Skoda Superb 3.6 FSI Elegance 4x4 DSG

JinxRS

Lid
Nu mijn octavia RS combi langzaam richting het einde van zijn loopbaan komt ben ik me al langzaam aan het oriënteren voor een opvolger. De nieuwe superb 3.6 springt er dan wel een beetje uit qua pk’s en in het verleden was ik dik tevreden over 4motion onder mijn vorige passat dus heb ik vandaag maar een testrit gemaakt in de superb 3.6 . Onderstaand een klein verslag van mijn ervaringen, en af en toe een vergelijking met mijn RS.

Het eerste wat opvalt is dat de superb een flinke auto is. Je merkt het domweg door de ruimte (zeker achterin) het gewicht en de maten van de auto. De deuren vallen met een goeie doffe klap dicht en de achterbak is van het formaat binnenzwembad. (ik laat die dubbele achterklep achterwege want daar lees je alles over in elke willekeurig ander artikel) Als je eenmaal op de bestuurdersplek zit valt mij op dat de matrix display vrij klein is en de klokken weer groot. Verder vind ik de buiten spiegels erg groot en ze geven een licht vertekend beeld (de spiegels vergroten). De doorkijk naar achter via de binnenspiegel is minimaal (zie foto). De bestuurdersplek zit goed in elkaar, mooi klokkenhuis en geen knoppen op rare plekken, vooral de columbus navigatie met touchscreen is makkelijk te bedienen. Het berekenen van een route gaat snel en opties zoals splitscreen, MP3’s afspelen van een Harddisk of SD , TV kijken e.d. werken allemaal prima. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en hebben 3 geheugenstanden (handig als je vaak je auto meegeeft aan je partner) maar de hoofdsteun kan niet gekanteld worden.

Een ander minpunt vind ik de vrij kleine DSG ‘schakel flippers’ die dicht achter het stuur zitten. De DSG (6-bak) werkt opzich goed, ik ben geen fan van automaten maar wat me nog verbaasde is de flinke mate van ‘vrijheid’ om je schakel momenten te zelf te kiezen met de ‘flippers’. Dat is wel handig als je wil anticiperen op een inhaal manoeuvre o.i.d. Wat me wel weer tegen viel is dat de bak zich wel eens kan verslikken in het verwerken van de pk’s. Een goeie dosis gas op een verkeerd moment levert een flinke schok op voordat de automaat op de zaak goed op pakt. Ik moet er wel voor de eerlijk bij zetten dat dit in de D (drive) stand was en niet in de S (sport) stand. Die sport stand werkt trouwens goed, je merkt dat de auto meer bij les is en sneller schakelt. Deze uitvoering is (nu) alleen leverbaar met 4 wiel aandrijving en dat maakt de auto behoorlijk koersvast, je moet echt gekke dingen doen wil je uitbreken in een bocht o.i.d.

Deze superb is in vergelijking met de RS qua beleving geen sportieve auto. De prestaties zijn dat absoluut wel. Als je deze auto tegen de gevestigde orde afzet liegen de presentaties er niet om (6.5 sec 0-100). Je moet van goede huize komen wil je deze superb op z’n nummer zetten. Maar het gebeurt allemaal wat meer zonder dat je het echt compleet door heb. De krachten worden ook anders opgebouwd dan in een RS, die pakt al vroeg in lage toeren op. In de superb komt het wat later en geleidelijker maar toch ook krachtiger (hoger koppel ?). De besturing is wat minder gevoelig en scherp (zeker in het midden zit wat speling) en de vering is een stuk comfortabeler. Er is overigens wel een sportonderstel als optie beschikbaar. De superb is natuurlijk ook voor een andere doelgroep dan de RS gemaakt het is meer een echte reiswagen dan de RS. Dat gezegd hebbende is het wel een stoere grote auto met 4 uitlaten waar een royaal geluid uit komt als je gaspedaal intrapt. (dat moet je goed doen want de kickdown vereist net even iets meer kracht op de rechtervoet dan een normale acceleratie). Overigens is deze uitvoering wel een behoorlijke verbruiker bij sportief gebruik. (1 op 8 als je echt goed je best doet) Bij normaal gebruik zal dat ergens rond de 1 op 10 liggen.

De afwerking van de superb vind ik goed, ik heb geen zaken kunnen vinden waar ik me aan stoorde. Het is een tikkeltje luxueus (chromen randen, hout, leer etc.) en toch een beetje ingetogen en dat past wel bij de underdog positie van deze auto versus de zgn. premium merken. Dat neemt niet weg dat de auto totaal geen ‘voorkomen’ heeft. De wagen is best van formaat en oogt dat ook op de weg (of op je oprit ;) Maar goed smaak is persoonlijk dus daar mag je zelf een oordeel over vellen.

De prijs van de auto waar ik in reed was 53 k€. De basisprijs van 45k€ werd vooral omhoog geholpen door het lederen interieur (€1800) en de navigatie + tv (€3300). Dat is een hoop geld maar als je dat afzet tegen de concurrentie dan krijg je een hele hoop auto met veel ruimte achterin, goede prestaties, automaat en 4 wiel aandrijving. Bij de concurrent betaal je voor datzelfde (pret)pakket duizenden euro’s meer.

Wie weet is dit forum binnenkort een S2 - 3.6 rijder rijker ☺

hier onder nog wat foto’s die ik met mijn gsm gemaakt heb.
 

Bijlagen

  • achter doorkijk_001small.JPG
    achter doorkijk_001small.JPG
    38,7 KB · Weergaven: 313
  • Columbs_TV_003small.JPG
    Columbs_TV_003small.JPG
    37,7 KB · Weergaven: 352
  • motorkap_004small.JPG
    motorkap_004small.JPG
    42,6 KB · Weergaven: 292
  • Spiegel_005small.JPG
    Spiegel_005small.JPG
    40,1 KB · Weergaven: 257
  • uitlaat_007small.JPG
    uitlaat_007small.JPG
    48,9 KB · Weergaven: 340

MarcoO2

Forumguru
en een mooie auto.... ik zou zeggen: kies deze auto, kom naar de meeting en laat ons allen kennismaken met het topmodel!
 

sitechris

Donateur
schitterende auto! Ik zou niet lang twijfelen. Zoveel ruimte, luxe, kwaliteit en paardenkrachten krijg je nergens anders voor die prijs!
 

Enkhuizen

Senior Member
misschien is er ook wel ruimte voor een 3.0l TDI in het vooronder. Als de superb op deze weg bezig blijft als bmw5/audiA6/passat etc killer, is het misschien ook geen gek idee om naast deze top benzine een zwaardere diesel neer te zetten, ik heb de 170pk dsg, en dit is al zeker geen straf maar het kan in mijn opinie nog wel wat bruusk -er
 

JinxRS

Lid
@enkhuizen

Dat zou inderdaad een mooie combinatie zijn, zo snap ik bijvoorbeeld ook niet waarom de bekende GTI (2 ltr 200 pk) motor z'n weg nog niet gevonden heeft in deze wagen. (zit b.v. wel in de A6). Maar wie weet wordt het portolio later nog aangevuld met deze motoren.
 

TL@

Forumguru
misschien is er ook wel ruimte voor een 3.0l TDI in het vooronder. Als de superb op deze weg bezig blijft als bmw5/audiA6/passat etc killer, is het misschien ook geen gek idee om naast deze top benzine een zwaardere diesel neer te zetten, ik heb de 170pk dsg, en dit is al zeker geen straf maar het kan in mijn opinie nog wel wat bruusk -er

Zal nooit gebeuren. De 3-liter moet overlangs ingebouwd worden en in de S2 zitten de motoren overdwars. Dat is ook de reden dat het 4-motion systeem niet permanent is op de S2 (net zoals op de Passat, Golf en O2)

Er zou wel een nieuwe 2.5TDI op komst zijn met een slordige 200pk (voor in de Golf VI GTD in eerste instantie)
 

SkodaMan

Actief lid
Details van A platform (Golf) waarvan de Superb II (B6/PQ46) gebruikt maakt: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_A_platform

Hier kun je het e.e.a. lezen over welke motoren en beschikbaar zijn binnen de PQ46 variant van. B6 zoals de versie heet is een verlengde A (Golf 5) die ook geschikt is voor "B" auto's zoals de Audi A4 (PL46) waarvan de motor in lengterichting staat. Volgens mij het beste VW platform ooit.

De Superb algemeen: http://en.wikipedia.org/wiki/Skoda_Superb
 

Roel

Lid
Al eens gekeken naar de S2 3.6 Business Line Elegance? Deze komt uit op iets meer dan 50K, maar incl Leer en Navigatie.
 

MarcoO2

Forumguru
Al eens gekeken naar de S2 3.6 Business Line Elegance? Deze komt uit op iets meer dan 50K, maar incl Leer en Navigatie.

Zorgt het 4x4-systeem voor zo'n groot verschil? Dan zou ik (persoonlijk) nog wel eens achter m'n oren krabben... :crazy:
 
misschien is er ook wel ruimte voor een 3.0l TDI in het vooronder. Als de superb op deze weg bezig blijft als bmw5/audiA6/passat etc killer, is het misschien ook geen gek idee om naast deze top benzine een zwaardere diesel neer te zetten, ik heb de 170pk dsg, en dit is al zeker geen straf maar het kan in mijn opinie nog wel wat bruusk -er

Even langs ABT ! :crazy:
 

JinxRS

Lid
De business line editie heb ik idd ook in gedachte, maar dat leer hoeft van mij niet per-se. ik heb een half leer half stof interieur gezien in de showroom dat vond ik wel mooi (zoiets zit nu ook in mn RS).

Wat betreft het 4x4, daar kan ik kort over zijn JA dat maakt absoluut een verschil.
Het is moeilijk uit te leggen je moet er mee gaan rijden en het voelen. Het werkt eigenlijk zo goed dat je niet (altijd) door heb dat het er is. je plakt in bochten aan de weg, je rijdt niet weg met wielspin/ piepende banden, bij slecht weer heb je veel beter (en in extreme situaties langer) controle over de wagen.

Ik spreek uit ervaring. ik heb een passat gehad met 4motion (130.000 KM+ mee gereden) en dat is bijzonder prettig rijden in Nederland maar ik rijd ook vaak in Belgie en daar zijn de wegen niet van goede kwaliteit ( zeker niet als het regent) en dan is 4x4 zeker een aanrader! Maar goed nogmaals ga er eens in rijden (liefst al het regent) en je zal het verschil merken.
helaas verbruikt een 4x4 wel wat meer.
 

octofreak

Actief lid
Zou ook mijn keuze, zijn echt wat een top auto!!

( maar ook wel erg duur!!!!!!!!!)

Een gave bak met een ongelooflijke prijs.
Het is helaas een E-label anders had ik nog overwogen. Ik mag alleen tot en met D leasen:407:.

Nee ik ben blij dat ik mag leasen en elke 3 a 4 jaar een andere mag uitzoeken. :cheer::yeah::cheer:
 

___JC___

Forumguru
@enkhuizen

Dat zou inderdaad een mooie combinatie zijn, zo snap ik bijvoorbeeld ook niet waarom de bekende GTI (2 ltr 200 pk) motor z'n weg nog niet gevonden heeft in deze wagen. (zit b.v. wel in de A6). Maar wie weet wordt het portolio later nog aangevuld met deze motoren.

Juist! Kom maar op met die 2.tfsi 4x4 superb. Chippie erin en dan heb je ook 240pk, niet verkeerd.
 

krukas

Nieuw lid
Rij alweer 3 maanden met de 3.6. Ik krijg de grijns nog steeds niet van mijn gezicht. Zo snel en zo comfortabel.
Als je zelfvertrouwen niet geknakt raakt wanneer je geen audi, volvo of ander duur logo op je auto hebt, is dit absoluut de ideale wagen.
 

JinxRS

Lid
@krukas

Kan jij wat meer zeggen over het verbruik en windgeluid ? Ik had maar kort de tijd om echt een goeie indruk te krijgen van dit soort zaken. Verder ben ik ook wel benieuwd naar de gemiddelde reactie die je krijgt met die wagen van collega's en medeweggebruikers...wel een beetje een underdog gevoel denk ik. .....dat vind ik nou zo geweldig aan die RS ik kan me voorstellen dat jij daar ook 'last' van heb :-)
 

krukas

Nieuw lid
Het windgeruis is OK. De banden maken op ZOAB wel wat lawaai (18", dus wat plat), maar zeker niet hinderlijk.
Verder precies wat je denkt. Ik heb volgens mij al heel wat Audi rijders huilend naar hun dealer gestuurd. Als het even moet gaan de 260 paardjes met een heerlijke brul aan het werk.
Verbruik is rond de 1 op 9. Gemiddelde snelheid ligt wel wat hoger dan gebruikelijk in NL....;>)
 
Bovenaan Onderaan