Skoda Octavia IV Sport ophanging

SvenE303

Nieuw lid
Hallo,

Vorige maand mijn eerste Skoda Octavia combi (style 150ps dsg) besteld met als optie het dynamic pack.
Nu vroeg ik mij af wie van de forum leden het sport onderstel heeft en hoe het zich onderscheidt tov het normale onderstel.
Ik heb namelijk vroeger een opel tourer 2017 gehad ( standaard ophanging met torsie as ) en die wou wel eens opveren als ik een bocht (met slecht wegdek) te snel nam.
Ik kijk uit naar jullie reactie.

Gr Sven
 

Antera

Donateur
Hij zal met het sportonderstel 15mm lager liggen en iets stabieler. Veel meer is er niet merkbaar aan een sportonderstel
 

Rataplan

Forumguru
Alleen 15mm lager, nog steeds torsieas aan de achterkant. Onafhankelijk ophanging krijgen de auto’s bóven de 150pk zoals de Scout en RS.

Hybride 204pk ben ik niet zeker van...

Op de O3 2.0TDI 150ps had ik ook sportonderstel. Auto stond duidelijk lager dan standaard Octavia’s maar nog steeds merkte je dat de kont zoekerig kon zijn in bepaalde omstandigheden.
 

SvenE303

Nieuw lid
En hoe was de wegligging? Voelde de wagen zeker aan bij het nemen van bv een scherpe afrit? Of was het toch maar gas inhouden.. En het comfort bij hobbelige wegen viel dat wat mee?
 

ertromp

Forumguru
Je zult Dynamic Chassis Control hebben in dat Dynamic Pack? Dat scheelt alleen voor de hobbels en kuilen. Mijn Leon heeft ook een torsie as en DCC en sportonderstel maar een liftend wiel heb bij al het bochtenwerk wat ik graag mag doen (nog) niet voor elkaar gekregen. Die torsieas en de werking en invloed daarvan op het rijgedrag zal voor een doorsnee bestuurder niet eens voor hem/haar merkbaar zijn. Natuurlijk zijn een Leon HB en een O4 Combi natuurlijk niet vergelijkbaar betreffende weggedrag.

Mocht je in de "snelle" bochten toch onderstuur ervaren dan kun je nog altijd de XDS waarde met VCDS (laten) verzetten. De hydraulica die dat regelt is nl. aan te passen
 
Laatst bewerkt:

SvenE303

Nieuw lid
In de belgische configurator was dcc enkel als optie beschikbaar voor octavia's met multi link..dwz de scout, Vrs en Hybride.. Dus ik heb geen dcc (alhoewel ik hiervoor graag een paar opties had laten vallen, rijplezier boven alles)
 

Rataplan

Forumguru
Ik heb ook geen DCC, maar wel multilink onderstel achter.
Missen doe ik het niet... ik vond het gemis van een multilink groter.

Die torsieas heeft geregeld voor spannende momenten gezorgd bij (te) snel genomen bochten met soms de gedachte: ‘Dat ging maar net goed!’ Vooral ook bij uitwijk manoeuvres omdat iemand ‘m er ineens voor gooit.

Waar ik woon is een glooiende 80km weg waar een 45gr bocht in zit welke waarbij je in de bocht ook nog eens een meter naar beneden zakt. Bij hogere snelheid zakt de auto echt ff door de veren en de auto met de torsieas had toch meer de neiging de kont aan je voorbij te laten gaan, terwijl de RS er veel strakker doorheen gaat. De kont slingert nu niet weg. Is allemaal puur theoretisch hè, want ik rijd natuurlijk nóóit de vmax.;)
 

JorisBE

Nieuw lid
Ik heb sinds kort (1 maand nu) ook de O4 combi met Dynamic pack maar zonder DCC. (Was niet combineerbaar) Ik vind de ophanging wel erg hard. Waar ik met mijn vorige auto's vlot over drempels kon moet ik nu afremmen tot -30 km/u. Anders komt er een waslijst aan foutmeldingen op het dashboard. Zijn er nog mensen met dergelijke ervaring? Zijn hier hulpmiddelen of best toch eens langs de dealer? Visueel is het verschil in hoogte met een standaard model niet te onderscheiden, vind ik persoonlijk
 

JorisBE

Nieuw lid
Foutmeldingen zijn: front assist, lane assist en dynamic cruise control niet beschikbaar.

Deze verschijnen meestal na de "impact" van het nemen van een snelheidsdrempel aan gematigde snelheid.

Ik wil hier zeker niet het beeld creeren dat ik aan hoge snelheid overal over en door vlieg.


Even om het wat verder te schetsen, m'n buur heeft BMW 3 Touring met M pakket. (Appelen en peren i know) Dit is toch ook een auto met sportieve ophanging, maar gaat wel een pak vlotter en aangenamer over wegverhogingen en drempels waar ik echt moet afremmen naar stapvoets snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan