Skoda Superb II dagrijverlichting?

Mr_McPhisto

Actief lid
Ik zag vandaag op youtube een filmpje over de nieuwe skoda superb combi. Die komt aanrijden en daar branden alleen de buitenste zijkantjes van de mistlampen.
Ik heb zelf een superb elegance BL. Is dit nu de dagrijverlichting die het bij mij ook zou moeten doen?
Zo ja, hoe/wanneer brandt deze en op welke stand van de verlichtingsknop?

Ik hoor het graag.

Klopt. Deze dag verlichting zit ook op jou Superb II Elegance Businessline.
Het handigste is om je verlichtingknop op "O" te zetten.
Start je auto en kijk inderdaad of deze verlichting brand op de hoeken van je mistlampen.
Zo niet activeren via de volgende procedure:

- Zet je motor even uit en haal de sleutel even uit je contactslot.
- Zorg dat je verlichtingknop in positie O staat
- Steek je sleutel in het contactslot en maak contact ( niet starten, alleen contact )
- Tot 3 seconden na het contact maken trek je de knipperlichthendel naar je toe en tegelijkertijd schakel de deze hendel naar boven om vervolgens deze positie : 3 seconden vast te houden
- Je dagrijverlichting zou nu moeten functioneren
- Na heel deze procedure zet je de schakelaar gewoon op "AUTO". Altijd handig om je verlichting niet te vergeten als je rijdt.

Succes.

Hmmm.., bij mijn Octavia 2 FL gaat dit gewoon via de maxidot.

Wat dan wel weer jammer is is dat de nieuwe Superb Combi net als de O2FL geen leds maar gewoon lampjes gebruikt met gelig licht als gevolg.

hemi24

Forumguru
Alles met de kanttekening dat je Superb wel met de hiervoor geschikte mistlampen is uitgerust...
Als ik me niet vergis is recentelijk de Superb ook uitgerust met de mistlampen met functie voor dagrijverlichting én mistlicht, zoals bij de O2 FL wordt toegepast met een tweetal lampen.

MennoW

Forumguru
Alles met de kanttekening dat je Superb wel met de hiervoor geschikte mistlampen is uitgerust...
Als ik me niet vergis is recentelijk de Superb ook uitgerust met de mistlampen met functie voor dagrijverlichting én mistlicht, zoals bij de O2 FL wordt toegepast met een tweetal lampen.

volgens mij heeft model 2010 deze met 2 lampen standaard
zo te zien zitten ze ook op de mijne die volgende week eindelijk kan ophalen
picture.php

Was het niet zo dat vanaf 1 januari 2010 alle nieuwe auto's verplicht dagrij verlichting moeten hebben of vergis ik me nu..?

hemi24

Forumguru
Bij ons een (nog) onbekend iets, maar in scandinavie is het al jaren verplichte kost: licht overdag. Veel autos kunnen ook omgeprogrammeerd worden zodat de verlichting automatisch aangaat zodra de motor start.
Dagrijverlichting is hiervoor een soort energiebesparend iets: alleen (speciale) lampen vóór en verder alles donker...

Was bij de pre-FL O2 ook in te stellen als Noord-Amerikaanse, of als Scandinavische stand en liep over de dimlichten.

Nog even een foto van de S2 zonder dagrijverlichting:
http://www.autojunk.nl/fotos/skoda-superb/8419/4

Mr_McPhisto

Actief lid
Bedankt Superb-MH. Ik zal het proberen. Ik heb inderdaad wel het type van maart 2009. Dus als het niet lukt, dan weet ik dat het er niet op zit! Tenminste, als ik zo het bericht zie van hemi24 met zijn link. Ik heb die lichten.....:( In ieder geval bedankt.

michelover

Forumguru
Mijn Superb is van juli 2009 en heeft ook dagrijverlichting. Alleen op de modellen van 2009 is het de xenon verlichting die dan op 75% brand. Dus als je xenon verlichting op de auto heb weet ik wel zeker dat je ook dagrijverlichting kan gebruiken. Daarvoor hoef je niets te doen gaat automatisch aan ook al staat de schakelaar op "0" . De stand "auto" is wel de meest handige optie, verlichting "denkt" dan mee.

Bartez

Lid
Ik heb een Ambtion Business van maart 2009 en vraag me af of ik het ook heb...als ik AUTO aan zet, dan heb ik 75% Xenon overdag....uit het onderstaande verhaal kan ik niet zo heel goed opmaken wat nu de dagrijverlichting is icm Xenon verlichting. In de tweede post staat een handleiding om dit te activeren, is dat ook van toepassing op een auto met Xenon?

Op onderstaande plaatje is de dagrijverlichting zoals deze zou moeten branden volgens mij weergegeven en ik vraag me dus af of die van mij dat ook kan icm Xenon (dus de 75% Xenon verlichting uitschakelen) dmv de handleiding.

Bijlagen

• dagrijverlichting.jpg
    dagrijverlichting.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 69

michelover

Forumguru
De dagrijverlichting is de Xenon verlichting op 75%. Er branden dus geen andere lampen alleen maar de xenon op verminderd vermogen. Als je het wil conform 2010 zul je denk ik de hele mistlamp unit moeten veranderen.

Bovenaan Onderaan