Skoda niet meer te leasen bij mijn werkgever

TL@

Forumguru
Het gaat ook over de kost voor het bedrijf en niet voor de werknemer.

Als ze jouw een budget geven 700€, maakt het hen niet uit dat je een VW neemt van 1000€ want die 300 extra moet je toch zelf betalen. Het gaat enkel om die korting die het bedrijf kan bedingen zonder wensen van de werknemer in acht te nemen. Beetje triest eigenlijk.

Bij ons op het werk zijn ze juist de andere richting op gegaan. Vroeger waren er maar een aantal modellen beschikbaar voor Lease, nu kan je bijna vrij kiezen (de meeste Europese fabrikanten zijn mogelijk, behalve alles van Fiat) en enkel van buiten de EU (Toyota/Lexus/Ford)
Enkel de CO2 uitstoot beperkt je keuze dus.

Tallguy

Forumguru
Tsja...en een Touran biedt me niet de hoge zit die de Yeti wel biedt. Het is weliswaar een ruime auto, maar de zitting is niet zo hoog als die van de yeti en juist dát heb ik nodig voor mijn rug.

@Kensi dit staat er in je ondertekst "en aangepaste stoel"

Kan je die stoel dan niet meenemen en de orginele Yeti stoel die toch ergens bewaard is gebleven weer terugzetten ?
Zodat je weer de hoge zitcomfort terug hebt in de touran.

Tallguy

Forumguru
sorry: ik had per ongeluk in jouw bericht getypt :smiley29:

Ik heb de orginele stoel van de Yeti wel (uiteraard), maar de zetelhoogte (van de grond af gemeten) in een Touran is (voor zover ik nog kan herinneren na het testen) lager dan de zetelhoogte in de Yeti. Ik heb dus een hoge instap/uitstap nodig en niet dat ik (als het ware) op de bodemplaat moet gaan zitten.

joergarms

Senior Member
Zonder me in het hele verhaal te verdiepen, qua budget en dergelijke, maar is een VW Tiguan dan geen optie? Die is qua zit hoger dan de Touran.

Tallguy

Forumguru
Ja, maar de Tiguan is weer een heel stuk duurder dan de Yeti. Ik heb nog 2,5jaar....wie dan leeft die dan zorgt.
Ik snap alleen de keuze niet om Skoda uit de lijst te halen en met mij meerdere collega's.

Noord26

Forumguru
Kan een werkgever je verplichten om een lease-auto te nemen; en zo ja van een bepaald merk? Anders toch een serieus gaan rekenen met een prive aanschaf ipv een lease-bak en het lease bedrag op je rekening gestort krijgen + km-vergoeding (afhankelijk van type lease-contract)? ik heb begrepen dat je volledige garantie tot 6 jaar kunt afkopen tegenwoordig bij de Skoda dealer voor een schappelijk bedrag.

Ik snap hem Kensei doordat de Yeti hoger staat op zijn wielen heb je een makkelijker instap en ja dat is ook wel beter als je last hebt van je rug.

BigCheese

Forumguru
Ik ben blij dat ik niet meer voor een grote multi national werk, ik heb nu vrije keuze. Ik werd wel even gek aangekeken toen ik een Yeti bestelde maar dat was meer omdat ze het model niet kenden :)
Alternatief is overigens een goede tweedehands auto, en dan de km vergoeding opstrijken. In miin geval minder aantrekkelijk omdat ik ook veel prive rijd, dan is lease toch lucratiever.

Tallguy

Forumguru
Ach ja...ik heb net de OR al laten weten dat deze hele aanpassing resulteert in een negatieve financiële consequentie voor veel werknemers en dat het voordeel eerder voor de werkgever is dan voor de werknemer. Eens zien wat ik als reactie krijg. Ik heb al gesuggereerd dat ze me bij de volgende leaseauto dan maar een flinke financiële vergoeding extra moeten geven omdat ik eigenlijk gedwongen wordt meer geld uit te geven voor een ander merk dan nodig zou zijn. Had ik geen rugprobleem dan was het wellicht minder erg geweest (hoewel...met 2mtr pas je ook niet in alle (goedkope/betaalbare) auto's).

MarcoO2

Forumguru
Ik ben bang dat je OR hier niet veel mee kan/ zal doen. Een leaseregeling is namelijk geen arbeidsvoorwaarde, en de WOR (Wet op de Ondernemingsraden) kent de OR geen advies- of instemmingsrecht toe op dit punt.

BigCheese

Forumguru
Tja Kensei, ik ben ook nogal lang van stuk en heb daarom voor een Yeti gekozen. Hiervoor had ik overigens een VW Golf Plus, ook geen slechte auto en iets goedkoper in de lease. En die zat perfect, is alleen een wat suffere auto naar mijn mening. Misschien het overwegen waard wanneer Skoda geen optie meer is.

Bovenaan Onderaan