Skodaocavia's Octavia combi II

skodaocavia

Nieuw lid
Het is gister toch eindelijk zo ver. Ik heb een Octavia 2 uit 2009 gekocht.

Achtergrond:
Ik ben Jorrick inmiddels 37 jaar jong :sneaky: en woon in Assen. Ik heb altijd een soort van interesse in auto's gehad en vind het leuk om in zoveel mogelijk verschillende modellen een keer te rijden.
Ik ben begonnen met een:
VW Jetta uit 1986, daarna:
Honda CRX
Golf 3 GTI
Open Astra G sport
Fiat Punto 2 (188) :thumbsup: Super fijn karretje
Polo 6r
Citroen C4 coupe
Audi A2
Polo 6r
En nu dus een Skoda Octavia 2

Ik vind het ook erg leuk om wat te knutselen, ik heb verder geen technische auto achtergrond maar van huis uit altijd wel van alles meegekregen en gekeken.(automonteur in de familie.) Het meest uitgebreide wat ik ooit gedaan heb ik denk ik een alarm systeem en centrale deurvergrendeling installeren in de CRX. Voor de 2e Polo 6r heb ik een cruisecontrol retrofit gekocht en uitgezocht hoe dit allemaal moest maar uiteindelijk toch door een medeforummer laten uitvoeren.


Aanschaf:
Sinds we afgelopen juni een dagje naar een BnB waren geweest met ons 3en (vrouw en zoontje van 6 maand) kwamen we tot de conclusie dat onze Polo 6r uit 2011 toch aan de kleine kant was. Wandelwagen+cosleeper+babyspullen+tasje voor ons en tja... veel ruimte blijft er dan niet over. Het was wel te doen maar als we dit jaar langer op vakantie willen en zelf meer spullen meenemen gaat dat niet passen. Dus een grotere moest er komen.

Het liefst koop ik zelf om de zoveel tijd een andere auto want ik vind het wel leuk om veel verschillende modellen te rijden, en ik was ook wel weer uitgekeken op de Polo dus eenmaal thuis ging ik meteen op zoek. Budget vaststellen en onze eisen bekijken: Cruisecontrol, Gescheiden climatecontrol, automatisch dimmende binnenspiegel, trekhaak, parkeersensoren en ruimte in de kofferbak. We waren wat verwend met de Citroen C4 want deze had ook alle handige technische snufjes.
Daaruit kwamen 4 modellen, VW Golf Variant, Skoda Octavia 2, Ford Focus Station. En later ook nog een Skoda Fabia 3 en Rapid Spaceback. De laatste 2 vielen al snel buiten ons budget.
Bij de Ford had ik sterk de voorkeur voor een 1.6Ecoboost. Maar vergeleken met een Octavia kon dit prijstechnisch ook niet uit. Een Octavia was gewoon veel goedkoper dan een soortgelijke Focus.
De strijd ging verder tussen een Golf Variant en een Octavia maar de Octavia viel vaak net in een goedkopere belasting categorie. Dus daar ging uiteindelijk de voorkeur naar uit.

Afgelopen dinsdag contact gelegd met een handelaar en gister dus langs geweest. De proefrit was ons erg goed bevallen. De 1.4 TSI motor vond ik verrassend krachtig. Nu was ik de afgelopen jaren ook een Polo 1.2 tupperware met 40kW (60PK) gewend dus dan ins een 1.4TSI een enorme vooruitgang.

Er mankeren wel wat kleine dingetjes aan maar niks waar wij ons enorm aan storen, of wat ik aan kan pakken.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden dus bij deze:

9acbec82-8c52-46f9-a632-cdf6bed0871a.jpg

3ce4cce2-b80e-4a58-a49e-012771fe3426.jpg

66863b2c-0aaa-4ba1-8245-ac4a3971ef9f.jpg


Gaan we nog wat aanpassen?
En nu?
Ik ben van plan een aantal puntjes nog aan te passen, om te beginnen de radio. Hier kunnen we niks mee en die Parrot is leuk(vroeger....) maar we willen gewoon een 'all in one' unit met Android Auto.
Ik zit mij te oriënteren naar een RCD330 of een headunit van Joying. Ik weet nog niet welke mijn voorkeur heeft en wat beter werkt. De RCD330 heeft volgensmij wel een grote fanbase.
Ik zou het alleen wel fijn vinden als de parkeersensoren en climatecontrols (en eventueel een rear view camera) ook op het display te zien zijn.

Ik ben geen Fan van het stuur ik mis stuurwiel bediening. Dus ik zoek ook een ander stuur. Ik heb al de stuur/computer/unit uitgelezen en dat is helaas model:
Stuur mooi.jpg of Stuur minder mooi.jpg
Ik vind de linker mooier, dus zou graag die willen in/ombouwen. Ik weet alleen niet of de airbag van mijn huidige stuur hierop past.
Stuur huidig.jpg

Verder zoek ik nog een reservewiel, liefst dezelfde lm velg als die om de auto zit. Dan leg ik daar ook een dezelfde type band omheen en hoef ik hem maar 1 keer te swappen.

Een rear view camera omdat we beide niet echt zo'n grote auto gewend zijn maakt dit het parkeren soms een stukje gemakkelijker. (maar is ook een kwestie van gewenning)



Foutcode:
Uiteraard is het geen VAG product zonder een aantal foutcodes, aangezien ik zelf een VCDS kabel heb, heb ik de volgende gevonden:
De eerste fout schijnt vaker voor te komen en zal wel een kwestie zijn van een nieuwe sensor plaatsen.
Ik had ook nog een melding van een fout in de MAP sensor maar na het clearen is die nog niet teruggekomen.

1 Fault Found:
9481988 - Air Quality Sensor
B10AF 04 [009] - Internal System Fault
Confirmed - Tested Since Memory Clear


Address 56: Radio (J503) Labels:. 5M0-035-1xx-56.clb
Part No SW: 1Z0 035 161 G HW: 1Z0 035 161 G
Component: Radio-SWING 008 0021
Revision: -----09S Serial number: SKZ4Z2J1110329
Coding: 0D0004000001
Shop #: WSC 73430 790 00000
VCID: 326FE3796D7466030D-8066

5 Faults Found:
00856 - Radio Antenna
011 - Open Circuit
Freeze Frame:
Fault Status: 01101011
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 254
Reset counter: 169
Time Indication: 0

00870 - Bass Speaker Front Left (R21)
011 - Open Circuit - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101011
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 1
Reset counter: 209
Mileage: 218943 km
Time Indication: 0
Date: 2017.12.24
Time: 19:42:21

00871 - Bass Speaker Front Right (R23)
011 - Open Circuit - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101011
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 1
Reset counter: 209
Mileage: 218943 km
Time Indication: 0
Date: 2017.12.24
Time: 19:42:21

00872 - Bass Speaker Rear Left (R15)
011 - Open Circuit - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101011
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 1
Reset counter: 209
Mileage: 218943 km
Time Indication: 0
Date: 2017.12.24
Time: 19:42:21

00873 - Bass Speaker Rear Right (R17)
011 - Open Circuit - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101011
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 1
Reset counter: 209
Mileage: 218943 km
Time Indication: 0
Date: 2017.12.24
Time: 19:42:21
 

Bijlagen

  • Stuur mooi.jpg
    Stuur mooi.jpg
    30,3 KB · Weergaven: 6
  • Stuur minder mooi.jpg
    Stuur minder mooi.jpg
    141,8 KB · Weergaven: 7

Tees

Donateur
Mooi aankoop zo te zien! Dat van t stuurwiel snap ik wel, wij hebben t 3-spaaks stuurwiel met stuurbediening (de 2e foto, maar dan zonder flippers), dat is wel erg fijn! Ik heb t idee dat jouw eerste foto van een O3 stuur is, maar ik kan me vergissen.

Die foutmeldingen zou ik me weinig zorgen over maken, ik zie weinig bijzonders. Die air quality sensor zal idd wel een kwestie van vervangen zijn. De rest rondom de radio lijkt een kabel te zijn die of wat los zit of een kabelbreukje heeft. Ik denk t eerste eigenlijk.

Qua radio vervangen is een RCD330 een goede keuze, maar je kan ook een unit van Radical of Zenec kiezen. Geen van alleen goedkoop, maar alle functies blijven dan wel werken zoals t hoort.
 

Tees

Donateur
Ik mag toch aannemen dat een Elegance wel standaard een betere radio en stuurwielbediening had? Op basis daarvan zou ik eerder denken dat dit een van de meer basismodellen was?
 

hemi24

Forumguru
@Tees : getuige de stoelbekleding, zilveren dakrailing, v+a speakers en climatronic is dit toch echt een Elegance…
Stuurwielbediening was toen nog een optie, zeker i.c.m. een Swing radio. Bij de Businessline kreeg je dit weer wel standaard.
 

Tees

Donateur
Oh, was zilveren dakrails 'chique' (getuige Elegance)? Ik ben juist erg blij met m'n zwarte dakrails, maar smaken verschillen.
Ik heb sowieso een beetje een rare uitvoering met die Arctic, beetje allegaartje van wat er nog in de magazijnen van Skoda lag denk ik altijd :-). Maar wel precies wat ik zocht :jaja:
 

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met je aanschaf en goede keuze zo'n O2. Inderdaad een Elegance gezien de dakrailing. 10 jaar geleden was het nog geen hype om alles maar glans of mat zwart te hebben. Is inderdaad geen businessline.
 
Bovenaan Onderaan