Skoda Kodiaq Sportline Business "Lane Assist"

SamSaul

Nieuw lid
Beste Skoda rijders,

Sinds paar dagen rijd ik in een Skoda Kodiaq Sportline Business. Ik heb de optie Adaptive Cruise Control (ACC) niet genomen. De optie van "Lane Assist" werkt in combinatie met ACC. Ondanks het feit dat ik geen Lane Assist of ACC optie gekozen heb staat er op stuur een knop voor "Lane Assist". Als ik erop klik dan gebeurt er niks. Op dashboard verschijnt ook het icoontje van "Lane Assist".

LaneAssist_Dashboard.PNG LaneAssist_Stuur.png

Ik heb contact opgenomen met de dealer maar volgens hem is dat "normaal" en alle sturen van Sportline Business hebben dat knopje. Klopt wat hij beweert? Normaal gesproken heb je geen knopje als jij de optie niet gekozen hebt en verschijnt in dashboard ook geen icoontje. Hopelijk kan iemand dit bevestigen. [Ik heb hem gevraagd of ik ACC optie achteraf aanschaffen maar dat was helaas niet mogelijk].

Hartelijk dank.

Groet,

Sam
 

Enkhuizen

Senior Member
Met de juiste hardware aan boord kan iemand zoals @Antera het voor je aanzetten. Ik moet ook nog langs binnenkort maar blijf door gezondheidsproblemen nog even thuis...
 

hemi24

Forumguru
Icoontje in je dashboard is niet voor de lane-assist, maar deze zie je als je de auto start en de veiligheidssystemen worden geactiveerd. Om precies te zijn dat front-assist wordt gestart.

Het knopje op het stuurwiel is om het menu met veiligheidssystemen op te roepen.

Misschien zie je meer als je je dashboard op een andere weergave schakelt...

Om je auto beter te leren kennen, kun je hier ook eens kijken (hoef je de dealer ook niet steeds lastig te vallen):
https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...05349721-9bd6c3bb-78c2-4913-ba03-9378064cdd5a

vraagje: waarom heb jij je auto op Engels staan en niet op Nederlands?
 
Laatst bewerkt:

SamSaul

Nieuw lid
Beste Hemi,

Voor zekerheid heb net opnieuw gecheckt. Als ik op het knopje rechts druk dat gebeurt er niks maar als ik op knopje links druk dan krijg ik informatie over veiligheidssystemen. (foto's toegevoegd)

LinksKnopje.PNG KnopjeLinksDashboard.PNG

Ik had handleiding al doorgenomen. Het knopje links op stuur betekent "Travel Assist" en dat kan gebruikt worden i.c.m. Lane Assist en ACC (pagina 192) Omdat ik geen ACC heb dan werkt het knopje niet.

KnopjeTravelAssist.PNG

Het kan zijn dat verkeerd zit en daarom wilde ik jullie advies :)

Groet,

Sam
 

hemi24

Forumguru
Je hebt dus een knopje zonder functie; zo staat het ook op pag. 11 van de handleiding...

upload_2020-11-14_12-41-47.png

Weten we nog steeds niet waarom jouw Virtual Cockpit geen Nederlands spreekt..?
 

SamSaul

Nieuw lid
Beste Hemi,

Thanks voor je reactie (betreft pagina 11).

Bij het bestellen van deze auto had niet goed begrepen. Ik dacht dat ACC alleen icm met Comfort Pakket mogelijk was maar nu zie ik dat ACC zonder pakket ook beschikbaar was (voor 290 euro). Ik heb de auto online besteld (zonder dealer bezoek of proefrit).

Virtual Cockpit staat in het Engels omdat ik een foutmelding kreeg bij het instellen van taal naar Nederlands. Ik ga volgende week naar dealer voor dit probleempje.

Hartelijk dank voor je snelle reacties.

Groet,

Sam
 

SamSaul

Nieuw lid
Ja zoiets. Dit betreft een leaseauto en het moest voor bpm verhoging besteld worden. Wegens Covid19 kon ik nergens op korte termijn een proefrit afspraak maken. Op mijn lijstje stond Seat Ateca, Opel Grandland X, Mazda CX-5 en Skoda Kodiaq. Het is uiteindelijk Skoda geworden wegens 7-zitplaatsen. Dit is mijn eerste Skoda.

Ik heb een vraagje: ik ben op zoek naar kofferbakmat met 3e rij uitgeklapt. Als ik zoek vind ik alleen kofferbakmat met 3e rij ingeklapt.

http://bit.ly/3kt5rol

Materiaal is niet belangrijk.

Hopelijk kun je mij een tip geven.

Thanks.

Groet,

Sam
 

Antera

Donateur
@SamSaul het kan naderhand acc maar is voor naderhand inbouwen zon 1200 euro op dit moment.

Lane assist kan wel als je een driehoekcamera in de voorruit hebt zitten voor bijvoorbeeld Verkeerstekenherkenning of (smart) Light assist
 
Bovenaan Onderaan