RayDelft
Forumguru
-overgenomen van mijn review op autoweek.nl - Skoda Superb Combi 2.0 TSI Elegance Businessline | (1.200 km) |
Mijn Skoda SuperB heb ik gekocht zonder er ooit maar een meter in te hebben gereden. Een proefrit zegt me niet zo veel. Er zijn geen slechte auto's meer. Wel heb ik vooraf uitbebreid de reviews gelezen hier op het forum, tests, internet geraadpleegd en het skodaforum druk bezocht. Zo had ik wel een beetje een idee wat me te wachten stond. De werkelijkheid overtreft echter de verwachtingen. De keuze voor een Skoda leverde in mijn omgeving wel enig ongerip op. Zeggen dat je Skoda gaat rijden is in de ogen van sommigen toch hetzelfde als bekennen dat je niet goed wijs bent geworden. En als het dan een Skoda is die zowat 50 k kost beginnen mensen zich al helemaal af te vragen waarom ik dan niet toch maar weer een Volvo heb gekocht, of een Audi, of iets anders dat toch op zijn minst moet appeleren aan het premiumgevoel. Een Skoda, dat is toch zo'n beetje het Euroshopper merk van VAG. Het kan me niet zo schelen wat anderen vinden en de merkbeleving van Skoda zal de komende jaren rap veranderen. Geen enkele andere auto biedt voor dit bedrag zoveel ruimte, comfort en accessoires, dit, in combinatie met een heerlijke 2.0 TSI en nauwelijks merkbaar schakelende DSG 6
ACCESSOIRES
De Elegance Busineesline heeft zo ongeveer alles en meer aan boord wat een mens zich kan wensen. Ik bestelde desondanks nog het een en ander van het verder nog maar korte accesoirelijstje bij: Een panoramisch glazen schuif/kanteldak, Keyless entry, automatische achterklep, multifunctioneel stuurwiel met bluetooth etc, een scheidingsnet, automatisch inparkeersysteem en een rubberen mat met opstaande rand voor de hond in de kofferbak.
EERSTE INDRUKKEN
Bij aflevering door AMES te Dordrecht, waar uitgebreid de tijd werd genomen de toeters en bellen uit te leggen )en dat zijn er heel veel), overviel me toch het WOW gevoel toen deze imposante verschijning onder het doek vandaan werd gehaald. De kleur Magnetic Brown, een bijna zwarte metallic bruin die alleen in de zon duidelijk bruin is, kleurde i.v.m. het ivoorkleurige nappaleer heel chique.
Hoe decadent dat ook klinkt voor de grootste combi in zijn klasse; de achterbak vond ik smal en krap. Maar uit een Espace komende is dat natuurlijk logisch. Daar kon ik de fietsen rechtop achterin zetten.
RIJDEN
De kwaliteitsbeleving is hoog. De auto heeft een typisch Duits niveau van afwerking en alle voelt stevig en degelijk aan. De deuren sluiten als kluisdeuren. De electrisch verstelbare stoelen kunnen op alle denkbare manieren worden ingesteld. Prettig is dat ook de zithoek van het zitgedeelte te verstellen is. Ook de lendensteun is qua diepte en hoogte electrisch naar je eigen voorkeur in te stellen. Als je alles hebt ingesteld, zit de stoel als een maatpak. Stevig en comfortabel. Ik was vooraf enigzins bevreesd mijn geliefde Franse comfortbus te zullen missen op het gebied van rijkomfort. Om die reden heb ik op de Skoda niet het sportonderstel gekozen en evenmin 18" wielen uit angst in een stuiterbak terecht te komen. In de huidige configuratie is van een stugge auto allerm inst sprake. Mede dankzij de lange wielbasis en op comfort gerichte afstelling laat de auto zich als een limousine rijden. De DSG is een belevenis op zich. In het display zie je welk verzet de auto heeft gekozen en kennelijk durft hij zichzelf al heel snel, d.w.z. bij lage snelheden en lage toeren in 6 te rijden. Eigenlijk besefte ik pas na enige tijd dat ik de auto helemaal nooit heb horen of voelen schakelen. Je moet er echt geconcentreerd op letten om dat te kunnen voelen. Merkbaar is dat je een zware en grote auto in handen hebt. Hij nodigt er niet toe uit driftend bochten door te gaan en stoplichtsprints te trekken. Maar let op, het is als het moet een wolf in schaapkleren. De 4 uitlaatpijpen, misschien een tikje overdone voor een 2 liter doen al iets vermoeden....
TOETERS, BELLEN en KNOPJES
Ik ben dol op knopjes en snufjes en dat heeft de keuze voor deze meest luxe SuperB dan ook mede bepaald. Ik ben er nog niet helemaal achter wat het allemaal is of doet, maar het is indrukwekkend. Xenonlampen die zich aan de snelheid en het weertype aanpassen, spiegels die keurig naar beneden kantelen bij het in-parkeren, sensoren die op een display precies de obstakels laten zien, dak en ramen die sluiten als het gaat regenen en nog heel veel meer. Standaard op de Elegeance Businessline is het Columbus systeem en het soundsysteem.
Om met de Columbus te beginnen; t.o.v. de Espace met Carminat mis ik een aantal zaken. Allereerst, zowel in de Espace als in mijn XC70 was de navigatie hoog geplaatst zodat je je blik op de weg kunt houden. Nu zit hij in de middenconsole zoals overigens bij zoveel auto's, maar je kijkt er minder gemakkelijk naar. Ook mis ik de schematische weergave van bijvoorbeeld een kruispunt of een rotonde als jer eenmaal op bent. Weliswaar zoomt het apparaat in, maar de erg gedetailleerde kaart maakt een wat rommelige indruk omdat er teveel details te zien zijn die niet relevant zijn. Mijn Renault liet op snelwegen bijvoorbeeld precies zien waar je heen moest door een foto te tonen van alle blauwe verkeersborden die er in het echt ook zijn met daaronder een pijl zodat je je in je baan nooit kon vergissen. Dat mis, ik nu, maar het zal ook wel wennen. Wel is op het schermpje tussen de toerenteller en de snelheidsmeter eveneens navigatie info te zien m.b.v. eenvoudige pijlen. Dat helpt natuurlijk ook. De zo te horen sympathieke Belgische dame spreekt me vriendelijk de te kiezen richting toe.
SOUND SYSTEEM
Een ander voor mij belangrijk aspect is de kwaliteit van muziek. Van te voren had ik al een 32 Gb SD kaartje zitten vullen met muziek van allerlei soort.Van Genesis, Yes, via Deep Purple, Pink Floyd, Brel,Piaf, Amalia Rodriguez, via Top 40, naar het 2e pianoconcert van Chopin, wat orgelwerken van Bach en zo meer. Kortom divers nogal. Mijn oordeel: Het geluidssysteem is heel behoorlijk. Transparant in het hoog en diep in de bassen die mooi rond blijven klinken en niet veranderen in doffe rammelende klappen. Bij het zachtjes spelen van muziek vlakt het hoog en het laag wat af. Een loudnessknopje ontbreekt, maar al met al, dik in orde.
DE WOLF EN HET SCHAAP
Om met het schaap te beginnen. Comfortabel zoeven, dat is waar deze auto voor is gemaakt. Hij stuurt strak en de communicatie met het wegdek is gewoon in orde. Bij normale snelheden hoor je eigenlijk alleen het afrolgeluid van de banden. De motor en de rijwind zijn nauwelijks te horen. Superstil dus.
De auto wordt met respect voor de techniek ingereden. Dat wil zeggen, ik houd hem onder de 3000 toeren en bij 3000 toeren rijd je al boven de grens van wat legaal is in Nederland. Na een tankstop op de A4 schakelde ik in en zoals ik gewend ben, door de pook geheel naar achteren te plaatsen. Daar zit echter de S van Sportstand. Ik voegde vlot in en vroeg me even af wat er gebeurde. De DSG had duidelijk geen zin om in comfort op te schakelen en trok door en dat ging wel zo snel dat ik er op een prettige manier van schrok. Het geluid was prachtig, misschien wel mede dankzij de 4 pijpen. Allemachtig, het schaap kan zeker in een wolf veranderen als je dat wilt. Maar ik laat het scheuren wat ik toch al bijna nooit doe, nog even achterweg totdat ik
er 2000 kilometer op heb zitten. Toch verheug ik me erop om hem eens een keertje vlot te gaan rijden. Overigens overweeg ik de ABT Chip dat schroeft de niet geringe 250 NM naar ca 350 op, dus dat wordt dan helemaal pret. Ik sluit echter niet uit dat het nu al mooi genoeg is. Het verbruik is nu ca 1 op 13,5 en dat is geloof ik beter dan die hoort te zijn. Maar dit is niet representatief. Ik heb tot dusverre veel rustige snelwegkilometers gereden.
RESUMEREND
Mijn Oostblok VW/AUDI, is niet wat ik verwachtte maar is duidelijk meer. Achterin kunnen volwassenen hun benen nog strekken. De ruimte is enorm. Hij rijdt als een Mercedes en voelt degelijk en betrouwbaar aan. Op lange snelwegbochten kan je gerust tempo houden, hij volgt het spoorals op rails. "Simply Clever". De Slogan van Skoda is er een die de lading beslist dekt, zoals Bas van Putten ook al opmerkte. En over Bas van Putten gesproken; onlangs schreef hij in zijn column in Autoweek dat de Superb een van de zeer weinige auto's was waar hij zich gelukkig in voelde. "Simply Clever". Het is domweg een rationele keuze. Een heel complete auto die als je hetzelfde in een Passat of A6 zou willen, aldaar gemakkelijk 8 tot 15.000 euro duurder uit zou komen. Reken dat maar gerust na.
Nu moet ik om deze review af te ronden nog een waardering geven voor de rijkosten en de kwaliteit. Daar is natuurlijk nu nog niks zinnigs over te zeggen. Dus de gegeven sterretjes moet u maar met een kortreltje zout nemen, ookal hoop en verwacht ik dat die juist zullen blijken te zijn.
Voor foto's klik:
http://www.skodaforum.nl/board/f45/fotos-superb-combi-2-0-tsi-elegance-businessline-18860.html