Skoda Octavia RS

Goedenavond,

Ik heb ondertussen mijn Seat Verkocht en ik ben nu rustig op zoek naar een Skoda Octavia VRS 2.0 TSI met DSG bak. Helaas zijn ze schaars in Nederland (hoe ik ze wil hebben uiteraard) nu ben ik vooral in Duitsland aan het kijken en toen kwam ik deze skoda tegen ;

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=75587b2a-1f7f-9745-80f1-958dd25a1165


In de advertentie staat fabriek af 300 pk ? is zon uitvoering er ooit wel geweest ?

Graag hoor ik van jullie
 
Vond het ook al raar , heb wel ooit iets gelezen van een abt uitvoering, maar daar is niet iedereen over te spreken
 

Timmer

Donateur
Ik heb de fl octavia, heeft 245pk, is volgens mij het meeste dat skoda ooit uit de fabriek aangeboden heeft.
Gechipped gaan deze vlotjes naar de 310pk, maar das dan weer een ander verhaal
 

Timmer

Donateur
Bijkomend, ik heb net dat zoekertje even doorgenomen. Dat is een 162KW versie, dus een 220pk uitvoering.
 

Rallye

Forumguru
Dat is wat mij betreft wat overdreven. Mijn RS (220) bevalt me uitstekend. Als je de keuze hebt wel voor de sper gaan: een sper helpt wel een beetje mee om meer tractie te krijgen, zo heb ik begrepen.
 

leon-cupra

Forumguru
Het is maar wat je zoekt. Wil je een snelle gezinswagen, ga voor een RS en dan maakt de 220, 230 of 245 weinig uit.
Wil je een wagen met sportieve eigenschappen, zoek iets anders dan een RS.
 
Ik hoef ook echt geen 300 pk, een snelle familie auto is voldoende. Met de sper is beter? Maar dan zeker als je wilt chippen ? En heb je dat ook bij de 220 pk uitvoering

sorry voor de vele vragen , ik ben nog rustig aan het oriënteren . Mijn voorkeur is zo wie zo vol leer en een panorama dak
 

tim_j

Senior Member
Denk dat het ook wel uitmaakt wat je gewent bent kwa motorisatie. Heb je al eerder in snel sterk spul gereden? Zeg maar 150/200pk Of meer? Als dat zo is dat voelt een rs als vanouds als een leuke rappe kar. Ben je het niet gewend dan voelt het megasnel..

Ter vergelijking, had voor mijn O3C 1.6tdi een golf 2 1.9tdi met wat hard en software upgrades. Zat op 161pk/370nm op 900 kg. Dat was lekker rap, je went eraan. Daarna een 1.6tdi 110pk/250nm op 1180kg.. dat eh.. is precies genoeg om normaal relaxed te cruizen. Terwijl een ander het een lekker sterk wagentje vindt.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Mijn huidige RS is mijn derde. Van oudsher heeft de RS (zowel de Octi 2 als de 3) minder tractie dan andere auto’s op hetzelfde platform (zoals de Golf GTI). Een sper helpt dit te verminderen. Dus een sper is zeker nuttig (dus als je een RS230 PFL vindt is dat een voordeel) maar ook zonder heb je er een prima auto aan.
 

CDK

Forumguru
@Rallye, tractie vond ik wel een dingetje toen ik met een RS demo op pad was. Nu doen goede banden en een sportief aftermarket onderstel ook wel een een flinke duit in het zakje. Als de keuze er is dan zou ik altijd voor de optie met een sper gaan.
 

leon-cupra

Forumguru
@CDK tractieprobleem = voetbeheersering ... :jaja:
(Werd mij toch steeds gezegd)

@bjorn1984 , op termijn zal een 230 met sper minder frustraties opleveren, zeker bij het wat beter bochtenwerk. Mijn 220 was gechipt naar 308pk, enorm plezant met droog weer en rechtdoor. De versnelling dat een gechipte RS heeft ... abnormaal. Snelheden van +230 werden met het grootste gemak zeer snel behaalt. Echter bij nat weer is het huilen met de pet op. Moet je een fluwelen voet hebben of je het onmiddellijk tractieprobleem. En beetje vlot door de bocht bij nat weer ... oppassen geblazen ... daarmee dat ik zei : zoek je een snelle gezinswagen, de RS . Zoek je een sportwagen die strak door de bocht gaat, zoek dan iets anders.

En mss nog de belangrijkste tip: doe testritten waar je echt de wagen aan de tand voelt (liefst nog in verschillende weersomstandigheden). Zoek ook een bochtig baantje op en dan ga onmiddellijk voelen wat de beperkingen zijn van de RS :jaja:
 
Bedankt voor je reactie Leon-Cupra. Voor een sportauto koop ik natuurlijk geen RS. Ik ga goed rondkijken voorkeur is natuurlijk met sper maar ik wil ook binnen een bepaald budget blijven.
Anders krijg ik ruzie met de vrouw ;)
 
Goeden avond ,

Ik heb een aantal berichten met het chippen doorgenomen , is het nu echt zo dramatisch met Rs & dsg gechipt rond te rijden :pieker:

Voor mijn is puur af en toe wat sportiever op te trekken , een bochten ridder ben ik niet , dan koop ik wel wat anders

Weet dat er andere VAG opties zijn maar die zijn of te duur of ik vind ze simpel weg niet mooi

Ik heb tot nu alleen ervaringen gehad met een 2.0 TDI met 170 pk die ook af toe geen grip had met sportief optrekken

Geen idee of ik nu appels met peren vergelijk
 

Rallye

Forumguru
Nee, hoor. Zeker een aangepaste DSG is erg fijn en wellicht het behoud van je versnellingsbak. Meer vermogen is altijd leuk....
 

philippe bakker

Forumguru
Ik heb een rs 220 die gechipt is naar 290 pk en 465 nm koppel. En idd met regenweer kan je ongeveer niet snel vertrekken. Maar met droog weer is het toch leuk se. Vorige week heb ik toevallig met 2 andere auto’s gereden en oooo wat lijken die dan traag. Ik heb een BMW X1 25e ( met 220 pk) getest en tot 90 is die snel maar boven de 100 is die bijzonder teleurstellend. Dan heb ik een T-roc 1.5 tsi als vervangwagen gekregen en ondanks dat die heel wat trager is reed die wel heel leuk. Maar na die 2 auto ervaringen weet ik alweer hoe snel mijn rs is. En dan vooral op de autostrade. Eens van 100 naar .... rijden doet die heel heel snel
 
Bovenaan Onderaan