Skoda Superb 2016 - koppelingspedaal blijft onderaan hangen

Beste,

Omdat koppelingpedaal regelmatig bleef hangen, deden wij onze auto binnen in een Skodagarage van mijn echtgenoot waarin wij toch een goed vertrouwen hebben. Na een pittige factuur van 2400 euro waar de hoofdremcilinder volledig vervangen werd, bleek het probleem niet 100% opgelost. Nu blijft hij af en toe hangen bv kort na vertrek bij stilstaan of bij manoeuvres op de baan, op langere baan waar ook af en toe geschakeld moet worden ondervind ik niet direct een probleem. Auto terug binnengebracht in garage, hebben ontluchting toegepast maar dit heeft het probleem niet opgelost. Mijn garagist vreest dat ze eerst geopteerd hebben voor de goedkoopste oplossing (vervangen hoofdremcilinder) omdat daarmee de problemen meestal voor 90% van de baan zijn. Hij zegt dat ze nu de koppelingscilinder zullen vervangen + mogelijks andere onderdelen met een zwaardere factuur tot gevolg. Vraag is of de Skoda-garage in eerste instantie correct gehandeld heeft, ik stel eerder vertrouwen in mijn garagist. Ik rij al 26 jaar met een Peugeot 101 met naast onderhoud, weinig tot geen kosten. Wie kan mij hierbij helpen ? Ann
 

Tees

Donateur
€2400 voor het vervangen van een hoofdremcilinder? Ik heb t (gelukkig) zelf nooit hoeven doen, maar dat lijkt mij zeer stevig aan de prijs. Ik zou sowieso niet bij de dealer verder gaan, tenzij je nog in je garantie zit (maar dan zou t kostenloos moeten zijn), want dealers zijn notoir slecht in probleemoplossing. Standaarddingen prima, maar als het ingewikkelder wordt gaan ze vaak lukraak onderdelen vervangen..met bijbehorende tekeningen tot gevolg.
 
Bedankt Tees, er zaten nog wel andere dingen bij zie ik nu (waterpomp, keering krukas, huur vervangwagen), sorry voor onvolledigheid. Had de factuur daarnet in handen, mijn echtgenoot had ze nog bij zich. Maar het is idd zoals je zegt, het zal erop uitdraaien dat het trial and error zal zijn, lukraak onderdelen vervangen totdat het volledig opgelost raakt. De vraag is dan ook nog OF het ooit volledig opgelost zal raken. Wij vertrekken midden augustus met de wagen naar Kroatië, dan wil je uiteraard op safe spelen en dat speelt dan uiteraard weer in het voordeel van de garage. Toch bedankt voor je reactie :thumbsup:!
 

Tees

Donateur
Ik zou je adviseren om een goede VAG specialist te zoeken. Ik weet niet waar je woont, maar bijvoorbeeld VAG Techniek in Nuenen is een gekende expert in het oplossen van problemen aan VAG autos. En zijn er nog een paar verspreid over NL (en vast ook België) Alleen is de kans klein dat er iemand tijd heeft voor half augustus, de gemiddelde wachttijd bij garages is tegenwoordig 6-8 weken...
 

hemi24

Forumguru
Raar: je brengt een wagen binnen voor een probleem met de koppeling en ze vervangen op de gok maar de hoofdcilinder met daarnaast nog zaken als waterpomp en krukaskeerring..?

Valt me mee dat ze niet de benzinetank hebben vervangen en de kofferklep plus een koplamp!

Waren de andere zaken bekend problemen, of heeft de garage hierover verder niet gecommuniceerd?
 
Factuur bevatte o.a. ook vervanging distributieriem want was wel noodzakelijk en afgesproken, misschien behoren de waterpomp en krukaskeerring daar ook bij, was niet aangekondigd alleszins, geen idee. Ik mag hopen van wel, het meeste wat mij idd stoort is dat de hoofdremcilinder wordt vervangen als je een probleem bij de koppeling hebt en dat ons probleem blijft bestaan. Ik heb mijn persoonlijke garagist, goudeerlijke man die nog altijd op zijn eentje werkt en niet over de installaties beschikt om ons hierbij te helpen, hierover gepolst. Hij zei dat ons probleem in 90% van de gevallen zou opgelost zijn met de vervanging van de hoofdremcilinder, een oplossing voor veel problemen blijkbaar en de goedkoopste voor de klant, zo begrijp ik. Als je op internet wat rondzoekt met "koppelingspedaal blijft hangen", kom je automatisch uit bij koppelingscilinder vervangen en niet bij hoofdremcilinder vervangen. Volgens mijn garagist en ook mijn opzoekwerk, zal het uitdraaien op koppelingscilinder vervangen (duurder blijkbaar vandaar 2de optie voor garage want klanten betalen niet graag). Oorzaak kan zijn : lekkende koppelingscilinder ofwel die achter het koppelingspedaal (master) ofwel die achter de slave (op versnellingsbak) als ik correct ben. Als dit waar zou zijn, hebben wij minstens 600 euro (zonder btw) teveel betaald voor een hoofdremcilinder die onnodig werd vervangen. Is de eerste keer dat wij dergelijke problemen hebben met onze grote wagen, garage ging vandaag bellen met de ( waarschijnlijk dure) oplossing.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij Skoda zijn de hoofdremcylinder en de hoofdkoppelingscyliner (master) min of meer gecombineerd, ze maken gebruik van hetzelfde reservoir. Ik weet niet of ze apart te vervangen zijn, mocht dat niet kunnen dan heeft de dealer nu gekozen voor de meest voorkomende remedie, en ook meteen voor die met de minste arbeidsuren.
Ik ben het met iedereen eens die vindt dat het 'op goed geluk' vervangen van onderdelen niet de juiste manier is voor het vinden en oplossen van storingen (in auto's of anderszins).
 

BBO

Senior Member
Als een distributie riem vervangen wordt, dan vervangen ze ook meestal de waterpomp. Dit is een kleine meerkost gezien de boel toch al open ligt.

Mijn vrouw heeft bij haar Superb II hetzelfde probleem gehad. De garage waar wij gaan is een onafhankelijke met een voorkeur voor VAG producten. Hij heeft toen gekozen om de olie te vervangen en het systeem te ontvluchten. Om te beginnen met de goedkoopste mogelijkheid. Als dat niet werkte moesten de hoofdremcilinder of Hoofdkoppelingscilinder vervangen worden (hij sprak gemakkelijks halve over de pomp op de boit en aan de pedaal). En dit zou wat geld kosten. Zeker als de boit eruit moet. Toen we de wagen zijn gaan halen na herstelling had hij wel 'goed' nieuws, moest het niet opgelost zijn met ontluchten, de pomp zit niet in de boit maar op, dus moest ze er niet uit. Maar hij sprak dat het dan ook een gok was. Meeste kans dat het de pomp is die op de boit zat. Maar als er geen olie lekkage te zien is dat het dan niet te zien is welke pomp stuk is. Maar voorlopig hebben we geen probleem meer na het ontluchten.
 
Bedankt Peter en BBO, ben benieuwd wat dealer mij gaat vertellen alleszins want als vrouw dergelijke technische conversaties voeren is niet eenvoudig, wel een pittige uitdaging. Dankzij dit forum en eigen opzoekwerk zal ik alleszins toch van weerwoord kunnen dienen. Ontluchten hebben ze pas gedaan NADAT de hoofdremcilinder werd vervangen. Gisteren gingen ze nog wat testen doen en nog meer ontluchten, vermoedelijk zal ik het verdict straks wel te horen krijgen. Ik neem niet aan dat het probleem opgelost zal zijn met ontluchting alleen, het was te hopen alleszins. Er is totaal geen olie lekkage en op autosnelwegen bij minimum schakelen ontkoppelt hij goed, zelf mee gereden, enkel bij manoeuvres en kortere afstanden, doet hij moeilijker en dit moet uiteraard opgelost worden.Ik heb alleszins customer care van skoda op de hoogte gebracht als ik zou vinden dat ik niet correct behandeld zou worden. Tip : deze hebben mij in het verleden goed geholpen. Toen onze gps-navigatie compleet uitviel (3 jaar na aankoop) hebben zij ervoor gezorgd - als commerciële geste - dat ik slechts 300 euro moest betalen voor een nieuw exemplaar dat ons normaal gezien 1500 euro zou kosten.
 

hemi24

Forumguru
Bedrag valt eigenlijk nog wel mee, nu we uiteindelijk weten wat er voor dit bedrag allemaal nog meer is gedaan, dan wat uit eerste bericht naar voren kwam…
Neemt niet weg dat de garage wat mij betreft wel beter z’n best had mogen doen om het precieze probleem met de koppeling goed op te lossen!
Gezien km-stand kun je ervoor kiezen de slave-cilinder van de koppeling ook nog laten vervangen, of je doet het gelijk goed en neemt de hele koppeling in één keer mee.
 
Klopt,dàt vind ik ook. Ik wacht af wat de garage zegt, kan zijn dat ze nu nog verder aan het ontluchten zijn of zoeken naar een manier om het budgettair en technisch gezien beter passend te maken voor ons. Ik begrijp niet goed dat een gespecialiseerde Skoda-garage niet over de expertise en ervaring beschikt om het probleem te analyseren en hiervoor de beste oplossing te bieden. Maar we wachten af, hopen dat garage nog met een degelijke oplossing komt vandaag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ok, dan is t alleszins een redelijk bedrag. Een dealer is nooit goedkoop, maar met al deze werkzaamheden is zo'n bedrag niet raar.

De verdere stappen zijn hier al gegeven, volgens mij zou het daar ergens mee opgelost moeten worden.
 

BBO

Senior Member
Mijn ervaring is als een auto van die km stand begint te sputteren dat dit het begin van het eind is. Misschien eens de afweging maken om de wagen af te vervangen. Het is natuurlijk een gok. Niemand heeft een glazen bol. Het kan als het probleem verholpen is dat je nog 100 000 km kan rijden buiten de kost van verse olie. Maar voor hetzelfde geld is het het begin van het eind. Een auto is een stuk mechanica en elektronica en je kan (bijna) alles vervangen. Maar soms ben je goedkoper uit met een nieuwe wagen als de kosten om hem te herstellen.
 
Garage net aan de lijn gehad : hoofdremcilinder lekte (had hij vorige keer niet gezegd) en ze dachten met vervanging hiervan dat het probleem opgelost zou zijn, ook na verdere ontluchting. Ze vroegen nu de toestemming om versnellingsbak open te doen, ze vermoeden dat het ofwel de pomp achter het koppelingspedaal is (master) of worst case in de versnellingsbak (slave). Worst case scenario, extra kost 1000 euro zonder btw, diagnosekosten (nog nooit van gehoord in feite) en vervangauto zijn gratis. Onze auto is 7 jaar oud, nieuw heeft hij 32 000 euro gekost, hem nu al vervangen lijkt is ons toch wel een beetje over de top. Het is een gok, altijd, dat weten we, kan zijn dat dit binnen een jaar een foutieve beslissing blijkt maar mijn echtgenoot geeft aan dat hij dit risico wil nemen.
 

hemi24

Forumguru
Die auto kan met gemak 400d km rijden, zolang je maar niet bezuinigd op onderhoud.
Die max 1000 euro als ze de bak eraf halen zou ik niet geloven; als ze dat doen zou het wel heel dom zijn om niet gelijk een nieuwe koppeling te steken..!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Onderhoud zal het probleem niet te zijn, wordt tot in de puntjes opgevolgd. Ik krijg een bestek van hen via mail deze namiddag waarin alles wordt opgelijst met de kostprijs in het ene of andere geval. Ik zal zeker jouw opmerking meenemen en de vraag doorsturen naar hen. Bedankt alvast hiervoor. Versnellingsbak is nog niet opengedaan, misschien geven ze het zelf nog aan dat dit de beste optie is.
 

wim_rommens

Nieuw lid
Hallo Ann, wat was dan uiteindelijk het probleem? De mastercilinder (op het koppelingspedaal) of de slavecilinder (in de versnellingsbak)?

Met vriendelijke groet,
Wim Rommens
 
Bovenaan Onderaan