Skoda superb - 4x4 verschillende banden

haassie

Forumguru
Zat even wat te lezen over de werking van de haldex. Kwam iets tegen over de banden dat die zo min mogelijk af mogen wijken. 2 mm in profieldiepte.

Nu heb ik bij aflevering twee nieuwe vredestein banden gemonteerd gekregen en twee yokohama banden hebben wat meer ervaring, met als resultaat het genoemde verschil in profiel tussen voor nieuw en achter ouder.

Sommigen zeggen dat dit verschil in omloop er niet meer toe doet bij de huidige generatie haldex in de superb 3 in tegenstelling tot oudere generaties, waarbij het schade aan de haldex koppeling zou kunnen geven.

Wat is nu waar en moeten de twee oudere vervangen worden of niet.

Antera

Donateur
Het verschil in banden omtrek kan invloed hebben maar op dezelfde as is het belangrijkste om dezelfde omtrekt te hebben.

Ikzelf rijd het liefst op 4 dezelfde banden maar meer om het feit dat die dan dezelfde rijeigenschappen hebben ook in bijzonder situaties. Maar dit is persoonlijk. Daarom wissel ik de wielen elke winter/zomer van voor naar achteren zodat ze gelijk slijten. Bij 4x4 kan dit ook zeker geen kwaad zodat ze gelijk slijten. Dan heb je altijd 4 dezelfde aangezien ze gelijk slijten.

nogmaals het is voornamelijk persoonlijk wat je wenst

haassie

Forumguru
Zag ik hier net op het forum dat de vraag al eens gesteld was.

het begon met een geluid dat ik hoor wanneer ik in z’n een rijdt, net of iets aanloopt met de rotatie snelheid van de wielen, naar twee schakelen en het is weg. Toen kwam ik langs het bandenverschil.

heb zelf ook het liefst 4 dezelfde banden, maar dat ging de verkopende partij niet doen haha. mss heeft het totaal geen effect, maar ga toch maar eens kijken of ik er nog twee kan vinden…Baat het niet schaadt het niet.

Rallye

Forumguru
Eigenlijk dezelfde reden (mede) waarom je een thuiskomer niet op de aangedreven as moet zetten: verschil in afrolomtrek belast het differentieel. Die Haldex heeft, in tegenstelling tot een gewone voorwielaandrijver, last van verschil in omtrek tussen de banden voor en achter. Ik vraag mij af waarom dat bij een Sup 3 anders zou zijn dan bij een vorige versie.

hemi24

Forumguru
Als de Haldex koppeling van de S3 elektronisch aangestuurd wordt en de voorgaande versies mechanisch, zou dat een verklaring kúnnen zijn.

Canon-Eye

Forumguru
Zat even wat te lezen over de werking van de haldex.
Las je dat in "algemene informatie", óf in het manual van je auto?
In het licht van mogelijke verschillen in de aansturing van oudere vs. nieuwere generatie Haldex lijkt het manual me doorslaggevend...

Canon-Eye

Forumguru
Nee, maar misschien wél over de maximale verschillen in profieldiepte. Als daar een norm voor is, dan zou die toch juist in het manual vermeld moeten zijn.

haassie

Forumguru
Klopt, zou wel moeten, helaas niet het geval. De volgende link geeft aan dat het tegenwoordig minder kritisch is, omdat het een computer gestuurd differentieel is, maar een dealer zegt weer maximaal 3mm verschil.

Bovenaan Onderaan