Slecht (horten en stotend) lopende motor met speedsensor fout

Rene2018

Nieuw lid
Hallo Allen,

Sinds een tijdje problemen met afentoe een hikup in de motor tijdens het rijden. Vorig week was erger en reed de auto tijdelijk hortend en stotend en later weer "normaler".

De ODB-II uitlezing zegt:
16705 - Engine Speed Sensor (G28)
P0321 - 008 - Implausible Signal - Intermittent
Readiness: 0010 0001

Maar de sneldheidsmeter werkt normaal.
Op internet gelezen dat de symptomen vaak door krukas-/nokkenas-sensoren komt.
Alle 3 sensoren inmiddels gekocht en de krukas-/nokkenass-sensoren ook al vervangen, maar m'n vraag nu is: wat is de lokatie van onderstaande speedsensor?
1709476301819.png
Gaat om Fabia II uit 2010 1.2L benzine

Verder:
- Bougies en bobines zijn ook al vervangen
- tijdens stationair draaien gezocht naar kabelbreuk oid maar niets gevonden....

Ook andere info mbt wat de werkelijke oorzaak kan zijn is uiteraard welkom?

Alvast bedankt
René
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
De ODB-II uitlezing zegt:
16705 - Engine Speed Sensor (G28)
P0321 - 008 - Implausible Signal

Maar de sneldheidsmeter werkt normaal.

Niks persoonlijks, maar ik denk dat je het sleutelen beter aan een professional over kunt laten…


De eerste genoemde oorzaak verraste me..!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@Rallye volgen de link naar Gerrit Speek van @hemi24 verwijst deze fout naar de G28, oftewel de toerentalsensor = krukassensor. De nokkenassensor is G40, en dus een andere sensor.

@hemi24 die eerste verbaast mij ook! Enige dat ik kan bedenken is dat de motorolie op een plek dichtbij de krukassensor kan komen en daarmee het signaal kan verstoren? Lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien het zeer waarschijnlijk een Hall-gever is, en die zal zich weinig aantrekken van olie, maar goed...
 

Rene2018

Nieuw lid
Allen,
bedankt voor de antwoorden, ik zie inderdaad dat het woordje "speed" me op het verkeerde been heeft gezet.
Ik vond het ook al raar dat de snelheidmeter-sensor iets met het toerental/onsteking van de motor had te maken....

Maar dat kwam ook door:
Daar wordt "speedometer" symptomen als effect genoemd.....

Ik had al de volgende sensoren vervangen:
1. Crankshaft/krukas sensor (G28) is al vervangen, verstopt achter het motorblok)
Bekijk bijlage 108505

2. De Nokkenas sensor bovenop het motorblok was uit voorzorg ook vervangen.

Maar de melding
16705 - Engine Speed Sensor (G28)
P0321 - 008 - Implausible Signal - Intermittent
komt terug.

Dus lijkt het erop dat ik met name de bedrading van de G28 sensor nog eens goed na moet lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Deze link al bekeken? https://www.gerritspeek.nl/vag-com_toerental.html

Blijkbaar is de truc om te controleren op een draadbreuk om bij stationair draaiende motor aan de bekabeling te rammelen. Als daar het probleem zit, zou de motor moeten uitvallen. Ik weet niet 100% zeker of dat waar is, maar Gerrit is meestal tamelijk betrouwbaar. Het genoemde meetwaardeblok controleren is waarschijnlijk nog betrouwbaarder, maar dan moet je wel een betere OBD lezer (VCDS, OBDeleven) hebben om dat te kunnen.

@Rallye begrijpelijk, ik kan camshaft en crankshaft ook nooit uit elkaar houden.
 
Bovenaan Onderaan