Skoda opent nieuwe fabriek in India

Maarten

Forumguru
Skoda opent nieuwe fabriek in India

Het Volkswagen-concern heeft gisteren in India een nieuwe assemblagefabriek geopend in de westelijke deelstaat Maharashtra.
Heizman in Prune

Bestuurslid Jochem Heizman (foto) opende de fabriek samen met deelstaatgouverneur Jamir

Vanaf volgende maand zal in Pune worden gestart met de productie van de Skoda Fabia. In het voorjaar van 2010 zal daarnaast de Polo worden geproduceerd. Met een totaalbedrag van 580 miljoen euro is de fabriek de tot nu toe grootste investering van een Duitse onderneming in India. De maximale productiecapaciteit bedraagt 110 duizend eenheden op jaarbasis.

Ondanks de gevolgen van de economische crisis gaan deskundigen ervan uit dat de afzetmarkt in India tussen nu en de komende vijf jaar zal groeien van 1,2 miljoen tot meer dan twee miljoen per jaar. Het VW-concern produceert als sinds 2001 in zijn fabriek in Aurangabad Skoda's, VW's en Audi's. De nieuwe fabriek in Pune zal tegen eind 2010 aan zo'n 2,5 duizend mensen werk bieden.

Wereldwijd heeft het VW-concern in het afgelopen jaar 6,35 miljoen voertuigen geproduceerd, waarvan tweederde (4,2 miljoen) buiten Duitsland. De Pune-fabriek is de eenenzestigste productievestiging van het negen merken tellende concern.

bron: Automobielmanagment.nl

Constant

Erelid
Ik was in februari voor mijn werk in India. De Skoda Octavia zit daar in het topsegment, het is ongelofelijk, het is daar de nr1 topluxe auto. Uiteraard steeg mijn aanzien bij mensen die wilde weten wat voor auto ik reed. Ik heb uit bescheidenheid maar niet verteld dat ik in een luxe uitvoering reed.

Falcon

Donateur
Klopt. Ik had 6 weken 2 IBM-ers uit India op het werk en ze mochten met mij meerijden naar een andere locatie. Zagen ze mijn auto en ze waren onder in druk dat ik een Skoda reed.

Als klap op de vuurpijl deden ze zelfs hun schoenen uit voordat ze instapten. Dit deed de lucht in de auto niet echt veel goeds (mooi moment om mijn elektrische ramen even te testen), maar ik viel haast van mijn stoel van verbazing.

Degene die achterin zat.. zijn mond viel open van verbazing aangaande de multimedia in mijn auto.

Klein beetje trots was ik toch wel :D

Constant

Erelid
Ik zag in India zelfs een directie Skoda Octavia met chauffeur!

In Shanghai zag ik ook veel Skoda's. Aldaar staat een Skoda even hoog aangeschreven als Volkswagen en Audi.

Bovenaan Onderaan