SKODA wil geen LPG in hun wagens

Omdat ik in onze nieuwe Fabia Combi LPG wil laten plaatsen, heb ik even gepolst bij de officiële invoerder van Skoda in België naar hun mening hierover. Ziehier het antwoord:

"Geachte heer D'Hooghe,
Eerst en vooral wensen wij u te feliciteren voor de aankoop van een nieuwe Skoda Fabia Combi. Constructeur Skoda is inderdaad geen voorstander van LPG installatie op zijn voertuigen. De reden hiervoor zijn eenvoudig : de motoren die de constructeur gebruikt zijn niet specifiek ontworpen om op deze brandstof te werken. De moteren die hij gebruikt bieden het beste rendement met benzine of Diesel. Ook op het vlak van strijd tegen de luchtverontreiniging bieden de gebruikte motoren uitstekende resultaten. LPG monteren op een wagen biedt op het gebied van veiligheid geen vergelijkbare resultaten. Het gevolg is dat het Skoda netwerk geen LPG op de voertuigen monteert. Mocht u toch kiezen voor deze mogelijkheid, blijft de fabrieksgarantie geldig, behalve alle eventuele gevolgen tengevolge de LPG installatie op het voertuig. "

Kortom, ze zien dat niet zitten omdat hun motoren daarvoor niet gemaakt zijn.

Welke ervaringen hebben jullie met betrekking tot garantiegevallen na installatie van LPG?

Paul

SkodaMan

Actief lid
Kijk maar eens hier:

Quote: "Ik heb tweemaal een Octavia Combi gehad, beide waren geleased. Beide enorm veel problemen met de gasinstallatie. De eerste begon na kilometerstand 40000 te sputteren en het toerental varieerde tussen de 500 en 2000 als tie stationair stond te draaien. De dealer heeft het nooit op kunnen lossen. Na nog eens dik 100000 kilometer te hebben rondgehobbeld heb ik een nieuwe uitgezocht, deze had een soortgelijk euvel, maar dan vanaf kilometerstand 1500. Toen ik, na het wisselen van mijn baan, deze in moest leveren had hij 45000 kilometer op de klok en nog steeds hetzelfde euvel."

MdK

Lid
Ik rijd inmiddels al 55.000 km in een Octavia2 op LPG (1.6 MPI dus). Nog geen problemen ermee gehad. Ik merk in vermogen geen verschil tussen benzine of LPG, en hij loopt als een zonnetje. /forum/images/graemlins/471.gif

___RC___

Nieuw lid
70 duizend kilometer probleemloos op LPG gereden in een Octavia I.

Slechts 1 probleempje met een injector waardoor hij inhield, dit probleem was erger op lpg dan benzine, verder niets.

Dit was echter wel een 2.0 8v, schijnen er beter tegen te kunnen dan moderne 16-kleppers.

___RC___

Nieuw lid
fabia wordt geleverd met de 2.0 8v toch? andere niet-fsi motoren moet ook nog wel lukken. Er is echter veel verschil in LPG-installaties en inbouwers.

In Nederland is Vialle 1 van de betere.

ehm,

de fabia die ik gekocht heb, is een 3-cylinder 12-kleps 1200cc /forum/images/graemlins/cool.gif Klein maar fijn, zoals ze wel eens zeggen. Verbruikt toch 6-8 liter per 100km. LPG zou dus wel welkom zijn.

Wel fijn om eindelijk eens wat positieve reakties te lezen. LPG wordt voornamelijk in de grote Octavia's ingebouwd, blijkbaar. Zou daar een biezondere reden voor zijn?

___RC___

Nieuw lid
"Verbruikt toch 6-8 liter per 100km. LPG zou dus wel welkom zijn" LOL, ik heb auto's gereden die het dubbelle verbruikten, vind het behoorlijk zuinig. Maar het schijnt dat benzine en autorijden heel duur is in belgie hahaha.

Zonder flauwe grappen:

Zwaardere auto's verbruiken meer dus bouwen mensen vaker lpg in, meestal zakelijk leaseverkeer. Op een zuinig klein motortje als de 1,2 lijkt het me niet snel rendabel. Maar goed, bel Vialle eens. Gechipte 1.8T 20v op LPg met garantie was daar zelf geen probleem.

feit is dat die hoge brandstofkosten me de keel beginnen uit te hangen. Als ik met LPG voor een derde van de benzineprijs kan tanken dan denk ik dat ik er de kostprijs van de installatie op 15 jaar wel uithaal. /forum/images/graemlins/471.gif

JettaFreak

Actief lid
In Nederland is LPG bij Skoda geen probleem. Grappig is wel dat Audi en VW geen LPG homologeren en Skoda en Seat wel. Terwijl het dezelfde motoren zijn, zoals de 1.6 MPi, de 1.4 16v etc. Ik denk dat de echte achtergrond daarvan is, dat de Audi en VW nog meer dan geldt voor Skoda en Seat worden verkocht met dieselmotor en dat zij bekend staan als echte dieselmerken.

Overigens gehoord dat de plek van de gasdop wordt bepaald door de constructeur. Als die de zwarte dop niet op een mooie weggewerkte plek zit, kun je de homologatie vergeten. Heb ik dat op dit mooie forum gelezen???

Vanavond heb ik overigens de eerste 15 km op LPG gereden. En de boel is nog heel.

Groet,

JettaFreak

</font><blockquote><font class="small">Citaat: GsJoe</font><hr />

Wel fijn om eindelijk eens wat positieve reakties te lezen. LPG wordt voornamelijk in de grote Octavia's ingebouwd, blijkbaar. Zou daar een biezondere reden voor zijn?

[/ QUOTE ]

Omdat in de Octavia ruimte genoeg is voor een gastank. Met de Fabia heb je alleen keuze uit een klein tankje en sta je denk ik toch wel vaak bij de pomp. Niet vergeten dat een gastank maar voor 80% wordt gevuld.

Ik heb 160-duizend met een Fabia Combi op LPG gereden (1.4 MPI) en nu al 35-duizend met nummer 2 (1.4 16v). NOOIT een probleem gehad. Ik denk dat importeurs zich zo opstellen omdat ze er geen cent wijzer van worden. Ze kunnen jou beter een duurdere diesel verkopen dan dat je je geld naar een inbouwer brengt. Bednk wel: een LPG is goedkoper, veel schoner, veel stiller en soepeler. In Nederland neemt BK de garantie over van het motorgedeelte dus daar loop je ook geen risico mee.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: FransvanderBeek</font><hr />

Ik heb 160-duizend met een Fabia Combi op LPG gereden (1.4 MPI) en nu al 35-duizend met nummer 2 (1.4 16v). NOOIT een probleem gehad. Ik denk dat importeurs zich zo opstellen omdat ze er geen cent wijzer van worden. Ze kunnen jou beter een duurdere diesel verkopen dan dat je je geld naar een inbouwer brengt. Bednk wel: een LPG is goedkoper, veel schoner, veel stiller en soepeler. In Nederland neemt BK de garantie over van het motorgedeelte dus daar loop je ook geen risico mee.

[/ QUOTE ]

Dit verhaal stoorkt niet met mijn ervaringen. 160.000 in een octavie 1.6 LPG. Nog NOOIT zo blij geweest om een auto weg te brengen. Alleen maar gezeik gerelateerd aan het rijden op LPG. Allemaal gezeur met het motormanagement etc.

Overigens bestrijd ik de bewering dat het soepeler en stiller zou rijden dan een diesel. Bij 120 km/u draai ik nu 2500 toeren tegen 4300 in mijn oude 1.6. Dat scheelt echt fors in de herrie! En qua soepelheid kan de benzinemotor het tegenwoordig zeker niet meer opnemen tegen een moderne diesel.

Tevens ben je ook nog schoner op het moment dat je een roetfilter neemt.

Een advies van mij: Gas is om op te koken!

Octaviarijder

Actief lid
Ik weet inderdaad ook dat de 1.4 motoren van de Fabia juist uitermate geschikt zijn voor LPG, van de andere motoren zou ik dat niet durven zeggen.

___RC___

Nieuw lid
vooral ouderwetse blokken met 2 kleppen per cylinder kunnen er goed tegen.

Hangt er ook vanaf hoe de lpg werkt, Vialle herschrijft zelfs het motormanagement om een auto geschikt te maken voor lpg, als ik het goed heb.

Ik zou in sommige wagens zo lpg durfen nemen: de oude 2-kleps blokken van VAG, elke mazda zo'n beetje (626 en de xedos), amerikaanse v8-blokken etc.

Hetzer

Forumguru
en een DIESEL levert in vergelijking met een GAS-auto gewoon weg VEEL meer op als occasion, omdat de dealer deze auto altijd nog kan aanbieden voor de export markt, daar is een GAS auto kansloos, ga maar eens een lpg-station zoeken in Oost-Europa,Azie of Afrika /forum/images/graemlins/crazy.gif

Hetzer

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: FransvanderBeek</font><hr />

Tja, maar om nu een auto te kopen met het oog op een mogeljke doorverkoop naar het buitenland....

[/ QUOTE ]

als je twijfelt bij de aanschaf van je nieuwe auto tussen gas of diesel kun je met de eventuele restwaarde zeker wel rekening houden!

bah, ik vond de diesel veel te veel nadrukkelijk aanwezig in de wagen, zowel bij stilstand als aan 120km/u. Dat ding trilde en huilde teveel naar mijn mening. De benzine daarentegen was fluisterstil. Keuze was eigenlijk snel gemaakt.

Hetzer

Forumguru
de 1.2 maakt ook behoorlijk wat lawaai BOVEN de 120km/u omdat hij gewoon veel te veel toeren met maken met dat 3-cilndertje ,maar dat is mijn mening!!

Nee ik heb ook getwijfeld tussen gas en diesel, maar voormij was het gemis van mijn reserve wiel,het hele gedoe met de garantie, beperkte Gas-stations in Duitsland, verbod op Gas-auto's in de Euro-tunnel, de mindere inruilwaarde, en last but not least het beperkte actieradius ( ik rij nu minimaal 1000 km op een tank).

en gevoelsmatig, denk ik nog steeds dat een motorblok op gas VEEL meer slijt!!, maar ik zeg al dat is gevoelsmatig
/forum/images/graemlins/blush.gif

Bovenaan Onderaan