Slijtage naafdoppen

Rooverz

Actief lid
Hallo mede forum gebruikers. Ik heb een OC3FL waarbij de naafdoppen binnen het jaar enorm aan het slijten zijn. Het chroom laat aan de randen van het plastic los. Meerdere rijders hier last van? 20180520_095753.jpeg 20180520_095741.jpeg
 

Rofffel

Forumguru
Eenieder heeft hier last van.
Ik weet niet of het zin heeft om een laag blanke lak overheen te zetten.
Zo niet dan elk jaar nieuwe naafkoppen bij de wielenwissel :D
 

Rooverz

Actief lid
Ok, maar liggen mijn verwachtingen dan zo hoog dat ik het raar vindt dat dit binnen het jaar gebeurd?
Eenieder heeft hier last van.
Ik weet niet of het zin heeft om een laag blanke lak overheen te zetten.
Zo niet dan elk jaar nieuwe naafkoppen bij de wielenwissel :D
 

TurboT

Forumguru
Ik heb er ook last van. Het blijft plastic spul en de doppen hebben het zwaar te verduren. Denk hierbij aan de wasstraat, pekel etc.
 

Japanese Power

Donateur
Naafkappen zijn tegenwoordig vrijwel allemaal van kunststof. Als je kijkt naar een jaar of 30 geleden dan had je veel vaker RVS naafkappen. Even oppoetsen en klaar. Maar ja besparing hè...

Elk jaar een nieuw setje kopen is tenslotte beter voor de kas van de leverancier.
 

TurboT

Forumguru
Of je gaat het plastic spul overspuiten met lak.

Ik ben op zoek naar goedkope naafkappen op Aliexpress. Maar kan het niet vinden (niet de groene) dan kan ik het met black magic overheen spuiten. Pas ook beter met de Monte Carlo Velgen.

Heeft iemand ervaringen met de naafkapjes van Ome Alie?

Ik heb laatste boutdopkapjes gehaald maar het past toch niet helemaal lekker.
 

Rofffel

Forumguru
Wat overigens wel bijzonder is, is dat bij Seat ik nooit last heb gehad hiervan. Zelfde VAGconcern, andere techniek dus.
Ook bij Fiat nergens last van.
 

Rooverz

Actief lid
Idd bij mijn vorige seat toledo 2015 en seat ibiza st 2014 hier nooit problemen mee gehad!
Wat overigens wel bijzonder is, is dat bij Seat ik nooit last heb gehad hiervan. Zelfde VAGconcern, andere techniek dus.
Ook bij Fiat nergens last van.
 
D

Deleted member 24009

Hier hetzelfde probleem op een pfl O3 van jan 2017. Weet iemand hoe die dingen vastzitten?
 

Cordoba

Forumguru
Wat overigens wel bijzonder is, is dat bij Seat ik nooit last heb gehad hiervan. Zelfde VAGconcern, andere techniek dus.
Ook bij Fiat nergens last van.

Ik weet niet of het in het merk of in de tijd zit. Bij de Skoda's uit pakweg bouwjaar 2000-2005 waren er ook veel waarbij het groen van het logo binnen enkele jaren eerst langzaam verkleurde naar lichtblauw, en uiteindelijk verdween dat groene deel en kwam de aluminiumkleur boven, na veel slijtage werden ze zelfs compleet aluminiumkleurig. Mijns inziens een kwestie van iets poreuze blanke laklaag, en niet zo heel stabiele kleurstoffen (of een slechte primerlaag op het plastic, waardoor de boel langzamerhand in het plastic verdween).

Als ik de foto's van @Rooverz zie, krijg ik het idee dat bij de bandenwissel vrij lomp met een schroevendraaier de kap er afgewipt wordt, en de naafkapjes in een hoek gegooid worden tot ze er weer op mogen. De schade die je ziet, lijkt allemaal puur mechanisch ontstaan te zijn, en als je weet dat het niet anders is dan een stukje plastic met wat kleurlaagjes...
In mijn optiek lijkt dit een combinatie van goedkoop materiaal en niet zorgvuldig mee omgaan. (als ik het fout heb dan hoor ik het wel Rooverz, maar dit lijkt mij wel de meest aannemelijke verklaring)
 

Rooverz

Actief lid
Hoi Cordoba. Ik heb de originele banden die nog nooit gewisseld zijn. Staat nu 21.000km op de teller. Het loslaten van het chroom zit ook compleet rondom, dus niet op 1 plek van gereedschap....
Ik weet niet of het in het merk of in de tijd zit. Bij de Skoda's uit pakweg bouwjaar 2000-2005 waren er ook veel waarbij het groen van het logo binnen enkele jaren eerst langzaam verkleurde naar lichtblauw, en uiteindelijk verdween dat groene deel en kwam de aluminiumkleur boven, na veel slijtage werden ze zelfs compleet aluminiumkleurig. Mijns inziens een kwestie van iets poreuze blanke laklaag, en niet zo heel stabiele kleurstoffen (of een slechte primerlaag op het plastic, waardoor de boel langzamerhand in het plastic verdween).

Als ik de foto's van @Rooverz zie, krijg ik het idee dat bij de bandenwissel vrij lomp met een schroevendraaier de kap er afgewipt wordt, en de naafkapjes in een hoek gegooid worden tot ze er weer op mogen. De schade die je ziet, lijkt allemaal puur mechanisch ontstaan te zijn, en als je weet dat het niet anders is dan een stukje plastic met wat kleurlaagjes...
In mijn optiek lijkt dit een combinatie van goedkoop materiaal en niet zorgvuldig mee omgaan. (als ik het fout heb dan hoor ik het wel Rooverz, maar dit lijkt mij wel de meest aannemelijke verklaring)
 

Arjann

Forumguru
@Cordoba er is geen enkele reden om tijdens een bandenwissel de naafdopjes met een schroevendraaier te verwijderen, omdat je ze gewoon van binnenuit los kan duwen als je het wiel eraf hebt
 

Cordoba

Forumguru
@Rooverz Mijn conclusie was dus voorbarig, ik dacht aan halfjaarlijkse wissel van zomer-/winterbanden, en dat door herhaling de beschadigingen rondom zitten. Het chroom op de rand is echt weg, of zitten er kalkvlekken (van drogende waterdruppels na een wasbeurt)? Gezien het feit dat ze nog geen jaar oud zijn, lijkt een bezoekje aan de dealer mij wel op zijn plaats. Het is geen ramp, maar het ziet er niet fraai uit.
 

andrehj

Forumguru
Het ergste is dat er bij Skoda blijkbaar geen lerend vermogen is, want mijn S2 heeft bij de logo's voor- en achterop precies hetzelfde, en ik ben al met het derde setje bezig...
 

Rooverz

Actief lid
Chroom laat echt los..... Volgens mij kan deze kwaliteit niet goed omgaan met het extreme klimaat "ahum" wat wij in Nederland hebben.... LoL
@Rooverz Mijn conclusie was dus voorbarig, ik dacht aan halfjaarlijkse wissel van zomer-/winterbanden, en dat door herhaling de beschadigingen rondom zitten. Het chroom op de rand is echt weg, of zitten er kalkvlekken (van drogende waterdruppels na een wasbeurt)? Gezien het feit dat ze nog geen jaar oud zijn, lijkt een bezoekje aan de dealer mij wel op zijn plaats. Het is geen ramp, maar het ziet er niet fraai uit.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb een stuk of 4 setjes, en ze hebben er allemaal last van. Ongelofelijke bras kwaliteit.

Ik had ook al het idee om ze op te schuren en goed in de blanke lak te zetten. Kijken hoe dat houdt.
 

Cordoba

Forumguru
@Rooverz De kapjes zullen wel te lijden hebben van temperatuurwisselingen (denk ook aan warmte van de remmen, waardoor ook de velgen warm worden), maar daar horen naafkapjes tegen te kunnen. Daarnaast kunnen middelen die gebruikt worden om de auto/velgen te wassen ook veel invloed hebben. Shampoo's van wasstraten/wasboxen zijn over het algemeen vrij agressief, en breken bijvoorbeeld ook een waxlaagje snel af, maar zo'n naafkap hoort hier gewoon tegen te kunnen (voor de duidelijkheid, ik heb geen idee hoe je de auto wast, ik weet wel welke zaken bij een matige kwaliteit naafkapjes de boel snel lelijk maken)
 

Rooverz

Actief lid
Mijn auto is in totaal 4 keer door de wasstraat gegaan... En als ie gaat, gaat ie niet zomaar door de eerste de beste krasstraat... Was doorgaan altijd met de hand, eerst foamen, wassen, en 2x per jaar collonite 845 :) Autowassen is kleine hobby namelijk!
 

EdK

Forumguru
Heb ze toendertijd ook bij superskoda voor de Yeti aangeschaft en ook die begonnen te corroderen zoals op de foto van TS
Tsja en momenteel is de Fabia3 nog ff te jong om ook al deze verschijnselen te vertonen.
Denk dat als het bij Fabia ook weer gaat voordoen dat ik nieuwe bestel en die dan eerst eens in de blanke lak zet voor ze er op gaan.
Of dit afdoende zal zijn zal dan de toekomst dan wel weer uitmaken..
 
Bovenaan Onderaan