Skoda Kodiaq 1.5TSI DSG olie verversen

dennisberry

Nieuw lid
Hallo Skoda rijders,

Ik ben op zoek naar de interval van het vervangen van mijn DSG transmissieolie. Het betreft een Skoda Kodiaq 1.5 TSI (150PK) met een DSG 7 automaat uit 2023. Huidige stand 57000km

Op internet worden verschillende intervallen genoemd, namelijk 60k en 120k (daarna 60K)

Weten jullie waneer de transmissieolie vervangen moet worden? Wat is voorgeschreven en wat raden jullie aan?
Best raar dat die informatie zo slecht te vinden is vanuit Skoda en de garages.

Alvast bedankt!
 

Huibert

Forumguru
Naar mijn weten heb je dan de DQ 200 bak met droge koppeling deze heeft officieel geen onderhoud nodig. De specialisten raden toch aan om bij 100.000km wel de olie te verversen. De bakken met natte koppeling hebben wel een officieel onderhoudsinterval. Op de site van TVS Varsseveld kun je zelf controleren welke bak jij hebt en wat er aan onderhoud aangeraden wordt.
 

Tees

Donateur
Volgens mij geldt voor een natteplaat koppeling idd 120k voor de eerste keer en daarna elke 60k.
 

dennisberry

Nieuw lid
Hartstikke bedankt voor het meedenken. Ik zie dat een meerderheid dus uit gaat van 120k (daarna elke 60k).

Mochten er nog meer mensen zijn die dit kunnen bevestigen dan graag ;).

Ook ik heb het grote vermoeden dat het om een DQ381 automaatbak gaat.
 
Volgens Pouw die van mij ook eerste keer bij 120.000 (1.5 DSG7 2020)
Afgelopen week gevraagd bij het maken van een afspraak voor een kleine beurt. Teller staat op 64.000 dus ik was benieuwd of de automaatolie dan ook aan de beurt was. Nog niet dus......
 

Jer

Lid
Bij onze Kodiaq 1.5 TSI, DSG7, MJ2020 ook DSG onderhoud bij de laatste onderhoudsbeurt op 118k km. (Volgens fiche bij de wagen hebben wij een DSG DQ380/DQ381). Ik moet zeggen dat dit onderhoud de DSG deugd heeft gedaan, minder bijgeluiden, vlotter schakelen.
 

haassie

Forumguru
Ok…dat is een aardige sprong in het nodige onderhoud van vroeger 60k bij de oudere versies naar nu 120k…bij de oudere bakken kon een uitgestelde olieverversing tot serieuze problemen leiden.…denk dat iedere 60k het bakje nog meer deugd zou doen.
 

andrehj

Forumguru
Ok…dat is een aardige sprong in het nodige onderhoud van vroeger 60k bij de oudere versies naar nu 120k…bij de oudere bakken kon een uitgestelde olieverversing tot serieuze problemen leiden.…denk dat iedere 60k het bakje nog meer deugd zou doen.
Dat is, net als de veel te lange 30 k motoroliewisselintervallen, vooral gedreven door leasemaatschappijen die lage onderhoudskosten willen en niet zijn geïnteresseerd in de betrouwbaarheid op lange termijn.
Als particulier die lang met zijn dure aanschap wil doen zou ik altijd vasthouden aan een motoroliewissel elk jaar of hooguit 15.000 km, en een DSG-oliewissel op hooguit 60.000 km.
 

hemi24

Forumguru
@andrehj : je leest niet goed én daarnaast: persoonlijk vindt ik dat je onzin verkondigt v.w.b. Longlife-intervallen voor motorolie…!

Enkel het eerste interval van de DSG is 120k, daarna moet de olie elke 60k ververst worden.
(zie de post van @dennisberry )
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

andrehj

Forumguru
@andrehj : je leest niet goed én daarnaast: persoonlijk vindt ik dat je onzin verkondigt v.w.b. Longlife-intervallen voor motorolie…!
Ik lees prima. En verdiep me al jaren in levensduur van olie etc. Degenen met de hands-on ervaring (monteurs, autotechnici) zijn het over één ding ontzettend eens: De oliewisselintervallen van 30k zijn gewoonweg veel te lang. Tegen die tijd is de kwaliteit van de olie enorm verslechterd:
- Door verdunning doordat er brandstof bij komt.
- Door de ethanol uit E10
- Door roet, veroorzaakt door directe inspuiting en EGR
- Door vocht (bij korte ritten).
etc etc.
Het is niet voor niets dat een merk wat bekend staat om de lange levensduur van haar motoren (Toyota) nog steeds de 15.000 km hanteert.
Enkel het eerste interval van de DSG is 120k, daarna moet de olie elke 60k ververst worden.
(zie de post van @dennisberry )
Dat is mij helemaal duidelijk. Ik doelde ook op die initiële 120k die veel te lang is. De eerste wissel moet je gewoon na 60k doen.
Alleen als je 200.000 km levensduur van een auto normaal vindt (zoals autofabrikanten tegenwoordig aanhouden) en accepteert dat een auto vanaf 100.000 km al begint af te takelen, kun je dergelijke korte verversingsintervallen hanteren.
Zie ook de discussie over de "lifetime" olie in de DQ200 bakken.
 

Tees

Donateur
Deze discussie kunnen we éindeloos lang voeren. Feit is dat het echte bewijs voor het ene of het andere ontbreekt. Er is geen grootschalig en langdurig vergelijkingsmateriaal voor een set autos die elke 15k en een exact dezelfde set autos die elke 30k nieuwe olie heeft gekregen (en hetzelfde voor versnellingsbakken). Er is alleen anekdotisch bewijs, en daar heb je weinig aan.
En monteurs...die zijn gemiddeld genomen bijzonder conservatief, 'want vroeger deden we dat ook altijd zo'. Ik hecht niet zoveel waarde aan de mening van de gemiddelde monteur op dit vlak.
 

EdK

Forumguru
Sorry @Okki maar dat gaat boven budget........
De olie is al duur zat, helemaal als die elke 15K vernieuwd moet worden..... :pieker:
Maar ben altijd wel blij dat het filter langer kan blijven zitten omdat die nog schoon was....
 

dennisberry

Nieuw lid
Bedankt voor al jullie berichten ;).
Heb inmiddels een DSG olie verversen/filter laten doen bij 60k. Bleek ook nog een beginnende lekkage te zitten bij de deksel, die is vervangen incl. afdichting. Wel slecht dat die al kan gaan beginnen te lekken bij een auto van iets meer dan 2 jaar en 60K. De bak schakelt nog lekkerder dan voorheen moet ik zeggen (kan aan mij liggen :) )
 
Bovenaan Onderaan