Skodiaq's Kodiaq 1.4 TSI DSG 150pk, Style Business

Skodiaq

Forumguru
Vanochtend zijn de digitale orderboeken opengegaan. Gelukkig hadden we al een afspraak bij de dealer staan om de auto configureren. Dit is hem geworden:

Kodiaq 1.4 TSi DSG, 150pk Style Business (Quartz Grey) met de opties:
- Variabele bagageruimtevloer
- Adaptive Cruise Control (t/m 160km per uur) met Front assist
- Stuurwielverwarming voor DSG
- Elektrisch bedienbaar panoramisch glazen schuif-/kanteldak
- Verwarmbare voorruit
- Sunset, extra donker getinte ramen achter
- Zonnewering voor de zijruiten achter mechanisch bedienbaar
- Stoelbekleding leder / alcantara Beige

Naar mijn idee best een complete auto zo...

De auto is meteen in bestelling geplaatst, en in week 6 wordt de productiedatum verwacht. Aflevering van de eerste Kodiaq's (waaronder deze zal vallen) staat gepland voor de laatste week van maart, maar eerst zien, dan geloven natuurlijk.

Ik ben benieuwd, nu wordt het 3 maanden duimen draaien!
 
Laatst bewerkt:

Skodiaq

Forumguru
Thanks! Helaas was het kortingsbedrag wat ik kreeg ook niet heel scheutig. De "schaarste" wordt nu handig uitgespeeld. :(
 
Laatst bewerkt:

johnboy

Donateur
Inderdaad. Alle verkooptrucs zijn voorbij gekomen. Zowel schaarste als uw auto is wellicht niet zo gewild.

Maar, er wordt nog gesleuteld om dichter bij elkaar te komen :-).
 

Skodiaq

Forumguru
Inmiddels heb ik er een kleine 750 km op zitten in de Kodiaq, en wat een prachtige wagen is het. Aangezien de wagen nu 2 weken in ons bezit is leek een kleine tussentijdse review mij wel op zijn plaats. Dus bij deze:

Positief
- Ruimte, ruimte en ruimte. In alle opzichten is het een ruime auto. Ikzelf ben 2.00m en kan nu weer makkelijk voor mijn dochter (3 jaar, in autostoeltje op de achterbank) zitten, iets wat in de Qashqai bijna niet meer ging. Ook de kofferbak is fenomenaal groot.
- De 1.4 TSI is vlot. Ik begin de motor nu langzaam aan steeds wat meer te belasten, en wat een power komt er nu al uit dat 1.4'tje. De motorinhoud afgezet tegen het toch wel aanzienlijke gewicht valt me alleszins mee.
- LED-verlichting. Wat een bak licht geven de LED koplampen. Naast het functionele aspect ziet het er ook nog zeer strak uit.

Negatief
- In de eerste dagen dacht ik een paar keer te horen dat er een borrelend geluid uit de airco kwam. Leek me sterk in een nagenoeg nieuwe auto. Na wat speurwerk bleek dat het middelste ventilatierooster op het dashboard gericht te zijn op de microfoon voor geluidsversterking naar de achterbank. De luchtstroom veroorzaakte het 'bubbelende' geluid via de speakers.
- De bodem van de kofferbak krast snel. Twee koffers hadden al diepe krassen achtergelaten op de vloer. Bij navraag bij de dealer bleek dit door de schuimlaag tussen de bekleding en het de houten plank te komen. Wat Glassex (who knew...) en een droge doek boden uitkomst en de kofferbodem ziet er weer als nieuw uit.
- Het telefoonbakje in het dashboard is redelijk klein. Een iPhone 7+ past er maar net in.
- Het nieuwe Skoda Connect systeem is leuk, maar wel wat gedoe om het geactiveerd te krijgen. Ik heb voor mijn gevoel nu wel twee dezelfde systemen in de auto zitten: Skoda Connect en Mijn Skoda. Het kan en doet vrijwel hetzelfde.

De dealer

Murphy en z'n wet... De auto is door de dealer zelf bij PON opgehaald voor aflevering, nadat het transport maar uitbleef. Ook heeft PON het raampje van het tellerhuis gebroken bij het inbouwen van de Mijn Skoda module. Omdat het een nieuw model is was een nieuw tellerhuis zo snel nog niet op voorraad.
Gisteren is de auto naar de dealer teruggegaan om dan eindelijk het nieuwe tellerhuis in te bouwen en zouden de ramen
gefolied worden omdat de dealer was vergeten Sunset aan de bestelling toe te voegen.
Tellerhuis is correct ingebouwd, alleen zit er nog steeds geen folie op, omdat de folieerder gisteren zijn wagen total loss heeft gereden.
Duuuussss... Woensdag wordt de auto weer door de dealer opgehaald om het folie aan te laten brengen.
De dealer lost dit overigens allemaal netjes op, dus daar heb ik zeker geen klachten over. Ter compensatie krijgen we nog een omkeerbare kofferbakmat en van PON hebben we een aantal dinerbonnen ontvangen.
 

VanRoyal

Forumguru
Leuk om een eerste hands-on review te lezen :) Goed om te weten van de die ventilatieroosters/geluidsversterking, een onverklaarbaar geluid is echt iets waar ik knettergek van zou worden, zeker in een nieuwe auto.
 

CDK

Forumguru
Wat is de oplossing nu van dat borrelende geluid? Rooster dichtzetten? Airco uit?

Je kan sowieso in je touchdisplay het volume van het geluid wat versterkt wordt regelen, zelfs helemaal uit, dus ook dat kan een oplossing zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
microfoon voor geluidsversterking naar de achterbank
Ik zit me af te vragen wat daarvan het diepere nut is.
Misschien om de kinderen op de achterbank tot de orde te roepen of zo? :pieker:
Zouden die je anders niet verstaan dan?
Dat heeft trouwens ook z'n voordelen - bv. als je eens iets op zachte toon wilt overleggen zonder dat ze het meekrijgen...
 
Ik zit me af te vragen wat daarvan het diepere nut is.
Misschien om de kinderen op de achterbank tot de orde te roepen of zo? :pieker:
Zouden die je anders niet verstaan dan?
Dat heeft trouwens ook z'n voordelen - bv. als je eens iets op zachte toon wilt overleggen zonder dat ze het meekrijgen...

Heel simpel, je kan de mensen op de achterbank meer betrekken bij het rijden. Ik vraag me alleen af of het twee kanten op werkt. Zit er dus ook een microfoon op de tweede en/of derde zitrij? Dan zou het wel prettig zijn qua reizen in gezelschap.
 
Bovenaan Onderaan