Slepende remmen: koude en vocht of toch andere oorzaak

ljo13

Lid
Hoi allemaal

Eind vorig jaar ben ik keihard in de remmen moeten gaan om een ongeval te vermijden. In the end heeft mij toch iemand aangereden achteraan maar dat was dan gelukkig niet mijn schuld.

Nu heb ik regelmatig last van het feit dat mijn remmen een "slepend" geluid maken. Heb dit bij herstelling van bovengenoemde schade aangegeven in de garage en ze hadden dit "bekeken" maar wat mij betreft hebben ze er niets mee gedaan. Ik hoor een slepend geluid bij het remmen wanneer mijn wagen even heeft stilgestaan (bv. tijdens een werkdag of s'nachts) en ik opnieuw vertrek.

Nu is mijn vraag dus: is dit normaal? Kan dit bvb zijn omdat mijn auto altijd buiten staat? Zowel 's nachts als overdag? Of is er toch meer aan de hand (mss gerelateerd aan dat ongeval) en moet ik dit goed laten uitzoeken? Ik heb nu zo'n 24,000 km op de teller dus het lijkt me sterk dat de blokken al versleten zijn.

Mistraller

Senior Member
Zouden het niet de blokken kunnen zijn die niet goed terugbewegen? Beetje keramisch vet op de palletjes van de blokken; waar ze op de klauw haken? Zou zeggen dat ze dat bij de garage overigens wel gedaan hadden.

Renkie

Forumguru
Dat bijgeluid is niet raar, maar zou na een paar keer remmen wel weg moeten zijn. Als je na 20km normaal gebruik incl rijden / afremmen het nog steeds kunt horen dan klopt er iets niet.

Zeker als de auto buiten staat en het wat vochtig is heb je dit al gauw.

Jooo...

Forumguru
Ik merk dit ook op bij mijn O3. Iedere keer ik mijn auto buiten rijd uit de garage (staat altijd binnen), dan hoor ik ook zo'n slepend geluid als ik zachtjes rem. Precies alsof er een emmer zand over de remmen is gegoten en dat dat allemaal tussen mijn remblokje en riemschijf zit. Maar na 1 keer normaal remmen op de weg is dit slepend geluid weg.

Misschien even de tips van hierboven toepassen om van het geluid af te geraken. Succes! :thumbsup:

ljo13

Lid
Allright, blij te horen dat dit volkomen normaal is. Het is gewoon iets dat ik bij de audi van mijn vriendin of zelfs mijn vorige wagen (Opel) nooit echt heb ervaren. Ook al stonden die constant buiten.

Renkie

Forumguru
Kan op zich nog wel verschil zitten in het materiaal waardoor je het bij de ene auto meer merkt dan de andere natuurlijk. Maar het is dus niet heel raar.

En heel simpel, voel na 10km eens aan de velg bij normaal rijgedrag, die moet gewoon koud zijn en links+rechts moet gelijk zijn aan elkaar. Merk je daar verschil in dan loopt er toch iets aan.

Bovenaan Onderaan