Skodarijder test BMW 130i (van SITECHRIS)

VEEJAY

Forumguru
Ik heb de eer gehad ook eens in een 3.0 6 cilinder te mogen rijden en ook deze ervaring deel ik natuurlijk graag. Echter kan ik niet zo mooi recensies schrijven als Sitechris dat doet.

Het eerste wat mij opviel aan de auto is dat hij eigenlijk niet opviel, behoudens de kleur zou een BMW leek denk ik niet zien dat je te maken hebt met een serieus snelle auto (de badges ontbreken). Op zich wel aardig want dan hoef je je niet elke keer te bewijzen tegenover de Nikki Lauda's die zich iedere dag op onze wegen voortbewegen.

De 1 serie is een veel geziene auto dus je kan redelijk onopvallend door het verkeer bewegen en de auto is best een fijne auto om lange afstanden mee af te leggen. Hij doet het met gemak en je kunt rustig een gesprek voeren zonder banden of windgeruis die duidelijk aanwezig zijn. Dit in tegenstelling tot de (nog) standaard Golf VI GTI DSG van een kennis waar ik me erg stoorde aan de uitlaat die erg aanwezig is op cruise snelheid 120km per uur.

Even inhalen doe je soepeltjes door wat meer gas, terugschakelen is niet nodig. Maar als je dat wel doet en volgas geeft dan veranderd de auto van karakter en wanneer je denkt WAUW zit je boven de 6000 toeren en dan is het pas echt feest! (Voor een dieselaar is dit best apart want boven de 5000 toeren bestaat er niks...) de BMW ontpopt zich tot een ware formule 1 auto met dito geluid. Erg verslavend! Zowel in de auto als als je erachter rijd is het een waar genot. Het klinkt niet hard maar mooi.

In vergelijking met de Golf GTI of Leon2 Cupra geeft de BMW het gevoel alsof hij alles op zijn sokken doet, dit gevoel had ik ook met een 318D die ik een tijd geleden gereden had. Daarmee bedoel ik dat bij de Leon2 Cupra ik het gevoel had dat de auto echt aan het werk was bij volgas.

Zoals ik al tegen Chris zei: bij een auto van 52K heb je gewoon bepaalde verwachtingen en daar voldoet de 130i in alle opzichten aan. Ik zou alleen niet zeggen boven verwachting maar zeker ook niet onder verwachting. Laat ik het zo zeggen ik rij niet voor niks een Skoda, primair om de value for money, praktisch nut in de zin van ruimte (als je een gezin hebt) en brandstofverbruik. Imago van het merk doet me niet zoveel. Ik denk dat het bij een 130i misschien alles andersom is.

Hier wat pluspunten:
-De 130i lijkt alle voor mij geldende natuurwetten te overtreden in de zin van hoe hard je een bocht kunt nemen zonder bang te zijn dat je de auto "kwijtraakt". Ziet er vanaf de "third person view" spectaculair uit.
-Auto is gewoon goed in elkaar gezet dat wil zeggen een erg solide gevoel heb je als je erin rijdt.
-Geen wind/banden herrie op de snelweg.
-Het geluid niet irritant hard, maar beschaafd mooi.
-De eerste auto die ik ben tegengekomen (tot op heden) die 0-120 duidelijk sneller is dan mijn O2.

Toch wat minpunten die natuurlijk erg subjectief zijn:
-Onderstel voor mij te hard
-Weinig zicht rondom
-Je zit erg laag
-Hard werken (schakelen) als je echt het maximale uit de motor wilt halen.

Samenvattend: als ik geen rekening hoefde te houden met 30.000 km per jaar, kinderstoeltjes, kinderwagens, brandstofkosten, onderhoudskosten (banden etc). Dan zou de 130i met een Golf VI GTI ergens bovenaan mijn lijstje hebben gestaan... Wensen en eisen van mensen m.b.t. een auto kunnen sterk verschillen aan de ene kant kun je voor een auto als een Octavia kiezen, aan de andere kant heb je de 130i...

Wasmachineman

Forumguru
Nou Veejay, leuk om eens te sturen in een andere auto en zeker zo'n speciale ! Achterwielaandrijving, benzine, compact. Alles wat je nu niet hebt. Leuk verhaal heb jij ervan gemaakt en goed om te lezen !

Bovenaan Onderaan