Slechte accu?

Hallo,
volgende probleempje, sinds een aantal dagen doet het starten s’morgens als ik hem start langer dan normaal, dwz een seconde of 4, wat normaal meteen gebeurt.
Omstandigheden zijn gewoon, graad of 5. Nu ben ik gaan meteen met daarbij de volgende waarden:
Met alleen contact aan heb ik 11,1 volt, tijdens starten zakt ie naar 9,1 volt en eenmaal stationair 13,6 volt.
Hoe vinden jullie deze waarden en ben ik aan nieuwe accu toe?
Het gaat om een 2016 1.6 TDI met Kessy en dus start en stop.
En mocht er een nieuwe accu in moeten, kan ik dat zelf doen of moet de nieuwe accu ingeleverd worden?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Erwin

Antera

Donateur
Tijd voor ene nieuwe accu. Als de spanning zakt onder de 10 volt dan gaat je electronica gek doen. je kan die zelf vervangen voor eenzelfde als er in zit.

Tijd voor ene nieuwe accu. Als de spanning zakt onder de 10 volt dan gaat je electronica gek doen. je kan die zelf vervangen voor eenzelfde als er in zit.
Bij sommige leveranciers zie ik dit staan :

• Batterij/accu: Wisselen van de accu moet worden aangegeven in de regelaar . Maar dan moet ik zeker er één kiezen waarbij dit niet nodig is?

Jewepe

Forumguru
Volgens mij moet bij een auto met een start-stop systeem een nieuwe accu altijd ingeleerd worden. Even opletten dat de nieuwe accu ook geschikt is voor het start-stop systeem.

Cordoba

Forumguru
@Jewepe Kan wel eens gelijk hebben: tijdens de levensduur van de accu neemt de capaciteit van de accu geleidelijk af. Bij een auto met start/stop wordt de actuele accu capaciteit bepaald, en wordt het bijlaad-programma (wanneer en hoeveel de dynamo de accu bijlaadt) hier op aangepast. Als je een nieuwe identieke accu plaatst heeft die toch een hogere capaciteit omdat ie nieuw is, en moet de ECU dus het bijlaad-programma aanpassen aan de nieuwe situatie.

Bij geleidelijk afnemen van de capaciteit van de accu, wordt dat automatisch aangepast (net als bij de gasklep die zichzelf langzaam inleert), maar als de situatie in één keer flink verandert (gereinigd gasklephuis, of nieuwe accu), dan kan het systeem dat niet zo snel volgen. Door het inleren met de computer staan dan ongeveer de juiste waardes in het systeem, en hoeft het systeem alleen nog maar fine tuning te doen.

xplain

Forumguru
Ik ervaar deze problemen ook en ben inmiddels aan m'n derde batterij toe. Start/stop bij mij uitgeschakeld

Jewepe

Forumguru
Ik ervaar deze problemen ook en ben inmiddels aan m'n derde batterij toe. Start/stop bij mij uitgeschakeld

Dan twijfel ik toch of de juiste batterij is gemonteerd. Het simpele feit dat start-stop is uitgeschakled wil niet zeggen dat je een accu kunt monteren die ongeschikt is voor start-stop systemen. Is je nieuwe accu telkens bij montage ingeleerd destijds?

Nu weet ik het nog steeds niet:arghh::arghh: ik dacht als ik precies dezelfde accu terugplaats ik daarbij dan niet hoef in te leren, maar de meningen hier verschillen een beetje.

Het plaatsen is natuurlijk fluitje van een cent, maar in leren als dat moet kan ik niet, moet ik toch bij iemand aankloppen......

Renkie

Forumguru
Wat ook kan: Wellicht vreet er iets stroom als de auto uit is. Dan loopt je accu vanzelf een beetje leeg en heb je hetzelfde probleem.

Net nog even gemeten met 2 graden buiten
Contact aan zonder starten 10.9 volt
Tijdens starten 8.9 volt
Stationair 13,8 volt

Conclusie accu vervangen :thumbsup:

larsy

Forumguru
Start/stop gebruik ik niet.
Als mijne stuk is steek ik gewoon een nieuwe en wat denk je dat hem zal doen zonder
“inleren” :jaja: starten natuurlijk!?
Liefst nog een batterij van de vancranebroek
Lekker goedkoop :maakmegek::thumbsup::thumbsup:
Die doen het ook 10jaar .

(Zo hoop ik het toch te doen ):bloos:

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Net nog even gemeten met 2 graden buiten
Contact aan zonder starten 10.9 volt
Tijdens starten 8.9 volt
Stationair 13,8 volt

Conclusie accu vervangen :thumbsup:

Dat was voor mij (en een aantal anderen hier) al geen vraag meer. Je kunt ook de juiste nieuwe accu plaatsen, en daarna de nieuwe accu laten inleren. Mogelijk dat een goede banden/accuboer dit ook voor je kan doen, ben je in één keer klaar voor een schappelijker prijs dan bij de dealer.

LdN

Forumguru
@larsy
Dat je start/stop niet gebruikt veranderd het laadsysteem in je auto niet, dat laadsysteem is geschikt
voor AGM of z.g. flooded loodaccu's zoals die bij start/stop systemen toegepast worden.
Zeker als er gebruik word gemaakt van het terugladen van de remenergie ontstaan er flinke
laadstromen en daarvoor is een gewone loodaccu niet geschikt maar b.v. een AGM wel.
Accu's voor start/stop systemen worden met hoge stromen in zeer korte tijd bijgeladen en daarna
stopt het laadsysteem vaak geheel met laden totdat er weer een bepaalde hoeveelheid energie
afgenomen is.
Als je dit soort zaken met een "gewone" loodaccu uithaalt verkort je de levensduur van zo'n accu
behoorlijk denk aan meer dan 50% verkorten.

larsy

Forumguru
@hemi24 nee die goede redelijk oude 10w40 :D

Dat dit onzin en niet waar is van die AGm bat. hoor je me niet zegge .

Maar de drang om nu een gewone te plaatsen en kijken hoe lang die het kan uithouden is nog groter geworden bij mij ... :bloos:
tot 3jaar = garantie .
En als het 5 jaar mee gaat is is het goed geweest . Voor die 60€ Koop ik weer een andere . Ben ik weer goed voor 5 jaar .

Ik heb al goesting om het te proberen ... heb er nog een paar liggen maar geen nieuwe (dus niet ideaal om een juiste levensduur te bepalen ) dus wachte tot ik een nieuwe moet kopen:cry:

Ja sorry iedereen heeft wel een hoekje af:tegek:
of hoe zegge ze het bij onze noorderburen

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan