JinxRS
Lid
Nu mijn octavia RS combi langzaam richting het einde van zijn loopbaan komt ben ik me al langzaam aan het oriënteren voor een opvolger. De nieuwe superb 3.6 springt er dan wel een beetje uit qua pk’s en in het verleden was ik dik tevreden over 4motion onder mijn vorige passat dus heb ik vandaag maar een testrit gemaakt in de superb 3.6 . Onderstaand een klein verslag van mijn ervaringen, en af en toe een vergelijking met mijn RS.
Het eerste wat opvalt is dat de superb een flinke auto is. Je merkt het domweg door de ruimte (zeker achterin) het gewicht en de maten van de auto. De deuren vallen met een goeie doffe klap dicht en de achterbak is van het formaat binnenzwembad. (ik laat die dubbele achterklep achterwege want daar lees je alles over in elke willekeurig ander artikel) Als je eenmaal op de bestuurdersplek zit valt mij op dat de matrix display vrij klein is en de klokken weer groot. Verder vind ik de buiten spiegels erg groot en ze geven een licht vertekend beeld (de spiegels vergroten). De doorkijk naar achter via de binnenspiegel is minimaal (zie foto). De bestuurdersplek zit goed in elkaar, mooi klokkenhuis en geen knoppen op rare plekken, vooral de columbus navigatie met touchscreen is makkelijk te bedienen. Het berekenen van een route gaat snel en opties zoals splitscreen, MP3’s afspelen van een Harddisk of SD , TV kijken e.d. werken allemaal prima. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en hebben 3 geheugenstanden (handig als je vaak je auto meegeeft aan je partner) maar de hoofdsteun kan niet gekanteld worden.
Een ander minpunt vind ik de vrij kleine DSG ‘schakel flippers’ die dicht achter het stuur zitten. De DSG (6-bak) werkt opzich goed, ik ben geen fan van automaten maar wat me nog verbaasde is de flinke mate van ‘vrijheid’ om je schakel momenten te zelf te kiezen met de ‘flippers’. Dat is wel handig als je wil anticiperen op een inhaal manoeuvre o.i.d. Wat me wel weer tegen viel is dat de bak zich wel eens kan verslikken in het verwerken van de pk’s. Een goeie dosis gas op een verkeerd moment levert een flinke schok op voordat de automaat op de zaak goed op pakt. Ik moet er wel voor de eerlijk bij zetten dat dit in de D (drive) stand was en niet in de S (sport) stand. Die sport stand werkt trouwens goed, je merkt dat de auto meer bij les is en sneller schakelt. Deze uitvoering is (nu) alleen leverbaar met 4 wiel aandrijving en dat maakt de auto behoorlijk koersvast, je moet echt gekke dingen doen wil je uitbreken in een bocht o.i.d.
Deze superb is in vergelijking met de RS qua beleving geen sportieve auto. De prestaties zijn dat absoluut wel. Als je deze auto tegen de gevestigde orde afzet liegen de presentaties er niet om (6.5 sec 0-100). Je moet van goede huize komen wil je deze superb op z’n nummer zetten. Maar het gebeurt allemaal wat meer zonder dat je het echt compleet door heb. De krachten worden ook anders opgebouwd dan in een RS, die pakt al vroeg in lage toeren op. In de superb komt het wat later en geleidelijker maar toch ook krachtiger (hoger koppel ?). De besturing is wat minder gevoelig en scherp (zeker in het midden zit wat speling) en de vering is een stuk comfortabeler. Er is overigens wel een sportonderstel als optie beschikbaar. De superb is natuurlijk ook voor een andere doelgroep dan de RS gemaakt het is meer een echte reiswagen dan de RS. Dat gezegd hebbende is het wel een stoere grote auto met 4 uitlaten waar een royaal geluid uit komt als je gaspedaal intrapt. (dat moet je goed doen want de kickdown vereist net even iets meer kracht op de rechtervoet dan een normale acceleratie). Overigens is deze uitvoering wel een behoorlijke verbruiker bij sportief gebruik. (1 op 8 als je echt goed je best doet) Bij normaal gebruik zal dat ergens rond de 1 op 10 liggen.
De afwerking van de superb vind ik goed, ik heb geen zaken kunnen vinden waar ik me aan stoorde. Het is een tikkeltje luxueus (chromen randen, hout, leer etc.) en toch een beetje ingetogen en dat past wel bij de underdog positie van deze auto versus de zgn. premium merken. Dat neemt niet weg dat de auto totaal geen ‘voorkomen’ heeft. De wagen is best van formaat en oogt dat ook op de weg (of op je oprit Maar goed smaak is persoonlijk dus daar mag je zelf een oordeel over vellen.
De prijs van de auto waar ik in reed was 53 k€. De basisprijs van 45k€ werd vooral omhoog geholpen door het lederen interieur (€1800) en de navigatie + tv (€3300). Dat is een hoop geld maar als je dat afzet tegen de concurrentie dan krijg je een hele hoop auto met veel ruimte achterin, goede prestaties, automaat en 4 wiel aandrijving. Bij de concurrent betaal je voor datzelfde (pret)pakket duizenden euro’s meer.
Wie weet is dit forum binnenkort een S2 - 3.6 rijder rijker ☺
hier onder nog wat foto’s die ik met mijn gsm gemaakt heb.
Het eerste wat opvalt is dat de superb een flinke auto is. Je merkt het domweg door de ruimte (zeker achterin) het gewicht en de maten van de auto. De deuren vallen met een goeie doffe klap dicht en de achterbak is van het formaat binnenzwembad. (ik laat die dubbele achterklep achterwege want daar lees je alles over in elke willekeurig ander artikel) Als je eenmaal op de bestuurdersplek zit valt mij op dat de matrix display vrij klein is en de klokken weer groot. Verder vind ik de buiten spiegels erg groot en ze geven een licht vertekend beeld (de spiegels vergroten). De doorkijk naar achter via de binnenspiegel is minimaal (zie foto). De bestuurdersplek zit goed in elkaar, mooi klokkenhuis en geen knoppen op rare plekken, vooral de columbus navigatie met touchscreen is makkelijk te bedienen. Het berekenen van een route gaat snel en opties zoals splitscreen, MP3’s afspelen van een Harddisk of SD , TV kijken e.d. werken allemaal prima. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en hebben 3 geheugenstanden (handig als je vaak je auto meegeeft aan je partner) maar de hoofdsteun kan niet gekanteld worden.
Een ander minpunt vind ik de vrij kleine DSG ‘schakel flippers’ die dicht achter het stuur zitten. De DSG (6-bak) werkt opzich goed, ik ben geen fan van automaten maar wat me nog verbaasde is de flinke mate van ‘vrijheid’ om je schakel momenten te zelf te kiezen met de ‘flippers’. Dat is wel handig als je wil anticiperen op een inhaal manoeuvre o.i.d. Wat me wel weer tegen viel is dat de bak zich wel eens kan verslikken in het verwerken van de pk’s. Een goeie dosis gas op een verkeerd moment levert een flinke schok op voordat de automaat op de zaak goed op pakt. Ik moet er wel voor de eerlijk bij zetten dat dit in de D (drive) stand was en niet in de S (sport) stand. Die sport stand werkt trouwens goed, je merkt dat de auto meer bij les is en sneller schakelt. Deze uitvoering is (nu) alleen leverbaar met 4 wiel aandrijving en dat maakt de auto behoorlijk koersvast, je moet echt gekke dingen doen wil je uitbreken in een bocht o.i.d.
Deze superb is in vergelijking met de RS qua beleving geen sportieve auto. De prestaties zijn dat absoluut wel. Als je deze auto tegen de gevestigde orde afzet liegen de presentaties er niet om (6.5 sec 0-100). Je moet van goede huize komen wil je deze superb op z’n nummer zetten. Maar het gebeurt allemaal wat meer zonder dat je het echt compleet door heb. De krachten worden ook anders opgebouwd dan in een RS, die pakt al vroeg in lage toeren op. In de superb komt het wat later en geleidelijker maar toch ook krachtiger (hoger koppel ?). De besturing is wat minder gevoelig en scherp (zeker in het midden zit wat speling) en de vering is een stuk comfortabeler. Er is overigens wel een sportonderstel als optie beschikbaar. De superb is natuurlijk ook voor een andere doelgroep dan de RS gemaakt het is meer een echte reiswagen dan de RS. Dat gezegd hebbende is het wel een stoere grote auto met 4 uitlaten waar een royaal geluid uit komt als je gaspedaal intrapt. (dat moet je goed doen want de kickdown vereist net even iets meer kracht op de rechtervoet dan een normale acceleratie). Overigens is deze uitvoering wel een behoorlijke verbruiker bij sportief gebruik. (1 op 8 als je echt goed je best doet) Bij normaal gebruik zal dat ergens rond de 1 op 10 liggen.
De afwerking van de superb vind ik goed, ik heb geen zaken kunnen vinden waar ik me aan stoorde. Het is een tikkeltje luxueus (chromen randen, hout, leer etc.) en toch een beetje ingetogen en dat past wel bij de underdog positie van deze auto versus de zgn. premium merken. Dat neemt niet weg dat de auto totaal geen ‘voorkomen’ heeft. De wagen is best van formaat en oogt dat ook op de weg (of op je oprit Maar goed smaak is persoonlijk dus daar mag je zelf een oordeel over vellen.
De prijs van de auto waar ik in reed was 53 k€. De basisprijs van 45k€ werd vooral omhoog geholpen door het lederen interieur (€1800) en de navigatie + tv (€3300). Dat is een hoop geld maar als je dat afzet tegen de concurrentie dan krijg je een hele hoop auto met veel ruimte achterin, goede prestaties, automaat en 4 wiel aandrijving. Bij de concurrent betaal je voor datzelfde (pret)pakket duizenden euro’s meer.
Wie weet is dit forum binnenkort een S2 - 3.6 rijder rijker ☺
hier onder nog wat foto’s die ik met mijn gsm gemaakt heb.