chris2709
Senior Member
Ik zit al een poos te worstelen met het volgende probleem, wat begon op de snelweg toen de 1.6 tdi uitviel en niet weer wilde aanslaan.
Uitlezen gaf een foutmelding op injector 1, P0087 fuel rail pressure too low en P00C6 High pressure fuel rail/minimum pressure not reached. Bij testen van de verstuivers bleek verstuiver 1 inwendig lek. Alle vier verstuivers vervangen door revisie verstuivers.
Bij de eerste keer starten na de verstuiverwissel kreeg ik meteen een foutmelding op injector 1 (circuit malfunction). Deze verstuiver vervangen door een nieuw revisie-exemplaar en de motor liep (en erg mooi). Problem solved dacht ik, maar helaas.
Na een rit van 50 km de auto geparkeerd en na een half uurtje opnieuw gestart. Starten duurde lang, motor sloeg aan en meteen weer af. Gloeispiraaltje op het dashboard ging aan. Na opnieuw starten sloeg de motor aan maar liep op drie cilinders. Uitlezen leerde dat er nu een foutmelding op injector 2 was (circuit malfunction), in combinatie met P0087 en P00C6.
Omdat ik op internet had gevonden dat het bedrijf van de revisieverstuivers er nogal eens een potje van maakt, had ik niet zoveel vertrouwen meer in deze verstuivers. Dus ook verstuiver 2 vervangen, maar tegelijkertijd de kabelboom voor zover mogelijk gechecked. De auto liep daarna weer, maar opnieuw, na een rit van ongeveer 40 km, een foutmelding, lampje gloeispiraal ging aan... Nu geen foutmelding op verstuiver meer, maar alleen P0087 en P00C6. Dus nu de kabelboom van de motor vervangen (wat een rotklus!!) en de commonrail met sensoren. Helaas geen resultaat: weer de foutmelding en alleen als de motor goed warm is geweest.
Uiteraard heb ik een nieuw brandstoffilterelement geplaatst in een (schoon) brandstoffilterhuis. Geen spanen of dergelijk te zien. Daarnaast heb ik de hogedrukpomp tijdens het rijden bewaakt (actual pressure IDE00188 vs specified pressure IDE 00201) en die lopen in lijn.
Zaken die me nu nog opvallen en waar ik probeer verband in te zien:
- ventilator slaat wel erg vaak aan
- bij plotseling vol gas geven houdt de auto (soms) eerst een beetje in en dan gaat ie voluit.
- tijdens het rijden zelf (bv op de snelweg) stottert de auto soms een beetje
- ik zie soms brandstofsporen op het plaatwerk bij de vulopening (bedenk ik me achteraf, ik kan me niet herinneren dat ik zoveel mors)
Ik denk nu dat er brandstof wegloopt zodra de motor warm is/ dat er meer brandstof dan bedoeld terug de tank in wordt geperst. Waar zou ik dat kunnen zoeken?
Uitlezen gaf een foutmelding op injector 1, P0087 fuel rail pressure too low en P00C6 High pressure fuel rail/minimum pressure not reached. Bij testen van de verstuivers bleek verstuiver 1 inwendig lek. Alle vier verstuivers vervangen door revisie verstuivers.
Bij de eerste keer starten na de verstuiverwissel kreeg ik meteen een foutmelding op injector 1 (circuit malfunction). Deze verstuiver vervangen door een nieuw revisie-exemplaar en de motor liep (en erg mooi). Problem solved dacht ik, maar helaas.
Na een rit van 50 km de auto geparkeerd en na een half uurtje opnieuw gestart. Starten duurde lang, motor sloeg aan en meteen weer af. Gloeispiraaltje op het dashboard ging aan. Na opnieuw starten sloeg de motor aan maar liep op drie cilinders. Uitlezen leerde dat er nu een foutmelding op injector 2 was (circuit malfunction), in combinatie met P0087 en P00C6.
Omdat ik op internet had gevonden dat het bedrijf van de revisieverstuivers er nogal eens een potje van maakt, had ik niet zoveel vertrouwen meer in deze verstuivers. Dus ook verstuiver 2 vervangen, maar tegelijkertijd de kabelboom voor zover mogelijk gechecked. De auto liep daarna weer, maar opnieuw, na een rit van ongeveer 40 km, een foutmelding, lampje gloeispiraal ging aan... Nu geen foutmelding op verstuiver meer, maar alleen P0087 en P00C6. Dus nu de kabelboom van de motor vervangen (wat een rotklus!!) en de commonrail met sensoren. Helaas geen resultaat: weer de foutmelding en alleen als de motor goed warm is geweest.
Uiteraard heb ik een nieuw brandstoffilterelement geplaatst in een (schoon) brandstoffilterhuis. Geen spanen of dergelijk te zien. Daarnaast heb ik de hogedrukpomp tijdens het rijden bewaakt (actual pressure IDE00188 vs specified pressure IDE 00201) en die lopen in lijn.
Zaken die me nu nog opvallen en waar ik probeer verband in te zien:
- ventilator slaat wel erg vaak aan
- bij plotseling vol gas geven houdt de auto (soms) eerst een beetje in en dan gaat ie voluit.
- tijdens het rijden zelf (bv op de snelweg) stottert de auto soms een beetje
- ik zie soms brandstofsporen op het plaatwerk bij de vulopening (bedenk ik me achteraf, ik kan me niet herinneren dat ik zoveel mors)
Ik denk nu dat er brandstof wegloopt zodra de motor warm is/ dat er meer brandstof dan bedoeld terug de tank in wordt geperst. Waar zou ik dat kunnen zoeken?
Laatst bewerkt: