Skoda Octavia Cobi L&K (150PK Turbo) 1999 koelvloeistof lekkage thermostaat

arievh

Actief lid
Mijn Skoda Octavia Combi (L&K editie) 1.8 20v 150 PK Turbo lekt koelvloeistof.
De lekkage zit hem bij het thermostaathuis. Het is echter heel lastig om hier bij te komen en de garage zegt dat de altenator er o.a. af moet. Reparatie vind ik nogal prijzig. Het onderdeel zelf is niet zo duur.
Ik rij momenteel niet met de auto omdat ik aan de gang blijf om koelvloeistof bij te vullen en heb geen zin dat mijn motor warm loopt.
Heeft iemand tips om dit zelf te doen? Of een adresje om dit voor een schappelijke prijs te laten doen?
Alvast bedankt!
 
Tja. Zoals je zelf aangeeft is het onderdeel niet duur; de prijs zal hem in arbeid loon zitten.
En dat is bijna overal wel zo rond de 60/70 euro per uur. Denk niet dat het veel uit zal maken.

Maar je kunt zoeken naar een achteraf gelegen garage zeg maar. Met dito personen. Daar zal het wel goedkoper zijn. Maar wil je daar ook je auto heen brengen moet je je dan afvragen.
 

arievh

Actief lid
Ik ben zelf nogal handig. Maar momenteel staat mijn garage vol en is het guur pokke weer.
Dealers hebben nogal een handje om iets via een overdreven omweg te doen, vandaar de vraag of het makkelijker kan.
Zo heb ik al vaak dingen gerepareerd aan auto's wat volgens de dealer dan 6 uren werk is, en dat ik het binnen een half uur klaar had terwijl ik dat werkje nog nooit gedaan had..
Ik denk dat de alternator niet perse er af hoeft , ik zie sowieso wel de boutjes zitten (2), maar heb nog niet m'n handen daar bij gehad..
Dus wellicht dat iemand dit werkje al eens gedaan heeft en tips heeft!?!?!?! Het zit wel erg klote, dat kan ik zien. Waarom ze dit zo hebben gedaan.??? Bij de "normale" Octavia combi zit hij gewoon rechts (van vooraf gezien). Hier dus links achter de alternator..

PS: Volgens de dealer 4 a 5 uur werk.
 

turboturbo

Forumguru
Er is een forumlid die het zelf ooit vervangen heeft bij zijn Octavia RS (ook 1.8 turbo)

Daar moet nog een fotoverslag van zijn (misschien in kennisbank?) hier op het forum.
Wat ik me ervan herinner is dat het idd een klus is en dat er een aardig wat gedemonteerd moet worden om er goed bij te kunnen.

Als je bij de dealer bent geweest, zit het prijs verschil m ook in het onderdeel zelf. Een Mister Auto thermostaat is vele malen goedkoper dan een OEM onderdeel, waarvan de kwaliteit gegarandeerd is.

Maar als ik jou was, zou ik het ook zelf gaan doen hoor!
 

Spinal

Forumguru
Bij mijn oude 1.8T heb er ooit bijgestaan toen deze vervangen werd. De dynamo is er niet afgeweest maar het is wel behoorlijk pielen en goed gereedschap (verlengstukken, knietjes, flexibele verlengstukken) is wel handig om te hebben.
 

arievh

Actief lid
Er is een forumlid die het zelf ooit vervangen heeft bij zijn Octavia RS (ook 1.8 turbo)

Daar moet nog een fotoverslag van zijn (misschien in kennisbank?) hier op het forum.
Wat ik me ervan herinner is dat het idd een klus is en dat er een aardig wat gedemonteerd moet worden om er goed bij te kunnen.

Als je bij de dealer bent geweest, zit het prijs verschil m ook in het onderdeel zelf. Een Mister Auto thermostaat is vele malen goedkoper dan een OEM onderdeel, waarvan de kwaliteit gegarandeerd is.

Maar als ik jou was, zou ik het ook zelf gaan doen hoor!
Dank je ik zal eens zoeken!

Bij mijn oude 1.8T heb er ooit bijgestaan toen deze vervangen werd. De dynamo is er niet afgeweest maar het is wel behoorlijk pielen en goed gereedschap (verlengstukken, knietjes, flexibele verlengstukken) is wel handig om te hebben.
Dat heb ik wel. Dus het moet te doen zijn! Dank je!
 

arievh

Actief lid
Super bedankt! Ik vond bij de eerste al wat ik zelf had verzonnen. Om de dipstick en dat plaatje enz te verwijderen.. Dit bedacht ik toen ik even snel een kijkje nam.
Binnenkort maar mee aan de slag, en eerst de "priegelmanier" proberen. Zal eens kijken of ik tijd kan vinden om mijn garage leeg te ruimen, of in ieder geval ruimte te maken zodat ik er in kan. Want dit in de stromende regen en dikke wind te doen lijkt me nog irritanter dan het al is! Tevens werk ik overdag en dan komt het neer dat ik in het donker moet priegelen.
 

turboturbo

Forumguru
Succes en houd ons op de hoogte! Wie weet komt dit ook nog eens bij mij aan de beurt.

Enne... garage hoeft alleen opgeruimd? Beetje luxe probleem he ;) Ik ben bij sleutelen afhankelijk van het weer en/of een DHZ garage (vereist goede voorbereiding)
 

eriktv

Forumguru
Ik kan je helaas niet helpen, heb dit nooit bij mijn RS gehad. Enige reparaties in de drie jaren waren een kapotte carterontluchtingsslang, rubbers van de radiator en een roestige achterklep.
 

arievh

Actief lid
Mijn thermostaat is in orde. Maar op 1 of andere vage reden lekt hij daar koelvloeistof. Ben al wat begonnen met opruimen (3 uur bezig geweest) hoop deze week de garage zo ver te hebben dat de auto er in kan én dat ik om de auto heen kan als hij er in staat. Tis wat als je je garage als opslag gebruikt...
 

Spinal

Forumguru
O dan was ik abuis @eriktv , had jij wel ooit een defecte thermostaat gehad bij jouw O1?

Was ik misschien toch in de war met @Spinal .

Mijn thermostaat was niet kapot, ik heb hem (op advies) preventief tijdens de distributie wissel laten vervangen. De Leon had toen 180k gelopen en zo duur zijn ze niet.

@arievh
Als je dat stalen bracket waar de dipstick aan vast zit verwijderd incl de wirwar aan slangen die eronder zitten heb je idd al veel meer ruimte. Je kunt dan meteen deze slangen (die zijn van de carterontluchting) controleren op scheuren. Die slangen zijn een zwak punt bij de 20VT blokken en als ze lekken kun je allerlei rare storingen en foutcodes krijgen.

EDIT:
zo dus. (als je het inlaatspruitstuk verwijderd kun je er helemaal goed bij, is wat meer werk maar heel goed te doen)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ahaa goeie tips hier! Bij mijn Octavie gaat de inlaatbrug er binnenkort af ivm nieuwe injector cups (die lekken in mijn geval een klein beetje volgens kenners van SO)

En over 1 of 2 jaar moet de distributie weer gedaan worden.

Aangezien de thermostaat bij mijn Octavie hoogstwaarschijnlijk origineel is met ruim 2ton/15jr oud ben ik geneigd m preventief mee gaan te vervangen.

@arievh kan de lekkage nog in de flens zitten zoals in dit topic? http://www.vwforum.nl/opgelost-1-8-turbo-aum-kvs-lekkage-184923
 
Laatst bewerkt:

arievh

Actief lid
Mijn thermostaat was niet kapot, ik heb hem (op advies) preventief tijdens de distributie wissel laten vervangen. De Leon had toen 180k gelopen en zo duur zijn ze niet.

@arievh
Als je dat stalen bracket waar de dipstick aan vast zit verwijderd incl de wirwar aan slangen die eronder zitten heb je idd al veel meer ruimte. Je kunt dan meteen deze slangen (die zijn van de carterontluchting) controleren op scheuren. Die slangen zijn een zwak punt bij de 20VT blokken en als ze lekken kun je allerlei rare storingen en foutcodes krijgen.

EDIT:
zo dus. (als je het inlaatspruitstuk verwijderd kun je er helemaal goed bij, is wat meer werk maar heel goed te doen)
Bedankt voor de video. Ik had idd dit zelf al bedacht om dat te verwijderen zodat ik meer ruimte heb! Een video erbij is makkelijk dan kan ik mij voorbereiden!haha.


Ahaa goeie tips hier! Bij mijn Octavie gaat de inlaatbrug er binnenkort af ivm nieuwe injector cups (die lekken in mijn geval een klein beetje volgens kenners van SO)

En over 1 of 2 jaar moet de distributie weer gedaan worden.

Aangezien de thermostaat bij mijn Octavie hoogstwaarschijnlijk origineel is met ruim 2ton/15jr oud ben ik geneigd m preventief mee gaan te vervangen.

@arievh kan de lekkage nog in de flens zitten zoals in dit topic? http://www.vwforum.nl/opgelost-1-8-turbo-aum-kvs-lekkage-184923

De lekkage zit echt in in het thermostaathuis, dit is duidelijk te zien aan de roze kleur wat er om heen zit (de koelvloeistof is roze/paars). Tevens bevestigd bij de APK, maar kwam gewoon door de keuring heen. Ik heb met de keuring vrijwel nooit iets, dat scheelt. Wel is een draagarm wat lawaaierig, maar dit hebben ze bij de APK niet gezegd. Maar dus dat rubber zal t.z.t. vervangen moeten worden. Eerst dit maar eens op zien te lossen.

Ik heb zojuist de auto in de garage gekregen, echter kan ik er nog niet om heen lopen en moest ik via wat acrobatische handelingen uit de auto komen. Als ik morgen tijd heb zal ik kijken of ik er om heen wat op kan ruimen, zodat ik ruimte heb om te bewegen. En dan kan het klussen beginnen. Moet alleen een ton aan zout verplaatsen want die staat nu tegen mijn deur aan(bijna). Pff lekker klusje, maar dat gaat wel lukken. Ik zag wel dat het licht niet optimaal is in mijn garage dus daar moet ik ook nog mee aan de slag, zodat ik in ieder geval kan zien wat ik aan het doen ben. Maar het begin is er! :D

Ik denk dat ik het systeem eens ff helemaal leeg laat lopen zodat ik verse (nieuwe) koelvloeistof heb. Tevens moet ik eens het brandstoffilter vervangen, want dit heb ik nog nooit gedaan. En merk bij kwart tank dat hij soms wat stottert als ik het gas helemaal in druk. Weet niet of hier iets over te vinden is in de Kennisbank, ik vond het in ieder geval niet.

Bedankt voor de info! :D
 

arievh

Actief lid
Er zijn ook nog wat andere probleempjes waar ik mee bezig moet. De centrale deurvergrendeling doet het soms wel en soms niet. Dit komt door de bedrading in de deur aan bestuurderszijde. De deur hard dicht gooien helpt meestal wel. Mijn AB (Af fabriek) werkt al jaren niet meer. Ik wil daar nog eens een nieuwe voor bestellen, maar weet niet of het probleem dat opgelost is. In 2014 ben ik er eens mee naar de dealer geweest maar deze wisten het ook niet, beetje zonde van het geld. Wel raar dat ze de AB zelf niet getest hebben. Het gaat hier om een 433Mhz AB. Ik zag dat deze via internet voor een redelijke prijs te koop zijn (c.a. 20 tientjes tegenover de dealer prijs van 150 euro). Maar dat is een klapsleutel en kan ik de "oude" baard niet overzetten. Dus moet deze ook geslepen worden, maar dat zijn de koste niet. Tevens wil ik nog een nieuwe "chip" voor de startonderbreker, dit is een glazen dingetje, die helaas wel geprogrammeerd moet worden via een (goede) sleutelboer. Ik ben namelijk de (glas)chip kwijt geraakt van mijn reserve sleutel. Die is er ooit uitgevallen en heb ik nooit meer terug gevonden, want ja. Ik weet niet waar het er is uit gevallen..
 
Laatst bewerkt:

arievh

Actief lid
Probeer idd eerst brandstoffilter te vervangen, dat is veruit het goedkoopst en gemakkelijkst. Een andere verdachte kan de brandstofopvoerpomp zijn: Motor valt sporadisch spontaan uit tijdens rijden, brandstofpomp vervangen
Dank je. Hij stottert als hij "overgaat" op de turbo. Als de tank voldoende vol is heb ik dat niet. Wat ook nog iets kan zijn is de luchtmassasensor. Dit kun je testen door de stekker er af te halen en te rijden. Dit moet ik nog doen.
Maar mijn eerste hoofdzaak is waar dit topic over gaat. Nu "durf" ik niet te lang te rijden. Gelukkig nog nooit een warmloper gehad de temp wordt niet te hoog omdat ik hem wel constant bij vul en sinds het euvel alleen korte stukjes heb gereden. Maar elke keer een paar meter rijden en dan een liter bij te vullen gaat vervelen :tongue:

De motor valt trouwens nooit uit, nog nooit gebeurt gelukkig.

Ik zal dat topic ook even doornemen. Bedankt.
 
Bovenaan Onderaan