Skoda Fabia 3 vragen

Hallo!

Wij hebben onlangs een Fabia van 2015 (1.0 Active, dus de meest basic versie heb ik begrepen) gekocht en ik heb hier nog wat vragen over.

1. Er zit geen cruise control in, is dat achteraf nog in te bouwen?

2. Is de taal van het dashboard te wijzigen naar Nederlands?

3. Kun je bv een USB dongel aansluiten op de USB poort, zodat jeje telefoon kunt verbinden met de radio?

EdK

Forumguru
1. Er zit geen cruise control in, is dat achteraf nog in te bouwen?

2. Is de taal van het dashboard te wijzigen naar Nederlands?
Cruise control is in te bouwen ( dealer zal NEE zeggen) maar kijk eens op site van VAG Techniek
Ben daar zelf geweest met bedrijfswagen (caddy) en CC in laten bouwen wat volgens de dealer NIET mogelijk was..

Als mogelijk is dan zal het gedaan moeten worden met de VAGCOM kabel (VCDS) zou zeggen kijk eens op de website van @Antera of neem contact met hem op. Als er iemand is die je daar het juiste antwoord op kan geven dan is deze VCDS guru het wel...

Cordoba

Forumguru
Taal wijzigen is volgens mij ook afhankelijk van welk land de auto oorspronkelijk voor is geproduceerd, bij bijvoorbeeld een origineel Belgisch exemplaar zou de taal vrij makkelijk van Frans naar Nederlands moeten kunnen, bij bijvoorbeeld een Tjechisch exemplaar heb je kans dat die optie er helemaal niet is (niet geprogrammeerd af-fabriek).

CC, zie het antwoord van EdK en er zijn meer partijen die dit goed kunnen. Vagtechniek zal je dan mogelijk wel vragen om het VIN van de auto, om zo te achterhalen of er ook nog een andere module in de auto moet. Mogelijk als er een andere module nodig is, dat je met een nieuwe module ook direct naar de Nederlandse taal kan switchen (mogelijk dat dit in de comfortmodule zit).

Ik weet niet wat je precies wil met het verbinden van telefoon en radio, maar Bluetooth verbinding is een kwestie van mediaunit ('radio') koppelen met de telefoon, en dan kun je bijvoorbeeld via BT bellen en muziek afspelen. Als je de telefoon met een gewone USB-kabel (USB-microUSB) inplugt op de USB kun je ook de telefoon opladen.

Haha ja ik wilde het veranderen, maar blijkbaar kan ik de titel niet aanpassen. Dan maar met een korreltje zout nemen :pieker:.

Bedankt voor de tips. Het gaat overigens om deze radio met USB en AUX poort daaronder, zie foto. Dus geen BT radio. Ik doel op de USB ingang daaronder, kun je daar een BT dongel insteken en dat je via die dongel dan je telefoon kunt verbinden met de radio? Zo simpel zal het wel niet zijn vermoed ik. Ik zal nog eens zoeken of er niet gewoon een universele Kenwood BT radio met frame in kan van bv Audiovolt.nl ofzo.

Ik zal @Antera en/of Vagtechniek eens een berichtje sturen.

067B1864-7BB0-40BB-B3CD-D51E1018CEEB.jpeg

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als je dat sleufje bedoeld onder de keuze toetsen 4 en 5 dan denk ik toch eerder dat dit een |SD poort is
Dus |SD kaart met muziek zal je dan via Media af kunnen spelen...
Via de AUX moet je meer mogelijkheden hebben, maar dit moet ook in je meegeleverde manual van de wagen moeten staan

Cordoba

Forumguru
De radio is het enige dat echt afwijkend is, display zit in de draaiknop? Normaal heb je niet dat vakje boven de radio en is dat geheel gevuld met knoppen en touchscreen. Ik weet niet of je via de knop 'extras' in het menu voor de auto kunt komen? Normaal heb je de knop 'car' en kun je daar allerlei settings voor de auto aanpassen, zoals bijvoorbeeld dimmen dashboardverlichting, reset van de bandenspanning, of je voor het ontgrendelen van alle portieren 1 of 2 keer op de afstandsbediening moet drukken enz. Paneeltje met USB, aux en 12Volt is identiek aan dat in mijn auto.

Sleufje naast de SET UP knop lijkt me ook voor de SD-kaart om muziek af te spelen. Overigens moet je de handleidingen (zowel voor de auto als voor de radio) ook kunnen downloaden via de site van Skoda.

Pindasaus

Forumguru
Ik denk dat een bluetooth dongle niet werkt. Wat waarschijnlijk wel kan, is een usb-gevoede bluetooth receiver, die het geluid via een lijnuitgang uitstuurt. Dat sluit je vervolgens aan op geluidsingang waar AUX onder staat. De usb-poort gebruik je dan alleen als stroomvoorziening.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Bolero is volgens mij een uitgeklede radio die in NL niet eens in de F3 is geleverd, normaal heeft een NL-Fabia III een Swing (standaard) of een Amundsen (met navigatie) als ik me niet vergis. Bovenstaande advertentiefoto is volgens mij een Amundsen, een Swing heeft 2 knoppen minder. Ik weet niet of Vagtechniek dit activeren ook doet, zou ik vooraf even goed informeren.

Pindasaus

Forumguru
Bovenstaande advertentiefoto is volgens mij een Amundsen, ...

Radio's met navigatie hebben rechtsboven de knop 'NAV'. Deze op de foto heeft dat helaas niet.

Prijslijst juni 2016:
Radio Blues (hoogte 1 DIN) is standaard op uitrustingsniveau Active.
Radio Swing (5" touch screen) vanaf uitrustingsniveau Ambition. Hierbij wordt de optie aangeboden voor bluetooth telefoonvoorbereiding.
Radio Bolero (6,5" touch screen) is optie 'Telefoon en Tech pakket'.
Radio Amundsen (6,5" touch screen, navigatie) is een andere optie.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat een bluetooth dongle niet werkt. Wat waarschijnlijk wel kan, is een usb-gevoede bluetooth receiver, die het geluid via een lijnuitgang uitstuurt. Dat sluit je vervolgens aan op geluidsingang waar AUX onder staat. De usb-poort gebruik je dan alleen als stroomvoorziening.
Goeie, daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Alleen werkt het hands free bellen dan weer niet denk ik.

Fabia 123

Forumguru
@The Dude
Een andere optie om hansfree te kunnen bellen in de auto is om de radio te laten zitten en om een los systeem van Parrot of Dudy te laten installeren.
Ik denk dat @Antera of @Rainesh hier meer over kunnen vertellen.

Cordoba

Forumguru
@EdK @Pindasaus Jullie hebben gelijk, ik had gewoon naar het aantal knoppen gekeken, en alle systemen met 8 toetsen op de rand zoals dit exemplaar, hadden altijd de navigatietoets, de Swing in mijn Fabia (dec. 2016) heeft ook gewoon de complete BT en 6,5" touchscreen. Blijkbaar is er in 2016 net een verandering geweest, want mijn Swing voldoet precies aan de beschrijving van de Bolero in de tekst van Pindasaus. De Blues heb ik eigenlijk nooit in een origineel NL-Faab3 gezien, maar zag er op een sloperij wel één staan met zo'n Blues.

Bovenaan Onderaan