Skoda Kamiq (niet voor Nederland)

Spector

Forumguru
Never change a winning formula.


Waar de line-up van Skoda tot voor kort bestond uit enkel gezinsauto’s, begon het merk een handvol jaren geleden met het aanbieden van SUV’s. De wagens kwamen er door de jaren heen in verschillende soorten en maten én kregen ieder een herkenbaar design. Hetzelfde herkenbare design, welteverstaan. Het maakt de auto’s lastig te onderscheiden, maar mislukt zijn ze allesbehalve. De volledig nieuwe Kamiq bouwt gezellig door op deze formule, waardoor we nauw moeten kijken naar de eigenlijke verschillen.

Zoals gezegd bezit de Kamiq maar weinig eigen karaktertrekken, dus is het om te beginnen een goed plan om uit te vinden waar de SUV nu precies staat, ten opzichte van de rest. De Kamiq, Skoda’s derde SUV, is tevens de kleinste van het stel (vergelijking). Met zijn lengte van 4,39 meter, breedte van 1,78 meter, hoogte van 1,59 meter en wielbasis van 2,61 meter is hij slechts centimeters compacter dan de Karoq. De Kamiq wordt gebouwd op hetzelfde platform als de Lavida en is Skoda’s kleine SUV voor China, hun grootste markt. De auto moet vooral jonge, stadse kopers aanspreken.


skoda-trio.jpg


Het ontwerp van de Kamiq is lastig te onderscheiden van zijn grotere broers. Moeten we nu écht kenmerken aanwijzen waar we verschillen herkennen, dan komen we uit bij de voorlichten. De vorm aan de kant van de grille lijkt iets af te wijken, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De binnenzijde schijnt ‘robuust’ te zijn en vol te zitten met allerlei geinige technische snufjes, maar bekijken mogen we deze nog niet.

In het vooronder van de Kamiq blijft het eenvoudig. De wagen krijgt slechts één motor, namelijk een volledig nieuwe 1,5-liter benzinemotor die goed is voor grofweg 110 pk en 150 Nm koppel. De automatische versnellingsbak is standaard.

De Kamiq wordt woensdag in zijn volledigheid aan het publiek getoond. De auto komt niet naar Nederland. skoda-kamiq-blauw.jpg
 

ertromp

Forumguru
e18yixzbimaf.jpg

620_5addb70ab7b59.jpg

En wat foto's

Ben wel benieuwd waarom de chinezen specifiek nog dit model naast de Karoq en Kodiaq willen :pieker:
 

peterhuppertz

Forumguru
Het is precies die achterlichtunits waar Škoda een stukje eigen design-identiteit opgeeft. Vanaf de Fabia hadden de Tsjechen altijd één of andere variant van de "tussen haakjes"-achterverlichting, en dat zag je in elk model daarna terugkomen. De Kamiq is de eerste die daarvan afwijkt.
 

peterhuppertz

Forumguru
Verder zijn de Kamiq en de Karoq op een paar millimeter even lang, en is de Kamiq iets smaller en iets lager. Omdat we verder van de Kamiq niks weten behalve dan dat 'ie op dezelfde bodem staat als de Rapid, valt er weinig van te zeggen, maar ik vraag me ook af wat, afgezien van de prijs, technisch de toegevoegde waarde is van deze auto naast de Karoq.

Maar ja, wat weten wij van Chinezen, behalve dan dat er héél veel zijn? Er zal vast een goeie reden zijn voor deze auto.
 

EdK

Forumguru
probleem om de Kamiq niet in europa op de markt te brengen is momenteel de capaciteits problemen....
Denk dat ze eerst nog ff een productielijn motten gaan bouwen....
 
Bovenaan Onderaan