Skoda Marder III

Hetzer

Forumguru
Als pantser en Skoda freak zal ik hier maar eens het verhaal van die andere succes volle `tank` vetellen geproduceerd door Skoda tijdens WO/2

De Panzerjäger, ¨Marder III¨, ( Panzerjäger 38(t) mit 7.5 cm PaK 40/3 Ausf. M ) is een tank destroyer (Duits = Panzerjäger, Skoda Panzerkampfwagen 38(t).

De opbouw is redelijk open, dit was met name het zwakke punt. Het maakte de tank en haar vier koppige bemanning kwetsbaar bij vijandelijke aanvallen, het dunne pantser was ook geen echte bescherming voor tank en bemanning. Als aanvalswapen was dit type tank destroyer dus minder geschikt en dit werd versterkt door zijn relatief hoge silhouet. Daar komt nog bij dat de Marder III niet over een draaibare geschutskoepel beschikt. Het 75mm kanon kan wel 30º verdraaid worden, maar niet genoeg voor een aanval op andere tanks. Het voordeel van de Marder III, was dat het effectieve bereik van het 75mm kanon groter was dan die van de meeste Geallieerde tanks. Mechanisch en motorisch gezien was de tank zeer betrouwbaar.

Door de goede prestaties kreeg de Marder III ook nog een opvolger, namelijk de Hetzer,http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=5074, waar opnieuw het onderstel van de PzKpfw (38)t gebruikt werd. Deze had als zeer belangrijke verbetering een dichte behuizing, zoadat de bemanning niet meer blootgesteld werd aan vijandelijk infanterie- en artillerievuur.

De Skoda ¨Marder III¨, Ausf. M, word vanaf mei 1943 voornamelijk ingezet bij Panzerjäger Abteilungen van de Wehrmacht Heer en de Waffen SS. Van de 975 gebouwde exemplaren waren er op 1 februari 1945 nog 350 exemplaren operationeel in dienst.
De Skoda Marder III kwam voornamelijk in actie aan het oostfront, maar er dienden er ook een zestigtal in Noord-Afrika bij de 15e Pantserdivisie waar ze vochten tegen de Britten.

Tijdens de oorlog verkocht Duitsland een klein aantal Marder III tanks aan Slowakije. Er zijn bronnen die spreken van 18 voertuigen. Na de oorlog keerden een groot deel van de Duitse Marder III tanks terug naar Tsjechoslowakije waar ze opgenomen werden in het leger.


Er zijn van de Panzerjäger, ¨Marder III¨, drie verschillende uitvoeringen. Te weten;

* Sd.Kfz. 139, ¨Marder III¨
Gebaseerd op een Panzerkampfwagen 38(t) Ausf. G (177 stuks) en Ausf. H (167 stuks).
Geschutskoepel is vervangen door een vaste een zeer hoge opbouw.
Bewapening: 7.62 cm PaK 36(r), is een veroverde Soviet 76.2mm PaK 36(r) L/51 anti-tank kanon en aangepast voor het Duitse 75mm PaK 40 munitie.
Totaal aantal gemaakt: 363 stuks, waarvan 19 stuks ombouw van bestaande tanks.
* Sd.Kfz. 138, ¨Marder III¨ Ausf. H
Ausf. H (Heckmotor): het kanon en de daarbij behorende opbouw, zitten in het midden.
Bepantsering: ontbreekt aan boven- en achterzijde van de opbouw.
Bewapening: 75mm kanon en een Tsjechische MG37 machinegeweer.
Totaal aantal gemaakt: 418 stuks
* Sd.Kfz. 138, ¨Marder III¨ Ausf. M
Ausf. M (Mittelmotor) het kanon en de daarbij behorende opbouw, zitten achterop de tank.
Bepantsering: ontbreekt alleen aan de bovenzijde van de opbouw.
Bewapening: 75mm kanon en een Duitse MG34 of MG42 machinegeweer.
Bij deze uitvoering is er geen beschermende dakplaat.
Totaal aantal gemaakt: 975 stuks




Technische Specificaties.
Ontwerp: Ontwikkeld in november 1942.
Geproduceerd in: Tsjechie
Fabrikant: Skoda
Geproduceerd: Van april 1943 tot aan mei 1944.
Aantal geproduceerd: 975 Exemplaren.
Bemanning: Vier personen.
Gewicht: 10.500 kg
Afmetingen: LxBxH = 4,95 x 2,15 x 2,48m.
Dikte bepantsering: 8-20mm
Motor: Praga AC, zes cilinder, 140 pk.
Maximale snelheid: 42 km/u.
Maximaal bereik: 185 km.
Bewapening: 75mm Pak 40/3 L/46.
Overige bewapening: Een machine geweer MG34 of MG42 kaliber 7.92mm
 

Bijlagen

  • WnW_marder2.jpg
    WnW_marder2.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 49
  • WnW_marder_front.jpg
    WnW_marder_front.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 24
  • m_WnW_marder1.jpg
    m_WnW_marder1.jpg
    23,8 KB · Weergaven: 30

Hetzer

Forumguru
In Duitsland, in Sinsheim, op de route naar Oostenrijk staat nog een mooi Skoda Marder.

http://sinsheim.technik-museum.de/nl/informatie

30928va.jpg
,

192ow0.jpg
 

sador

Donateur
Ik heb de site even bekeken, dit lijkt mij een uitgebreid museum.

Ik ga er een keer met mijn zoon kijken
 

EdK

Forumguru
Met ze hoevelen zaten ze in dat kleine tankie ?
Schat toch in minimaal 3, en dat moesten aardige dwergen zijn
Want als ik er in zou zitten (als het al lukt) dan ken er niemand meer bij !
 

Hetzer

Forumguru
Bij soortgelijk Duitse tanks (Panzerkampfwagen 1/2) zaten er inderdaad 3 man in, in de tanks van Tjechische makelij zoals deze Skoda Panzerwagen 39, en de Skoda 38-T zaten 4 man,

-chauffeur
-schutter
-lader/radio telefonist
-commandant
 
Bovenaan Onderaan