Sleepring kapot... waar haal ik een 2ehands?

OscarK

Nieuw lid
Bij het wegrijden van de oprit hoorde ik een tik vanuit de richting van het instrumentenpaneel. Direct daarna kreeg ik een melding op het dashboard "Airbag storing" en vanaf dat moment deden de knopjes op het stuur en de claxon het niet meer. Als ik een VCDS scan doe zie ik 2 meldingen:

Address 15: Airbags
1 Fault Found:
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)
001 - Upper Limit Exceeded - MIL ON

Address 16: Steering wheel (J527) Labels:| 5K0-953-569.clb
Part No SW: 5K0 953 521 BN HW: 5K0 953 569 E
1 Fault Found:
365080 - Controls in Steering Wheel
U108E 00 [009] - No Communications
Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 145
Mileage: 145679 km
Date: 2020.01.26
Time: 17:38:38

Uit de video's en forumposts die ik heb gelezen snap ik hieruit dat de sleepring achter mijn stuur kapot is. Er vanuitgaande dat dit klopt (toch?), lijkt het me dat ik specifiek artikelnummer 5K0 953 569 E moet hebben (toch?). Er worden namelijk ook 1K0 953 569 sleepringen aangeboden die er heel erg veel op lijken.

Maar nu de moeilijkste vraag van allemaal: hoe kom ik aan een redelijk geprijsd alternatief? Originele prijzen zijn >EUR200, dus als er een goedkoper alternatief is, zou dit heel fijn zijn. Heb al verschillende sloperijen bekeken, maar het lijkt niet echt een courant artikel te zijn. Iemand?
 
Laatst bewerkt:

OscarK

Nieuw lid
Op onderdelenlijn.nl heb ik inmiddels een zoekopdracht uitstaan, hopelijk hoor ik daar morgen iets van. BM-parts kende ik nog niet, heb ik inmiddels gekeken en daar heel veel varianten gezien die een net ander nummer hebben. Bijv. een 5K0 953 569 BE i.p.v. een 5K0 953 569 E. Zou dit misschien ook werken? Normaal gesproken zou ik hier niet aan beginnen, maar als iemand een goede ervaring met hetzelfde probleem heeft, dan zou ik het misschien aandurven...
 

EdK

Forumguru
Zou dit misschien ook werken? Normaal gesproken zou ik hier niet aan beginnen, maar als iemand een goede ervaring met hetzelfde probleem heeft,
Je kunt BM ook ff mailen of bellen, vermoed dat ze niet alles op de site hebben staan en kans dus dat ze jouw nummer excact in de stelling hebben liggen
Of andere gebruikt kunnen worden durf ik je niet te zeggen
 

OscarK

Nieuw lid
Heb even met de dealer gebeld en deze bevestigt dat ik inderdaad onderdeel 5K0 953 569 E op dit moment heb, maar vertelde ook dat deze is omgenummerd naar 5K0 953 569 H en nog weer later is omgenummerd naar 5K0 953 569 AL. Alle versies zijn te gebruiken en de AL versie is wat je krijgt als je bij de dealer een nieuwe koopt. Oh, en een nieuwe kost trouwens EUR303 incl. BTW :sterretjes:

Volgens mij heb ik de AL versie in mijn zoektocht gisteren wel langs zien komen (weet alleen niet meer waar). Ik ga opnieuw opzoek.
 

Antera

Donateur
Ebay staan ze voor 200 euro.

Ik zou het liefst ook een nieuwe kopen ze slijten nu eenmaal en je weet 2de hands niet wat je krijgt
 

OscarK

Nieuw lid
Ik zie 'm inderdaad ook staan voor die prijs op Ebay. Ik heb trouwens op de site van RossTech (http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Steering_Wheel_Control_Module_Versions) een vergelijkingstabel gevonden waar de verschillen tussen de varianten beschreven worden. Als ik het goed begrijp is niet alleen de H en AL variant mogelijk, maar ook een groot aantal andere varianten. Heb bij BM al een aantal (!) geschikte varianten zien staan. Voor ongeveer EUR100 heb ik een nieuwe tweedehandse uit een auto die zo'n 45000 km zou hebben gereden (tenminste, als BM hierin de waarheid zegt). Moet er maar even over denken wat ik hier in wil doen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Volgens mij geven ze ook nog bepaalde periode garantie !!??
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Desperado

Forumguru
2e hands is altijd een gok maar een goede autodemonteur (is dat een echt woord?) geeft gewoon garantie op wat hij verkoopt. Daarom haal ik bij voorkeur ook de 2e hands spullen bij bekende demontagebedrijven.
 

OscarK

Nieuw lid
Die T-variant is een beetje anders dan anders. RossTech zegt hier over:

  • 5K0-953-569-T using software levels 0122 and 0136 should support LIN 1.3 steering wheels in addition to LIN 2.0 per the feedback here: Passat B6 steering wheel upgrade to MK6
    • 5K0-953-569-T had a TPI which flashed the SWL to 0140 and we believe it would support LIN1.3 as well per that thread.

Bovenstaande snap ik eigenlijk niet helemaal; is die T nou beter, of juist niet?
 

OscarK

Nieuw lid
Wat ik me bij tweedehands nog wel afvraag:

In de sleepring zit van binnen een bandkabel een x-aantal keer opgerold. Deze heeft speling zodat 'ie vanuit de nul-positie in beide richtingen bijvoorbeeld 3 keer kan ronddraaien. Bij het monteren moet de sleepring dus wel in de nul-positie staan; staan de wielen rechtuit, maar wordt de sleepring niet in de nul-positie gemonteerd, dan wordt het e.e.a. onnodig belast en/of stukgetrokken.

Als je een nieuwe koopt is de nul-positie geborgd met een rode klem. Hoe kom ik bij een tweedehands er achter wat de nul-positie is?
 

Antera

Donateur
Bij een 2de hands word het gokken door de draaiingen te tellen. Doe je dit niet goed dan is het een keer sturen naar max en is het eind sleepring. Wees secuur daarnaast zal je hem ook weer moeten calibreren op sommige auto's
 

OscarK

Nieuw lid
Toch nog even een update.

Deze week voor 60 euro een 2e hands sleepring bij een sloperij gekocht. Deze bleek geproduceerd in jan-2018, dus nog best nieuw (was de -AL variant, dus dezelfde die de dealer nu verkoopt). Inbouwen was eigenlijk een makkie. Ook het bepalen van het nulpunt was niet moeilijk, want de totale slag van de ene kant naar de andere kant is iets meer dan 4,5 winding; met ong. 2,3 winding vanaf 1 kant stond de connector bovenaan, dus dit kon eigenlijk niet missen.

Met VCDS de codering teruggezet naar de oude waarde en alles doet het weer. Al met al 2 uurtjes werk en toch zo'n EUR340 bespaard. Kassa!

Daarna kon ik het niet laten en heb ik de oude sleepring nog even opengemaakt. Hiervan was de opgerolde bandkabel gebroken, dus redelijkerwijs ook niet meer te repareren.
 
Bovenaan Onderaan