Skoda Octavia 2 Columbus Achteruitrijcamera inbouwen

rampie

Senior Member
Heren,

ik heb even jullie hulp/advies nodig.

Op mijn huidige Superb heb ik mijn oude achteruitrijcamera vervangen door een beter exemplaar (ivm nachtzicht) en zou de oude dus willen inbouwen in mijn Octavia 2. Hierin zit en Columbus radio (anno 2010. Welke onderdelen heb ik nodig om een achteruitrijcamera met tulp-connector te connecteren met mijn huidige radio.

Heb ik onderstaand nodig of kan ik de camera gelijk monteren op de huidige columbus?
https://www.caraudiolimburg.nl/webs...-columbus-vw-rns-315-510-rcd-510-only-ntsc-3/

De stroom voor de camera zelf, neem ik best van het achteruitrijlicht had ik begrepen?

Alvast bedankt!
 

Michelv.

Forumguru
Die interface is bij Ali in ieder geval een stuk goedkoper ;)

Bij mijn O2 heb ik die er wel tussen moeten zetten, maar dat is afhankelijk van welke camera je hebt(het signaal wat ie geeft dan hé)
 

Michelv.

Forumguru
Zoiets ja, is wel anders dan die ik gebruikte, en ze zijn ook een stuk goedkoper geworden zie ik
 

rampie

Senior Member
Nog een vraag hierover:

Camera is al voor de helft ingebouwd, ik zoek nog enkel een stroombron voor de camera zelf. In de achterklep kan ik enkel stroom afnemen van de continu stroom an de achterruit ruitenwissers, is dit voldoende? Of doe ik dit beter niet?

Alvast bedankt!!
 

brepus13

Forumguru
Mooiste is om de plus bij je achteruitrijlicht te pakken. Dan krijgt hij alleen stroom bij achteruitrijden. Zelf heb ik bij mijn vorige auto hem wel op de wisser gezet omdat dat toen makkelijker was. Heeft in een jaar tijd niet voor problemen gezorgd bij mij.
 

rampie

Senior Member
Nog een extra kabel door de flexibel van de kofferklep lijkt me niet aangeraden.

Vandaar liever op de plus van de ruitenwisser...

Nu nog stroom vinden aan de radio...
 

EdK

Forumguru
Nu nog stroom vinden aan de radio...
geschakelde plus draad ga je achter de radio niet vinden!

De beide plus draden onder constante van de wisser houd in dat eigenlijk de camera continu beeld geeft
Alleen doordat je achteruit gaat rijden zal deze dan pas door media systeem in beeld zichtbaar worden !
Achteruitrij licht draad komt pas op spanning zodra je de wagen in zijn achteruit zet en dus dan pas aan gaat doordat die draad onder spanning komt te staan.

En daar vloegel je een geschakelde en constante spanning bij de radio had is dit heden ten dagen niet meer en heb je dus derhalve 2 plusdraden en word de Media Unit aan en uit geschakeld door de CanBus draden ( data )

Maw 1 draad naar je mediaunit trekken is dan misschien zoals het hoort , maar beide draden lassen (solderen ) bij de ruitenwisser komt op zelfde neer !
 

rampie

Senior Member
De stroom van de camera zal ik voorzien vanaf de achterruitenwisser., echter heb ik aan de radio-unit ook ergens stroom nodig voor de camera zelf.
carvision-cv-115n-ir-zwart.jpg

De beide blauwe kabels moeten op een 12v stroomkabel zitten. Die bij de camera kan naar de ruitenwisser. Die bij de tulp-stekker (aan de kant van de radio) moet op een stroomkabel bij de radio-unit als ik me niet vergis....
 

EdK

Forumguru
De beide blauwe kabels moeten op een 12v stroomkabel zitten. Die bij de camera kan naar de ruitenwisser. Die bij de tulp-stekker (aan de kant van de radio) moet op een stroomkabel bij de radio-unit als ik me niet vergis....
Uit het schema maak ik op dat die blauwe draad aan camerazijde aan achteruitlicht word gekoppeld zodat je 12V geschakeld naar je media unit brengt, alleen kun je daar bij de Media unit weinig verder mee omdat zover ik weet de Amundsen schakelt op combinatie in achteruitzetten en de coaxiaal kabel.
Als goed is heb je nu al dat je je wagen in achteruit zet dat je een scherm krijgt voor de achter uitrij sensoren..

Dus in mijn beleving is in jou geval die blauwe draad een reserve draad en niets meer of minder !
Maar ook kan het verkeerd zien hoor !!
Punt is dat dit geen officieel VW artikel is maar een chinees product met eigen stekkers (tulip) en bedradingswijze
 

rampie

Senior Member
Intussen zit alles erin en werkt het :)

De blauwe kabel aan de kant van de radio wordt inderdaad niet gebruikt.

De converter van tulp naar RGB voor de columbus krijgt geschakelde stroom rechtstreeks uit de zekeringkast.

Op de ruitenwisser achter zitten 2 stroom kabels. Een constante geschakelde stroom, zodra contact aan is, krijgt hij stroom en dan nog ene met een puls als je de hendel bedient. De camera krijgt dus stroom van deze eerste kabel.

Na wat kleine aanpassingen in VCDS, is de camera actief zoals het hoort:
57f8ab95238531d108498d1ad17c2a48.jpg
 
Bovenaan Onderaan