Skoda fabia combi van mei 2019 automaat

bello1515

Nieuw lid
Deze auto heeft perfect gereden tot eind november '22 toen ik problemen kreeg. Je moet bij het opstarten van een automaat de rem induwen en de sleutel omdraaien en normaal springt de motor dan meteen aan. Deze keer niet en er kwam een hele reeks alarmen en boodschappen op die ik nooit eerder gezien had. Na een paar maal proberen, kon ik toch rijden. Het viel mij op dat het probleem ontstond als de buitentemperatuur naar beneden ging.

Ik reed naar de plaatselijke Skoda garage om uitleg te vragen, maar bij het terug opstarten deed de motor het wel. Ze zeiden dat er niets mee was en dat ik de volgende keer foto's moest maken van de alarmen. Die foto's heb ik hen laten zien en kreeg te horen dat de technici ook niet wisten wat het kon zijn.
Ze zeiden ook dat ik een vervroegde afspraak kon krijgen op 2 januari '23 en dat ik gerust kon zijn.
Op 2 december startte de auto helemaal niet meer.
Ik heb de VAB opgebeld en die hebben de auto getakeld en gebracht naar de Skoda garage.
Gedurende 18 dagen hoorde ik nauwelijks van hen behalve dat er "iets mis was met de kabels en dat ze niet precies wisten welke kapot was". Uiteindelijk hadden ze toch iets gedaan, nl een remlicht vervangen en de auto startte normaal. Intussen was het niet meer zo koud.

Ik heb er twee weken mee kunnen rijden en op 10 januari terug hetzelfde en bij lage temperatuur. De auto staat hier nog steeds stil.

Is er iemand die gelijkaardige problemen heeft?

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, maar ik moet zeggen dat ik dit wel een uiterst bizar verhaal vind. Durf er wat onder te verwedden dat je uit Belgie komt (no offense).
Zoiets kan ik me hier in NL echt niet voorstellen bij een Skoda dealer. Neem tenminste aan dat je die bedoelt met Skoda garage.
Vage antwoorden en dan na 18 (!) dagen een remlicht vervangen. Zou haast denken dat je ten prooi bent gevallen aan een of ander candid camera programma.
Hebben ze de auto wel uitgelezen en zo ja, wat leverde dat op?

bello1515

Nieuw lid
Ze hebben in de auto via CAR gezien dat er geen opmerkingen zijn en dat mijn auto pas in maart een onderhoud moet hebben. En ja, ik woon in België dichtbij de grens met Nederland.​

Pindasaus

Forumguru
Een gok, ik weet niet of dit het is.

Klonk het alsof de startmotor de motor maar moeilijk rond kreeg? Gebruik je de auto weinig of maak je korte ritjes? Wellicht was de accu zwak of te ver ontladen. Kou verergert dat. Ik meen eens te hebben gelezen dat sommige auto's dan raar doen.

Cordoba

Forumguru
Net als Pindasaus dacht ik ook direct aan een slechte accu (of leeggelopen accu), bij lage temperatuur verliest een accu een deel van zijn capaciteit, en vanwege de kou (dikke olie) heeft ie juist extra power nodig. Ik weet niet waar je in de buurt van de grens woont, maar misschien is het een optie om een afspraak met Vagtechniek in Nuenen (bij Eindhoven) te maken. Ze zijn geen dealer, maar hebben wel veel meer kennis van zaken, en lossen vaker problemen op waar dealers niet uit komen. Andere optie zou zijn om eens een andere dealer in je omgeving te vragen of hij de auto kan uitlezen/onderzoeken.

bello1515

Nieuw lid
Ik woon in Lommel en daar kan je niet zonder auto omdat het openbaar vervoer onvoldoende is. Als ik ergens naar toe moet, zit je meteen aan 15 tot 30 km en per maand ga ik tweemaal op en neer naar Oost-Vlaanderen. Komt neer op 330 km per keer.
Ik heb de VAB ernaar laten kijken en die man zei dat de batterij in orde is. Hij staat nu stil sinds 15 januari. Ik zal eens contact opnemen met Nuenen. Bedankt!

Bovenaan Onderaan