Slechte start na warme motor (incl. foutmelding)

chris2709

Senior Member
Ik zit al een poos te worstelen met het volgende probleem, wat begon op de snelweg toen de 1.6 tdi uitviel en niet weer wilde aanslaan.
Uitlezen gaf een foutmelding op injector 1, P0087 fuel rail pressure too low en P00C6 High pressure fuel rail/minimum pressure not reached. Bij testen van de verstuivers bleek verstuiver 1 inwendig lek. Alle vier verstuivers vervangen door revisie verstuivers.

Bij de eerste keer starten na de verstuiverwissel kreeg ik meteen een foutmelding op injector 1 (circuit malfunction). Deze verstuiver vervangen door een nieuw revisie-exemplaar en de motor liep (en erg mooi). Problem solved dacht ik, maar helaas.

Na een rit van 50 km de auto geparkeerd en na een half uurtje opnieuw gestart. Starten duurde lang, motor sloeg aan en meteen weer af. Gloeispiraaltje op het dashboard ging aan. Na opnieuw starten sloeg de motor aan maar liep op drie cilinders. Uitlezen leerde dat er nu een foutmelding op injector 2 was (circuit malfunction), in combinatie met P0087 en P00C6.

Omdat ik op internet had gevonden dat het bedrijf van de revisieverstuivers er nogal eens een potje van maakt, had ik niet zoveel vertrouwen meer in deze verstuivers. Dus ook verstuiver 2 vervangen, maar tegelijkertijd de kabelboom voor zover mogelijk gechecked. De auto liep daarna weer, maar opnieuw, na een rit van ongeveer 40 km, een foutmelding, lampje gloeispiraal ging aan... Nu geen foutmelding op verstuiver meer, maar alleen P0087 en P00C6. Dus nu de kabelboom van de motor vervangen (wat een rotklus!!) en de commonrail met sensoren. Helaas geen resultaat: weer de foutmelding en alleen als de motor goed warm is geweest.

Uiteraard heb ik een nieuw brandstoffilterelement geplaatst in een (schoon) brandstoffilterhuis. Geen spanen of dergelijk te zien. Daarnaast heb ik de hogedrukpomp tijdens het rijden bewaakt (actual pressure IDE00188 vs specified pressure IDE 00201) en die lopen in lijn.

Zaken die me nu nog opvallen en waar ik probeer verband in te zien:
- ventilator slaat wel erg vaak aan
- bij plotseling vol gas geven houdt de auto (soms) eerst een beetje in en dan gaat ie voluit.
- tijdens het rijden zelf (bv op de snelweg) stottert de auto soms een beetje
- ik zie soms brandstofsporen op het plaatwerk bij de vulopening (bedenk ik me achteraf, ik kan me niet herinneren dat ik zoveel mors)

Ik denk nu dat er brandstof wegloopt zodra de motor warm is/ dat er meer brandstof dan bedoeld terug de tank in wordt geperst. Waar zou ik dat kunnen zoeken?
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
....dat er meer brandstof dan bedoeld terug de tank in wordt geperst....
Dat kan alleen als jouw motor brandstof (diesel) produceert.............Dan moet je er heeel zuinig op worden.;)
Heel misschien is de lagedruk brandstofpomp, of de leiding van de tank naar de hogedrukpomp, de oorzaak van teruglopende diesel.
 

chris2709

Senior Member
Dat kan alleen als jouw motor brandstof (diesel) produceert.............Dan moet je er heeel zuinig op worden.;)
Als ik de leidingen zo volg, dan zit in de HD pomp een klep in de retourleiding. Een gedachte was dat deze klep mogelijk wordt opengezet op het moment dat er hogere druk heerst (het teveel aan brandstof van de HD pomp incl. retour van de verstuivers wordt terug de tank in gevoerd). Als dat met hogere druk (niet met hogere flow, ik produceer helaas geen diesel) gebeurt, kun je misschien het effect krijgen dat brandstof de vulopening bereikt.

Andere gedachte is dat in het deksel van het brandstoffilter iets niet pluis is.

Ik kan ook niet precies vinden hoe de brandstofverdeling in het filterhuis werkt, wat voor sensoren/kleppen in de retourleiding van de HD pomp zitten en waar die op reageren.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Elke diesel heeft een retourleiding, maar het volume van die retour is dermate klein dat het geen golven (zelfs geen golfjes) in je tank maakt.
Die code P0006C zou (bron: google) erop duiden dat de druk in het inlaatspruitstuk te hoog is, misschien eens kritisch naar de sensor die dat signaal geeft kijken?
Te hoge druk daar is nogal onwaarschijnlijk.
 

chris2709

Senior Member
P006C geeft juist aan dat de druk (in de fuel rail) niet gehaald wordt. De hele rail met sensoren heb ik dus al vervangen.

10116 - Fuel Rail/System Pressure
P0087 00 [167] - Too Low

10119 - High Pressure Fuel Rail
P00C6 00 [167] - Minimum Pressure Not Reached
 

Tees

Donateur
Ehm, als ik Gerrit Speek raadpleeg voor P006C gaat dit over de Inlaatdruk van de lucht. Weet je zeker dat je de goede foutcode genoteerd hebt?
Edit: P00C6 zie ik in je laatste post! Dat is wel de goede code. Helaas één van de weinige codes waar Gerrit geen uitleg bij geeft.

P0087 klopt wel, Gerrit geeft de volgende mogelijke oplossingen:
In ieder geval: plaats een nieuw brandstoffilter
Check Meetwaardeblokken voor de brandstofdruk:
Check de brandstofslangen (geknikt, samengedrukt, afgeknepen etc))
Check Low Fuel Pressure System op lekken
Check het brandstoffilter en het filter in de brandstofpomp
Check de hoeveelheid brandstof die uit de brandstofpomp komt
Check / vervang de hogedruk brandstofpomp

Ergens lekkage lijkt mij de meest logische verklaring, dus ik zou eens goed zoeken bij alle leidingen.
 

chris2709

Senior Member
Alle hits die ik op de 1e zoekresultatenpagina vond wezen naar inlaatspruitstukdruk :pieker:
Ehm, als ik Gerrit Speek raadpleeg voor P006C gaat dit over de Inlaatdruk van de lucht. Weet je zeker dat je de goede foutcode genoteerd hebt?
Edit: P00C6 zie ik in je laatste post! Dat is wel de goede code. Helaas één van de weinige codes waar Gerrit geen uitleg bij geeft.

P0087 klopt wel, Gerrit geeft de volgende mogelijke oplossingen:


Ergens lekkage lijkt mij de meest logische verklaring, dus ik zou eens goed zoeken bij alle leidingen.

Oeps ja, ik zie het. Startpost aangepast naar de juiste code.
 

chris2709

Senior Member
Inmiddels heb ik het brandstoffilterhuis uitelkaar gehad en beoordeeld, daar lijkt niets mis mee. Daarnaast heb ik een klein lekje gevonden in de retourleiding vanaf de common rail. Vervolgens alles weer ontlucht en een eindje gaan rijden.

Soms merk ik bij flink gas geven dat het lijkt alsof dit pulserend gebeurt. alsof er pulserend brandstof wordt gegeven bij vol gas. Bij constante snelheid merk ik er eigenlijk niets van. Verder rijdt de auto goed, geen foutmeldingen onderweg, zelfs niet bij plankgas op de snelweg en andere "mishandelingen".
Thuisgekomen merk ik dat de auto (alweer) aan het regenereren is. Ik besluit nog een rondje te maken, totdat de cyclus is afgelopen. Vervolgens, bij een doodnormale afslag, terugschakelen en weer gasgeven, merk ik dat de auto duidelijk inhoudt (dus niet pulserend) en de foutmelding verschijnt. Helaas had ik net toen de computer er niet aan hangen om de boel te loggen. Ervoor en erna wel en het valt me op dat vooral bij een warme motor de gemeten druk soms kort wegvalt. Schermafbeelding 2022-08-01 190817.png

Zoals hierboven te zien (in rij 241-246) kakt de gemeten druk helemaal in, terwijl de gevraagde druk min of meer stabiel blijft.

Het kan toeval zijn, maar ik heb het idee dat het gebeurde net nadat de regeneratiecyclus voltooid was. Wat me ook opvalt, is dat in noodloop (gloeispiraal lampje aan) de motor beroerd loopt. Dit ben ik niet gewend. En, zoals ik zei valt het me op dat de auto wel heel vaak regenereert. En, wat me helemaal niet zint: tijdens gas los, hoor ik soms getik vanuit het vooronder. Alsof een verstuiver staat te tikken.

Inmiddels beginnen bij mij de opties op te drogen.... En een HD pomp vervangen om te proberen vind ik ook nogal wat... Toch denk ik dat het probleem in de brandstoftoevoer te vinden moet zijn (ik krijg inmiddels alleen nog maar foutmelding P0087)
 

Tees

Donateur
Tsja, tis inderdaad duidelijk dat ie soms z'n druk niet haalt, maar blijkbaar is t niet makkelijker te reproduceren wanneer. Als je nergens lekkages kan vinden, dan zou de HD brandstofpomp overblijven, maar das idd geen leuke optie om te proberen als je niet zeker weet dat t werkt. Misschien zou je een HD pomp van de sloop kunnen halen? Dan kan je t iig voor een stuk minder geld proberen...
 

chris2709

Senior Member
Als de klus niet zo omvangrijk was, zou ik het met je eens zijn. Maar de hele distributie moet los en dat is al met al nogal een klusje. Zou dit niet het geval zijn, dan zat er al een andere probeerpomp op... Wat nou als het de LD pomp is? Of toch weer een verstuiver? Of...

Het gekke is dat - als we even teruggaan naar het begin - de auto op de snelweg helemaal stilviel, niet weer wilde starten en dit herleidbaar was naar een inwendig lekke verstuiver (na vervanging liep de auto weer). Wat er nu aan de hand is, kan natuurlijk domme pech/puur toeval zijn, maar vreemd is het allemaal wel. Tenzij de vermeend defecte HD pomp de verstuiver naar z'n grootje heeft geholpen?
 

Tees

Donateur
Op zich kan dat, maar als er A-merk onderdelen zijn gebruikt is de kans daarop wel klein. Ik zou t dan eerder in een kabelbreuk oid zoeken, maar dat is ook weer zo moeilijk te vinden.
 

chris2709

Senior Member
Op zich kan dat, maar als er A-merk onderdelen zijn gebruikt is de kans daarop wel klein. Ik zou t dan eerder in een kabelbreuk oid zoeken, maar dat is ook weer zo moeilijk te vinden.
Ook de kabelboom is vervangen. En de klachten blijven zowel na vervangen van de sensor als de kabelboom exact hetzelfde.

In overleg met een dieselspecialist zojuist en met logisch nalopen van de dieselleidingen zie ik dat op de retour van de HD pomp een regelventiel zit: deze. De specialist verdenkt op basis van de door mij genoemde klachten deze en daar kan ik ook in meegaan, als deze de druk stabiel moet houden. Wel weer 100 Euro, maar als dit het is...
 

Tees

Donateur
Klinkt inderdaad niet onlogisch, en €100 is een stuk minder geld dan €800 (wat je snel kwijt bent voor de HD pomp vervangen)
 
Bovenaan Onderaan