Skoda Karoq - storing boordcomputer?

anco73

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Mijn vraag of iemand met een Karoq 2019 ook problemen heeft met de boordcomputer? Hele auto is steeds van slag. Beperking tot 3000 toeren en remmen werken alsof ABS aanstaat. Al meerdere malen in garage geweest.

Smartbox is vervangen maar hielp niet, verder onderzoek is nu bezig.....

Zie filmpje + foto:
 

ertromp

Forumguru
Woon je wellicht in een bosrijke omgeving waar een marter actief is die z’n tandjes in de bekabeling heeft gezet?
Is al eens gekeken of de accu goed is en of deze voldoende laad?
 

Zwapp

Forumguru
Vermoed dat er een probleem is met een abs sensor of bekabeling daarvan, wat ik op het filmpje aan storingen voorbij zie komen wijst dat mijns inziens richting die sensoren...
Staat van de accu is zoals @ertromp aangeeft een eerste check!
 

anco73

Nieuw lid
Marter lijkt me sterk, woon omgeving Rotterdam. Alhoewel de auto afgeleverd is bij dealer in Tiel.

Ze hebben de eerste keer de Smartbox vervangen, neem aan dat de dealer eventuele beschadigingen aan de kabels dan ook wel geconstateerd had.

Laatse update van dealer was inderdaad spanningsproblemen. Wat ik begreep zijn ze in overleg met Skoda Nederland wat te doen......
 

Frens

Lid
Vanaf dag 2 heb ik maandenlang problemen gehad met storingen.

De constante melding te lage accuspanning, en totaal willekeurige uitval van verschillende veiligheisssystemen tot op hol slaan van de radar met plotselinge noodrem ingrepen, zelfs een keer op de snelweg.... zonder verkeer voor me en ja, wel achter me.

Na zo'n 6 garagebezoeken met als enige conclusie dat er ergens een spanningsval zat, een nieuwe accu en volledige zekeringskast heb ik hem bij de dealer geparkeerd tijdens mijn vakantie, want het werd me echt te link.

Toen ik terugkwam bleek dat ze bij het opnieuw demonteren van de accu en de aansluitingen van verschillende kabels hierop (blijkbaar zit er achter de polen nog een plaatje met meerdere kabels), erachter kwamen dat 1 kabel met een te lang schroefje was vastgezet... en dus los contact maakte.

Sindsdien zijn alle storingen verdwenen en rijdt hij voorspelbaar.

Rotor in Heerlen kan ze vast wel beter uitleggen waar ze moeten kijken, overigens moet dit ook bekend zijn bij de importeur.
 

anco73

Nieuw lid
Bedankt Frens voor je reactie. Dit lijkt heel sterk op mijn problemen. Nog geen update van de dealer na vrijdag, ga ze zo maar weer eens zelf bellen voor een update.
 

oco1979

Forumguru
accu en accuaansluitingen kunnen veel rare foutmeldingen geven.
Bij elke wagen kijk ik de plus en massa na.
Zelf kan je dat ook vlug checken,eens aan de bevestigingen voelen en zien of deze los sta.
Heb er al veel tegen gekomen waarvan ze los stonden.
Vooral na een bezoek aan garage of verkoop van de wagen.
 

anco73

Nieuw lid
Auto weer terug, hopen dat het "echt" opgelost is.

Coclusie van dealer:
Uitgebreide controle op alle bekabeling, massa's en plussen. Stekker van hoofdrelais vervangen.
Uitgebreide proefrit, na enige tijd weer storing. Bedrading van de mind (of smartbox?) raakt koppelingspedaal en stuurstang. Mind volledig afgekoppeld, geen storingen. Mind teruggebouwd en bekabeling vernieuwd en goed gelegd.

Mijn vraag is de bedrading van die mind of smartbox niet volgens standaard ingebouwd?

Antwoord dealer is dat dit bij de nederlandse importeur ingebouwd wordt en niet af fabriek is.

Die maken er dus blijkbaar een zooitje van :(
 

hemi24

Forumguru
Ik neem aan dat je met Mind of Smartbox, de module voor de Mijn ŠKODA-app bedoelt; deze wordt inderdaad bij Pon (NL-importeur) naderhand ingebouwd.
 
Bovenaan Onderaan