Slechte start koud en warm

Dag allen,

sinds kort start mijn Skoda Octavia (1Z - BXE) moeilijk. In het begin starte die enkel moeilijk als ik er even had mee gereden en dus al wat warm stond. Sinds vrijdag start hij ook moeilijk als hij koud staat.

Gisteren hebben we de EGR-klep en de nokkenassensor vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem.

De EGR-klep vervangen was geen overbodige zaak… Zat heel wat roet in vast

Nokkenassensor wou ik vervangen omdat ik daarvan een melding, 00833 nokkenasstandensor onaannemelijk, op mijn autophix v007 kan uitlezen. Op het dashboard komen geen waarschuwingen. De melding 00833 kreeg ik ook nog steeds.

Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn van het slechte starten?
Ik weet dat het niet goed is maar auto maakt geen lange afstand, dikwijls te kort om echt warm te worden.
Gebruik jullie regelmatig diesel cleaner of dergelijke?

Heb mijn batterij vorig jaar wel eens opgeladen met Ctek MXS7.0 en de recond stand gebruikt. Kan mijn accu daardoor beschadigd zijn geraakt?

Alvast bedankt voor jullie tips en kennis te delen

Groeten
 

Tees

Donateur
Mmmm, een aantal vragen: foutcode 00833 is volgens Gerrit Speek een probleem met de voorruitverwarming, ook als die 833 hexadecimaal zou zijn, kom ik niet op de nokkenassensor. Misschien nog even controleren welke foutcode het was?

Moeilijk starten is ook een breed begrip: slaat de auto niet meteen aan (lang draaien op de startmotor) of draait ie slecht nadat ie aangeslagen is? Het eerste wijst vaak (maar niet altijd) naar de accu, de tweede sowieso niet.

Hoe oud is de accu? Heb je Start/Stop? En heb je de accu wel eens laten testen (veel garages doen dat gratis, ook de Wegenwacht kan dat voor je doen).
 
Dag Tees,

ja wagen draait lang op startmotor voordat hij aanschiet nadien draait hij normaal volgens mij aan +/- 900tpm. Een geluidsfragment kan men hier niet posten of toch?

Accu is enkele jaren oud (+/-4j). Geen start stop systeem. Accu heb ik nog niet laten testen, kan ik dit zelf ook?

Heb twee foto’s toegevoegd ivm de fouten nokkenassensor. Nu heb ik enkel nog de 00833.
 

Bijlagen

  • 43EE7B6D-7E16-4818-A26C-65830D1F714F.jpeg
    43EE7B6D-7E16-4818-A26C-65830D1F714F.jpeg
    657,7 KB · Weergaven: 16
  • 97EB83A2-F4A4-4CC7-BC96-8F2E55F4DDA3.jpeg
    97EB83A2-F4A4-4CC7-BC96-8F2E55F4DDA3.jpeg
    670,6 KB · Weergaven: 14

Cordoba

Forumguru
Ook P0083 is niet de juiste foutcode. Ik heb zelf ook een Autophix (ES680), maar één die zowel voor algemeen als specifiek VAG-foutcodes is bedoeld, en kan mijn foutcodes ook gewoon vergelijken met de site van Gerrit Speek. Als ik de omschrijving bekijk, zou ik eens checken of de nokkenassensor wel stroom krijgt, en of dat ie ook netjes aan massa hangt, als één van de twee (of beiden) niet in orde is, klopt dat precies met de omschrijving van je foutcode (geen signaal).
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat klinkt me dan inderdaad als de accu. Hoe oud is ie (evt kan je dat op basis van de code die in de bovenkant gestanst is ontcijferen)?

Gek van die foutcodes. Ik ben even door de database van Gerrit Speek gegaan, en ik zie dat er (iig bij sommige motoren) 2 nokkenassensors zijn: de G40 en de G300. Dus ook nog mogelijk dat je de verkeerde vervangen hebt.

Anders idd zoals @Cordoba zegt de bekabeling en aansluiting checken. En ik zou toch voor de zekerheid een VAG specifieke lezer gebruiken, misschien is de beschrijving volledig fout en zoek je verkeerd! Ik heb ook de Autophix V007 (specifiek voor VAG) gehad, die zat wel altijd goed.
 
De foutcode ivm geen signaal krijg ik niet meer. Het uitmeten is bij draaiende motor de spanning is meten aan de stekker?

Zou niet weten waar die tweede nokkenassensor zou zitten. Heb die dat bij de distributieriem zit vervangen.
Ga de batterij eens controleren ivm datum.
 

Cordoba

Forumguru
Gewoon op contact zetten moet genoeg zijn om spanning op de sensor te krijgen.
@Tees 2e nokkenassensor is niet toevallig bij een V6-blok?
 

Tees

Donateur
Ik weet t niet precies, maar tis niet voor een V6/8: ik zag foutcodes voor zowel rij 1 en 2, maar dus ook voor sensor A (G40) en sensor B (G300). Zou eens in ETKA moeten kijken of er voor deze motor 1 of 2 sensoren inzitten voor de nokkenaspositie.

Edit: even gezocht in ETKA, er wordt een nokkenas- en een krukassensor aangegeven. De eerste heeft artikelnummer 03G957147B en de tweede 036906433E. Die tweede wordt in sommige webshops óók nokkenassensor genoemd (om t verwarrend te maken...).

Maar ik denk dat het verstandig is toch eens met een goede VAG-specifieke code lezer uit te lezen. Dit geeft maar aan hoe nauw die foutcodes kunnen zitten.
 
Laatst bewerkt:
Zag ook dat het huis waar de luchtfilter inzit twee barsten heeft. Kan dit een oorzaak zijn van slecht starten? Stelde me de vraag omdat wat verder de lmm zit.
 

Bijlagen

  • F8FB665B-6B70-4A1B-A69A-509C9043D860.jpeg
    F8FB665B-6B70-4A1B-A69A-509C9043D860.jpeg
    894,6 KB · Weergaven: 16
  • 5C461749-5F97-4776-8E5C-14765B91D441.jpeg
    5C461749-5F97-4776-8E5C-14765B91D441.jpeg
    1 MB · Weergaven: 16

Tees

Donateur
Het gasklephuis en de LMM zitten volgens mij na het luchtfilter, dus dan maakt een lek bij t luchtfilter niet uit. Erna is een ander verhaal, dan krijg je allerlei klachten, maar die resulteren meestal in heel beroerde stationaire loop en/of noodloop. Lijkt me hier niet aan de orde.
 
Ahja en de radio die speelt wel nog maar tekst flipt nogal een beetje maar ik veronderstel dat dit niets te maken heeft met al de rest tenzij dat de batterij hiervan de oorzaak kan zijn.
 

Bijlagen

  • C614042C-5C2F-4A8B-825B-5CEB0B28B15E.jpeg
    C614042C-5C2F-4A8B-825B-5CEB0B28B15E.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 16

Tees

Donateur
Ahja en de radio die speelt wel nog maar tekst flipt nogal een beetje maar ik veronderstel dat dit niets te maken heeft met al de rest tenzij dat de batterij hiervan de oorzaak kan zijn.
Dit lijkt me een fout in de radio, kabelbreukje of driver van het scherm die de geest gegeven heeft.
 
Ga vandaag eens bellen naar garage zodat ze wagen eens deftig kunnen uitlezen. Ik kan ook de batterij (zijn zelfde specs en afmetingen) eens uit een andere wagen nemen en deze in mijn Skoda plaatsen als test.

kan de startmotor ook voor een slechte start zorgen?

Als de injectoren problemen zouden geven zou wagen ook stationair slecht draaien of niet?
 

Tees

Donateur
Startmotor: kan zeker ook een probleem zijn, maar accu's geven vaker de geest dan startmotoren.
Verstuivers: dan verwacht je normaliter ook problemen bij stationair of hogere toerentallen, starten kan ook moeizamer gaan, maar normaal niet alleen het laatste.
 
Zal dan vanavond die batterij al eens switchen. Snel gedaan.

Eens de motor draait merk je er niets meer van. Gisteren eens naar Gent gereden en eens paar keer in hoge toeren gegaan en ging allemaal heel vlot, optrekken gaat ook zonder probleem.
 
Net batterij eens gewisseld maar het resultaat is hetzelfde.

Vanmorgen starte hij wel vlotter dan deze namiddag. Dus soms heeft wagen precies 3 tellen nodig en andere keer 5 of 6 tellen.
 
Gisteren met de wagen even naar de garage. Startmotor, batterij, gloeikaarsen, … getest en allemaal oké.
Kregen ook maar één foutmelding en dat was de nokkenassensor. Dan maar eens door hen laten vervangen en nu start wagen perfect.
Zelf bestelde ik sensor bij een lokaal magazijn waar je alle auto-onderdelen kan bestellen via chassisnummer. Deze zag er identiek uit, enkel de kabel was een beetje langer.
 

Tees

Donateur
Misschien toch niet t goede onderdeel gehad dan? Of geen A-merk? Voor sommige sensoren is de ECU heel gevoelig dan wordt alleen het VAG origineel aanbevolen (wat vaak Bosch is trouwens). Ik koop zelf in principe de meeste componenten van Bosch, alleen voor specifieke onderdelen wel eens wat anders (bijv filters van Mann of zo).

Maar fijn dat t nu opgelost is!
 
Klop het was niet van Bosch maar van NTK. Goed om weten

Gebruiken jullie regelmatig zo een diesel cleaner?
 
Bovenaan Onderaan