Skoda Octavia tradition 1.9 TDi als trekauto

eve

Nieuw lid
Deze zomer trekken we voor het eerst met onze caravan richting z-Frankrijk, voorheen met de vouwwagen, wat geen probleem was. We rijden met een Skoda octavia tradition 1.9 TDi combi van 3j oud en hebben een Adria met een leeg gewicht van 1020kg, 1300 MTM. Nu zijn we erg benieuwd hoe onze Skoda het zal doen als trekauto voor de caravan. We hebben al eens gekeken via caravantrekker.nl, maar hadden graag eens gepolst naar ervaringen van mensen met een soortgelijke trekcombinatie. Alle info. is welkom!
Alvast bedankt!​

bobby45

Actief lid
hoe goed kun je rijder? 105 pk en 220 n/m is genoeg

zal wel toeren houden rond de 3000 toeren /min

michielp

Nieuw lid
Hoi,

jaren lang met een 1.9 TDI (105pk) hatchback naar zuid frankrijk, spanje gereden. Met een TEC 430 (1010 kg).
gaat prima, ook goed in de vijf te doen als je hem maar rond de 100 km/uur houd. Veel toeren is niet eens echt nodig.

heerlijke trek auto, boven de 120 houd het wel een beetje op maar dat is ook niet echt de bedoeling met caravan.

Ericw

Forumguru
Erg prettige motor om een caravan te trekken (250Nm).
Jaren met deze motor in een Passat en Hobby caravan van max 1400Kg naar Frankrijk geweest, geen enkel probleem.
Rond 110Km/h op de snelweg in Frankrijk, heuvel op ook geen centje pijn :)
Gemiddeld verbruik rond de 1 op 9,5 maarja is ook logisch met zo'n totaal gewicht en snelheid.........
Ben erg benieuwd hoe de Superb met 1,6TDI het komende zomer gaat doen.

jalex_h

Forumguru
Kan niet anders dan mijn voorgangers gelijk geven.
Heb hiervoor een Touran gehad met deze motor en ben daarmee meerdere malen door Frankrijk gekacheld met een caravan van 1500 kg (ahum, dat mag'ie officieel wegen) aan de haak. Meestal met een vaartje van zo'n 100 tot 110 km/u en dan heb je nog over om even te versnellen. Bergop gaat ook meer dan vlot.
Kortom, prima motor.

eve

Nieuw lid
Nog een vraagje: Wat denken jullie over hulpvering achteraan? Volgens onze garagist voor occasioneel gebruik overbodig. Heb al voor- en tegenstanders gehoord. Naar ons oordeel ligt onze caravan mooi in een rechte lijn achter de wagen, we letten wel extra goed op met de kogeldruk en belading.

Bakkertje

Forumguru
Sja, als je het mij vraagt is die vrij simpel: als je geen last hebt van trekhaken over de grond is het niet echt nodig. Het wordt vaak bij auto's op LPG gedaan omdat die al een extra tank hebben waardoor de achtervering het wat zwaarder heeft. Er schijnen ook meerdere typen haken te zijn die al dan niet lager gemonteerd zijn.

E

Ex-lid 2926

Wij hebben een Chateau Carat 350, beladen 900 kg. Een makkie voor de Octavia TDI. Afgelopen zomer een retourtje Denemarken (Funen) met een verbruik van 1:11. Ik heb wel hulpveren laten monteren. Ook zonder caravan aan de haak schraapte de trekhaak wel eens over een verkeersdrempel wanneer de auto beladen was.
Met hulpveren een geweldig stabiel rijgedrag. Auto en caravan liggen ook beladen keurig horizontaal. Een accessoire dat z'n geld echt waard is.
Tsja, ik krijg nu alweer zin om de caravan aan de haak te hangen. Kan er ieder jaar weer echt naar uitkijken. Volgend jaar eens kijken naar een andere caravan. En dan weer een kompakt model met eindkeuken. Liefst een Elddis 362 of Sprite 370. Ben helemaal weg van die Engelse indelingen en meubilair.

eve

Nieuw lid
Ik heb al verschillende mensen horen klagen over de hoogte van hun trekhaak, bij ons geeft dat zelden een probleem. We hebben op die 3j maar 1x een borduurtje geraakt. Wij hebben wel een Octavia Tradition, dus een oud model, mss zit daar het verschil? Ook waar we onze wagen kochten vinden ze die hulpveren op dit model een overbodig accescoire, ze hadden dit nog nooit bij dit model moeten installeren, terwijl het toch een vrij grote garage met veel cliënteel is.

eve

Nieuw lid
Rechtstreeks uit het Vlaamse woordenboek :):
borduur(de ~ (m.), ~uren, ~s)
verhoogde stoeprand uitgevoerd met een boordsteen in arduin, de moderne uitvoering in cementblokken. de lijn die de grens vormt van de stoep
Fr. la bordure

Tja, We zijn nu eenmaal een 3-talig land en pikken uit elke taal wel iets op...:winkie:

eve

Nieuw lid
Nog iemand: Hulpveren overbodig of noodzakelijk?? De meningen liggen mijlenver uit mekaar!

mmarechal

Actief lid
Ik denk dat het lastig is om een eenduidig antwoord te krijgen. Veel komt neer op, zoals je al eerder stelt, een goede belading van de caravan en of de kogeldruk niet te hoog wordt. Ik zelf rij een Octavia II 1.2 TSI met een trekhaak, zonder hulpveren, echter geen caravan achter gehad, wel een aantal keer een redelijk zwaar beladen aanhanger, zonder problemen. Wanneer je al aangeeft dat de caravan (ik weet niet of dit dan beladen is) netjes recht achter de auto hangt, lijkt mij dat dit in orde is. Echter wanneer er ook nog (grotere kinderen / volwassen achter in plaats nemen kan dit wel eens 'de druppel zijn'). Blijft lastig dus....

WimN

Nieuw lid
Eve, ik heb ook al gereageerd op je vraag bij camping-frankrijk.nl .
ik denk dat het verstandig is om hulpveren te monteren.
ik had vandaag ca 100 kg in de kofferbak en bij mij liep de haak tegen de grond bij het nemen van een drempel

Bovenaan Onderaan