Superb 3 Skoda SuperB Combi 2016

Racer01

Senior Member
Even een korte introductie. Ik ben 34 jaar en werk in de IT (ben er één die er vooral over praat ;)) en het was tijd voor een nieuwe (lease)auto.
Voorheen reed ik de Citroën DS5 Hybrid. Een erg mooi auto vond en vind ik echter had deze auto twee grote nadelen: 1. De DS5 was zo enorm hard geveerd, dat elke drempel in de woonwijk tot op elke steen werd gevoeld en 2. de versnellingsbak was ronduit waardeloos. Gaf je gas, stond je twee seconden stil en vloog je ineens vooruit, hoog in de toeren. Reed je rustig dan bleef de versnelling nog lang in z'n twee staan waar een vierde versnelling nodig was. Kortom gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend! Daarvoor tijdelijk (4 mnd) een BMW 3-serie gereden maar voordat die nou echt mooi is zit je al zo op 52k, is dat het echt waard dacht ik...:nono: (maar dat is mijn mening).

De zoektocht naar de nieuwe auto kon van start gaan. Eisen: het liefst zo laag mogelijk in de bijtelling en een plaatje voor het oog, dat was he....oh wacht, we kregen opeens het nieuws dat we een tweeling kregen:pardon:. Nieuwe eis: ruimte! Heel veel ruimte nu we van 1 naar 3 (lieve :dankje:)kids groeien.
Na lang naar de Passat te hebben gekeken ben ik, ondanks het bijltellingsvoordeel, toch als een blok gevallen voor de nieuwe Skoda Sup....wat?? Skoda?? Jazeker (zeg ik nu met trots!) Een Skoda Superb Combi. De Passat is een prima auto maar kreeg er geen warm gevoel bij, zelfs niet met het R-line pakket én daarbij kwam nog eens bij je voor meer geld minder krijgt (we blijven toch Hollands).

Na een fijn gesprek met de dealer de Skoda besteld (het hielp dat ik de dakdragers er gratis bij kreeg) met de volgende configuratie:
Skoda Superb Combi 2.0TDI Style Business Moonwhite Metallic uitvoering met als extra opties:
- Led-Interieur pakket (:D)
- sunset
- hill hold control (totaal nutteloos!!! met de automatische parkeerrem functie die overigens perfect werkt. If I only knew before)
- Achteruitrijcamera (must have)
- Panoramadak
- verwarmbare voorruit (ooit eens op een Ford Focus gehad, was toch wel fijn in de ochtend, maar vooral een nice-to-have)
- verlaagd sportonderstel + progressieve stuurbekrachtiging (verlaging was af-fabriek, andere opties werden door de LM niet ondersteunt en verlaging is alleen met 150pk of hoger, anders was de 1.6tdi dsg ook prima geweest)
Achteraf:
- Supernova zwart 19inch velgen
- Milotec dummie auspuffs (uitlaat). Staan er, al zeg ik het zelf, prima onder (oordeel vooral zelf)!


Zo nu eerst tijd voor de foto's en dan praten we wel verder!

FOTO'S
IMG_20161002_110901.jpg IMG_20161002_110914.jpg IMG_20161002_110929(1).jpg IMG_20161002_110934(1).jpg IMG-20161001-WA0015 1.jpg IMG-20161001-WA0017 1.jpg IMG-20161001-WA0028.jpg

NB: excuses voor de slechte foto's maar de camera lens van de smartphone was kapot, dus heb noodgedwongen de 'selfie' camera moeten gebruiken.

Hoe rijdt 'ie?
Hij rijdt geweldig! Ik kom dan wel van een keihard geveerde auto maar zelfs een zwangere vrouw merkte de hobbeltjes nauwelijks op.
Het vermogen is ook heerlijk. Hij voelt heel rap aan en pakt goed op. Merk wel dat er tot 1700 toeren niet heel veel snelheid in zit maar precies daarna...vlieg je weg!
19inch heb ik zelf absoluut geen hinder van en vind het vooral erg mooi staan.

Looks van buiten
Ik werd verliefd op de skoda na het zien van de Combi sportline en het was dan ook noodzaak die configuratie te hebben. Sportline was nog niet beschikbaar maar vind 'm zo stiekem net zo mooi! Met name de wielen maken de auto. Zijn immers toch de schoenen onder een maatpak :itwasntme:.
De auspuffs heb ik op dit forum (allen dank!) voorbij zien komen en toch besloten deze ook te nemen. Zonder is de auto aan de achterkant net te kaal. Nu perfect!

Looks van binnen

Veel en veel mooier dan ik had verwacht. Erg netjes afgewerkt en de led strip is echt een must have!!!! Dit ziet er zo mooi uit en geeft de auto echt dat beetje 'cachet'.
Ik heb de standaard stoelen genomen. Ik geef zelf niet zoveel om leer: als het erop zit, prima maar dan nog liever alcantara en om nou weer 1200 extra aan te vinken voor iets wat me niet heel erg uitmaakt.
Stoelen zitten overigens erg lekker en goed instelbaar. Had snel m'n ideale positie te pakken. Even opslaan met de sleutel en voila, geen ruzie meer met de vrouw over de stoel én spiegels!

IMG-20161001-WA0023 1.jpg

Oordeel (autofreak) collega's

Audi A4 collega: hij werd er stil van en zei: hmm ziet er van binnen bijna hetzelfde uit als die van mij maar je hebt wel meer opties (NB: die van hem is 53k met exact dezelfde motor)
Audi A4 station collega: stil...hij is wel ruim ja...erg ruim. Mooie velgen...en toen heel lang stil...
NB: tijdens de stilte waren het vooral blikken die op zoek gingen naar 'fouten' of mindere aspecten en daarbij vooral denkend: shit...misschien had ik toch ook verder moeten kijken :maakmegek:


Eindoordeel
Voor wie nog moet kiezen, goed kijken naar de opties (Hill Hold is nutteloos ook al is het maar € 80!) en nagaan hoe je wil dat het eruit ziet.

Voor degene die ook al rijden: ik join the club!!:yeehaa:

vragen? let me know (ps: reageer niet altijd snel, maar doe het wel)
 

leon-cupra

Forumguru
Proficiat. Schitterende bak ! :thumbsup:
Alleen van de velgen ben ik niet 100% overtuigd. Zou niet mijn keuze zijn.

Hoe komt het dat je geen dsg hebt genomen? In zo'n limousine toch lekker relaxed rijden, zeker met de 2.0.
 

Bart81

Forumguru
Proficiat. Schitterende bak ! :thumbsup:
Alleen van de velgen ben ik niet 100% overtuigd. Zou niet mijn keuze zijn.

Hoe komt het dat je geen dsg hebt genomen? In zo'n limousine toch lekker relaxed rijden, zeker met de 2.0.
Al geluk dat niet iedereen voor die velgen is, dan zouden het allemaal lookalikes van de mijne worden:nailbiting:
 

Racer01

Senior Member
Proficiat. Schitterende bak ! :thumbsup:
Alleen van de velgen ben ik niet 100% overtuigd. Zou niet mijn keuze zijn.

Hoe komt het dat je geen dsg hebt genomen? In zo'n limousine toch lekker relaxed rijden, zeker met de 2.0.

De 2.0 TDI DSG zit in de 25% bijtellingscategorie, de handbak in de 21%. Dus helaas zelf roeren maar moet zeggen dat het schakelen me alles meevalt. Hij rijdt redelijk schakel lui...
 

Bart81

Forumguru
Even een korte introductie. Ik ben 34 jaar en werk in de IT (ben er één die er vooral over praat ;)) en het was tijd voor een nieuwe (lease)auto.
Voorheen reed ik de Citroën DS5 Hybrid. Een erg mooi auto vond en vind ik echter had deze auto twee grote nadelen: 1. De DS5 was zo enorm hard geveerd, dat elke drempel in de woonwijk tot op elke steen werd gevoeld en 2. de versnellingsbak was ronduit waardeloos. Gaf je gas, stond je twee seconden stil en vloog je ineens vooruit, hoog in de toeren. Reed je rustig dan bleef de versnelling nog lang in z'n twee staan waar een vierde versnelling nodig was. Kortom gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend! Daarvoor tijdelijk (4 mnd) een BMW 3-serie gereden maar voordat die nou echt mooi is zit je al zo op 52k, is dat het echt waard dacht ik...:nono: (maar dat is mijn mening).

De zoektocht naar de nieuwe auto kon van start gaan. Eisen: het liefst zo laag mogelijk in de bijtelling en een plaatje voor het oog, dat was he....oh wacht, we kregen opeens het nieuws dat we een tweeling kregen:pardon:. Nieuwe eis: ruimte! Heel veel ruimte nu we van 1 naar 3 (lieve :dankje:)kids groeien.
Na lang naar de Passat te hebben gekeken ben ik, ondanks het bijltellingsvoordeel, toch als een blok gevallen voor de nieuwe Skoda Sup....wat?? Skoda?? Jazeker (zeg ik nu met trots!) Een Skoda Superb Combi. De Passat is een prima auto maar kreeg er geen warm gevoel bij, zelfs niet met het R-line pakket én daarbij kwam nog eens bij je voor meer geld minder krijgt (we blijven toch Hollands).

Na een fijn gesprek met de dealer de Skoda besteld (het hielp dat ik de dakdragers er gratis bij kreeg) met de volgende configuratie:
Skoda Superb Combi 2.0TDI Style Business Moonwhite Metallic uitvoering met als extra opties:
- Led-Interieur pakket (:D)
- sunset
- hill hold control (totaal nutteloos!!! met de automatische parkeerrem functie die overigens perfect werkt. If I only knew before)
- Achteruitrijcamera (must have)
- Panoramadak
- verwarmbare voorruit (ooit eens op een Ford Focus gehad, was toch wel fijn in de ochtend, maar vooral een nice-to-have)
- verlaagd sportonderstel + progressieve stuurbekrachtiging (verlaging was af-fabriek, andere opties werden door de LM niet ondersteunt en verlaging is alleen met 150pk of hoger, anders was de 1.6tdi dsg ook prima geweest)
Achteraf:
- Supernova zwart 19inch velgen
- Milotec dummie auspuffs (uitlaat). Staan er, al zeg ik het zelf, prima onder (oordeel vooral zelf)!


Zo nu eerst tijd voor de foto's en dan praten we wel verder!

FOTO'S
Bekijk bijlage 53994 Bekijk bijlage 53995 Bekijk bijlage 53996 Bekijk bijlage 53997 Bekijk bijlage 53998 Bekijk bijlage 53999 Bekijk bijlage 54000

NB: excuses voor de slechte foto's maar de camera lens van de smartphone was kapot, dus heb noodgedwongen de 'selfie' camera moeten gebruiken.

Hoe rijdt 'ie?
Hij rijdt geweldig! Ik kom dan wel van een keihard geveerde auto maar zelfs een zwangere vrouw merkte de hobbeltjes nauwelijks op.
Het vermogen is ook heerlijk. Hij voelt heel rap aan en pakt goed op. Merk wel dat er tot 1700 toeren niet heel veel snelheid in zit maar precies daarna...vlieg je weg!
19inch heb ik zelf absoluut geen hinder van en vind het vooral erg mooi staan.

Looks van buiten
Ik werd verliefd op de skoda na het zien van de Combi sportline en het was dan ook noodzaak die configuratie te hebben. Sportline was nog niet beschikbaar maar vind 'm zo stiekem net zo mooi! Met name de wielen maken de auto. Zijn immers toch de schoenen onder een maatpak :itwasntme:.
De auspuffs heb ik op dit forum (allen dank!) voorbij zien komen en toch besloten deze ook te nemen. Zonder is de auto aan de achterkant net te kaal. Nu perfect!

Looks van binnen

Veel en veel mooier dan ik had verwacht. Erg netjes afgewerkt en de led strip is echt een must have!!!! Dit ziet er zo mooi uit en geeft de auto echt dat beetje 'cachet'.
Ik heb de standaard stoelen genomen. Ik geef zelf niet zoveel om leer: als het erop zit, prima maar dan nog liever alcantara en om nou weer 1200 extra aan te vinken voor iets wat me niet heel erg uitmaakt.
Stoelen zitten overigens erg lekker en goed instelbaar. Had snel m'n ideale positie te pakken. Even opslaan met de sleutel en voila, geen ruzie meer met de vrouw over de stoel én spiegels!

Bekijk bijlage 54002

Oordeel (autofreak) collega's

Audi A4 collega: hij werd er stil van en zei: hmm ziet er van binnen bijna hetzelfde uit als die van mij maar je hebt wel meer opties (NB: die van hem is 53k met exact dezelfde motor)
Audi A4 station collega: stil...hij is wel ruim ja...erg ruim. Mooie velgen...en toen heel lang stil...
NB: tijdens de stilte waren het vooral blikken die op zoek gingen naar 'fouten' of mindere aspecten en daarbij vooral denkend: shit...misschien had ik toch ook verder moeten kijken :maakmegek:


Eindoordeel
Voor wie nog moet kiezen, goed kijken naar de opties (Hill Hold is nutteloos ook al is het maar € 80!) en nagaan hoe je wil dat het eruit ziet.

Voor degene die ook al rijden: ik join the club!!:yeehaa:

vragen? let me know (ps: reageer niet altijd snel, maar doe het wel)

Visueel is de wagen gewoon fantastisch!!!!
Ik krijg ook enorm veel positieve reacties als mensen mijn wagen zien!
ben er al zeer dikwijls op aangesproken onderweg
:thumbsup:
 

rouwehand

Senior Member
@Racer01 , mooie auto en goede configuratie!
Vandaag bij Skoda Barendrecht voor een reparatie (speling op bij de wielophanging links voor) en kreeg een vervangende Superb mee, idem als jouw auto behalve de 19"LM en geen Pano-dak.
Ik vind persoonlijk de diesel wat minder "op het gas zitten" als mijn OIII combi 1.4TSI. Wellicht ligt dat aan mijn DSG t.o.v. de handbak.

n.b. fijne dealer Skoda Barendrecht ;)
 

Racer01

Senior Member
@Racer01 , mooie auto en goede configuratie!
Vandaag bij Skoda Barendrecht voor een reparatie (speling op bij de wielophanging links voor) en kreeg een vervangende Superb mee, idem als jouw auto behalve de 19"LM en geen Pano-dak.
Ik vind persoonlijk de diesel wat minder "op het gas zitten" als mijn OIII combi 1.4TSI. Wellicht ligt dat aan mijn DSG t.o.v. de handbak.

n.b. fijne dealer Skoda Barendrecht ;)

Zeker een fijne dealer ;)
Hebben er een mooie onthulling van gemaakt...
 

Racer01

Senior Member
Waarom is hill hold compleet nutteloos? Ik heb het ook genomen als optie. (Morgen wagen in ontvangst :-) )

Ten eerste: Heel veel plezier morgen!!!

Ten tweede: Hill Hold houdt de auto een paar seconden vast als je op een helling staat o.i.d. zodat je niet naar achteren (of naar voren) rolt. Echter zit er standaard een automatische parkeerremfunctie op. Dit houdt in dat als je stilstaat en even op de rem trapt, hij de 'handrem' vasthoudt totdat je weer gas geeft bom te rijden. Dit doet 'ie ten alle tijden, dus ook op een helling of iets dergelijks.
Nu kan ik dus even de rem intrappen bij het stoplicht en dan kan de voet er weer vanaf en hoef ik deze niet vast te houden. Hierdoor is Hill Hold (volgens mij) nutteloos want gebruik het niet. De automatische parkeerrem zet je één keer aan (knopje naast de 'echte' parkeerrem) en dan blijft hij gewoon altijd aan. Maar goed...met de kennis van nu...

Maar laat dat de pret niet drukken morgen!:cheer: Is slechts een kleinigheidje!
Veel plezier!
 
Bovenaan Onderaan