Skoda Kodiaq Sportline icm caravan?

Nielb

Nieuw lid
Hallo forumleden,

Medio week 16 verwacht ik mijn Skoda Kodiaq Sportline 1.5 TSI DSG (configuratiecode: SK4V22K) Nu vraag ik mij af of het noodzakelijk is om hier hulpveren onder te laten monteren? Wij hebben dit jaar een Knaus Sport 500QDK e.power gekocht met een toegestane max. massa van 1.700KG (in de praktijk rond 1.350KG beladen met kogeldruk van 75KG). Zou het mooi/fijn vinden als de combinatie ‘recht’ is uitgelijnd waarbij de caravan dus niet voor- of achterover hangt. 37A6374B-41E6-43C0-933A-747F8C9B7D70.jpeg
 

Canon-Eye

Forumguru
Lastig te voorspellen. Ik zou niet op voorhand geld uitgeven als niet vaststaat dat het nodig of wenselijk is...
Dus gewoon erachter hangen, zorgen voor de te verwachten kogeldruk*) en dan kijken of hij recht staat.

Bij de Fabia heb ik na aanschaf van de caravan hulpveren laten monteren nadat de combinatie een tikkie doorgezakt bleek te staan. Later bij de Leon heb ik de e-bikes ongestript (dus inclusief de accu's en andere toebehoren) op de drager gezet en het zakken van de kogel gemeten - dat gaf al voldoende reden om die meteen van hulpveren te voorzien.

*) <edit>
...en eventuele verdere vakantiebezetting/gewicht in de auto!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Mijn ervaring met de Kodiaq en een Fendt caravan van 1500 kg is dat de standaard veren niet noemenswaardig doorhangen.
Ik hou het meestal op 80-90 kg kogeldruk; kofferbak goed beladen en twee pubers met “overlevingspakket” op de achterbank.
(let vooral niet op de vuile wagen…)

AC12AC84-4930-419E-B4B9-E67584FC111A.jpeg
 
Hulpveren zijn bij Sportline niet nodig. Zelf hebben we caravan van ca. 1500kg leeg (beladen tot 1800 kg). Hangt er mooi recht achter. E.e.a hangt natuurlijk ook af van kogeldruk en hoe hoog de caravan zelf op de wielen staat. 20220731_151140.jpg Het doorzakken van de vering van de auto is zeer gering. Hiervoor 3x een Superb station gehad die slapper is in de vering... Moet zeggen dat de Kodiaq ook beter rijdt door een stuggere vering kortere overhang aan achterzijde.
 

Nielb

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk het op basis van jullie ervaringen even aan met de standaard vering. Ben benieuwd!
 

JH85

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste reactie. Ik heb een kodiaq sportline DSG 11-2022 en ik heb een adria beladen 1700kg. Ik heb gekozen voor set hulpveren omdat ik de auto en caravan maximaal belaad en ook nog een dakkoffer mee neem. Ik heb namelijk 4 kinderen en dus de 7 zits.

Op het moment ben ik in zuid Frankrijk op de eerste trip met de nieuwe auto en de caravan en het rijdt prima.
 
Bovenaan Onderaan