Skoda Scala First Edition 1.0 TSI

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn voorstelrondje al heb gedeeld: Ik heb nu drie weken een Skoda Scala First Edition 1.0 TSI. Omdat het de First Edition is, heeft ie een relatief uitgebreid pakket met onder andere:

- Panoramadak
- Led verlichting voor + achter
- Lichtsensor
- CH / LH
- Lane assist
- Vermoeidheidsherkenning
- 18 inch velgen
- Adaptieve verlichting
- Stoelverwarming
- Autonomous emergency braking
- Bots waarschuwing systeem
- En natuurlijk zaken als DAB, Android Auto / Apple Carplay, Airco enz.


Komende zaterdag ga ik hem met 40mm verlagen en ik ga hem chippen. Daarmee gaat ie van 115pk 200 nm naar ongeveer 140 pk 240 nm. Verder staan er een aantal VCDS aanpassingen op de planning:

- Mistlampen laten meeknipperen bij seinen met groot licht
- Lane assist memory (onthouden of ik hem aan of uit heb staan, na het uitschakelen van contact)
- Ramen (en gordijn) sluiten bij vergrendelen (zonder vast te hoeven houden)
- Knipperlichten in buitenspiegels aan bij CH / LH

Dus "Stay tuned"
 

Bijlagen

  • scala1 (1).jpg
    scala1 (1).jpg
    429,2 KB · Weergaven: 103
  • 20210920_075244-01.jpeg
    20210920_075244-01.jpeg
    403,6 KB · Weergaven: 98

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Vanavond de eerste keer uitgebreid gewassen en in ceramic coating gezet. Hij glimpt als een spiegeltje :tegek:
 

Bijlagen

  • 20210920_212128.jpg
    20210920_212128.jpg
    923,2 KB · Weergaven: 93
  • 20210920_211418.jpg
    20210920_211418.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 84

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Verder staan er een aantal VCDS aanpassingen op de planning:

- Mistlampen laten meeknipperen bij seinen met groot licht
- Lane assist memory (onthouden of ik hem aan of uit heb staan, na het uitschakelen van contact)
- Ramen (en gordijn) sluiten bij vergrendelen (zonder vast te hoeven houden)
- Knipperlichten in buitenspiegels aan bij CH / LH

Dus "Stay tuned"

Vandaag VCDS aanpassingen doorgevoerd. Eigenlijk is van het bovenstaande alleen het
Ramen en gordijn sluiten bij vergrendelen (zonder vast te hoeven houden) gelukt. Daar ben ik wel heel blij mee, dan hoef ik er niet bij te blijven staan om te checken of alle ramen al dicht zijn. En het gordijn voorkomt hitte .

Verder nog wel high beam assist (+memory), laptimer, needle sweep en interieurverlichting met dimmend effect geactiveerd en Gordelwaarschuwing uitgezet.

Helaas waren de Eibachs nog niet geleverd dus hij blijft nog hoog op z'n wielen tot november .

Maar... hij is inmiddels wel opgevoerd naar 140 pk, dus de komende maanden kan ik lekker rondrijden en heb ik iets om naar uit te kijken!
 

jesse_s93

Donateur
Mooi dat het (bijna) allemaal gelukt is. Mocht je de andere drie ook nog willen doen, wil ik daar wel over meedenken hoor. De tweede is bij mij sowieso gelukt, nr 4 heb ik een keer geprobeerd maar beviel mij niet. Nr 1 zou ook geen probleem moeten zijn als je in het goede kanaal zit.

Ik ben wel benieuwd naar jouw memory functie van de high beam assist. Ik had deze ook aangezet maar kreeg telkens bij het starten van de auto een foutmelding van de light assist. Deze melding kreeg ik als ik de auto had weggezet en high beam assist was geactiveerd. Ik heb nu dus ingesteld dat hij wel moet resetten en krijg geen foutmelding meer.
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Ik besef me net dat ik de lane assist memory niet eens gecheckt heb nog :pieker:

Edit: Direct even gecheckt en helaas niet gelukt. Na uitschakelen vd auto, portier openen en sluiten en weer starten, LA weer actief.

Nr 4, de Knipperlichten bij CH/LH zou ik wel willen activeren, maar we hebben niet kunnen achterhalen waar dit te doen, dus als je het pad naar de juiste setting weet..:cheer: Waarom beviel het jou niet?

Idem voor de mistlampen, als je daar de juiste setting voor kent houd ik me aanbevolen.

Ik twijfel of high beam memory wel aanwezig is op mijn First Edition. Heb het in de software wel aan kunnen zetten, maar zie het niet terug in de settings van het instrumentenpaneel en ook geen A in het groot licht icoon.. Ik krijg geen foutmeldingen.
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
Lane Assist:
Module A5
Long coding
Perso HC -> set to "Last setting". Dit stond op "not activated".

Als je weet welk kanaal de knipperlichten zijn, is het relatief eenvoudig. Ik vond het de meerwaarde niet aangezien het licht niet op de grond schijnt als een soort instapverlichting. Volgens mij is het Leuchte16BLK (Blinker) en Leuchte17BLK en dan voeg je coming/leaving home toe als functie en vervolgens de dimming waarde van de functie.

Voor de mistlampen geldt hetzelfde. De kanalen zijn Leuchte12NL (Nebelleuchte) en Leuchte13NL en vervolgens voeg je daar Fernlichtlinks / rechts aan toe als functie.

Als je gaan grootlichticoon met een a in het instrumentenpaneel verschijnt, dan heb je het nog niet kunnen activeren. high beam assist zou moet kunnen. Kijk ook even in het Scala forum in het VCDS topic.
 

JeSko

Forumguru
Waarom zien we toch zo weinig Scala's??? Mooie betaalbare auto's, ik zou er wel een willen rijden. Wanneer word hij verlaagd @Skoda_Achterhoek ? Dat stond op de planning niet?
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Goede vraag! Ik denk omdat Skoda te laat in het hatchback segment is gestapt. Skoda profileerde zich natuurlijk lange tijd als ruime gezinsauto met de stationwagen als grootste verkoopkanon. Nu wil men vooral een SUV, daarin zijn ze meegegaan. De hatchback daarentegen, is niet meer zo gewild denk ik.

Ik ben er overigens wél heel blij mee, aangezien we ook een Fabia Combi hebben en ook de Scala zeer ruim is. En inderdaad, vergeleken met z'n Audi "broertje" A3 (sportback) scherper geprijsd.

Afin: De nieuwe veren zijn inmiddels een paar weken binnen, maar de brug van de vriend waarop de boel gewisseld moet gaan worden stond de afgelopen week vol met andere auto's

Het wordt dus waarschijnlijk komende week, een mooi sinterkerstcadeau
 

fanSkoda-VW

Donateur
Na 3 Fabia combi's nu alweer 2 jaar de Scala. Wat mij opviel is dat er op de TV heel erg weinig reclame gemaakt werd én wordt voor dit model. Terwijl de nagenoeg gelijke Audi zeer goed verkocht wordt, maar ja Skoda en status.
Tja, elk nadeel hep sun foordeel, toch? Wij Scala rijders rijden redelijk exclusief. :angel:
Ik heb niets extra's laten doen m.u.v. een dubbele gouden bies wat mooi staat op het (saaie) bruin (kosten 6€).
Ze kijken naar het model en de uitvoering (Style Business 1,0 DSG), extra's leveren bij inruil niets extra's op.
't Is wel goed zo.

grtsss
 
Bovenaan Onderaan