Skoda Fabia Combi op LPG, ervaringen?

brinkie

Nieuw lid
Ik ben in de zoektocht naar een nieuwe leasebak beland bij een Skoda Fabia Combi "Equipe Plus", in de kleur Black Magic Mica. Heb proefgereden bij Pon in Leusden in een 1.9 TDI en wist, dit moet 'm worden. Maar dan ben ik toch eens gaan rekenen, omdat dieseluitvoeringen vooral fiscaal aanzienlijk duurder zijn dan een vergelijkbare auto op gas. Het scheelt mij, inclusief de opties die ik wil hebben, iets van 50 euro per maand. De LPG tank (52 liter) wordt weggewerkt in de ruimte voor het reservewiel.

Is er iemand die ervaring heeft met een Fabia Combi 1.4-16V (74kW/100pk) op gas? Ik heb inmiddels begrepen dat hulpveren achter geen overbodige luxe zijn...
 

brinkie

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Een vriend van mij rijdt met een equipe 16v 100pk op gas.
En is er zeer tevreden mee. Zonder hulpveren

[/ QUOTE ]

Dat zal dan ook de Equipe Plus zijn, de Equipe heeft de 75pk motor. Rijdt 'ie ook in een combi? En hoe is het verschil tussen benzine en LPG rijden merkbaar? Ik rijd momenteel in een Renault Clio 1.4-16V (98pk), die heeft vergelijkbare prestaties met de Skoda/VW motor, dus ik weet dat ik flink het gas erop moet houden om de auto tot enige prestaties te dwingen. Wielspin bij nat wegdek is standaard, gelukkig zit er ASR op de Fabia 1.4-16V.
De proefrit was in een 100pk TDI, dat treeeeeeeeeeekt! /forum/images/graemlins/smile.gif Maar het prijsverschil is wel behoorlijk (vooral fiscaal) en er is een enorme hetze aan het ontstaan tegen diesel. Daarnaast, 100pk is 100pk. De diesel heeft veel meer koppel, maar ik ben niet van plan om caravans te gaan trekken.

En dat van die hulpveren, da's meer tegen het doorveren met flinke belading. Ik woon in een straat met drempels, waarvan er eentje dusdanig verzakt is, dat vrijwel iedere auto ofwel met de voorspoiler ofwel met de trekhaak de bodem raakt /forum/images/graemlins/frown.gif
 
Ik rij nu in een Fabia Combi Elegance 1.4 16V op LPG en zou niet anders meer willen. Geen prestatievermindering, je merkt er helemaal niets van. Hiervoor 160-duizend gereden met een Fabia Combi Elegance 1.4 MPI en ook met die geen centje pijn. Diesel is niks voor mij: veel duurder, veel rumoeriger, zwaarder en logger. Vooral die VW-diesels.
 

Spiegeltje

Senior Member
Ik heb er een in bestelling staan maar verwacht dat het prima gaat. Ik heb ook de afweging gemaakt diesel/gas en fiscaal en in mijn eigen bijdrage aan de zaak doet dat teveel pijn. Verder is er geen diesel als automaat leverbaar en dit was voor mij een harde eis. Hulpveren alleen doen als je een trekhaak neemt want die gaan ten koste van het normale rijcomfort.
 

brinkie

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik rij nu in een Fabia Combi Elegance 1.4 16V op LPG en zou niet anders meer willen. Geen prestatievermindering, je merkt er helemaal niets van. Hiervoor 160-duizend gereden met een Fabia Combi Elegance 1.4 MPI en ook met die geen centje pijn.

[/ QUOTE ]

OK, bedankt, dat wou ik weten. Nog een vraagje, heb je hulpveren laten monteren of valt het doorveren van de achterkant wel mee met de gastank achterin?

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Diesel is niks voor mij: veel duurder, veel rumoeriger, zwaarder en logger. Vooral die VW-diesels.

[/ QUOTE ]

Ik vind het fijne van moderne diesels dat ze als een beest trekken, heb een proefrit gemaakt in een Combi met 100 pk TDI en die schiet als een raket vooruit. Als ik voldoende budget had, werd het de TDI, want 800 km actieradius is best lekker, dan hoef ik maar eens in de 2 weken te tanken /forum/images/graemlins/wink.gif Maar om even een voetbalguru te parafraseren, "elk foordeel hep se nadeel", door dat geweldige koppel krijg je bij snel genomen bochten heel snel last van onderstuur, omdat de wielen gaan doorslippen. Ik heb al eerder een Fabia Combi gereden, de 1.4 TDI, en die had ook last van onderstuur. Of ik rij iets te sportief, zie ook mijn tweede auto in het offtopic draadje /forum/images/graemlins/wink.gif

Met het laatste ben ik het wel volledig eens, ik merkte tijdens de proefrit dat die TDI wel erg duidelijk aanwezig was en vond 'm gewoon niet mooi lopen. Maar ik was hiervoor verwend met ruim 160.000 km in een Peugeot HDI en zo'n commonrail loopt echt stukken mooier dan een VW TDI. Hoewel ze binnenkort wel vervangen gaan worden, VW moet vanwege de steeds strenger wordende milieu eisen noodgedwongen overstappen op common rail. De SDI is vanwege de milieu eisen al gesneuveld vertelde de dealer.

Anyway, ik ga even wat heen en weer mailen met managers en dergelijke en dan kan ik gaan bestellen /forum/images/graemlins/smile.gif
Black magic mica, donker getinte ruiten achter, het wordt een beauty!
 

brinkie

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Hulpveren alleen doen als je een trekhaak neemt want die gaan ten koste van het normale rijcomfort.

[/ QUOTE ]

Mooi, ik zat toch al te twijfelen over de trekhaak en denk dat ik het om deze reden niet doe. De leasecontracten zijn dusdanig uitgeknepen dat ik er sowieso niks gratis bij krijg en dan moet ik 595 euro betalen aan accessoires, wat me 11 euro per maand aan extra leasekosten oplevert.
 
Over de hulpveren: nee, dit is al mijn zoveelste LPG-wagen en ik heb nog nooit hulpveren laten plaatsen.
Je hebt gelijk dat diesels sneller optrekken, maar dan moet je wel oordoppen in doen.
Donker getinte ruiten achter, dat klinkt goed. Is dat een extra optie ineens ?
 

brinkie

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Donker getinte ruiten achter, dat klinkt goed. Is dat een extra optie ineens ?

[/ QUOTE ]

Geen idee hoe lang die optie al bestaat, het kost 140 euro en het ziet er werkelijk chique uit.
 

Spiegeltje

Senior Member
[/ QUOTE ] De leasecontracten zijn dusdanig uitgeknepen dat ik er sowieso niks gratis bij krijg en dan moet ik 595 euro betalen aan accessoires, wat me 11 euro per maand aan extra leasekosten oplevert.

[/ QUOTE ]

Veel shoppen, onderhandelen, dreigen en dan kan er vaak nog wel wat (gratis) geregeld worden bij een leasemaatschappij en/of de dealer!
 

Hetzer

Forumguru
Heren geen van de conventionele auto's rijden, zo zuinig dan een diesel , je kunt gaan voor het goedkopere gas , maar het aantal keren dat je naar de pomp moet gaan nemen dan behoorlijk toe!!!!!!!!
 

Fabia

† In Memoriam
Ben me op het ogenblik aan het verdiepen om over te gaan op gas. Ga waarschijnlijk volgend jaar bestellen bij Gas FX. Was ook een van de redenen om een nieuwe Fabia te kopen, anders had ik te lang met mijn oude Fabia moeten door rijden om het rendabel te laten worden. Vind het Forum erg goed om te orienteren om op gas te rijden en veel meningen hier omtrent te lezen. Zal jullie op de hoogte houden.
 

brinkie

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Heren geen van de conventionele auto's rijden, zo zuinig dan een diesel , je kunt gaan voor het goedkopere gas , maar het aantal keren dat je naar de pomp moet gaan nemen dan behoorlijk toe!!!!!!!!

[/ QUOTE ]

Ik kan daar niet zo mee zitten, dat ik 1x per week moet tanken in plaats van 1x per 2 weken. De gastank heeft 42 liter capaciteit (eigenlijk 52 liter, maar je kunt 'm slechts voor 80% vullen) en da's een actieradius van 500 km bij rustig rijden.
Daarnaast moet ik voor die ouderwetse VW dieseltechniek 62 euro per maand meer betalen aan bijtelling en eigen bijdrage, daar doe ik mooi niet aan mee.
 

Hetzer

Forumguru
tja , dat is voor iedereen natuurlijk verschillend, ik zou dan om de dag moeten tanken, normaal als ik in Nederland werk , rij ik alleen in mijn prive auto al 300 km per dag , en ik kan helaas ook niet overal gas-tanken , helemaal niet in Duitsland,,,,,,,,,,,

maar in jouw geval is het denk ik interessanter om op gas te rijden , ik bedoel 62 euro voor de zelfde auto is wel een groot verschil!! , maar Brinkie , jij hebt het over een bijtelling dab ga ik er even van uit dat je een lease auto hebt , maar waarom gooi je er dan een gastank in , de brandstof word toch ook door je werkgever vergoed???

of zit ik er nu naast????
 
Het grote voordeel van LPG is dat je wel vaak in een andere auto mag rijden!! als je auto weer bij de dealer of gasspecialist staat met wederom een storing.

Mijn mening is dat ook ga voor de diesel of blijf op benzine rijden.
 

brinkie

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Het grote voordeel van LPG is dat je wel vaak in een andere auto mag rijden!! als je auto weer bij de dealer of gasspecialist staat met wederom een storing.


[/ QUOTE ]
Het is een Skoda, geen Opel of Renault /forum/images/graemlins/wink.gif. Ik vroeg trouwens om ervaringen met LPG, de vooroordelen zijn mij genoegzaam bekend. Overigens, de 1.4 kan prima op gas, de 2.0 beslist niet.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Mijn mening is dat ook ga voor de diesel of blijf op benzine rijden.

[/ QUOTE ]
Dat laatste vindt mijn werkgever niet goed en als het persé diesel moet zijn, dan wordt het geen VAG diesel vanwege de ouderwetse techniek. De afgelopen 4 jaar heb ik een Peugeot HDI (commonrail) diesel gereden en die lopen stukken mooier dan het PD systeem van de VAG TDI's.
 

brinkie

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
tja , dat is voor iedereen natuurlijk verschillend, ik zou dan om de dag moeten tanken, normaal als ik in Nederland werk , rij ik alleen in mijn prive auto al 300 km per dag , en ik kan helaas ook niet overal gas-tanken , helemaal niet in Duitsland,,,,,,,,,,,


[/ QUOTE ]
Gelukkig kom ik niet zo vaak in Duitsland, wel in Frankrijk en daar kun je bij iedere supermarché "GPL" tanken. Ik weet dat LPG buiten Nederland niet zo goed verkrijgbaar is, maar gelukkig zit er ook nog een 45 liter benzinetank in de Fabia.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

maar in jouw geval is het denk ik interessanter om op gas te rijden , ik bedoel 62 euro voor de zelfde auto is wel een groot verschil!! , maar Brinkie , jij hebt het over een bijtelling dab ga ik er even van uit dat je een lease auto hebt , maar waarom gooi je er dan een gastank in , de brandstof word toch ook door je werkgever vergoed???

of zit ik er nu naast????

[/ QUOTE ]
Ik zal je sterker vertellen, omdat diesel duurder is qua brandstofverbruik dan gas, wordt mijn leasebudget met 13 euro gekort indien ik voor diesel kies...
 

ronald_j

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Het grote voordeel van LPG is dat je wel vaak in een andere auto mag rijden!! als je auto weer bij de dealer of gasspecialist staat met wederom een storing.


[/ QUOTE ]

Dat zegt meer over de keuze van je LPG-systeem en (vooral) degene die het ingebouwd heeft dan de LPG techniek.

Ik rijd nu mijn 4e auto op LPG. De problemen die ik gehad heb waren vooral te wijten aan slechte contacten in de bedrading. Dit gebeurt doordat veel LPG inbouwers de boel bedroevend slecht afwerken. Twee keer had ik dat de connector van de lambda sensor slecht contact maakte. Dit is niet eens deel van het LPG-systeem.

Met rijden op LPG is niets mis, maar je moet wel zorgen dat je een goed systeem bij een goede inbouwer regelt.
Dat is in het algemeen een probleem, maar vooral bij Peugeot en Citroen schijnt dat zo te zijn omdat hun dealers ervoor kiezen om voor een kwartje op de 5e rang te gaan zitten.

Ik heb mijn Fabia nog te kort om echte ervaringen te kunnen delen. In elk geval kan ik je vertellen dat het belangrijkste verschil tussen LPG en benzine is dat er bij LPG lichtjes branden (Qua prestaties 0 verschil merkbaar).
 

Sgt. Peppers

Nieuw lid
LPG G3 met gasinjectie werkt vaak prima in moderne auto's, maar ik blijf erbij dat als je veel rijdt een diesel gewoon fijner is. Ook de VAG diesels van tegenwoordig zijn een stuk beter en stiller. Ik vind het zelf fijn omdat je er zo heerlijk lui mee kunt rijden, benzine, zeker de lichtere motoren, blijft altijd een beetje 'zenuwachtig'.

En, maar da's wat anders, mijn hart gaat gewoon sneller kloppen van (het geluid van) een mooie oude Mercedes-Benz diesel, en lekker makkelijk in onderhoud ook, met mijn Benz op LPG heb ik veel meer gedoe.
 

ronald_j

Actief lid
LPG G3 met gasinjectie werkt vaak prima in moderne auto's, maar ik blijf erbij dat als je veel rijdt een diesel gewoon fijner is. Ook de VAG diesels van tegenwoordig zijn een stuk beter en stiller. Ik vind het zelf fijn omdat je er zo heerlijk lui mee kunt rijden, benzine, zeker de lichtere motoren, blijft altijd een beetje 'zenuwachtig'.

En, maar da's wat anders, mijn hart gaat gewoon sneller kloppen van (het geluid van) een mooie oude Mercedes-Benz diesel, en lekker makkelijk in onderhoud ook, met mijn Benz op LPG heb ik veel meer gedoe.

Het lijk mij nogal een zaak van smaak.
Ik ben zeer tevreden over de stabiliteit van mijn LPG motor. Wel vind ik eigenlijk de toerentallen te hoog. Maar dat is meer een keuze van Skoda. Die 1.4 motor is bijna net zo sterk als de 1.8 van mijn oude Escort. Ze hadden die verzetten van mij niet zo groot hoeven maken. Of een 6e versnelling erbij.

Persoonlijk heb ik liever het karakter van een benzinemotor. Nette verbranding zonder roetuitstoot. En die extra keer tanken gebruik ik vaak dankbaar om even de blaas te ontlasten. :-)
 
Bovenaan Onderaan