Skoda octavia combi 1 - l&k dakraam lek

arievh

Actief lid
Ik probeer het nog eens. Iemand ervaring met lekkage van het dakraam van de Skoda octavia combi l&k (1u5)? Dit is geen aftermarket dakraam, maar standaard bij de l&k. Het dakraam lekt opeens nadat de auto maanden binnen heeft gestaan (staat inmiddels al 5 jaar binnen). De twee afvoeren zijn open en stromen goed door. Ik heb geen flauw idee hoe en waarom het lekt. In een forse regenbui stroomt het naar binnen en zit ik letterlijk in het water.
Dit is een project waar ik zo nu en dan mee bezig ben, en nu is het weer tijd. Heb zojuist het rubber van de antenne vervangen. De koeling veranderd (was kapot en lekte naar binnen). Nu deze lekkage nog oplossen en dan maar eens voor APK voor het eerst in 5 - 6 jaar. Maar dan wil ik de auto dus wel lekvrij hebben, want ik ga niet in duikpak rijden..lol
 

EdK

Forumguru
En de rubbers zijn niet verdroogt of gescheurd ?
Want eerste instantie zou je zeggen verstopte doorvoer(en) maar goed die blijk je getest te hebben..
 

arievh

Actief lid
En de rubbers zijn niet verdroogt of gescheurd ?
Want eerste instantie zou je zeggen verstopte doorvoer(en) maar goed die blijk je getest te hebben..
De rubbers die om het raam zitten lekken altijd, daarvoor is de goot en de afvoer. Op 1 of andere manier loopt het water omhoog of zo. Ik heb gekeken bij een niet lekkend dakraam en deze sluit ook niet hermetisch, exact zoals bij mij. Anders gaat het raam ook niet echt meer open en dicht.
 

EdK

Forumguru
Heb je van de dakrailen op je dak zitten ?
Zo ja, lekt het niet heellllll toevallig daardoorheen ??
En anders word het in de wagen zitten en een ander met een tuinslang systematisch over dak water sproeien en kijken of je op die wijze er achter komt waar het lekt....
 

arievh

Actief lid
Heb je van de dakrailen op je dak zitten ?
Zo ja, lekt het niet heellllll toevallig daardoorheen ??
En anders word het in de wagen zitten en een ander met een tuinslang systematisch over dak water sproeien en kijken of je op die wijze er achter komt waar het lekt....
Nee, heb geen dakrails.
De lekkage is overal, het hele dakraam rondom, komt dus niet op 1 plaats naar binnen . Het dakraam lekt erger dicht dan met het dakraam open (zonder grappen).
 

turboturbo

Forumguru
Een O1 zonder dak rails? Een L&K uitvoering nog maar liefst?

Mijn O1 lekt ook, maar die heeft geen dakraam… :rolleyes:

Ik lees vaker dat dakraam lekkages lastig op te sporen kunnen zijn… succes!
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed begrijp komt het water dus direct langs het dakraam binnen, dus niet een losgeschoten afvoerslang?

Je schrijft dat ie harder lekt met het dakraam open dan bij dakraam dicht, even voor de beeldvorming onder welke omstandigheden heb je dat getest? (rijdend, stilstaand, in carwash, heb je in de open-stand het raam aan de achterkant iets omhoog staan, of alleen open geschoven)
 

arievh

Actief lid
Als ik het goed begrijp komt het water dus direct langs het dakraam binnen, dus niet een losgeschoten afvoerslang?

Je schrijft dat ie harder lekt met het dakraam open dan bij dakraam dicht, even voor de beeldvorming onder welke omstandigheden heb je dat getest? (rijdend, stilstaand, in carwash, heb je in de open-stand het raam aan de achterkant iets omhoog staan, of alleen open geschoven)
Dicht inderdaad. Getest ? Ik had hem buiten staan en toen ging het regenen en het goot naar binnen, echt extreem. Harder dan als ik m'n keukenkraan open zet , maar was ook een dikke stortbui. Het is bewijzen van spreken, ik zet het dakraam (waarom ik dakraam typ is mij een raadsel, het is een elektrisch schuifkantel dak) niet open als het regent, haha.

@turboturbo ik denk dat ik je even verkeerd begreep wat dat dakrails betreft. Maar dat zit niet op het raam of zo. Het lekt gewoon helemaal rond het "raam"(schuifkanteldak). De afvoer is goed open, dat stroomt direct weg. Met een gieter even getest.
Lekkages zijn altijd lastig omdat water overal heen gaat is het moeilijk te achterhalen waar de lekkage begint. Op t eerste gezicht is er niets wat duidt op iets waar het zou kunnen lekken. Het rare is dat het dus zomaar ineens was, na enkele maanden binnen staan.
 

arievh

Actief lid
Zit er niet ergens een beschadiging op de rubber afdichtrand?
Dat moet haast wel. Maar ik moet dan uitvogelen hoe dat vervangen moet worden en waar je dat kunt kopen. Ik heb nog niet gekeken hoe het om het raam vast zit. Ik heb wel ervaring met het vervangen van raamrubbers in boten, ik schat dat dit net zoiets is.
Ik heb gisteren al op Google gezocht naar rubber voor het "dakraam", maar ik kon het niet vinden helaas.
 

arievh

Actief lid
Ik bekijk nu net even een foto die ik heb gemaakt van het kanteldak. Wat mij opvalt is dat het raam iets verzonken zit ipv helemaal omhoog.
Als je het kanteldak dicht doet dan gaat het omhoog wanneer het dak op de goede positie is. Dit doet hij nog wel, maar wellicht niet hoog genoeg. Morgen maar eens bekijken.
 

eriktv

Forumguru
Wellicht iets ertussen of een te hard geworden rubber wat ervoor zorgt dat hij in de beveiliging schiet? Het klinkt eerder als iets mechanisch (niet helemaal gesloten) dan een andere bron. Rubbers goed schoonmaken (schoonmaakazijn verdund bijv.) en daarna goed invetten met plastic/rubberverzorgend middel zou mijn eerste ingeving zijn.
 

arievh

Actief lid
@EdK er zit geen dakrails op de auto, weet niet of dat normaal op een L&K zit/hoort?
Maar nee het lekt gewoon via het raam. Zonet ff getest en ik dacht het gevonden te hebben, maar helaas. Drama die lekkage , heb ook geen zin meer om nog geld uit te geven aan die auto.
Ik heb de 2 afvoeren vandaag ook doorgespoten, maar ja het was niet verstopt dus dat heeft niks geholpen.
Vandaag lijkt het nog meer te lekken. Ik heb met een gieter water over het dak laten stromen , m'n stoelen waren direct kletsnat en het dakje ook.
Als ik het dak open doe zie ik dat het water over de hoge rand gaat. Die rand is volgens mij van aluminium of zo, is zwart net als de auto dus weet niet zeker. Het water stroomt dus omhoog, want rond de rand, aan de buitenkant zeg maar, ligt geen water. Wel in de rand. Heb het vandaag wel ff gehad, ik krijg echt de pest in dat ding.
 

arievh

Actief lid
Oh ja het kleine rubbertje voor, waar die klep op valt is ook versleten. Heb even een ander plugje er in gedaan, zodat het raam weer op de goede stand komt. Maar heeft ook niks geholpen.

Iemand een idee waar je nieuw rubber voor het dakje/raampje kunt kopen? En hoe je dat demonteert en weer monteert ?
 

arievh

Actief lid
Op internet heb ik rubber gevonden wat je over het rubber heen kunt plakken , voor zonnedak van een auto. Misschien is dat wel wat. Is wel Chinees spul, dus weet niet af dat het wat is. Maar voor die paar centen is dat het proberen wel waard, denk ik.
 

Cordoba

Forumguru
Zit het probleem niet in het rubber op het vaste deel van het dak (dus rondom het eigenlijke raam)? Je hebt er nu flink de balen van, maar als is opgelost denk ik dat je weer snel gaat genieten.
 
Bovenaan Onderaan