Skoda Fabia Combi.. maar welke?

Skoda Fabia Combi..?

• Totaal aantal stemmers
    32
Hi

ik ga sowieso voor de Fabia Combi maar of ik nu de Greenline (en dus 1.2 Ambiente) neem, of de 1.6 90pk Elegance is me nog niet helemaal duidelijk. In België is er niet echt veel verschil. 1.6 Elegance is ietsje duurder, maar met meer opties. Wel 90pk want de 105pk is sowieso over budget

Waarom ik voor Greenline zou gaan:
- weinig verbruik> minder vaak tanken. gaat gemiddeld 250km langer dan 1.6
- milieu aspect

Waarom ik voor 1.6 90pk zou gaan :
- Elegance pack mogelijk:tongue:dc+radio+audio aansl en standaarduitr met clim airco
- meer power

Bij Elegance zijn er iets meer standaard opties die ik anders toch zou nemen, maar ik tank ook niet zo graag en de Greenline kan toch zo'n 250km meer per tankbeurt (gemiddeld). Dagelijks doe ik 2x20km "binnendoor". Snelweg voor meetings bij klanten/uitstapjes. momenteel een 20.000km op 9m.

De opties die ik sowieso wil:
- GPS (werk/uitstapjes)
- verduisterde ruiten (kindjes)
- auto airco
- radio

PDC is welgekomen en cruisecontrol ook (nu heb ik Ford Fusion Automaat v collega). Bluetooth ook, anders komt dat achteraf en is waarschijnlijk praktischer en mooier verwerkt. Veel opbergruimte is natuurlijk altijd leuk...

Mijn man rijdt met Mini en heb schrik dat vooral hij de Power te weinig vindt op 1.2.: wat denken jullie hierover?

maandag testrit vd Greenline, maar dat is nog zo lang he :tongue:

darkprojectx

Forumguru
Ik zou voor de Elegance gaan, voor 2x20km per dag hoef je geen Greenline aan te schaffen, en een 1.6 verbruikt ook niet veel.
De Elegance is standaard al vrij compleet, dit zijn opties die je waarschijnlijk toch erbij wilt kopen als je voor de Greenline gaat.
De extra opties direct of achteraf erbij nemen is vaak veel duurder dan gewoon een Elegance kopen waar het allemaal al op zit.

Zelf heb ik een fabia 1 Combi Elegance en dat is ook een ERG prettige auto, ik neem aan dat de fabia 2 Combi Elegance ook een heerlijke auto is.
In mijn opzicht mogen de brandstof kosten nooit opwegen tegen het rijplezier.

turboturbo

Forumguru
Voor die minimaal 20km per liter bij de GL moet je al goed op je rechtervoet letten, als ik het hier zo lees en de verbruiksmonitor op AW zie. Als je diezelfde discipline of beheerste rechtervoet op de 1.6 toepast moet je daar flink in de buurt bij kunnen komen, lijkt mij (opgegeven gemiddeld verbruik van de 1.6 is 1 : 23,8! )

Ronbe

Senior Member
De 1.2 tdi is vooral op papier erg zuinig, in de dagelijkse praktijk is het bijna niet mogelijk om ook maar enigzins in de buurt te komen van de opgegeven verbruikscijfers.
Bij de 1.6 tdi is dat heel anders. Als je de cijfers bekijkt op spiritmonitor.de is het verschil in verbruikcijfers niet zo groot. 1.2 tdi 1 op 21,74 en de 1.6 tdi 1 op 20,41.
Gezien het geringe verschil zou ik persoonlijk voor de wat sterkere motor gaan.
De 1.6 iheeft een 10 km hogere topsnelheid, en is 1.6 sec sneller in de acceleratie tot 110, maar veelbelangrijker is het koppel 230 nm tegenover 180 nm.

tnx voor alle reacties!

@dark: inderdaad, die extra opties van Elegance zijn beter, want sommige zou ik bij Ambient toch nemen.

hoeveel wagen verbruikt is eigenlijk niet zo erg, is voor lease :tongue: maar nja stel dat ik bij GL iieets minder vaak moet tanken, dan zal het nog met tegenzin zijn :) dusja

@ronbe "maar veelbelangrijker is het koppel 230 nm tegenover 180 nm. " wat wil dit precies zeggen, want heb geen idee wat dit doet (heeft dit met de 3-4 cilinders te maken)? inderdaad trekt iets sneller op en kan max wat sneller rijden. maar dacht misschien dat dit wat 'gevaarlijker' was voor boetes :tongue:

@turboturbo: ik bedoelde niet 1 op 20 (zoals jullie hier vaak gebruiken, ken de term niet echt. wordt ie gebruikt in BE?) maar ik doe dus dagelijks 2x 20km (van en naar het werk), in bebouwde kom

@reflecs: heb nie echt naar scout gekeken, die is opnieuw ietsje duurder en mijn leasebudget is erg "laag" (€450/m maar dus BE). maar de standaardopties van Elegance stemmen net iets beter af op mij dan deze van scout

hopelijk kan ik maandag dan ook 1.6 testen :)

turboturbo

Forumguru
Je schreef als 1 van de redenen om voor de Greenline te gaan; milieu aspect en weinig verbruik.
Bij verbruik denk ik aan: hoeveel km je per liter diesel af kan leggen. Dat bedoelde ik met 1:20. Dus met 1 liter diesel kom je 20 km ver.
In theorie zou je 250km verder moeten komen op 1 volle tank diesel (met de 1.2 TDI tov de 1.6 TDI) maar dat durf ik te betwijfelen, omdat het opgegeven verbruik van de 1.2 TDI niet overeenkomt met de praktijk. Zeker als je ook redelijk wat bebouwde kom rijdt, is het iets zuiniger verbruik van de 1.2 TDI waarschijnlijk verwaarloosbaar (en dus jouw redelijk doorslaggevende eis dat je minder vaak zou hoeven tanken)
Let op: ik heb zelf geen 1.2TDI, dus ik ben geen ervarings-deskundige, ik heb als bron o.a. de Autoweek verbruiksmonitor geraadpleegd, waarin je real-life tank / verbruiks resultaten ziet (hoeveel km op hoeveel liter diesel) van 1.2 TDI bezitters.

Met koppel wordt simpelweg bedoeld (interpretatie:D hoe 'soepel' je motor draait (over welk toerenbereik hoeveel van al die PK's beschikbaar is). De 1.6 heeft meer koppel en zal minder bokken of tegensputteren als je in een 'verkeerde' versnelling wilt optrekken, dus als je bijv. in z'n 2e versnelling optrekt vanaf bijna stilstand, of in z'n 4 de rotonde neemt. Je kunt motoren met een hoger koppel (zoals de 1.6) wat meer 'schakellui' rijden (op zeer lage toeren optrekken etc.) Correct me if i'm wrong.

Koppel is de hoeveelheid kracht die een motor heeft. Dit verschilt per toerental en per motor type. Het heeft niet direct te maken met bokken. Elke motor gaat bokken als hij te laag in toeren te zwaar wordt belast. Dit varieert per motor. En voor de lichtere motoren met minder cilinders ligt de grens hoger dan grotere motoren met meer cilinders.

Voor de volledigheid. Pk's zijn het resultaat van koppel maal het toerental en is dus een afgeleide van beide.

sitechris

Donateur
Beetje meer power is imo altijd prettig (wat meer reserves voor als je eens een keer snel moet invoegen/inhalen) en een Elegance is een fijne uitrustingsvariant. Ik zou dus voor de 1.6 gaan.

Cordoba

Forumguru
Ik zou zeker voor de 90pk gaan. In Nederland heeft de Greenline allerlei belastingvoordelen, maar dat je heb je in Belgie niet/minder. Als je in de praktijk oplet hoe je rijdt kun je met een wat zwaardere motor soms zuiniger rijden kan met een lichte motor.

het is duidelijk... 1.6 elegance wordt het! mijn man had ook deze voorkeur (rijdt met mini dusja is wat gewoon)

nu nog in dat leasebudget krijgen met al mn opties die ik wens ;)

bedankt allemaal!

@Fabia , ja Elegance vindt ik ook veel beter dan Ambiente

De extra opties die ik dus sowieso wil;

· Elegance pack: pdc, radio, externe audio in middensteun
· GPS
· Verduisterde ruiten achteraan

Opties de ik graag zou hebben als het in budget past:
· Cruise control
· Bluetooth

Dan rest me ook nog: de kleurkeuze!! Als vrouw is dat een zeer moeilijk punt :tongue:

Ga ik voor:
  • buitenkleur: Cappuccino Beige of toch maar veilig Antraciet?
  • binnenbekleding: beige/beige/zwart of zwart/zwart/zwart (bij antraciet zou ik alles zwart nemen)
Wij wonen op een steenweg en heb de indruk dat cappuccino beige minder snel 'vuil' zal lijken..
Onze kleinste is nu 14m... beige interieur is dan misschien nie zo slim?

gr

RefleCs

Forumguru
Persoonlijk vind ik de cappuccino Beige erg mooi en dan met een licht interieur. Zelf heb ik voor mijn afgelopen maand bestelde fabia voor Satin Grey gekozen.

TL@

Forumguru
Beige interieur zou ik niet doen met een kindje, mijn dochter kan er wat van. Heb nu leer in de auto, kuist makkelijker af.

TL@

Forumguru
ja, ik sowieso stof. leer is te duur vrees ik :tongue: jammer he, want beige lijkt wel sjiek! ;)

Is niet zo duur, was 1500€ achteraf geplaatst door Schweitzer. Staat in de toebehoren folder bij de dealer. Kan je alle kleuren kiezen die je wilt. Duurt wel even voor het klaar is. Mijn Octavia moest van Anderlecht (verplichte garage door het werk) naar Aartselaar en dan weer terug en ze hebben hun lieve tijd genomen, bijna 2 weken.
Volgende week kan ik hem eindelijk gaan halen en het resultaat beoordelen.

Is niet zo duur, was 1500€ achteraf geplaatst door Schweitzer. Staat in de toebehoren folder bij de dealer. Kan je alle kleuren kiezen die je wilt. Duurt wel even voor het klaar is. Mijn Octavia moest van Anderlecht (verplichte garage door het werk) naar Aartselaar en dan weer terug en ze hebben hun lieve tijd genomen, bijna 2 weken.
Volgende week kan ik hem eindelijk gaan halen en het resultaat beoordelen.

waa zolang zou ik dan nie kunnen wachten!! :)

nja, ik zit met een erg laag leasebudget €450/m dus heb eerst andere opties voor ogen ;) maar bedankt voor de info

Bovenaan Onderaan