5.
Verder ka een mogelijke oorzaak zijn dat je te snel veel gas geeft. Met DSG altijd eerst even wachten op het aangrijpingsmoment.
Heb er nooit last van gehad met 4 x DSG, waaronder een Polo met 272 pk

Canon-Eye

Forumguru
Een gladde betonvloer, zoals in een parkergarage, is geen maatstaf. Doordat de banden in een bocht altijd iets wringen kun je daar zelfs op stapvoetse snelheid al gepiep krijgen als je een beetje korte draai moet maken.

Frankylicious

Nieuw lid
De wielophanging is onlangs uitgelijnd. De wielen en banden zijn niet gebalanceerd. De auto rijdt ook keurig recht bij loslaten van het stuur en trilt ook niet. Hij trok eerst iets naar rechts dat is nu opgelost.

Ik hoop dat het verhogen van de bandenspanning naar 2,5 Bar al iets uithaalt. Ik las vanmiddag op een Engels forum dat Wielspin bij de Karoq met dit type banden vaker voorkomt en het verhogen van de bandenspanning naar 2,5 Bar voor alle vier de banden mogelijk een oplossing is. Ik ga dat maar eens proberen. Mochten er nog meer tips zijn dan zijn die van harte welkom. 2,1 Bar schijnt betrekkelijk laag te zijn.

Ik reed hiervoor een Volkswagen Golf station, geen automaat, nooit wielspin problemen mee gehad. De Volkswagen Golf auto ligt ook laag bij de grond in vergelijking met de Karoq. Kan dat nog iets verklaren of heeft dat er niets mee te maken?

Canon-Eye

Forumguru
2,1 bar is inderdaad behoorlijk laag. Bijkomend nadeel daarvan is een hoger verbruik - op zich al een goede reden om de spanning wat op te schroeven. Ik hou voor mijn Leon 2,7 tot 2,8 aan - en met de caravan erachter gaan de achterbanden tegen de 3,0 aan.

Tees

Donateur
2.1 is héél laag! Ik rij op mn Octavia met 2.3 voor en 2.8 achter. En de Karoq is niet veel lichter dan een Octavia denk ik...

Antera

Donateur
je hebt zomerbanden en in de winter hebben die minder grip. Dit kan een goede oorzaak zijn. Uitlijning kan een oorzaak zijn net als de ouderdom van de banden. Dus al met al van alles kan het zijn ;)

JeSko

Forumguru
Zetten jullie je banden zo hard? Ik dacht altijd dat 2.3 aangeraden was, maar 2.8... dat staat ook niet in de tankklep bij mijn weten tenzij de auto idd tot de nok geladen is.

Zelf pomp ik maandelijkse de bandjes bij tot 2.3.

Tees

Donateur
Mijn Octavia heeft als volgeladen waarde in de tankklep 3.0 bar achter. Ik ga altijd zo halverwege tot 3/4 tussen leeg en vol inzitten, zodat ik zuiniger rijd en enige verlies van bandenspanning tussen de pompbeurten in opvang. En bij temperaturen onder de 7 graden wordt 0.2-0.3 bar hoger aangeraden dan bij hogere temperaturen (vroeger was het advies winterbanden 0.5 bar hoger dan zomerbanden).

JeSko

Forumguru
Onze Mazda weegt maar 1280 kg, tankklep geeft 2.3 rondom aan voor 17 inch, wij hebben wel 18 inch. Op 16 inch geeft de klep 2.5 rondom aan.

Rosinfield

† In Memoriam
Onze Up weegt 960 kg; volgens de tank klep moet er 2.1/1.8 in. Dat rijdt echt voor geen meter en ik ken ook niemand die dat doet. Dus mooi 2.5 rondom

JeSko

Forumguru
Maar waarom rijd dat dan voor geen meter? En waarom geeft de constructeur dit dan op? Ik neem aan, met alle respect voor de brede kennis hier op het forum aanwezig, dat die het toch wel het beste weten.

Pindasaus

Forumguru
Je schrijft dat de auto uitgelijnd is. Was de uitlijning voorheen verkeerd? Zijn de banden scheef afgesleten? In een extreem geval kan de binnenzijde zijde die naar het voertuig gericht is kaal zijn, terwijl je aan de buitenkant nog gewoon profiel ziet. Als je door de rubberlaag van het profiel gesleten bent, komt je op een laag waar je weinig grip mee hebt.

--> bericht verduidelijkt

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ach het is heel simpel , als je je banden te hard oppompt dan ga je dit zo en zo in je slijtpatroon zien
Op moment dat de band in het midden minder profiel heeft dan aan de zijkanten, dan rij je met te hard opgepompte banden.
Dit omdat deze boller staan.....

Frankylicious

Nieuw lid
Dit staat er in het tankklepje. Ik denk dat ik dan maar 2,5 bar moet aanhouden + 0,2 bar erbij omdat het nu koud weer is.

De banden zijn niet scheef afgesleten maar de auto trok heel iets naar rechts. De autobanden hebben nog voldoende profiel en de auto is in oktober APK gekeurd.

Bijlagen

• DC106191-6646-489E-B141-ACFAE48D79A9.jpeg
    DC106191-6646-489E-B141-ACFAE48D79A9.jpeg
    685,7 KB · Weergaven: 16
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rosinfield

† In Memoriam
Maar waarom rijd dat dan voor geen meter? En waarom geeft de constructeur dit dan op? Ik neem aan, met alle respect voor de brede kennis hier op het forum aanwezig, dat die het toch wel het beste weten.
geen idee; dit is de bovenste aanduiding; daaronder staat dan een i met: 2.4/2.2. en dat is de comfort stand. Maar ik heb altijd 0,2 bar meer dan aangegeven in mijn banden gedaan. En met dat soort kleine verschillen gaat er ook echt geen sprake zijn van scheef afslijten

Tees

Donateur
2.5-2.7 bar rondom lijkt me een goed idee. Als je met 2.7 bar begint, kom je na 2 maanden vanzelf op 2.5 bar uit, dus dan zit je ook nog prima.

Bovenaan Onderaan