Skoda Superb Combi 2.0 TSI Elegance Businessline

RayDelft

Forumguru
-overgenomen van mijn review op autoweek.nl -

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Elegance Businessline


(1.200 km)
WAT VOORAF GING
Mijn Skoda SuperB heb ik gekocht zonder er ooit maar een meter in te hebben gereden. Een proefrit zegt me niet zo veel. Er zijn geen slechte auto's meer. Wel heb ik vooraf uitbebreid de reviews gelezen hier op het forum, tests, internet geraadpleegd en het skodaforum druk bezocht. Zo had ik wel een beetje een idee wat me te wachten stond. De werkelijkheid overtreft echter de verwachtingen. De keuze voor een Skoda leverde in mijn omgeving wel enig ongerip op. Zeggen dat je Skoda gaat rijden is in de ogen van sommigen toch hetzelfde als bekennen dat je niet goed wijs bent geworden. En als het dan een Skoda is die zowat 50 k kost beginnen mensen zich al helemaal af te vragen waarom ik dan niet toch maar weer een Volvo heb gekocht, of een Audi, of iets anders dat toch op zijn minst moet appeleren aan het premiumgevoel. Een Skoda, dat is toch zo'n beetje het Euroshopper merk van VAG. Het kan me niet zo schelen wat anderen vinden en de merkbeleving van Skoda zal de komende jaren rap veranderen. Geen enkele andere auto biedt voor dit bedrag zoveel ruimte, comfort en accessoires, dit, in combinatie met een heerlijke 2.0 TSI en nauwelijks merkbaar schakelende DSG 6

ACCESSOIRES
De Elegance Busineesline heeft zo ongeveer alles en meer aan boord wat een mens zich kan wensen. Ik bestelde desondanks nog het een en ander van het verder nog maar korte accesoirelijstje bij: Een panoramisch glazen schuif/kanteldak, Keyless entry, automatische achterklep, multifunctioneel stuurwiel met bluetooth etc, een scheidingsnet, automatisch inparkeersysteem en een rubberen mat met opstaande rand voor de hond in de kofferbak.

EERSTE INDRUKKEN
Bij aflevering door AMES te Dordrecht, waar uitgebreid de tijd werd genomen de toeters en bellen uit te leggen )en dat zijn er heel veel), overviel me toch het WOW gevoel toen deze imposante verschijning onder het doek vandaan werd gehaald. De kleur Magnetic Brown, een bijna zwarte metallic bruin die alleen in de zon duidelijk bruin is, kleurde i.v.m. het ivoorkleurige nappaleer heel chique.
Hoe decadent dat ook klinkt voor de grootste combi in zijn klasse; de achterbak vond ik smal en krap. Maar uit een Espace komende is dat natuurlijk logisch. Daar kon ik de fietsen rechtop achterin zetten.

RIJDEN
De kwaliteitsbeleving is hoog. De auto heeft een typisch Duits niveau van afwerking en alle voelt stevig en degelijk aan. De deuren sluiten als kluisdeuren. De electrisch verstelbare stoelen kunnen op alle denkbare manieren worden ingesteld. Prettig is dat ook de zithoek van het zitgedeelte te verstellen is. Ook de lendensteun is qua diepte en hoogte electrisch naar je eigen voorkeur in te stellen. Als je alles hebt ingesteld, zit de stoel als een maatpak. Stevig en comfortabel. Ik was vooraf enigzins bevreesd mijn geliefde Franse comfortbus te zullen missen op het gebied van rijkomfort. Om die reden heb ik op de Skoda niet het sportonderstel gekozen en evenmin 18" wielen uit angst in een stuiterbak terecht te komen. In de huidige configuratie is van een stugge auto allerm inst sprake. Mede dankzij de lange wielbasis en op comfort gerichte afstelling laat de auto zich als een limousine rijden. De DSG is een belevenis op zich. In het display zie je welk verzet de auto heeft gekozen en kennelijk durft hij zichzelf al heel snel, d.w.z. bij lage snelheden en lage toeren in 6 te rijden. Eigenlijk besefte ik pas na enige tijd dat ik de auto helemaal nooit heb horen of voelen schakelen. Je moet er echt geconcentreerd op letten om dat te kunnen voelen. Merkbaar is dat je een zware en grote auto in handen hebt. Hij nodigt er niet toe uit driftend bochten door te gaan en stoplichtsprints te trekken. Maar let op, het is als het moet een wolf in schaapkleren. De 4 uitlaatpijpen, misschien een tikje overdone voor een 2 liter doen al iets vermoeden....

TOETERS, BELLEN en KNOPJES
Ik ben dol op knopjes en snufjes en dat heeft de keuze voor deze meest luxe SuperB dan ook mede bepaald. Ik ben er nog niet helemaal achter wat het allemaal is of doet, maar het is indrukwekkend. Xenonlampen die zich aan de snelheid en het weertype aanpassen, spiegels die keurig naar beneden kantelen bij het in-parkeren, sensoren die op een display precies de obstakels laten zien, dak en ramen die sluiten als het gaat regenen en nog heel veel meer. Standaard op de Elegeance Businessline is het Columbus systeem en het soundsysteem.
Om met de Columbus te beginnen; t.o.v. de Espace met Carminat mis ik een aantal zaken. Allereerst, zowel in de Espace als in mijn XC70 was de navigatie hoog geplaatst zodat je je blik op de weg kunt houden. Nu zit hij in de middenconsole zoals overigens bij zoveel auto's, maar je kijkt er minder gemakkelijk naar. Ook mis ik de schematische weergave van bijvoorbeeld een kruispunt of een rotonde als jer eenmaal op bent. Weliswaar zoomt het apparaat in, maar de erg gedetailleerde kaart maakt een wat rommelige indruk omdat er teveel details te zien zijn die niet relevant zijn. Mijn Renault liet op snelwegen bijvoorbeeld precies zien waar je heen moest door een foto te tonen van alle blauwe verkeersborden die er in het echt ook zijn met daaronder een pijl zodat je je in je baan nooit kon vergissen. Dat mis, ik nu, maar het zal ook wel wennen. Wel is op het schermpje tussen de toerenteller en de snelheidsmeter eveneens navigatie info te zien m.b.v. eenvoudige pijlen. Dat helpt natuurlijk ook. De zo te horen sympathieke Belgische dame spreekt me vriendelijk de te kiezen richting toe.

SOUND SYSTEEM
Een ander voor mij belangrijk aspect is de kwaliteit van muziek. Van te voren had ik al een 32 Gb SD kaartje zitten vullen met muziek van allerlei soort.Van Genesis, Yes, via Deep Purple, Pink Floyd, Brel,Piaf, Amalia Rodriguez, via Top 40, naar het 2e pianoconcert van Chopin, wat orgelwerken van Bach en zo meer. Kortom divers nogal. Mijn oordeel: Het geluidssysteem is heel behoorlijk. Transparant in het hoog en diep in de bassen die mooi rond blijven klinken en niet veranderen in doffe rammelende klappen. Bij het zachtjes spelen van muziek vlakt het hoog en het laag wat af. Een loudnessknopje ontbreekt, maar al met al, dik in orde.

DE WOLF EN HET SCHAAP
Om met het schaap te beginnen. Comfortabel zoeven, dat is waar deze auto voor is gemaakt. Hij stuurt strak en de communicatie met het wegdek is gewoon in orde. Bij normale snelheden hoor je eigenlijk alleen het afrolgeluid van de banden. De motor en de rijwind zijn nauwelijks te horen. Superstil dus.
De auto wordt met respect voor de techniek ingereden. Dat wil zeggen, ik houd hem onder de 3000 toeren en bij 3000 toeren rijd je al boven de grens van wat legaal is in Nederland. Na een tankstop op de A4 schakelde ik in en zoals ik gewend ben, door de pook geheel naar achteren te plaatsen. Daar zit echter de S van Sportstand. Ik voegde vlot in en vroeg me even af wat er gebeurde. De DSG had duidelijk geen zin om in comfort op te schakelen en trok door en dat ging wel zo snel dat ik er op een prettige manier van schrok. Het geluid was prachtig, misschien wel mede dankzij de 4 pijpen. Allemachtig, het schaap kan zeker in een wolf veranderen als je dat wilt. Maar ik laat het scheuren wat ik toch al bijna nooit doe, nog even achterweg totdat ik
er 2000 kilometer op heb zitten. Toch verheug ik me erop om hem eens een keertje vlot te gaan rijden. Overigens overweeg ik de ABT Chip dat schroeft de niet geringe 250 NM naar ca 350 op, dus dat wordt dan helemaal pret. Ik sluit echter niet uit dat het nu al mooi genoeg is. Het verbruik is nu ca 1 op 13,5 en dat is geloof ik beter dan die hoort te zijn. Maar dit is niet representatief. Ik heb tot dusverre veel rustige snelwegkilometers gereden.

RESUMEREND
Mijn Oostblok VW/AUDI, is niet wat ik verwachtte maar is duidelijk meer. Achterin kunnen volwassenen hun benen nog strekken. De ruimte is enorm. Hij rijdt als een Mercedes en voelt degelijk en betrouwbaar aan. Op lange snelwegbochten kan je gerust tempo houden, hij volgt het spoorals op rails. "Simply Clever". De Slogan van Skoda is er een die de lading beslist dekt, zoals Bas van Putten ook al opmerkte. En over Bas van Putten gesproken; onlangs schreef hij in zijn column in Autoweek dat de Superb een van de zeer weinige auto's was waar hij zich gelukkig in voelde. "Simply Clever". Het is domweg een rationele keuze. Een heel complete auto die als je hetzelfde in een Passat of A6 zou willen, aldaar gemakkelijk 8 tot 15.000 euro duurder uit zou komen. Reken dat maar gerust na.

Nu moet ik om deze review af te ronden nog een waardering geven voor de rijkosten en de kwaliteit. Daar is natuurlijk nu nog niks zinnigs over te zeggen. Dus de gegeven sterretjes moet u maar met een kortreltje zout nemen, ookal hoop en verwacht ik dat die juist zullen blijken te zijn.


Voor foto's klik:
http://www.skodaforum.nl/board/f45/fotos-superb-combi-2-0-tsi-elegance-businessline-18860.html
 

Ridley

Forumguru
Mooie review! :worshippy: zo 1 zou me overhalen als ik voor nieuwe leaseauto moet gaan kijken!
 

Jsuyk

Nieuw lid
Yep, uit mijn hoofd zit de knop daarvoor linksonder van het navigatiescherm. Ik heb ook een Columbus en ik kan in ieder geval wel e.e.a. aanpassen aan het geluid.
 

RayDelft

Forumguru
Yep, uit mijn hoofd zit de knop daarvoor linksonder van het navigatiescherm. Ik heb ook een Columbus en ik kan in ieder geval wel e.e.a. aanpassen aan het geluid.

Ja , de volumeknop zit erop inderdaad. Ik bedoel echter een loudness schakeling, die bij laag volume het hoog en laag iets opkrikt.
 
Ik heb me gisteren rot lopen zoeken. Ik heb (volgens mij) alle menu's gehad. Geen instelling gevonden voor loudness of extra bass oid. Ik weet zeker dat ik dit in het verleden wel in kon stellen. Heb inmiddels wel updates uitgevoerd, dus wellicht is dat de verklaring van huidige afwezigheid.
 
@schansm
Wat voor updates heb je uitgevoerd. Mijn Columbus heeft de laaste Firmware, maar volgens mij kan ik nog steeds loudness instellen. Weet alleen zo 1,2,3 niet waar ergens, vanavond eens even kijken.
 

RayDelft

Forumguru
@schansm
Wat voor updates heb je uitgevoerd. Mijn Columbus heeft de laaste Firmware, maar volgens mij kan ik nog steeds loudness instellen. Weet alleen zo 1,2,3 niet waar ergens, vanavond eens even kijken.

Inmiddels heb ik gelezen dat loudness onder het hidden menu zit.
Wel kan ik bass en treble etc instellen, maar geen extra boost bij lage volumes.
 

ChevyVette

Nieuw lid
Op bijna alle punten ben ik het met je eens, behalve de wegligging. Hij heeft een behoorlijk onderstuur. Niet heel gek voor een auto met die lengte en plaats van motorblok. Verder is het een zalige auto.
 

RayDelft

Forumguru
UPDATE. Inmiddels heb ik er ongeveer 2500 km op zitten. Met echt gas geven heb ik rustig gewacht tot ik de 2000 km voorbij was.
Intussen heb ik het gaspedaal een paar keer gevloerd, uiteraard met een door en door warme auto en olie op temperatuur. Zowel in D als in S. In D is hij eigenlijk gewoon snel genoeg, ook als je niet tot de kickdown gaat. In S trekt hij flink door in de toeren en dat is echt geweldig.
De 6e is bepaald geen overdrive. Als hij van 5 naar 6 schakelt met vol gas, dan gaat de duw in je rug gewoon door in de 6e versnelling. In een fractie zit je op 180 en hij wilde met gemak harder, maar dat heb ik niet gedaan. Heel even 180 aangetikt en toen gas weer los. Inhalen in het bereik van 80 - 130 km is voor zo'n grote bak bepaald snel. De 4 pijpen en de motor maken een mooi geluid als je even flink sleurt. Vanaf stilstand kan je beter niet vol gas geven. De wielen kunnen de krachten tot zeker ruim 50 km/u de krachten nauwelijks op het asfalt kwijt. Leuk om te weten wat hij doet en kan, mar de auto is zo stil en comfortabel dat je eigenlijk niet geneigd bent ermee te gaan planken. Vandaag veel kilomters afgelegd en zowat een tank leeggereden. Bij het bijvullen bleek het gebruik 1 op 12,2. Het waren snelwegkilomters voornamelijk en ik rijd gewoonlijk ca 110 op de teller waar je 100 mag en ca 130 waar je 120 mag. Het gebruik vind ik erg meevallen, maar goed, het was dan ook voornamelijk een snelwegrit, met daarin wel een file van bijna 3 kwartier.
 

RayDelft

Forumguru
Mijn eerste S2 bekeuring mocht ik heden van het Centraal Justitieel Incassobureau ontvangen. Trajectcontrole op de A4. Ik scheurde er met een snelheid van maar liefst 8 km te hard overheen.
Nou ja, als t niet erger wordt valt t mee. Toch zonde.
 

sitechris

Donateur
Zonde dat ze het nodig vinden om op die manier belasting te innen. Heeft met verkeersveiligheid niks te maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heeft met verkeersveiligheid niks te maken.
Chris: Béétje kort door de bocht (op zich natuurlijk wel passend bij een liefhebber van hogere snelheden...;))

Ervan uitgaande dat een snelheidslimiet toch in beginsel dient om de veiligheid te bevorderen, en/of de impact te verminderen als het toch misgaat, en/of de uitstoot in drukbevolkte gebieden te beperken, zal er ook gehandhaafd moeten worden. Anders houdt helemáál niemand zich eraan.

Bij het handhaven wordt een (beperkte) marge gehanteerd. Daar maak ik ook gebruik van: ik rij standaard zo'n 4 à 5 km volgens m'n tomtom boven de geldende limiet en dat houdt me tot dusverre vrij van snelheidsbonnen. Dit betekent de facto een iets hogere dan de officiële limiet, maar nog steeds een limiet.

En dan is het zoals met elke grenswaarde, op welk gebied dan ook: het is altijd zuur voor degenen die daar nét overheen schieten en de flitser dus wel doen afgaan. Dat men dan vervolgens de gecorrigeerde snelheid vergelijkt met de officiële limiet is op zich dan wel weer vrij logisch...

Als die 8km/u te snel de basis was voor het boetebedrag, dan zal dit toch de waarde ná correctie zijn. Dus de werkelijke waarde zal dan vermoedelijk wel een 3km/u hoger zijn geweest. Samen met de in rekening gebrachte 8 maakt dat een totaaloverschrijding van 11km/u, oftewel 9 à 11% (bij een maximum van 120 resp. 100). Da's dan op zich weer best 'significant' te noemen, vind ik.

RayDelft zeurt daar feitelijk niet over - en terecht:xyxthumbs:. Dat zouden meer mensen (niet) moeten doen...
 

RayDelft

Forumguru
Chris: Béétje kort door de bocht (op zich natuurlijk wel passend bij een liefhebber van hogere snelheden...;))

RayDelft zeurt daar feitelijk niet over - en terecht:xyxthumbs:. Dat zouden meer mensen (niet) moeten doen...

Dank voor t compliment, maar inderdaad, zeuren zou dom zijn want je weet wat de spelregels zijn, los wat je ervan vindt.
Neemt niet weg dat ik niet snap waarom sommige snelwegen beperkt zijn tot 100, terwijl je daar veilig 120 zou kunnen rijden.
Ook ik houd de marge aan van net iets te hard. Maar kennelijk zat ik nu te dutten of ondervond ik het nadeel van de superstille Superb, waarmee je inderdaad gemakkelijk te hard rijdt.
Ik herinner het me niet, maar het was een trajectcontrole. Even iemand inhalen en je zit gemiddeld boven de limiet en dan is het kassa.
Maar goed, ik blijf op jaarbasis onder de 100 euro meestal, dus als ik het zo houden kan is dat mooi.
 

sitechris

Donateur
MAN KRIJGT BOETE VOOR DIEFSTAL - Persberichten Politie Rotterdam-Rijnmond / Zuid-Holland-Zuid (inbreker krijgt boete van 150 euro)
Leuk voorbeeld van Nederland. Een inbreker krijgt minder boete dan ik zou krijgen als ik met 120 op een lege A2 rijd. Dat snap ik gewoon niet.

In Zwitserland heb ik minder moeite met de nog veel hogere boetes, omdat ze daar consequent zijn. Alles daar wordt streng bestraft en gecontroleerd. Houd ik persoonlijk ook niet van, maar je weet dan wel waar je aan toe bent. In Nederland zijn de verhoudingen compleet doorgeslagen. Daar ageer ik tegen. Over niet al te lange tijd krijgt iedere automobilist in Nederland een elektronisch enkelbandje om (verstopt als chip achter de voorruit), ik moet nog zien of ze dit dan ook bij de meest doorgewinterde criminelen doe na hun vrijlating in de maatschappij.

En onze boeteprijzen zijn absurd hoog in vergelijking met andere landen. Zie http://www.telegraaf.nl/autovisie/12213059/___Verkeersboetes_niet_meer_verhogen___.html
 
E

Ex-lid 2926

Ik werk dus zelf in deze branche en meen mij te kunnen veroorloven er iets over te zeggen/schrijven. Soms lijkt het in Nederland dat je beter het rode verkeerslicht kunt stelen dan er "doorheen te rijden". Dat lijkt veel op het voorbeeld wat sitechris aangeeft. Het gaat dan vaak om de hoogte van de door de rechter opgelegde geldboetes voor het plegen van een misdrijf in vergelijking met de standaard door het CJIB verzonden geldboetes voor verkeersovertredingen.
Dat deze voorbeelden niet de realiteit van alledag voorstellen wil ik nog wel even met het volgende voorbeeld aangeven. Deze week de behandeling van iemand die een artikel van 4 Euro had "meegenomen" uit een winkel. Na verhoor op het bureau en afwikkeling van alle formaliteiten verliet hij het bureau met een transactievoorstel van Euro 200, een winkelverbod voor een jaar en een aankondiging van een civiele vordering van het bedrijfschap Detailhandel van Euro 151.
Dit episteltje heeft natuurlijk weer weinig te maken met de kwaliteiten en het prestatiepotentieel van een S2 combi 2.0 TSI, alhoewel; de prestaties zijn ruim voldoende om vele enveloppen uit Leeuwarden te ontvangen. Al die enveloppen passen met gemak in het ruime dashboardkastje, bij het ritje naar de rechtbank vloeit er per 12.2 km maar één litertje Euro95 door de verstuivers en op de terugweg van de rechtbank naar huis kan de giga kofferbak volgeladen worden met zure druiven. Ben ik toch weer on-topic.
 
Bovenaan Onderaan