Skoda fabia deurslot en motor van elektische ruit bestuurderszijde

hallo

ik heb het probleem dat de auto denk dat de linkervoordeur open is. Ik heb helemaal bekeken en de microswitch al vervangen, gaf geen verbetering. Nu blijkt het dat als ik de motor van de elektrische raam loskoppel, het slot gewoon correct werkt.

mag ik dan concluderen dat de motor defect is? bedrading lijkt in orde.

ik heb gemeten en vergeleken op de deursloten links en rechts. bij sluiten van de deur moet deze naar oneindige weerstand gaan. Dit gebeurt niet , weerstand is 289 ohm. het zit niet in het slot zelf, die meet correct! zou dit op te lossen zijn door de motor van de ruit te vervangen
 

Antera

Donateur
dan zou het toch in je slot zitten. Daar zit de switch in voor dit contact. de motor lijkt me niet eerlijk gezegd
 
welk contact bedoel je precies. ik snap niet dat als ik de stekker van de motor van de elektische raam loskoppel dat het dan wel goed werkt?
 

Hakar

Donateur
@siebo44 de reactie die @Antera geeft is een algemene reactie op een wel veel voorkomend probleem binnen de VAG groep.
Aangezien niet duidelijk is om wat voor een wagen in welke uitvoering het gaat, kan er ook alleen maar algemeen worden gereageerd.

Om het allemaal wat duidelijker te maken zou je je kunnen voorstellen, en vertellen wat voor een wagen je hebt in de rubriek meet en greet.
Na dit voorstellen kun je bijvoorbeeld ook onder je profiel kenbaar maken welke wagen in welke uitvoering je hebt, en is het voor een ieder die dit leest beter te interpreteren waar het nu allemaal om gaat.

@Antera geeft overigens wel vaker kort en bondige reacties, maar die komen zeker niet uit de lucht vallen.
 
ik heb me even voorgesteld. en profiel ingevuld. mijn kennis van voertuig techniek is niet zo groot helaas. maar vind het wel leuk om zelf wat kleine dingen aan de auto te doen.
 

Hakar

Donateur
Je hebt al een basiskennis elektronica lees ik in je voorstelling.
Van daaruit heb je de microswitch vervangen.
Was het een totaal nieuwe switch, of een gebruikt slot, of een switch gepeuterd uit een ander slot?
Zijn allemaal dingen die meespelen of het wel of iet werkt.
Mogelijk dat een nieuwe of andere switch moet worden gelezen en ingeleerd met VCDS ook wel bekend als VAGCOM.
Alleen is mij kennis daaromtrent te klein om daarover te oordelen.
Daarvoor hebben we gelukkig wel een aantal specialisten die daar weer op kunnen antwoorden.

Wat je zelf voordien al zou kunnen doen is contact op te nemen met Frank van deurslotreparatie.nl
Heeft een hoop know how over deze materie, en kan je misschien zo noemen wat er niet deugt.
 

Cordoba

Forumguru
Het deurslot bevat meerdere microswitches, en als een microswitch de fout in gaat, zie je dit ook vaak aan het gedrag van de binnenverlichting (reageert niet op de deur, of gaat soms tijdens het rijden ineens aan, omdat ie een open deur detecteert). Kenmerk van dit probleem is dat het onvoorspelbaar is, en kan een poosje wel goed werken, om vervolgens weer de fout in te gaan. Dit kan ook betekenen dat de auto zichzelf soms op vreemde momenten op slot zet, zelfs met de sleutel in het contact!

Het adres dat Hakar heeft genoemd is het goedkoopste adres, waar je goed en betrouwbaar geholpen wordt. Garages vervangen het deurslot en dat kost je inclusief nieuw slot meer dan 200 euro.
 
hoi. ik heb al contact gehad met frank maar die had niks liggen voor skoda fabia helaas.
met mijn stomme kop heb ik bij het loshalen van het slot, de torx bout die het slot op zijn plaats houd te ver uitgedraait.
nu is er een 'lock' ring eruit gevallen. ik krijg deze niet meer vast. moet het hele deurgreep mechanisme dan los? ring.jpg
ik krijg de deurgreep niet los, heb filmpje gekeken daar lijkt het heel simpel.
 

Cordoba

Forumguru
Frank niets voor de Fabia??? Een poosje terug las ik ook van een bepaald model dat ie dat niet deed. :pieker:Ik vraag me af of hij het te druk heeft, en meer concentreert op bepaalde modellen. In het verleden voor de Fabia I zelf contact met hem gehad, en er zijn volgens mij ook diverse leden hier bij hem geweest. Slot van de Fabia is niet anders dan van de Ibiza/Cordoba 6L of de vergelijkbare Polo.
 
oke ik heb de deurgreep los gekregen en de lockring weer vast kunnen krijgen. Het bleek dat je het plastic witte ding moest indrukken , dan kan je deurgreep zo los halen. moet je ook maar net weten. omdat ik denk dat het toch een probleem met de bekabeling is , in de deur. De bekabeling In de rubber manchet ziet er niet helemaal goed uit. was wat beschadigd. Na isoleren van de open liggende bedrading is het probleem er nog steeds. Ik zou graag de hele kabel boom willen los halen. de manchet krijg ik aan één kant wel los, alleen niet bij de portierzijde. hoe krijg ik dat los?
 

brepus13

Forumguru
Ook de fabia van mijn schoonouders heeft het probleem met op slot springen etc. Ook kan de achterklep soms niet open als je niet een achterdeur opent? (Is dat een ander probleem of komt dit ook door het deurslot voorin?) ook contact gehad met Frank maar die had hier niks voor liggen en deed het niet. Hij gaf zelfs aan dat het deurslot alleen via dealer verkregen kan worden?

- is dit deurslot voor de F2 (2009 1.4 16v ) alleen origineel te gebruiken of kan een aftermarket versie ook?
- zijn beide problemen te relateren aan het deurslot of is de kofferbak een ander probleem?
 

Cordoba

Forumguru
Het eerste deel van het probleem lijkt gewoon een probleem met (waarschijnlijk) het bestuurdersdeurslot. Dit gaat dan ook gepaard met andere verschijnselen zoals niet werkende verklikker voor licht laten branden (omdat de auto niet detecteert dat het bestuurdersportier open is). Het niet aangaan van de interieurverlichting als de deur open gaat (of soms tijdens het rijden juist aangaat, omdat de auto een open deur detecteert), maar ook soms op slot springen van de auto, soms zelfs met draaiende motor en sleutel in contact!!

Ik heb geen ervaring met aftermarket sloten, bij mijn F1 had ik het probleem voor ik ooit van Frank gehoord had, en bij Vagtechniek het slot laten vervangen door een nieuw OEM slot. Vervolgens gedurende 7 jaar en 90k km nooit meer een probleem gehad met het slot.

Van de achterklep ken ik alleen het probleem dat de vergrendeling onder de sluiting soms wat verbuigt of dat er iets tussenkomt waardoor het slot zeer moeizaam opent/sluit, de combinatie met een achterportier openen is vreemd voor mij (of is dit soms een soort anti-diefstal instelling om te voorkomen dat er spullen uit de kofferbak gejat worden, terwijl je voor het stoplicht staat?).
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Mijn fabia 2 gaf de volgende problemen: interieurverlichting ging niet aan bij openen deur, geen pieptoon bij aanlaten dimlichten en deur ging niet opslot met afstandsbediening. Oplossing was het repareren van de gebroken kabels tussen de deur en de auto. Wellicht ook even controleren of deze bij jou nog intact zijn.
 

Hakar

Donateur
@brepus13 Van welk bouwjaar is de Fabia van schoonouders?
De onze van 2005, en ik ben er inmiddels achter dat er een soort van beveiliging op de achterklep zit.
Ondanks dat ik er nergens iets van teruglees ik welk boekje of pdf bestandje dan ook, wil de achterklep niet open wanneer de motor draait, of heeft gedraaid, en de sleutel steekt nog in het contact.
Wanneer sleutel na het draaien van de motor uit het contact wordt gehaald, is de achterklep te openen.

Het alleen willen openen van de achterklep in combinatie met een achterdeur is mij niet bekend.
 

brepus13

Forumguru
De fabia is van 2009. Ik zal wel eens informeren wat een oem deurslot kost. Daarnaast loop ik dan meteen even de kabeldooervoeren langs om te kijken of daar nog wat los zit.

het is vooral spontaan op slot springen of de centrale vergrendeling doe aan en weer uit en weer aan gaat. Bedankt voor het meedenken zover.
 

EdK

Forumguru
Ondanks dat ik er nergens iets van teruglees ik welk boekje of pdf bestandje dan ook, wil de achterklep niet open wanneer de motor draait, of heeft gedraaid, en de sleutel steekt nog in het contact.
Wanneer sleutel na het draaien van de motor uit het contact wordt gehaald, is de achterklep te openen.
Volgens mij is dit geheel normaal, onlangs zelfs met collega zijn prive Peus erachter gekomen dat het daar ook zelfs zo werkt...
 

Hakar

Donateur
Dan hettie collega wel een hele luxe Peus :jaja:.
De onze 205 van 98 gaat gewoon alles van het slot, ook als de motor draait, of sleutel in contact steekt.
 

brepus13

Forumguru
Nou vandaag het nieuw bestelde Deurslot opgehaald. Even de kabels van de oude overzetten voor deurklink (binnen en buiten) en weer gemonteerd. Alles werkt weer naar behoren. Ook de zoemtoon als je lampen aan staan werkt weer. Er is wel inmiddels een wijziging op de microchip geweest. Het nieuwe onderdeel ziet er op die plek net even anders uit.

kost je voor een originele wel even 150€ maar verder goed zelf te doen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan