Slijtage stuur OC3FL

Rooverz

Actief lid
Hallo medeforumleden,

Ik bezit sinds enige tijd een Skoda octavia combi 2017 facelift, 6 maanden oud 14400km op de teller. Sinds vorige week begint het stuur slijtage plekken te vertonen. Uiteraard gemeld bij de dealer en die heeft foto's gemaakt, maar gaf me weinig kans mbt garantie.

Volgend de dealer kwam dit probleem eigenlijk niet voor en zou dan wellicht te maken kunnen hebben met bv de zuurtegraad van mijn hand of zalfjes die ik eventueel gebruik. Gek, want nooit eerder dit probleem gehad. En los van dit feit zou een stuur toch enige vorm van bescherming hiervoor moeten hebben.

Mijn vraag is of meerdere mensen hier last van hebben? En hoe dit afgehandeld is door de dealer? 20180109_153554.jpg
 

hemi24

Forumguru
Had de koe geen oud litteken?

Even serieus, laat je niet te makkelijk afschepen, dit wil je zelfs na 60 maanden of 140.000km niet zien, dus laat staan dat dit al na 10% daarvan optreedt!!!
 

AndreM

Forumguru
Volgend de dealer kwam dit probleem eigenlijk niet voor

Is jou dealer een eenmanszaakje met jou als enige klant? :banghead:

Dit is ook bij de O3 van voor de FL al bekend, het forum staat er vol mee, al moet ik zeggen............
Mijn O3 staat nu op 176.000 en heb deze sltijtage nog niet gezien op het stuur of versnellingspook.
Ik zou aanspraak maken op je garantie, of is die bij jou dealer geen 2 jaar maar 6 maanden? ;)
 

Rooverz

Actief lid
Is jou dealer een eenmanszaakje met jou als enige klant? :banghead:

Dit is ook bij de O3 van voor de FL al bekend, het forum staat er vol mee, al moet ik zeggen............
Mijn O3 staat nu op 176.000 en heb deze sltijtage nog niet gezien op het stuur of versnellingspook.
Ik zou aanspraak maken op je garantie, of is die bij jou dealer geen 2 jaar maar 6 maanden? ;)
Ik kon zelf niet zo snel hier iets van vinden op het forum. Ga nog eens goed zoeken....
 
D

Deleted member 24009

Wat een l*l verhaal van die dealer. Klinkt mij meer alsof hij er geen zin in heeft hier iets mee te doen. Zou het zeker niet accepteren.....
Los daarvan: niet toevallig een ring ofzo die op een of andere manier langs het stuur schaaft?
 

Rooverz

Actief lid
Wat een l*l verhaal van die dealer. Klinkt mij meer alsof hij er geen zin in heeft hier iets mee te doen. Zou het zeker niet accepteren.....
Los daarvan: niet toevallig een ring ofzo die op een of andere manier langs het stuur schaaft?
Nee, draag wel een ring, maar niet aan de linkerhand. Maar als dit van een ring zou komen zou de slijtage niet aan de voorkant zitten, maar aan de zijkant/achterkant
 

Emiel2209

Actief lid
Heb dit bij een Audi A3 ook meegemaakt. Zo ineens was het er. Kan me goed voorstellen dat je hier van baalt maar ik heb toen inderdaad de schuld bij mezelf gezocht (terpentine oid aan mijn handen gehad???)
Het trok bij mij ook niet meer weg...
kan me niet voorstellen dat dit zomaar uit het niets ontstaat..
 

H@RM

Senior Member
Zuren of oplosmiddelen aan jouw handen gehad misschien.

Handcrème of medicijn gebruik kan ook aantasting van het leer veroorzaken
 

AndreM

Forumguru
Zuren of oplosmiddelen aan jouw handen gehad misschien.

Handcrème of medicijn gebruik kan ook aantasting van het leer veroorzaken

Handcreme, medicijn gebruik, zweethandjes, angstzweet, hoofdpijn (krijg je vanzelf van) enz. is allemaal al in de topic over de versnellingspook voorbij gekomen.
Helaas was dit in geen van de gevalle de oorzaak. :nono:
 

H@RM

Senior Member
Misschien dat het in Rooverz zijn geval wel zo is. Dan is het in dit specifieke geval wel te herleiden
 

Rooverz

Actief lid
Misschien dat het in Rooverz zijn geval wel zo is. Dan is het in dit specifieke geval wel te herleiden
Nope, gebruik geen crème, medicijnen, noch werk ik met zuren of andere stoffen met bepaalde zuurtegraad. Ik heb dit ook nog nooit eerder gehad met andere leren sturen.
 

DannyG

Forumguru
Onze OIII 2016 had het slijtagesyndroom van de versnellingspook. Dit is vorig weekend onder garantie geregeld: nieuwe pookknop.
Ik vrees ook voor het stuurwiel, ook al zie ik op dit moment nog niet veel (juist de 30.000km gepasseerd).

Mijn vorige wagen (A6 1.9TDI nieuw gekocht in het jaar 2000) had dit na 16 jaar trouwe dienst ook ... maar daar stonden dan ook veel meer kilometers op en dan lijkt me dat ook wel normaal.

Er zijn trouwens nog wel wat andere kleine irritaties zoals het soms trillen van de binnenbekleding tegen het kader van het panoramische dag, kraken van het deurpaneel en vooral de slechte kwaliteit van de lak met talloze steenslagschades (ook een meer dan bekend probleem bij de eigenaars maar nooit bij de garagehouder.

Ach ja ... ik probeer mezelf dan maar te sussen met de gedachte dat een auto dient om mensen van A naar B te brengen. De laatste maanden neem ik toch altijd de fiets voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer (17km). Dat is per fiets sneller dan per wagen in de file.

Dat voor mij betreft.

Greetz.
 

Rooverz

Actief lid
Voorlopig zegt de dealer na indienen garantieclaim dat deze afgewezen zou worden. Nu de claim rechtsreeks bij Skoda neergelegd. Ben benieuwd....
 

Spector

Forumguru
Voorlopig zegt de dealer na indienen garantieclaim dat deze afgewezen zou worden. Nu de claim rechtsreeks bij Skoda neergelegd. Ben benieuwd....

Zou worden? De dealer gaat dit dus niet voor je indienen? Niet echt netjes in mijn ogen....
 

Rooverz

Actief lid
De dealer heeft foto's gemaakt en aan de garantie afdeling laten zien (weet niet of dit van de pondealer zelf is of skoda) maar die heeft laten weten dat de kans 99% is dat de garantie niet wordt toegekend. Volgens de dealer wordt eerst het euvel verholpen en daarna de claim ingediend. Als hij wordt afgewezen (waarvan de kans dus 99% zou zijn) zou ik de 650 euro (!) zelf moeten betalen....

Dat ik tweede eigenaar ben zou volgens de dealer ook invloed hebben op de claim. In mijn ogen doet dit niets af aan het feit dat de auto 6 maanden oud is en slechts 14400 km op de teller heeft. De garantie is tevens ook wettelijk overdraagbaar. Erg gek dat skoda en/of de dealer zich het er zo makkelijk vanaf kan maken.

Heb wel het gevoel dat ik serieus wordt genomen door de dealer, maar dat de garantie afdeling die er echter zit wel erg makkelijk zijn verantwoordelijkheid verwerpt.
 

hemi24

Forumguru
Volgens kun je vanuit het Europees recht 2 jaar aanspraak maken op garantieverlening door de fabrikant.
De hoeveelste eigenaar is in mijn ogen daarbij niet echt relevant.

Als men bij indienen al een antwoord geeft, dat men verwacht dat het niet gehonoreerd wordt, geeft mij te denken of de aanvraag wel daadwerkelijk z'n eindbestemming zal gaan bereiken...

:pieker:
 

gerven

Lid
beetje mosterd na de maaltijd, maar ik smeer het stuur (en andere lederen delen) elk halfjaar even in met een
leermiddel om het soepel te houden en zuur en vet te verwijderen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Misschien minder likken aan het stuur?
Zonder gekheid, garantie is garantie, allerlei verhalen om jou de schuld van de slijtage te geven, door handcreme of zuurtegraad, ik zou uit mijn vel springen!

Voor jouw info, ik heb in de winter last van droge (winter)handen en smeer deze regelmatig in met (geparfumeerde) handcreme, verder maak ik mijn handen regelmatig schoon met schoon zonder water, voordat ik mijn boterham ga eten en heb inmiddels meer dan 25.000 km op mijn teller staan, maar 0 slijtage of andere ellende.
Ik denk eerder dat er een manco zit in het leer, misschien met de bewerking, misschien met het monteren van het leer op het stuur. Ik ben het ook eens, dat bij voorbaat al roepen dat het geen garantie is, te denken geeft. Lekker een nieuw stuur laten monteren en als ze een rekening sturen kun je daarmee mooi vliegtuigjes vouwen.
Laat ze het maar tot de rechter brengen, ten eerste doen ze dat nooit, ten tweede win je dat geheid.
 
Bovenaan Onderaan