Skoda Octavia Sportline is RS-Light met 190 pk

MaxN

Donateur
Wordt dit de beste Octavia, beter dan de RS??
2.0 TSI en 4x4!!

bron
Skoda Octavia Sportline is RS-Light met 190 pk

Auteur: willeme, gepost 9 april 2021 om 11:01 – Reageer

skoda-octavia-sportline-2021-970-3-970x546.jpg

Als een RS net te veel van het goede is, maar je wel sportief wil rijden. De Skoda Octavia Sportline vervult dan al je semi-sportieve wensen.

Het is de leukste uitvoering van de Skoda Superb, de Sportline. Het is niet een raceauto voor de straat, maar een net even wat sportievere variant. Dikke sportkuipen, fijne bekleding, mooie wielen en een sportievere ophanging. Niet overdreven, maar precies goed. Zeker als je er ook elke dag mee moet rijden.


Skoda Octavia Sportline
Er is ook een Sportline-variant van de Karoq, Kodiaq en Enyaq iV. Maar gek genoeg kon je de Octavia nog niet in deze uitvoering krijgen. Die tijden zijn voorbij, want de Skoda Octavia Sportline is hier. Het is de ideale versie voor als je de gewone Octavia iets te lief vindt, maar een RS-variant weer zwaar over de top.

skoda-octavia-sportline-2021-970-2-970x546.jpg

Hoogglans zwart
Je krijgt uiteraard veel hoogglans zwarte details. De raamstijlen, badges, grille en spiegels zijn allemaal in hoogglans zwart uitgevoerd. Zeker op een felrood of blauw exemplaar staat dat erg goed. Standaard staat de Skoda Octavia Sportline op 17 inch lichtmetalen wielen. Maar het is mogelijk om 18 inch of zelfs 19 inch pattas te bestellen.

skoda-octavia-sportline-2021-970-1-970x546.jpg

Als kers in de appelmoes zijn er de verplichte Sportline-badges die aan de omstanders moeten duidelijk maken dat jij een heel bijzondere auto hebt. Ook in het interieur zie je een Sportline-logo en wel op het lederen sportstuurwiel. Ook krijg je op deze versie hoogglans zwarte piano-hout in plaats van plastic aluminium.

skoda-octavia-sportline-2021-970-4-970x546.jpg

Motor Skoda Octavia Sportline
Dan de motor. Normaal gesproken zijn dit soort paketjes te vinden op alle motorvarianten. Dat is bij de Skoda Octavia Sportline deels het geval. Naast de bekende aggregaten is er namelijk ook een nieuwe motor voor Skoda’s C-segment liftback en stationwagon. Dat is namelijk de 2.0 TSI viercilinder motor.
Deze levert 190 pk aan vermogen (bij 5.100 toeren) en 320 Nm aan koppel (bij 1.500 toeren). Deze krachten worden altijd via een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling verdeeld over alle vier de wielen middels een haldex-koppeling. De prestaties van de Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI werden nog niet bekend gemaakt, maar reken op een 0-100 km/u-sprint van zo’n 7,5 seconden en een topsnelheid van om en nabij de 230 km/u. De Combi zal ietsje trager zijn.

Nederland
Of de Skoda Octavia Sportline ook naar Nederland komt, is nog niet bekend. Gezien onze voorliefde om dikke sportpaketten te bestellen op auto’s met een eenvoudige motor, lijkt het ons niet onwaarschijnlijk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ziet er leuk uit. En als je hem laat chippen, heb je iets veel aantrekkelijkers dan de RS, vanwege de vierwielaandrijving
 

Smeeuwis

Donateur
Leuk! Maar of de 2.0 4x4 naar NL gaat komen... Zonder iets van PHEV of Hybride systeem zal de uitstoot hoog zijn en dus de BPM de auto uit de markt prijzen. Sportline pakket op de 1.5 is natuurlijk een hebbedingetje, ben benieuwd.
 

MaxN

Donateur
Ik gok dezelfde stoelen als de RS, die zitten ook in de "oude" Sportline.
En in combi met de 4x4 is zelfs importeren een goede reden, mocht deze niet in NL geleverd gaan worden.
Die kan is wel aanwezig gezien ons BPM-beleid.

VAG Techniek geeft ditzelfde blok bij de Audi A4 245PK/400NM met stage 1 en 255PK/420NM met stage 1+.
Heb je voor €500,- dezelfde pk's als een RS en ik denk dat deze wel goedkoper is in aanschaf dan die €500,-!
 

Smeeuwis

Donateur
Ik denk inderdaad dat je de 4x4 via de grijze import moet gaan aanschaffen, mocht je die willen hebben. Maar de 1.4 PHEV of de 1.5 met een chip is al leuk zat en zeer waarschijnlijk goedkoper dan een RS.

De 4x4 is wat mij betreft alleen interessant als je regelmatig zware karren uit de blubber moet trekken of voor de wintersport. En dan ben je in beide gevallen beter af met een Kodiaq 4x4 (die je dan ook zult moeten importeren trouwens, want ook die zijn vanwege de BPM niet leverbaar in NL).
 

Rosinfield

† In Memoriam
4x4 is niet alleen interessant ivm trekken. Ook ivm tractie rijdt het bij relatief veel pk's een stuk prettiger wanneer die over alle wielen verdeeld worden
 

Duijzer

Donateur
Interessant. Maar ik ben wel benieuwd wat hij gaat kosten in NL. Ofwel: wordt hij veel goedkoper dan de Rs 2.0 TSI die Hoogenboom verkoopt (eigen import)? Het voordeel zit in het gewicht, maar 4x4 snoept daar weer wat voordeel weg. Maar als ik moest kiezen tussen tractie of een accupakket meeslepen weet ik het wel..

Ik zou wel eens een vergelijk willen zien tussen een 2.0 RS en een 2.0 Sportline 4x4.
 

Rataplan

Forumguru
Ik ben ook benieuwd!
Nog wel even op te merken: 4x4 bij Skoda is niet zoals Quattro bij Audi waarbij je continu 4WD hebt. Bij Skoda is het een FWD met RWD ondersteuning als aan de voorzijde geen grip is.

De 2.0 RS heeft overigens VAQ, een mechanische sper differentieel, daar lees ik niets over bij de Sportline...

'Het is niet een raceauto voor de straat, maar een net even wat sportievere variant.' Dat vind ik de Octavia RS eerlijk gezegd ook niet. De GTI is al iets sportiever, maar nog geen hardcore hothatch als een Focus RS.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ben benieuwd of dit dezelfde motor is als in mijn Polo en de Kodiaq. In dat geval is de ruimte om te chippen relatief beperkt; @CDK kwam met het nodige kunst- en vliegwerk "slechts" tot 307 PK.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Doe mij die relatief vele PK's maar op de achterwielen :D

Voor het gebruik dat ik er van maak, is het eigenlijk op zich redelijk te doen. Alleen als je vanuit stilstand snel weg wil zijn, merk je een tractieprobleem. Zodra je wat vaart hebt, is het prima te doen.
 

sitechris

Donateur
Dus je krijgt de 204 pk plugin-hybride. Een motor die overigens niet heel veel langzamer is dan de RS. Dus die kan interessant zijn.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik de RS echt een steengoede aanbieding vind omdat de standaarduitrusting van de RS echt heel erg goed is.
 
Bovenaan Onderaan