Skoda Kamiq 2022-2023 1.5 TSI motor vraagje.

GeertDaneels

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben aan het uitkijken naar een andere auto, voorlopig staat de Skoda Kamiq bovenaan. Ik vraag mij af of deze motor 1.5 TSI ook in de AUDI modellen wordt gebruikt? Weet iemand soms of hier verder problemen mee zijn in verband met olieverbruik, betrouwbaarheid, of andere problemen? Voor mij is het de eerste keer dat ik met een benzine motor ga kopen. Wij hebben steeds Diesel gereden, maar aangezien we nog maar 10 000km per jaar doen is het niet meer zo interessant.

Wij gaan deze keer ook voor een automaat, is een optie zoals peddels aan het stuur eigenlijk iets dat je regelmatig gebruikt?

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn ervaring met de Polo GTI was dat ik de peddels niet of nauwelijks gebruikte. Daarbij speelt mogelijk wel een rol dat de DSG was aangepast (wat minder snel opschakelen)

hemi24

Donateur
100d km met de 1,5 TSI in een Kodiaq gereden en geen centje pijn; prima motor!
Vanwaar de vraag of deze motor ook in de Audi modellen wordt gebruikt? (het antwoord is trouwens: JA!)

GeertDaneels

Nieuw lid
Ik vroeg het mij enkel af omdat Skoda onder de VAG groep zit, en een werk collega dacht dat Skoda andere motoren had dan zijn Audi A3, welke ook een 1.5 TFSI was.

Okki

Forumguru
Ik gebruik de peddels enkel in de file. Voor de rest heb ik mijn DSG ook aan laten passen

GeertDaneels

Nieuw lid
Wat bedoelen jullie met DSG laten aanpassen? Bij een tuner? In de Skoda garage? En wat doet het juist?

Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb inmiddels bijna 150.000 kilometer met een 1.5TSI, in een Octavia, en heb geen enkel probleem ervaren. Het is gewoon een fijn ding. Wat olieverbruik betreft, de mijne verbruikt een heel klein beetje, zo'n beetje 20.000 kilometer na een beurt met oliewissel (en ook 20.000 km na 'm nieuw gekocht te hebben 5 jaar geleden) moet er een half litertje of zo bij. Maar het is zeker geen drama, zoals bij sommige oudere VAG motoren. Peddels heb ik geen ervaring mee, de mijne is handgeschakeld.

Wat er met "aanpassen" van de DSG bedoeld wordt, veel mensen vinden dat een DSG erg snel opschakelt, waardoor je met een laag toerental rijdt. Dit alles in het kader van weinig verbruik/uitstoot, maar velen hier op het forum vinden dit vervelend. Dit kun je bij een (gerenommeerde!) tuner laten aanpassen, niet bij de dealer. Simpel gezegd, de bak zal dan bij een wat hoger toerental pas opschakelen.

Mocht je de auto eenmaal hebben, en je ook storen aan het vroege opschakelen, dan is er op het dit forum veel informatie te vinden, met name adviezen over welke tuners betrouwbaar en kundig geacht worden. Andere optie is natuurlijk wel peddels meebestellen, zodat je de bak kunt "corrigeren" als ie niet doet wat je wilt, maar ja, waarom zou je dan een automaat kopen. Overigens rijden er natuurlijk ook miljoenen DSG bakken rond die gewoon standaard zijn, dus het zeker geen must. Voor nu alleen misschien goed om te weten dat het gedrag aangepast kan worden, mocht je niet tevreden zijn. Als voorbeeld van mogelijkheden, hier wat info van een tuner hierover: http://www.dsg-dokter.nl/producten/nl_customizing.htm.

dirkie996

Forumguru
Geen ervaring met de 1.5, maar wel met de DSG schakelpeddels. Die gebruik ik enkel op verlof, om in de bergen 'n lagere versnelling te kiezen, om op de motor af te remmen. De rest van 't jaar raak ik ze nauwelijks aan.
Bij 'n snel inhaal manoeuvre, tik ik de pook naar achteren, zodat die in "S" komt te staan, en dus alerter reageert.

GeertDaneels

Nieuw lid
Super, bedankt om het te laten weten dat wist ik niet. Ik heb eigenlijk nog 1 vraag, is het tegenwoordig beter om een auto te leasen of te kopen? Wij doen ongeveer 12000km per jaar, geen buitenland.

EdK

Forumguru
lenen kost geld..... en lease is uiteindelijk ook lenen
Maar goed is een kwestie van wat berekeningen maken en kijken wat je bankrekening aan kan ?
IS maw geheel persoonlijk.... :pieker:

Ik zelf zal nooit op lease overstappen, blijf bij kopen.
En word het nieuw te duur dan kan ik altijd nog stap terug naar 2e hands met weinig KM en jaren en liefst van een oma geweest

i2Paq

Senior Member
Ik rijd sinds 2 jaar een dergelijk model.

De peddels gebruik ik nooit, ja, per ongeluk :giggle:

De auto heeft er nu zo'n 50.000 op zitten en gebruikt een klein beetje olie.

Ik vindt het de lekkerste auto die ik ooit gehad heb, wel valt het gebruik me enorm tegen. Maar dat zal komen door het vele woon-werk verkeer.

SuperBeeb

Forumguru
Als t GEbruik je tegenvalt, wat is er dan wel lekker aan? Smaak van t rubber? Geur van de olie? Gevoel van t pookje? :D

GeertDaneels

Nieuw lid
lenen kost geld..... en lease is uiteindelijk ook lenen
Maar goed is een kwestie van wat berekeningen maken en kijken wat je bankrekening aan kan ?
IS maw geheel persoonlijk.... :pieker:....
Ik weet dat dit persoonlijk is, en voor iedereen is het anders. Maar toen ik mijn auto 19 jaar geleden kocht, toen was het enkel kopen of op afbetaling. Tegenwoordig hoor je meer dat mensen hun auto leasen, ze kunnen dan toch ook gewoon via een afbetaling plan doen per maand? Ik weet niet of leasen voordeel heeft tegenover het bedrag in 1 keer te betalen. Stel als je nu 4 jaar max met je auto zou rijden, is dan een lease contract interessant?

Super, bedankt allemaal voor de racties! Ik heb een afspraak gemaakt om eens te gaan kijken bij Skoda volgende week Vrijdag :)

@i2Paq Wat is je verbruik met de Skoda Kamiq?

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EBo

Tees

Donateur
Tis niet zo heel moeilijk te bedenken: elke constructie verdient iemand op. Bij leasen moet degene die de auto verleast erop verdienen, anders zou die t niet doen. Enige punt waardoor lease financieel interessant kan zijn is als je een maandagochtend-auto treft. Maar om dat te compenseren betalen de mensen die een auto zonder problemen hebben uiteraard wat extra's.

Maar los van t financiële zijn er allerlei andere redenen om te (private) leasen, de voornaamste is dat je er niet over na hoeft te denken als er iets is, de leasemaatschappij mag t fixen. Of dat je dat extra geld waard is, dat is voor ieder anders.

EdK

Forumguru
Kennis in de autobranche zitten en houd zich redelijk veel bezig ook met privé lease
Zijn woorden waren tegen me dat het een heellllllll goed verdienmodel is voor de dealers !
Maar voor de prive koper is kopen nog steeds het goedkoopst.
Op enkele aanbiedingen in verleden na dan, en één was de Skoda citiGo elektric !
Dat was een mooi lokkertje van Skoda toendertijd waren zijn woorden.
Dus ja hij die dicht bij het vuur zit , daar neem ik het van aan ! En ik zit gelukkig in de financiële situatie dat ik een prive aanschaf me kan permitteren...

i2Paq

Senior Member
@i2Paq Wat is je verbruik met de Skoda Kamiq?

Waardeloos dat je je post niet meer kan bewerken.

Het verbruik is bij woon/werk, zo'n 30Km per dag, 6.8 op de 100Km. :censored:
En dan rij ik echt ECO op de teller.

Rij ik op de rijksweg dan gaat hij terug naar 5.4 op de 100Km. Laatst was ik een week in Duitsland, veel rijksweg, zat ik op de 4.8 (meen ik mij te herinneren).

Met de diesels was dat wel beter, behalve de Rapid, dat was ook zo droevig.

vdmeddy

Actief lid
Ik ben erg tevreden met m'n Kamiq 1.5 Tsi DSG en het is de zuinigste auto die ik vanaf 1979 heb gehad.:giggle:
Ook al is deze gechipt naar > 180 pk. En ga ik regelmatig met de caravan op pad.
Verbruik zie onderstaande ikoontjes van spritmonitor

Tees

Donateur
Met de diesels was dat wel beter, behalve de Rapid, dat was ook zo droevig.

Het heeft dan ook totaal geen zin om verbruik van benzine en diesel te vergelijken, de energieinhoud is totaal anders.
En tsja, een SUV heeft nogal een frontaal oppervlak. Dan is t verbruik navenant...

Bovenaan Onderaan