Skoda rijder Freddy Loix stopt definitief in de rallysport, zijn carrière in vogelvlucht

Hetzer

Forumguru
– Wellicht wel Belgisch grootste rallyicoon allertijden, na 27 jaar gaat het boek van de rallycarrière van Freddy Loix nu definitief dicht. In totaal wist ‘Fast Freddy’ vier Belgische rallytitels te winnen en reed hij mee in zowel het Wereldkampioenschap Rally’s. Wij blikken terug op zijn geslaagde carrière en de toekomstplannen van Freddy Loix.

ad451a9a-aa63-11e6-aef1-00163edf48dd.jpg

Loix-Gitsels-Haspengouw-2016-Skode-Buyse.jpg



Het begon allemaal in 1990, toen de nog 20-jarige Freddy zijn debuut maakte in de rallysport met de Lancia Delta HF 4WD. In de jaren daarop kwam hij in België voornamelijk in actie met de Mitsubishi Galant VR-4 en de Opel Astra GSi 16V. Vanaf 1994 begon Loix zich steeds vaker te mengen in de internationale strijd tijdens diverse wedstrijden meetellend voor het World Rally Championship. In 1996 stapte ‘Fast Freddy’ over naar een Toyota Celica GT-4, en won in datzelfde jaar nog voor het eerst de Ypres Rally en de Rallye du Condroz.

Freddy%20LOIX%20et%20Skoda%20FABIA%20S2000%20BFO%20Racing%20201012456_IMG_6273.jpg


Al snel begon hij steeds meer animo te krijgen in het wereldkampioenschap rally’s, waar hij in 1996 zelfs zijn eerste WRC-podium wist te grijpen tijdens de WK Rally van Portugal. In 1997 zou hij dan ook eindelijk deel mogen uitmaken van het officiële WRC-team van Toyota, waar hij tot en met het einde van 1998 voor een selectie wedstrijden zou uitkomen. Het jaar daarop reed Loix zijn eerste volledige seizoen in het WRC, maar nu uitkomend voor het team van Mitsubishi Motorsport, waarmee hij tot en met 2001 actief zou zijn als teamgenoot van viervoudig wereldkampioen Tommi Mäkinen.


RD24-011-Skoda-Fabia-S2000-Rally-Geko-Ypres-2013-Skoda-Motorsport-Loix-Miclotte-big-item4.jpg


Vanaf 2002 maakte de inmiddels zeer ervaren Loix de overstap naar het team van Hyundai, wat toentertijd nog deelnam met de Hyundai Accent WRC. Na ook daar vrijwel twee seizoenen voor te hebben gereden was hij tijdens het WRC seizoen van 2003/2004 nog actief voor een beperkt aantal wedstrijd voor het team van Peugeot. Eind 2004 zou Loix dan ook een punt zetten achter een mooie WRC-carrière, en zou hij zich meer gaan richten op nationale wedstrijden. Het werd echter steeds stiller rondom Loix, die zich op dat moment tevens aan het voorbereiden was op meer.

40.jpg


In 2007 zou Loix namelijk een compleet Belgisch Rallykampioenschap gaan rijden met de Volkswagen Polo S2000, waar hij uiteindelijk net misgreep naar de titel, die ging naar Larry Cols. Vanaf 2008 zou Loix weer op internationaal niveau gaan rijden, door deel te nemen aan de International Rally Challenge (vergelijkbaar met het huidige ERC). In de Peugeot 207 S2000 reed Loix daar een prachtig seizoen, die hij afsloot met een tweede positie in het eindklassement van deze Challenge. In 2009 ging Loix opnieuw voor een topklassering in het IRC, en eindigde toen tevens op een mooie derde positie.

9226785639_18bfccc33a.jpg


Na twee succesvolle seizoenen met de Peugeot, ging Loix over naar een nieuw rallywapen waarmee hij in 2010 en 2011 weer diverse zeges waaronder de Ypres Rally greep, namelijk de Skoda Fabia S2000. Wederom wist hij er niet in te slagen om de Belgische Rallytitel te grijpen, ondanks het feit dat hij steeds opnieuw successen wist te boeken tijdens diverse rallywedstrijden. In 2012 ging hij de strijd aan op Franse bodem, om zich met de Peugeot 207 S2000 te meten met de Franse toppers.

Freddy%2BLOIX%2BSkoda%2BFabia%2BS2000%2BMecsek%2Brallye%2B2011%2B2.JPG

freddyloix1.jpg




In 2013 zou hij met sterk materiaal terugkeren op vaderlandse bodem, namelijk een ex-Hirvonen Ford Focus RS WRC ’08. Met deze wagen wisten hij en zijn toenmalige navigator Frédéric Miclotte dan eindelijk die lang verwachte Belgische titel naar zich toe te slepen, en tevens opnieuw de zege te boeken tijdens de Ypres Rally. Vanaf 2014 stapte Loix weer over naar de Fabia S2000, en sindsdien waren hij en navigator Johan Gitsels dan ook niet meer te stoppen. Na een ijzersterk seizoen was de tweede titel voor hem dan ook een feit geworden.

loix_496.jpg

j16mbl.jpg

Loix-Miclotte-Monte-Carlo-BFO1.jpg



In 2015 beloofde de concurrentie er een veelbelovende strijd van te maken, maar niets was minder waar. Waar de concurrentie het liet liggen greep Freddy Loix met de nieuwe Fabia R5, zijn kans en vloog over het parcours. In hetzelfde jaar zou Loix tevens geschiedenis schrijven in de historie van de Ypres Rally, door een tiende zege op zijn naam te schrijven. Eigenlijk waren daarmee alle doelstellingen al behaald voor hem. Toch reed Loix in 2016 wederom een ijzersterk seizoen en werd met zes zeges op rij al tijdens de Ypres Rally tot kampioen benoemd, en boekte daar tevens zijn elfde zege!

46463.jpg


Nu is het volgens de viervoudig Belgisch Rallykampioen tijd om definitief een punt achter zijn carrère te zetten. Toch zal Freddy Loix in de toekomst niet stilzitten wat betreft de rallysport. Zo zou de Skoda-rijder plannen hebben om een jong talent de sport in te gaan helpen. Freddy geeft zelf een toelichting bij het besluit om de helm aan de wilgen te hangen en zijn plannen voor de toekomst.

banner20163.jpg



Freddy Loix: “Het is tijd voor iets anders. Misschien rijd ik nog een paar rally’s voor de fun, maar mijn carrière als professioneel rijder zit er op. Een van de redenen waarom ik stop, is omdat er zich een uitstekende professionele kans heeft aangeboden. Eén van mijn langdurige sponsors heeft me voorgesteld om de marketing activiteiten van meerdere automobielconcessies van de Volkswagen-groep, dus ook Skoda, voor mijn rekening te nemen. Het is een uitdaging die ik wel zie zitten en ik voelde dat het tijd was voor iets anders. Ik koester ook een project dat me nauw aan het hart ligt: ik zou heel graag een jonge rijder helpen het te maken door hem in mijn ervaring te laten delen. Ik heb heel veel geluk gehad in het leven en de rallysport heeft me heel wat gegeven. Nu heb ik zin om iets terug te doen voor de sport en een jonge gast helpen spreekt me ontzettend aan.”

Vincent Struye (Marketing/Communicatie-Manager Skoda België): “Grote kampioenen weten op het juiste moment te stoppen. En Freddy stopt duidelijk niet omdat hij niet langer competitief zou zijn. We hebben alle doelen bereikt die we ons hadden gesteld: een vierde opeenvolgende Belgische titel voor Freddy, een nieuwe zege in Ieper en de merkentitel voor ŠKODA in het nationale kampioenschap. Dat gebeurde ook op een prachtige manier, zeker door een reeks van zes overwinningen in de eerste zes rally’s van het seizoen. Zowel Freddy als de ŠKODA Fabia R5 hebben hun snelheid en betrouwbaarheid bewezen. We mogen trots zijn op de weg die we samen hebben afgelegd. Ik zou dan ook van harte ‘mijn’ rijder willen bedanken voor die vruchtbare samenwerking die in 2010 van start ging, maar ook voor zijn professionalisme, zijn houding tegenover de media, zijn eerlijkheid ook. Het was een plezier en een eer om hem de kleuren van ŠKODA België te zien verdedigen!”

loix-ieper-2016-3.jpg


Johan Gitsels (Navigator Loix 2014-2016): “Onze drie overwinningen in Ieper blijven voor mij de mooiste momenten. Telkens we naar de Westhoek trokken, was Freddy de te kloppen man. Dat was een enorme druk op onze schouders! We waren misschien niet altijd de snelste, maar Freddy bleef altijd kalm en ging nooit over de limiet. Indrukwekkend! Maar een andere reden waarom ik er zo een goede herinneringen aan overhoud, is omdat Freddy naast een snelle rijder ook een toffe kerel is, die me altijd heeft verbaasd met zijn openheid en eerlijkheid tegenover onze tegenstanders. Hij aarzelde nooit om ze wat goede raad te geven. Nu zet hij er een punt achter, op het moment dat hij op zijn toppunt is. Hoed af daarvoor!”

En daarmee gaat het boek als rallyrijder voor Freddy Loix definitief dicht. Wij wensen Freddy namens het team veel succes toe bij het waarmaken van zijn plannen en kijken terug op een heldhaftige carrière!

2016_FLOIX-3.jpg

Freddy-Loix-4.jpg

DSC_0109.jpg

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan