Skoda Fabia 2010 1.2 TDI Greenline Combi

Beste Leden,

Sindskort rijden mijn vriendin en ik in een Skoda Fabia 2010 Combi Greenline. Een super fijne en ruime wagen die wij ideaal vinden/vonden voor onze aankomende tweeling.

Inmiddels hebben wij de auto nog geen maandje en ondervonden wij, bij snelheden van om en nabij 100, opeens dat de auto zijn vermogen verloor. en begon te haperen. Tevens knipperde het gloei spiraal lampje. Uiteraard zijn wij zo veilig mogelijk direct even naar een parkeerplaats gereden. De auto viel uit, maar startte vervolgens weer direct. Na een haperende rit met soms wegvallend vermogen zijn wij gelukkig veilig thuis gekomen.

Reeds thuis gekomen heb ik de auto uitgelezen en kwam ik tot mijn schrik de volgende code tegen:

16251 / P0299 - De auto verliest turbo druk tijdens het rijden en valt in noodloop;

Veelal, bij andere merken, kan dit duiden op een gebroken slang of een vervuilde EGR. Echter ben ik bang voor een dure reparatie waarin wellicht de hele turbo vervangen moet worden. Is dit een bekend probleem bij de Fabia of kennen jullie wellicht een Skoda garage die hierin gespecialiseerd is?

Groet,

Ryan
 

Duijzer

Donateur
Ik denk niet zo snel aan het vervangen van de turbo, maar meer aan de EGR klep of een lekke slang. Het ligt er een beetje aan hoeveel kilometers de motor gelopen heeft. Een lekke slang is te horen, vooral als het een uitgaande slang is. Die zijn het meestal die voor vermogensverlies zorgen. Het kan ook je intercooler zijn die lekt als gevolg van steenslag. De beste optie is toch om hem even bij een specialist te brengen die wat dingen na kan kijken en uitsluiten.
 
Hoi Peter,

Dank voor de aanvulling en excuus voor het plaatsen van het bericht zonder mij eerst voor te stellen!

Heb reeds, naar aanleiding van eerdere adviezen van reageerders, een specialist in Voorschoten gevonden. Dichtbij mijn woonplaats Leiden. Hopelijk kan die aangeven of het inderdaad om de EGR klep gaat en/of een slang. Zodra ik meer weet, update ik dit uiteraard in mijn topic.

Groet,

Ryan
 

Tees

Donateur
Zoals hier wel vaker aangegeven (vrij recent nog): geen garantie betekent toch garantie. Een professionele verkoper is wettelijk verplicht een deugdelijk product te verkopen. Binnen een maand problemen krijgen valt normaliter niet onder deugdelijk.
Vraag is alleen of je dat gelijk ook gaat krijgen, dat hangt erg af van de desbetreffende garage, soms heb je pech, soms geluk (mijn F1c had ook wat kuurtjes aan het begin en dat is allemaal keurig opgelost door de garage, ondanks geen garantie).
 

Cordoba

Forumguru
@Rianovich Ik weet niet of je de foutcode ook opgezocht hebt op de site van Gerrit Speek, daar zie je de verschillende mogelijke oorzaken en oplossingen staan.
Als het een kwestie is van vervuilde turbo (vastzittende schoepenverstelling), dan kan een goede garage de turbo open maken en reinigen. Dat kost ook veel geld, maar is wel veel goedkoper dan een nieuwe turbo die door veel garages nogal makkelijk wordt geplaatst.
 

greenlinediesel

Senior Member
Hey Ryan,

Ik heb zelf destijds bij mijn F2C Greenline de auto laten chippen en de EGR laten afdoppen (deze was defect). Wordt het een stuk fijnere auto van! Afgelopen winter had ik op wintersport hetzelfde probleem als jij omschrijft. Hoor je bij gasgeven ook een "zuigend" geluid, net als een stofzuiger?

Dit was bij mij het geval, en bleek slechts een gescheurde turboslang te zijn. Een maar tientjes verder en we konden weer.

Heb je inmiddels al meer duidelijk?
 
Bovenaan Onderaan