Skoda fabia combi 1.4 mp Rode i 2003,

akapuch

Nieuw lid
Sinda kort eigenaar van een fabia, 17-lj-vp en gelijk wat vragen en helaas ook al een echt probleem.
Eerst het probleem. Tussen de waterpomp en blok spuit de klvstof er met een mooi boogje uit, vanmiddag rij ik hem naar de garage 1.5km verderop. Wat zijn de gebruikelijke kosten voor een waterpomp vervanging?

en nu het lijstje
Stationair is niet altijd even stabiel, zowel warm als koud fluctueerd hij een beetje, 300 toeren misch

er is geen waarschuwing lampje of piepje als je lampen aan laat, hoort die er wel in?

hoe rij je het zuinigst, ik schakel nu steeds bij de 2000, dan loopt hij 1 op 16

hoeveel gaat er in de tank, laatst 55l erin gegooit dan geeft de auto aan 675km te kunnen rijden

de achterklep gaat soms niet open met de knop, enkel met de hendel

horen er lampjes in de voordeuren, er zitten wel van die ovale uitsparingen

ik wil graag lades onder de stoelen, zijn die nog te krijgen en is dat veel werk?

en zijn cupholders makkelijk in te bouwen naast de radio?

zitten er standaard speaker achter in de deur aan de bovenkant kleine 4 kanten?

de koplampen zijn dof

kan de bediening stang voor stoel verzetten korter, hij steekt ergelijk ver uit

de cc gaat pas los als je hard remt, de eerste 2cm remuitslag laat de cc niet afslaan, wel vertraagd de auto maar dan staat de cc gewoon nog aan

de sproeier achter is meer een druppelaar

het raam aan de bijrijders kant gaat vak moeizaam naar boven en halverwegen weer naar beneden

de handrem moet je behoorlijk ver naar boven trekken om maar wat weerstand te krijgen

er zit een kenwood radio in met koptelefoon aansluiting, kani k daar een usb op aansluiten?

ik heb uit mijn vorige auto een car kit van yuasu, kan ik die inbouwen of beter niet aan beginnen.

mooie binnenkomer dus, gelijk een spervuur

mvg

pUch
 

Duijzer

Donateur
Een paar korte opmerkingen:

Stationair is niet altijd even stabiel, zowel warm als koud fluctueerd hij een beetje, 300 toeren misch
Klopt, hebben de 1.4 mpi's altijd gedaan. Kan geen kwaad.
er is geen waarschuwing lampje of piepje als je lampen aan laat, hoort die er wel in?
nee
hoe rij je het zuinigst, ik schakel nu steeds bij de 2000, dan loopt hij 1 op 16
Ik vind 1op 16 al erg zuinig voor een 1.4 mpi....
hoeveel gaat er in de tank, laatst 55l erin gegooit dan geeft de auto aan 675km te kunnen rijden
55liter lijkt me behoorlijk aan de max. Groter is de tank in ieder geval niet. Kun je in het boekje zien.
de achterklep gaat soms niet open met de knop, enkel met de hendel
Als de motor draait? Dan kan het zijn dat de klep niet open gaat, is bij de Octavia ook zo.
horen er lampjes in de voordeuren, er zitten wel van die ovale uitsparingen
niet standaard
ik wil graag lades onder de stoelen, zijn die nog te krijgen en is dat veel werk?
Kijk even op superskoda.nl of andere accessoiressites. Als je een beetje handig bent is het wel te doen.
en zijn cupholders makkelijk in te bouwen naast de radio?
volgens mij is dat niet zo moeilijk, maar het is jaren geleden dat ik het iemand heb zien doen. Volgens mij kun je de twee verticale strips die naast de radio zitten eruit halen en daar een bekerhouder in klikken, maar ik kan het mis hebben....
zitten er standaard speaker achter in de deur aan de bovenkant kleine 4 kanten?
Nee, niet standaard
de koplampen zijn dof
Daar kan een goede poetser weer een paar mooie doorzichtige exemplaren van maken.
kan de bediening stang voor stoel verzetten korter, hij steekt ergelijk ver uit
Alles kun je afzagen, maar of dat de bedoeling is....?
de cc gaat pas los als je hard remt, de eerste 2cm remuitslag laat de cc niet afslaan, wel vertraagd de auto maar dan staat de cc gewoon nog aan
Vertraagd de auto dan omdat je het gas los laat, of rem je echt? Volgens mij zit de CC gekoppeld aan de remlichtschakelaar, als die aangaat gaat cc uit.
de sproeier achter is meer een druppelaar
Wellicht zit hij verstopt. Even doorblazen wil wel eens helpen, anders de slang of spuitkop vervangen
het raam aan de bijrijders kant gaat vak moeizaam naar boven en halverwegen weer naar beneden
Kan een kwestie van harde rubbers zijn, smeren met wd40 wil wel eens helpen. Of je raammechanisme is versleten, dat is meer werk. En duurder. Dat het raam weer naar beneden gaat komt omdat hij teveel weerstand heeft. Uit veiligheid gaat hij dan weer naar beneden.
de handrem moet je behoorlijk ver naar boven trekken om maar wat weerstand te krijgen
Is af te stellen

Succes!
 

ronald_j

Actief lid
Kan ook zijn dat de slang naar de sproeier ergens los zit. Dat gebeurt meestal bij een koppeling. Als je een tijdje sproeit zou je ergens onder de auto een plasje kunnen zien verschijnen. Dan weet je waar je ongeveer moet zoeken.
 

akapuch

Nieuw lid
top dankuwel voor de reacties. Is dit allemaal zelf te doen of moet de dealer hier bij komen kijken, wd40 snap ik ook nog wel maar afstelling remschakelaar voor cc iets spannender allicht
 
Volgens mij heb je wel een piep bij aanlaten lampen de switch zit in je portierslot verwerkt, als die kapot is geen piep en als je hebt gereden ontgrendeld je achterklep niet ook een punt wat je aangeeft
Ps
Zoemer testen trek je handrem aan tot het lampje brand en rijd rustig weg dan gaat hij ook piepen
Achterklep na t rijden proberen te openen gaat hij niet open trek je achterdeur open en dicht en probeer het nog eens
Grt
Heino
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik heb je kenteken even nagezocht en gezien dat het motorblok (nog) een echt Skoda-blok is, met motorcode AQW en waarschijnlijk één van de laatste exemplaren met dat blok. (Mijn Fabia is 4 maanden jonger, en heeft een blok dat door VW is ontwikkeld) en dat het om een combi gaat.

De tank is officieel 45 liter, dus hoe je daar 55 liter in geperst hebt? Als je 'm heel ver leeg rijdt, en alle trucs uithaalt kun je er misschien net iets van 47-48 liter in persen. De maximale afstand op een tank volgens de auto varieert: direct na het tanken geeft ie vaak rond de 700 km aan, dan tijdens de eerste 100-200 km rijden zie je de nog af te leggen afstand op de tank vaak zelfs iets oplopen, en kan ie op een gegeven moment zomaar beweren dat je meer dan 1000 km op een tank haalt. Is de tank voor pakweg nog een kwart vol, dan zie je zowel de nog te rijden km's, als de tankinhoud wat sneller teruglopen (heeft met de vorm van de tank te maken). Dit zijn gegevens voor mijn auto, gezien jouw auto een zogenaamd mpi-blok heeft, zal ie iets meer brandstof verbruiken.

Afhankelijk van de uitvoering heeft een combi alleen vóór speakers (mid-laag onder in de voorportieren, en tweeter bovenin bij het dash) bij speakers achterin zitten die bij de combi achterin naast de rollo (in de vaste stukjes van de hoedenplank aan de zijkant), speakertjes in de achterdeuren zie je wel bij de andere carrosserie versies (de hatchback en de sedan).

In de voorportieren horen bij een 2003 auto, rode lampjes achterin/onder in de voorportieren die mee gaan branden als de binnenverlichting aangaat (auto van slot, of deur openen).

Geen waarschuwing lampen laten branden, wordt meestal veroorzaakt door een haperend microswitch in het portierslot (bestuurdersdeur). Die lades onder de voorstoelen: bij passagier zie je ze vaker, bij de bestuurderszijde is dat vrij zeldzaam.

Koplampen zijn gewoon te polijsten, daarna óf een beschermende coating erop, of goed in de wax houden, omdat de beschermende coating bij polijsten verdwijnt en het zonlicht (UV) dan extra aangrijpt op het materiaal.

Wat de rem en de cc betreft: mogelijk dat of de schakelaar bij het pedaal niet meer helemaal in orde is, of niet goed is afgesteld.

Ik krijg de indruk dat je auto behoorlijk wat achterstallig onderhoud heeft. Voor veel zaken kun je ook even in het topic van mijn auto kijken (zie de link onder aan mijn bericht).
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou de auto ook even uitlezen met VCDS dan komen storingen als die van de schakelaar keurig naar boven. Dan heb je een beter beeld wat er allemaal nog moet (kan) gebeuren..
 
Kan ook zijn dat de slang naar de sproeier ergens los zit. Dat gebeurt meestal bij een koppeling. Als je een tijdje sproeit zou je ergens onder de auto een plasje kunnen zien verschijnen. Dan weet je waar je ongeveer moet zoeken.

De pomp van de ruitensproeier zit achter de bumper aan de bestuurderszijde, je kan er makkelijk bijkomen door de wielkastkappen los te maken. Ik heb hetzelfde probleem gehad dat er een lekkage was.
 

akapuch

Nieuw lid
Dank voor de vele reacties. Ik ben bij de dealer geweest en die heeft hem uitgelezen voor 19 euro. Daaruit kwam dat het portierslot van de bestuurders kant defect is, waardoor de deur snel weer op sklot gaat, de lampen niet reageren en dus niet gaan zoemen als de deur opengaat de achterklep het soms niet goed doet. En de remlichtschakelaar is niet helemaal goed waardoor de cc niet goed uit gaat. Kosten om dit te repareren 450 euro, dus dat moet anders. Wat kan ik doen aan het portierslot, het is er een met cdv. En de remlichtschakelaar zit gewoon bij de rem toch?

Ook ben ik op zoek naar 1 wieldop en 1 band. Ik kreeg er 4 velgend bij met zomerbanden om 3 van de velgen en 3 doppen
 

Canon-Eye

Forumguru
de achterklep gaat soms niet open met de knop, enkel met de hendel
Als de motor draait? Dan kan het zijn dat de klep niet open gaat, is bij de Octavia ook zo.
Klopt niet helemaal: bij draaiende motor is de achterklep inderdaad vergrendeld (bescherming tegen diefjes bij verkeerslichten e.d.), totdat je het bestuurdersportier opent want dat heft die vergrendeling weer op. Kan trouwens ook met het centralevergrendelingsknopje vrijgegeven worden zodat moeders de boodschappen achterin kan zetten zonder dat jij je deur hoeft te openen...
Zowerkte het bij mijn F1c uit 2002, mijn O2c uit 2007 en de huidige F2, dus dat zal wel de standaard zijn voor Skoda.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan