Skoda Octavia Combi (2014) Business Elegance 1.4TSI DSG

Tinusss

Nieuw lid
Hi Skodaforum leden,

bij deze wil mij voorstellen als nieuw forumlid.

Sinds december vorig jaar ben ik in bezit van een Skoda Octavia Combi uit 2014.

Motor specs:
1.4 TSI DSG7 140PK

Uitvoering/specs:
Denim Blue
Business Elegance uitvoering
Dynamic Pakket
Trekhaak


Al uitgevoerd:
Motortuning Stage 1 @VAG Tuning
DSG tuning Stage 2 @VAG Tuning
Motordekseldempingplaat

Nog van plan:
Interieur leds vervangen
Colombus MIB1 upgrade naar MIB2.5
VAGCOM aanpassingen
(Meer) isolatie (te beginnen met de portieren?)
Zwart dakhemel (wellicht :D

Leuk om soortgelijke autos op dit forum te zien met interessante projecten/upgrades.

 

Jessedew

Senior Member
Welkom! Hier dezelfde motorisering, fijne motor. Wat is je km stand?

Zelf vind ik hem prima zo, heb de Skoda niet omdat ik hem super mooi vind, maar meeste waar voor m'n geld qua ruimte en opties.

Maar altijd leuk om te lezen wat anderen aan hun troetelkindjes doen.
 

Tinusss

Nieuw lid
@Jessedew: km stand =120k .

Uitgevoerde plannen en wensen komen vooral doordat ik uit een e-Golf kom. Deze was wat vlotter (vandaar de tuning), stiller (vandaar de isolatie) en betere navigatie (vandaar de MIB2.5 of ander model upgrade).
 

Tinusss

Nieuw lid
Bij deze een update:
- isolatieplaat aangebracht (plug and play, easy) in motorkap
- privacyshades geinstalleerd (via superskoda)
- leds geïnstalleerd in interieur, kofferbak kan nog, maar vind ik wat minder belangrijk
- hoes achter aan voorstoelen voor achterpassagiers (kinderen) met opberg/ipad mogelijkheden

Nog in de planning:
- MIB I to MIB II : kan dit plug and play? en nog tips waar je deze modules kan krijgen?
- sportpedalen en voetsteun: ik zie op Aliexpress versies van 6 tot 50 euro. Nog tips/links welke goed zijn?
- iets doen aan het kraken (van de ophanging?) vooral hoorbaar bij uit parkeervak wegrijden, lage snelheid door woonerf, schuine drempels (inrit). Al had mijn Seat Leon ST hier ook last van. Op basis van dit forum begrijp ik dat dit een bekend euvel is.
- met een lakstift wat kleine beschadigingen bewerken

Ver in de planning:
-zwart dakhemel: enkel de RS is met zwart dakhemel geleverd. en vaak zijn deze ook voorzien van en panorama dak. Dus het verkrijgen van een zwart dakhemel en attributen zal een uitdaging worden
- voorruitverwarming: iemand hier ervaring mee of over gelezen om dit achteraf in te bouwen?

Binnenkort even wat fotos maken om dit forum aan te vullen..
 
Laatst bewerkt:

Michelv.

Forumguru
Sportpedalen en voetsteun, gewoon de goedkoopste van Ali nemen, geen problemen mee gehad in 2 jaar tijd en zagen er nog goed uit toen de auto weg ging.
 

brepus13

Forumguru
Lekker bezig hoor!

je kunt antera of rainesh eens benaderen vwb je audio/navi wensen.

ik heb zelf ervaring met de voorruit verwarming. Ik kan er erg kort over zijn: echt top functie! Of het makkelijk achteraf in te bouwen is durf ik niet te zeggen. Alleen de ruit zelf lijkt me al erg kostbaar....
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb wel eens een verwarmde voorruit laten vervangen (breuk in het glas), dat was geen enkel probleem voor de dealer. Maar of het bij een auto waar oorspronkelijk geen verwarmde voorruit in zat ook zo makkelijk is weet ik uiteraard niet. Wat het kostte weet ik ook niet, dat was gelukkig verzekeringswerk. Je hebt wat stroom nodig en een knopje. En op de een of andere manier is ie ook gekoppeld met een sensor (luchtvochtigheid, temperatuur) of zo, hij gaat ook wel eens spontaan aan, als ie zelf de kans op beslaan vrij groot acht. Eens met @brepus13, top-functie, ik heb ook besloten dat ik nooit meer een auto koop zonder ;) Dus als het kan, en het is betaalbaar, zou een hele mooie upgrade zijn.
 

Jessedew

Senior Member
Bij deze een update:
- isolatieplaat aangebracht (plug and play, easy) in motorkap
- privacyshades geinstalleerd (via superskoda)
- leds geïnstalleerd in interieur, kofferbak kan nog, maar vind ik wat minder belangrijk
- hoes achter aan voorstoelen voor achterpassagiers (kinderen) met opberg/ipad mogelijkheden

Nog in de planning:
- MIB I to MIB II : kan dit plug and play? en nog tips waar je deze modules kan krijgen?
- sportpedalen en voetsteun: ik zie op Aliexpress versies van 6 tot 50 euro. Nog tips/links welke goed zijn?
- iets doen aan het kraken (van de ophanging?) vooral hoorbaar bij uit parkeervak wegrijden, lage snelheid door woonerf, schuine drempels (inrit). Al had mijn Seat Leon ST hier ook last van. Op basis van dit forum begrijp ik dat dit een bekend euvel is.
- met een lakstift wat kleine beschadigingen bewerken

Ver in de planning:
-zwart dakhemel: enkel de RS is met zwart dakhemel geleverd. en vaak zijn deze ook voorzien van en panorama dak. Dus het verkrijgen van een zwart dakhemel en attributen zal een uitdaging worden
- voorruitverwarming: iemand hier ervaring mee of over gelezen om dit achteraf in te bouwen?

Binnenkort even wat fotos maken om dit forum aan te vullen..

Krakende ophanging heb ik ook, je kan het laten smeren, helpt weinig tot niets. Ik laat het maar zo. Een zwarte dakhemel had ik in mijn Audi A3 S Line, was mooi maar had ook panoramadak. Mis het pano dak niet overigens.

Ben benieuwd naar je stoelhoezen. Ik heb nu plastic aan de achterzijde maar is waardeloze rommel, dus hou me aanbevolen voor iets beters. Zal wel moeten met die crème bekleding.
 

prosier

Forumguru
Nice! Welkom, heb ook een 1.4 (chpa ook?) motor, wel meteen op de rit naar huis langs een tuner incl. dsg ;)
 

Tinusss

Nieuw lid
Ik heb hem niet op de proefbank laten draaien, maar volgens VAG techniek zijn de volgende waarden minimaal behaald:
https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/skoda/octavia/5e/1.4+tsi+140pk/
180pk en 320nm
Op de proefbank zien ze vaak net wat hogere waarden voorbij komen. Maar hij is nu rap genoeg.

Stage 2 DSG tov Stage 1: snellere schakelmomenten + op maat gemaakte schakelmomenten. Dus hij blijft langer in zijn 1ste versnelling (~18km/h) vanuit stilstand (volgens mij ook veel beter voor de koppeling/bak) en hij schakelt minder snel door naar hogere versnellingen, waardoor je minder met kickdown in hogere toeren moet versnellen (wat ik eerst wel had). Volgens mij schakelt hij nu 200 toeren later dan origineel. Gas geven is nu meteen versnellen. Voor de tuning vond ik hem wat traag reageren op het gas of was de auto te snel geneigd om hoog te toeren in te schieten/ een te lage versnelling te pakken.
 

prosier

Forumguru
Ok, dat heb ik allemaal ook, maar dat heet bij mij geen stage 2 :D

Anyway, prima gedaan, dsg was echt bagger voor de tuning. I heb nu 190pk/340nm, prima op 1200kg of wat hebben we :cheer:

Ik kan je ook de forge fmdv1 aanraden, gaat ook de turbo wat langer mee...
 
Bovenaan Onderaan