Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline 2011 (tweedehands)

Quagga

Lid
Hoi!

Hierbij dus een draadje voor mijzelf en belangstellende om te praten over mijn tweedehands Fabia Combi (de tweede/blauwe exemplaar).

Mijn Skoda ervaring begon in 2012, toen ik als gedetacheerde een leasebakje mogen uitzoeken. Na een enorme gehannes met Excel sheets en proefritten kwam ik op de Fabia Combi uit. Eerlijk gezegd niet een auto die mij enorm aansprak. Tot ik een keer de Monte Carlo uitvoering bij Martin Schilder (Alkmaar) zag. Dat vond ik juist weer heel mooi. Uiteindelijk werd het een Platin Grey GL BL Combi met alles er op en er aan, inclusief Monte Carlo spulletjes (Zien hier de draadje ivm het bestelproces)

100_1064-jpg.14251


Over het volgende 120,000 km kwam er helaas wat probleempjes naar voren: EGR, weigerende elektrische raam, misleidende lampmeldingen, remschijven krom (tot twee keer toe) en een gescheurde turboslang. Alles ten spijt vond ik de Faab een heerlijke auto, perfect voor de behoeftes van mij en mijn gezinnetje (inclusief 2012 model jongetje).

Ondertussen vond ik een vaste baan op fietsafstand, dus was het vaarwel aan de leaseauto (met een brok in mijn keel :wavecry:). Toen het tijd werd om de auto van vrouwlief te vervangen, was de keuze duidelijk: een volgende Fabia of een auto van een maatje groter. Bij laatstgenoemde dacht ik aan een Focus station en geen Octavia, simpelweg omdat een O2 Combi behoorlijk duurder is dan de Ford Wagon.

Wij rijden tegenwoordig ongeveer maar 20,000km per jaar, waarvan de overgrote meerderheid woon/werk snelwegkilometers door mijn vrouw. Onze strategie met tweedehands auto's gaat als volg: niet ouder dan 5 jaar en minder dan 100,000km op de teller. De gedachten is dat er al behoorlijk wat waarden van de auto afgeschreven is, maar dat ' ie nog makkelijk de volgende tonnetje aankunt. Met goed onderhoud moet de auto ook nog een paar duizend opbrengen bij herverkoop @10 jaar oud met 200,000km.

2010/1 Fabia's die aan onze wensen voldoet zagen wij geadverteerd tussen de €7,000 en €9,000, afhankelijk van opties en woonplaats. Zelf nam ik liefs weer een BL, terwijl mijn nuchtere vrouw prijs en kilometerstand meer belangrijk vond. Ter vergelijking zagen wij oudere Focus Stations (2009) met een tonnetje op de teller voor vergelijkbare prijzen, terwijl een dergelijke Octavia Combi al snel €2000 duurder is.

Uiteindelijk kwam het er op neer of wij een extra €100 p/m willen neertellen voor extra ruimte, die wij niet echt nodig heeft... Zo bekeken was de keuze dus snel gemaakt :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Quagga

Lid
Na weken van Marktplaats, Gaspedaal, Autotrack, Autoscout en Autotrader onderzoeken nam de particulieren verkoper van een 2011 met 76,000km contact met ons op. Wij hebben een bod van €6,800 op Marktplaats gedaan, en voor €7,000 mogen wij de auto ophalen. Wij wist ondertussen genoeg om te weten dat het een hele scherpe prijs was, maar maakte ons lichtelijke zorgen over de feit dat de auto bijna 30km boven Groningen stond... Door zoveel tijd te investeren plaatst jij jezelf in een hele lastige onderhandelingspositie. Maar ja, Meneer de verkoper "klonk eerlijk" en wij hadden een auto nodig, dus op naar het Noorden!

Daar aangekomen lijkt de verkoper inderdaad goudeerlijk, maar ook blijkt dat hij een foutje hebben gemaakt bij het copy- en paste werk... een Parrot carkit zat er niet in, zo ook niet een multimedia voorbereiding zoals in de advertentie beloofd. Ook staat de auto op winterbanden... Logisch gezien dat hij zijn boodschappen bij onze Oosterburen doet, maar minder handig voor iemand die niet aan winterbanden doet. Aan de andere hand lagen er wel een trekhaak onder, die niet in de foto's te zien was en ook niet genoemd werd in de tekst. Na enige onderhandeling ging ik vandoor met onze nieuwe bolide voor €6900.

full


Maar helaas, nog geen vijf minuten na ik de snelweg opreed, viel de cruise control uit en begon de gloeispiraal te knipperen. Het was even stoppen, zekeringen en olie controleren. Ook ging ik uiteraard met de verkoper bellen. Hij was erg geschrokken en bereid om te helpen, maar de auto voelde nog goed, dus besloot ik de risico te nemen en ging gewoon de overige 250km naar huis doorrijden. De wijsheid van dat actie moet nog blijken...

Afgelopen maandag had ik de auto bij WW Smit (Amsterdam, Buitenveldert) voor een potje foutcodes lezen en wissen (Hier de draadje ivm het zoeken van een garage in de buurt). Het ging toen een dagje even goed, op een ongelijke stationaire loop na. Maar helaas trad de melding woensdag opnieuw op en als gevolg liet ik de auto achter bij WWS voor een grondige onderzoek van de #2 verstuiver, die blijkbaar maandag ook al in beeld kwam.

full


Nu is het even afwachten op een diagnose en kostenplaatje :pieker:

Tja, achteraf moet ik mij afvragen of deze mankementje niet de reden was voor de scherpe vraagprijs... Zelf verkies ik altijd om uit te gaan van de goedheid van de mens (in de afwezigheid van bewijsmateriaal). Met de verkoper maakte ik ook nog een tenaamstelling "proefrit" van enkele uren mee, wegens een tikfout door een medewerker van C1000 in Winschoten. Op een irritante resonantie rond de 2,000 toeren na, gaf de auto geen krimp en voelde "strakker" aan dan mijn vorige exemplaar...

Maar goed, de enige weg is vooruit en voorlopig hou ik er nog een goed gevoel bij over. Zolang de eindstand minder dan €1000 aan onvoorziene reparaties telt, vind ik 't nog altijd een koopje.

Dus zit ik nu hier te duimen :dankje:

Alle reacties zijn uiteraard welkom!

(Ondertussen ben ik www.superskoda.com aan 't bekijken voor Monte Carlo spulletjes...)
 

Joske

Forumguru
Ik duim met je mee :thumbsup:

Feit dat je realistisch bent over eventuele kosten, zal er mijn inziens voor zorgen dat je deze auto zorgeloos zult kunnen rijden eens de problemen opgelost zijn ;)
 

Quagga

Lid
Net terugkoppeling van Garage Smit gehad en de nieuws is helaas niet goed.

Blijkbaar is er sporen van benzine in de brandstof aangetroffen (waar alleen diesel had moeten zijn) en ook blijkt dat er al ooit een keer aan de middelste verstuiver gesleuteld is. Vond Mevrouw van de werkplaats niet normaal, gezien de kilometerstand.

Het volgende stap is om de hagelnieuwe brandstoffilter te openen op zoek naar sporen van "gruis". Dat zeg mij niet veel, maar de aardige dame maakte mij duidelijk dat 't niet de gewenste uitkomst is. Een kostenplaatje komt nog niet in zicht, maar het zou best kunnen zijn dat de verstuivers mogelijk een uitstapje (met hun drieën) richting een specialist moeten maken. Indien er veel "gruis" in de brandstoffilter zitten, dan dient de rest van het brandstofsysteem zelfs ook nog eens doorgespoeld te worden!

Al met al, niet de nieuws waar ik op hoopte. Toch leuk de gevoel dat de garage geen moeite ontzien om de probleem aan te pakken. En ook zeker handig dat mijn vrouw ondertussen een alternatief auto ter beschikking heeft.
Nu is weer verder duimen op een verteerbaar rekening :pieker:

UPDATE:
Ik ging even googlen op de gevolgen van benzine in een dieselauto en ik werd er niet blij van. Blijkbaar is de kleinste hoeveelheid benzine funest voor een hoge-druk "common rail" diesel (zoals mijn 1.2 TDI) en zou de gruis afkomstig moeten zijn van de brandstofpomp. Deze onderdeel rekent op vettige diesel voor smering, waar benzine juist ontvettend werken...! Bedragen van €2500 zien ik vaker terug :(
 
Laatst bewerkt:

Quagga

Lid
Wij zijn alweer een weekje verder en vandaag kreeg ik weer terugkoppeling van Garage Smit, en 't is helaas opnieuw slecht nieuws...

Bij de verstuiver specialist blijkt dat #2 raar ging doen om te proberen te compenseren voor zijn twee broertjes, die beiden aan vervanging toe zijn. Ik word geadviseerd niet originele Skoda verstuivers te plaatsten, maar kwalitatief goeie alternatieven, compleet met garantie, voor een besparing van €350. Kosten circa €1050

Er zitten nog altijd wat benzine in de brandstofsysteem, dus dient de tank en leidingen gespoelden te worden. Ook komt er een nieuwe filter bij kijken. Circa 350

Dat is uiteraard bovenop de reeds gemaakte kosten bij het onderzoek (inclusief verstuiver specialist test) €550

Met nog wat kleintjes er bij krijgen wij niet veel terug van €2000 :banghead:

Maar goed, dan hebben wij het nog niet gehad over de brandstofpomp, oftewel Het Bron Van Alle Kwaad... Blijkt dat (ontvettende) benzine in de pomp (ipv heerlijk vette diesel) de oorzaak van alle verstuiven-ellende is. Wil ik uitsluiten straks opnieuw verstuivers te moeten kopen, dan zou ik liefs direct ook de pomp moet laten vervangen. Een originele onderdeel, inclusief montage? Nog eens €2000, voor een totaal van €4000 :sterretjes:

Blijkbaar zaten er weinig tot geen metaaldeeltjes in de brandstoffilter. Dus zou ik een gokje kunnen wagen... Maar dat is echt niet mijn stijl. En gaat het dan opnieuw mis is het echt €4000. Oftewel €2000+4000 = €6000... :cry:

*****

Uiteraard ging ik opnieuw bellen met de vorige eigenaar. Hem krijg ik niet te pakken, zijn echtgenote wel. Bij het aanhoren van de rekening van €4000 was Mevrouw hoorbaar geschrokken, op een gegeven moment zelfs zachtjes aan het huilen :pieker:. Zij vroeg wat ik van hun willen. Uitgaande van de bona fides van de vorige eigenaar, gaf ik aan hun garage (die de vorige reparatie hebben gepleegd) aan te willen pakken. Er hoort toch iets van een garantie op hun werk te zijn? En anders was de vorige eigenaar vast niet goed geïnformeerd (dacht ik in mijn naïviteit).

Nee hoor, Mevrouw gaf toe dat de vorige garage zo beetje met hetzelfde verhaal kwam, als die ik van Smit te horen kreeg :fool: Dus heel kort door de bocht: ze werd verteld dat de auto DUIZENDEN euro's aan reparaties nodig hebt, besloot de minimum te doen en om de auto zsm door te verkopen. En nu zit ik dus met de gebakken peren :angry: Over het tanken van benzine ipv diesel zei mevrouw helemaal niets, maar als ze hetzelfde rekening voorgespiegeld kreeg, maar kan ik bijna geen andere oorzaak verzinnen.

En dat alles ten spijten van mijn directe vragen over de geschiedenis van het auto.

Ondertussen is mijn sympathie voor de vorige eigenaar volledig verdampt. Ik wou dat ik de telefoontje heb opgenomen, maar het lijkt mij vrij eenvoudig de verhaal boven tafel te krijgen via de Skoda dealer en het garage die het werk uiteindelijk hebben verrichten.

Meneer krijgt zo dadelijk nog een kans over de brug te komen met de volle €4000, of beter nog: zijn gammel bak ophalen en mijn volle aankoopprijs (plus onkosten) retourneren. Zo niet laat ik lekker mijn advocaat op hem los.

En jawel, uiteindelijk had ik zelf beter moeten weten, er waren gevaartekens genoeg: een auto die niet helemaal overeenkomt met beschrijving, een behoorlijk rommelige huis, financiële problemen enz. Tja, ik dacht een koopje te pakken te hebben, maar het bleek een ouderwetse kat in de zak.

*****

Ik hoop met deze droevige verhaal mijn mede-forumlezers attent te maken op het volgende:

Bij het tanken van benzine in een moderne diesel auto, gaat nooit doorrijden! Meteen de ANWB inschakelen (of de je plaatselijke equivalent)

En uiteraard super voorzichtig zijn bij het kopen van een auto bij een particulier, vooral wanneer het een hele scherpe deal lijkt te zijn.

Laatste tipje Rechtsbijstandsverzekering afsluiten voor jij een tweedehandsje gaat kopen. Achteraf word geen lopende zaken gedekten, ook niet zaken die jij mogelijk zag aankomen.


 

Quagga

Lid
Wow...!

Net de vorige eigenaar gesproken en die bood direct aan de auto terug te nemen en mijn volle aankoop bedrag terug te storten.

Ik heb echt geen woorden voor. Wij zijn hiermee een enorm strop ontsprongen. Ik kan alleen maar in mijn handjes knijpen. Uiteraard moet ik een slag om de arm houden tot de centjes weer daadwerkelijk op mij rekening staat, maar hiermee is mijn geloof in de mensdom compleet hersteld.
 

Joske

Forumguru
Wow...!

Net de vorige eigenaar gesproken en die bood direct aan de auto terug te nemen en mijn volle aankoop bedrag terug te storten.
zo zie je maar.. de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;)

(maar niet te vroeg juichen natuurlijk...)
 

Last resort

Forumguru
Ongelofelijk wat een verhaal. Ik hoop dat je inderdaad alles keurig terug krijgt. Alleen ben ik bang dat de auto opnieuw in de verkoop zal gaan.
Sterkte nog.
 

Quagga

Lid
Dank voor de bemoedigende reacties!

Helaas had ik ondertussen mijn vertrouwen in de mensdom weer moeten afwaarderen naar "gezond wantrouwen". Puntje bij paal begon de verkoper er aardig om te draaien. Mij werden er twee opties voorgeschoteld:
  1. Auto bij hem bezorgen, compleet met autopapieren. Indien zijn bevriende garage de auto goedkeuren, dan gaat de auto opnieuw in de verkoop (@Last resort) en pas wanneer het centjes bij hem binnenkomen zien mijn geld.
  2. Ik moet zelf de auto verkopen, uiteraard zonder vermelding van gebreken, voor een zeer scherpe prijs (hij stelde €6500 voor) en dan onderneemt hij mijn het verschil over te maken.
Nodeloos te zeggen dat geen van beiden bij mij een goed gevoel achterlaten, niet in de laatste plaats door zijn gekrenkte reactie op mijn voorstel onze overeenkomst op papier vast te leggen. In reactie op mijn opmerking dat ik verhullen van gebreken niet netjes vinden (om de minst te zeggen!) zegt de verkoper dat het niet erg is omdat dat auto's toch geëxporteerd worden. En dat komend van een "buitenlander" tegen een tweede :shocked:

De manager bij Garage Smit luisterde een beetje mee en kwam snel met de advies de auto onder GEEN omstandigheden naar een bewezen boef op te sturen, en zeker niet met autopapieren. Eens!!!

Wij zochten naar een alternatief en besloot om uitsluitsel te zoeken ivm de brandstofpomp. Blijkt dat de brandstoftank nog niet eerder onder de auto vandaan gehaald was. Ook werden er mij verteld dat er een tweede filter direct stroomaf van de pomp zitten. Dat onverstoorde filter zou de waarheid over de conditie van de pomp moeten vertellen.

Zo gezegd, zo gedaan. En UITEINDELIJK viel mij een kleine mazzel ten beurt: de pomp blijkt OK te zijn. Hoe precies dat werkt, snap ik niet helemaal, zeker als datzelfde pomp dusdanig beschadigd werd dat de verstuivers het niet overleefde, maar ik ben geen expert en ze wel. Hiermee is de rekening dus gekrompen naar €2000, voor mij een enigszins behapbare bedrag.

Met mijn wantrouwen op scherp had ik kunnen verzinnen dat Smit zo toch geld verdienen, zonder risico te lopen. De pomp valt uiteraard buiten de garantie die ze op hun reparatie geven... Dat was niet de indruk die ik kreeg, maar mijn onderbuikgevoel is blijkbaar niet onfeilbaar.

De verkoper bood eerder aan €500 aan de reparaties bij te dragen. Na een avondje tobben, besloot ik toch door te gaan met de reparatie en de bijdragen te accepteren. De pomp plaatst ik onder verscherpt toezicht door voorlopig tussen onderhoudsbeurten de filter een extra keertje te laten onderzoeken en vervangen. Ook is de plan mijn vrouw op d'r weg te sturen met de wegenwacht op sneltoets. Hiermee hoop ik deze hoofdstuk af te sluiten, maar graag hoor ik wat jullie in mijn positie hadden gedaan!
 
Laatst bewerkt:

Frenk21

Forumguru
Bij mij bestaat er in zo'n situatie maar 1 woord: rechtsbijstand.
Ik koop iets dat verborgen gebreken heeft. Hiermee leverd de verkoper niet het beloofde en is "puntje bij paal" verplicht de auto terug te nemen en kan je de koop ongedaan laten maken. Wie weet wat er nog meer mis is.

Ik had de auto dus terug gebracht tegen directe terugbetaling van de koopsom.
 

Quagga

Lid
Jij hebt ongetwijfeld gelijk. Helaas had ik op moment van aankoop geen dergelijke verzekering. Achteraf een enorm misser en een fout die ik niet opnieuw maken.

(En inderdaad: "puntje bij paaltje")
 

Last resort

Forumguru
Waarschijnlijk ook richting rechtsbijstand. Maar als je dat niet hebt, dan wordt het lastig.
Ook zou ik nog even op internet zij gaan zoeken, of er meer van dit soort gevallen zijn. En dan lezen wat hier gedaan is.
Maar dat het een lastige kwestie is, dat is duidelijk. Ik wens je in ieder geval nog veel succes.
 
Bovenaan Onderaan