Skoda Fabia Clever

SuHwak

Nieuw lid
De Clever uitvoering van de Fabia is pas sinds januari in Nederland te bestellen, vandaar dat er natuurlijk nog geen ervaringen of andere topics over gestart zijn. Maar als jullie al iets meer weten (gezien bij een dealer rond groot Rotterdam?) dan zou ik dat graag horen.

De mijne is overigens al wel besteld op 18 jan bij de LM, en op 31 jan definitief door/bij de dealer.

Het is de Fabia 1.0 TSI 70kW Combi in Candy White geworden (helaas geen automaat aan kunnen klikken binnen budget)
Extra opties aangeklikt zijn:
  • Clever Plus pakket (climatronic, Auto. dimmende binnen spiegel, verwarmbare voorstoelen, verwarmbare ruitenwissersproeiers en Driver Activity Assistant)
  • Licht en Zicht pakket (Regensensor, auto. dimmende binnenspiegel, lichtsensor, tunnellicht-functie en mistlampen met corner-functie
  • Electrisch bedienbare ramen achter
  • DAB
  • Variabele Laadvloer
De dealer vertelde mij dat ik het
waarschijnlijk
in week 14 (begin april) kon komen ophalen.

Kan eigenlijk niet wachten :)

Ik rij nu (als voorloper) een 208 1.2 60 kW Urban Soul... ga ik die extra 10 kW merken? Heb bij een proefrit al wel gemerkt dat alles wel beter is afgewerkt, en schakelen betrouwbaarder voelde. Vind alleen bij VAG de CC knopjes zo priegelig klein.

Jullie meningen/vragen over deze uitvoering en/of mijn selectie hoor ik graag.
 

laagvlieger

Forumguru
Proficiat! Zeker weten dat je die extra kracht gaat merken. Vooral het hogere koppel bij lagere toerentallen dankzij de turbo. Dat heeft die Peugeot niet.
 

EdK

Forumguru
Als ik dat clever model zo bekijk dan is het een beetje een uitgekleed Drive, maar met de optie's kun je er weer wel een bijna Drive van maken....
Wat ik wel in je bestelling mis is een vast reservewiel..... mijn inziens ga je daar spijt van krijgen als je die niet hebt en je staat langs de weg te kloten met zo'n flessie en een compressortje....
Maar goed dat zijn keuze's en daar is elk mens weer anders in !?

Wat ik je wel adviseer is een fabrieksupdate die VAG Techniek aanbied.
Krijg je net ff dat beetje meer power en naar de LM toe is het geen tuning
Maar dat is een afweging !
Voor rest word het wachten en hier op forum je kennis een beetje opdoen
 

SuHwak

Nieuw lid
Ik ken de Drive uitvoering niet, maar ik zie in de folder van de Clever dat het gebaseerd is op de Ambition uitvoering, en het volgende extra bevat tov de Ambition:

• Bluetooth telefoonvoorbereiding
• Embleem “Clever”
• In hoogte verstelbare passagiersstoel
• Interieurlijst “Dark Brushed”
• Klein lederpakket (handremgreep en versnellingspookknop in
leder uitgevoerd)
• Lichtmetalen velgen 15" Matone zilver
• Lichtsensor
• Multifunctioneel lederen stuurwiel met radio- en
telefoonbediening
• Navigatiesysteem Amundsen met 6,5" touchscreen en
data West-Europa inclusief 1 jaar ŠKODA Connect -
Infotainment Online
• Parkeersensoren achter
• ŠKODA Surround, 3D sound systeem met
2 extra luidsprekers (totaal 6 luidsprekers)
• Speciale bekleding “Clever”
• Voice Control

En natuurlijk de uniek voor de Clever uitvoering mogelijk optioneel Clever Pakket (niet te verwarren met het (Simply Clever pakket voor praktische zaken in de achterbak).

Wat betreft het reservewiel tov de "zo'n flessie en een compressortje" was dat geen heel bewuste keuze overigens. Ik heb nog nooit (sinds ik in 2001 m'n rijbewijs gehaald heb) langs de kant gestaan met een lekke band. ff afkloppen :maakmegek:
Maarja, dat is waarschijnlijk omdat ik een groot deel (6 v/d 11) met lease auto's heb gereden.
 

EdK

Forumguru
Zie net dat de DRIVE alleen nog uit voorraad leverbaar is.
Maw de Clever is de opvolger van de Drive blijkbaar


Drive

Extra's bovenop de Ambition
  • ALLEEN UIT VOORRAAD LEVERBAAR
  • Profiteer nu van maximaal € 2.910 Drive voordeel en € 700 inruilvoordeel
  • Navigatiesysteem Amundsen met 6,5" touchscreen en data West-Europa
  • Lichtmetalen velgen 16 inch Italia antraciet
  • Parkeersensoren achter
  • Elektrisch bedienbare ramen achter
  • Voice Control
  • Bluetooth telefoonvoorbereiding
  • Multifunctioneel lederen stuurwiel met radio- en telefoonbediening
  • ŠKODA Surround, 3D Soundsysteem met 2 extra luidsprekers (totaal 6 luidsprekers)
 

SuHwak

Nieuw lid
Wat ik je wel adviseer is een fabrieksupdate die VAG Techniek aanbied.
Krijg je net ff dat beetje meer power en naar de LM toe is het geen tuning
Maar dat is een afweging !

Dat zal ik overwegen inderdaad, maar is pas aan de orde na inrijden, of niet? Hoe lang/veel moet er eigenlijk met de Fabia ingereden worden? Heb tot nog toe maar 1 auto hoeven in te rijden namelijk...

En die fabrieksupdate, wordt dat dan naar 81 kW (normaal alleen met DSG) of nog meer?
 

EdK

Forumguru
https://chiptuning.vagtechniek.nl/chiptuning/tuning-methodes/fabrieksupdate/

Heb hem laten uitvoeren bij 1100Km op de teller
Gaat van 95Pk naar 115Pk en 200Nm
Het schijnt de software te zijn van een VW Polo uitvoering die in de BC gezet word.
Daar verder het motorblok mechanisch indentiek is aan elkaar en met software de verschillen worden gemaakt in PK's en Nm kun je dit eigenlijk met gemak meteen laten uitvoeren.
Want die Polo en die Fabia moeten allebei op zelfde wijze ingereden worden.

Hoe in te rijden kun je in je manual lezen , maar komt er op neer dat je gewoon normaal moet rijden en niet meteen de boel overbelast.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat zal ik overwegen inderdaad, maar is pas aan de orde na inrijden, of niet? Hoe lang/veel moet er eigenlijk met de Fabia ingereden worden? Heb tot nog toe maar 1 auto hoeven in te rijden namelijk...

En die fabrieksupdate, wordt dat dan naar 81 kW (normaal alleen met DSG) of nog meer?
Naar 81 Kw; hij kan ook (veilig) naar 140 pk, dan heet het chiptuning
 

EdK

Forumguru
Naar 81 Kw; hij kan ook (veilig) naar 140 pk, dan heet het chiptuning
81 Kw is 110Pk
Fabrieksupdate is naar 85Kw oftewel 115Pk
140Pk, Tuning word weer niet altijd toegestaan door LM ! en is voor de vlamingen ook vaak een drempel vanwege dat men dan geloof ik weer een herkeuring wagen moeten doen ( extra kosten erna !? )
 

SuHwak

Nieuw lid
Ben een beetje bang dat als ik aan LM vraag (Alphabet trouwens) of fabrieksupdate mag, dat ze me dan meteen zeggen dat dat niet mag... Nouja, nee heb je, ja kun je krijgen ^^

Ben nederlander, en auto krijgt NL kenteken, dus die evt herkeuring zou voor mij niet gelden lijkt me.

:ot:Snap niet zo goed van de Pk's trouwens. Hebben jullie welleens 100+ paarden aanelkaar geharnassed harder dan 100km/u zien gaan? Snap de historie, maar ga liever van de natuurkundige standaard kW uit. Vandaar mijn verwarring eerder :) Over l/100km of km/l ben ik nog niet uit :arghh::laugh:

Van mijn huidige 60 kW naar 85 kW, ga ik zeker wel merken denk ik :thumbsup:
 

EdK

Forumguru
Snap niet zo goed van de Pk's trouwens. Snap de historie, maar ga liever van de natuurkundige standaard kW uit.

Ach noem het waarschijnlijk maar een generatie kloof....
Als tegen mij word gezegd dat die motor zo en zoveel kW heeft dan zit ik elektrisch te denken van hij vreet zoveel duizend Watt.
Daartegen als ik de opgave in Pk krijg dan zie ik het aantal paarden al in de weide lopen ....

Maw Pk zegt mij meer dan kW uitdrukking...
 

vinco

Lid
Is de fabrieksupdate iets wat zomaar zichtbaar is voor degene die de auto in onderhoudt heeft dat lijkt mij niet toch?
Ik lease de Fabia en toestemming ga ik niet krijgen voor dit soort zaken, dus ik vraag me af of dit zomaar zichtbaar is bij bijvoorbeeld het uitlezen bij eventuele problemen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Op zich is het niets anders dan chiptuning natuurlijk, alleen in dit geval niet tot 140 pk, maar 115 pk. Die laatste waarde geldt ook voor de zwaarste uitvoeringen af fabriek. Je kunt het dus fabrieksupdate noemen, maar of een LM daar dan anders tegenaan kijkt, is de vraag.
 

EdK

Forumguru
De kans bestaat dat bij een Skoda update van je wagen bij de dealer dat de tuning of fabrieksupdate overschreven word.
Bij VAG Techniek is het zo dat als dit de eerste maal zou gebeuren zij gratis de fabrieksupdate weer terug plaatsen.
Komt het daarna nog een keer voor dan vragen ze een vergoeding.

Nu speel ik met mijn dealer open kaart en men weet hier dus van en houd er rekening mee. Maar moet wel zeggen dat mijn Fab3 een prive wagen is.
 

Dennis78

Forumguru
Ben zelf van 63 Kw naar 81 gegaan(86 pk maar 110) en daarbij merkte ik duidelijk verschil. De 63 kw (86pk) voelde meer geknepen aan. Overigens wel dezelfde 1.2 TSI motor. Met de huidige generatie 1.0 motoren heb ik nog heen rijervaring.
 

laagvlieger

Forumguru
Ben zelf van 63 Kw naar 81 gegaan(86 pk maar 110) en daarbij merkte ik duidelijk verschil. De 63 kw (86pk) voelde meer geknepen aan. Overigens wel dezelfde 1.2 TSI motor. Met de huidige generatie 1.0 motoren heb ik nog heen rijervaring.

Maar vooral als je hoger in de toeren klimt denk ik dan. Tot een bepaald toerental zal er weinig verschil zijn omdat het koppelverloop dan gelijk op gaat. Alleen zal die curve bij de geknepen versie ergens afvlakken terwijl die bij de sterkere versie verder omhoog gaat.
Ongeacht het motortype trouwens.
 

SuHwak

Nieuw lid
@EdK Ik heb even gekeken naar de lijst van extra's van Ambition->Style, en Ambition->Clever+Optie paketten die ik heb genomen. Volgens mij is er geen verschil tussen mijn Clever en de Style (behalve vloermatten? Die zal ik toch wel krijgen? :pieker:). Ik kan alleen geen andere bekleding kiezen.
 
Bovenaan Onderaan